61

In een interview met De Morgen komt Walter De Smedt nog eens terug op zijn relatie met Freddy Troch;

Achter de schermen was druk uitgeoefend om de GID uit de wind te zetten?

“Natuurlijk, mijn dossier verhuisde naar de catacomben. Nu moet u weten dat collega’s van de gerechtelijke politie zonder dat ik het wist al een jaar bezig waren met een onderzoek naar die mannen. Wij werden bedrogen met 100 per uur. Toen ik later in conflict raakte met de toenmalige Antwerpse procureur-generaal Roger Van Camp kreeg ik de kans om te gaan werken bij het pas opgerichte Comité P. Daar heb ik geprobeerd om die toestanden écht aan te pakken, maar Freddyke Troch wou niet.”

U bent in uw boek ontzettend hard voor magistraat Freddy Troch die net als u in Dendermonde geboren is, onderzoeksrechter werd en voorzitter van het Comité P was toen u er lid van was.

“Troch heeft mij ontgoocheld. We zijn generatiegenoten en in het begin steunde ik hem. Hij had het onderzoek naar de Bende van Nijvel geleid en beweerde dat toenmalig minister van Justitie Melchior Wathelet hem eraf had gehaald. Ik geloofde hem, tot ik een brief onder ogen kreeg waarin hij schreef dat hij het Bende-onderzoek wou verlaten als hij in ruil gepromoveerd werd tot ondervoorzitter van de rechtbank.”

Ging het in die tijd niet altijd zo?

“Ja, maar toen besefte ik ook dat Troch op de onvoorwaardelijke steun kon rekenen van zijn goede vriend en jaargenoot Tony Van Parys, de CD&V’er die het tot minister van Justitie schopte en Troch in het Comité P katapulteerde. Diezelfde Van Parys begon een afzettingsprocedure tegen mij.”

Lees hier het hele interview » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

62

Roger Van Camp heeft menig magistraat hun handen door de haren doen wrijven.

63

Ik ben het boek aan het lezen van Walter De Smedt, en hij is idd niet mals voor Troch. Laat blijken dat Troch bepaalde zaken ivm de Bende van Nijvel niet wou onderzoeken.

64

Wie had er geen conflict in Antwerpen met PG Van Camp? De SP... zoals Fred Erdman, Louis Rombaut, Procureur Van Hoeylandt destijds wiens dochter onderzoeksrechter is geworden enz. ... Procureur Van de Walle...

Het is een vaststaand feit dat voormalig onderzoeksrechter Freddy Troch geen aanhoudingsbevel heeft uitgevaardigd lastens Martial Lekeu teneinde zijn uitlevering te bekomen.

The truth nothing but the truth

Promoties en partijkaart zijn vaker belangrijk in dergelijke kringen. En zoals Vos heeft gezegd, er vallen geen prijzen te winnen in dit dossier.

club_le-happy-few wrote:

En zoals Vos heeft gezegd, er vallen geen prijzen te winnen in dit dossier.

Vos zal wel weten waarom hij dat gezegd heeft.

Pontius wrote:

Het is een vaststaand feit dat voormalig onderzoeksrechter Freddy Troch geen aanhoudingsbevel heeft uitgevaardigd lastens Martial Lekeu teneinde zijn uitlevering te bekomen.

Lees de nota's daarover van dd. 30 april 1989! Wat is de rol van US daarin zou je beter vragen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

De VS lijkt mij niet de zwakste schakel in het geheel. Kijk, wanneer men een (gerechtelijk) onderzoek voert is één van de basisregels dat men eerst de zwakste schakels aanpakt. Dat wordt dan zo gedaan en nu is het weer niet goed. Wilt ge eigenlijk wel dat er een oplossing komt?

70

Fout! Bij een gedegen gerechtelijk onderzoek gaat men voor de hoofdprijs. Zij die de misdaad organiseren en er de winst van incasseren! Ga je voor de zwakste schakels dan geef je een vrijgeleide aan de organisatoren! Voorbeelden genoeg in de Bende van Nijvel-tragedie ... de Borains, de De Staerke's, Haemers enz. ...