1

Topic: Gebroken vertrouwen - Ockham's razor

Adhv wat ik tot hiertoe weet, en concluderend dat er heel veel doodlopende sporen en afleiders bestaan, ga ik mijn theorie posten over wat ik denk dat er geschiedde:

Mensen, uit diverse milieus, met of via via, of rechtstreeks, contacten met de onderwereld hebben aan mekaar in het grootste vertrouwen enkele feiten verteld. Zoals bv. een rijkswachter die vertelt wat er zoal bij de rijkswacht te vinden is en waar dit ligt. Als een overval net op die precaire dingen gericht is, breekt er iets... Er volgt een afrekening van die rijkswachter (of meerdere - of zijn handlangers ) naar degene die zijn vertrouwen heeft gebroken.

Degene die het vertrouwen heeft gebroken, is er aldus niet meer, of wel, en deze hoort wat er gebeurt is met die wapens, nl de moordlustige overvallen, daarop voltrekt ook deze persoon een afrekening. De gestolen wapens gaan naar een wapenliefhebber (Mendez), die zo dus ook mee in het water lijkt te zitten en op zijn beurt vermoord wordt.

Dan zijn er nog duizenden sporen, die allemaal naar één kant wijzen. De ene heeft het gevoel dat die sporen naar hem/haar moesten leiden, en vermoord degene die hij denkt dat hiervan schuldig is. Een andere gebruikt opnieuw vertrouwelijke informatie... opnieuw een moord ... en zo ontstaat er een aaneenschakeling van afrekeningen binnen een groep mensen die allemaal direct of indirect, links met mekaar hadden.

Alle links naar hogere milieus (politiek, gerechtelijke macht, ...) worden allicht bewust gelegd door bepaalde mensen die er belang bij hebben dit te voeden. Bovendien, daar waar mysterie ontstaat (exacte motief, noch identiteit is bekend) is ruimte voor allerhande speculatie en suggestie. De bevolking wil een antwoord. Alles is beter dan niets. Alles is daarom ook goed, en wordt aangegrepen om erbij te betrekken. De koning, de Kerk, de politie, de gerechtelijke macht, de adel, andere grote misdadigers, ... je kan het zo gek niet bedenken. Bovendien hebben politici er in werkelijkheid geen nadelen bij, dat het volk bang is en niet meer weet van welk nog pijlen te maken.

Maar intussentijd gebeuren er toch afrekeningen, want niet iedereen kan ermee lachen dat zijn naam aan de bende wordt gelinkt, enzoverder. Zo wordt er een mythe geschapen enerzijds, en blijft ze in stand gehouden anderzijds. De mythe en het geheim rond de bende, het mysterie, zijn een politiek veel te interessant wapen geworden om te gebruiken. Men kan namelijk suggereren dat er iets is, achter de schermen, dat alle macht heeft, dat alle regels aan de laars kan lappen, dat er geen vertrouwen mag zijn in de machten die dit land moeten leiden. Iedereen heeft er dan ook dankbaar zijn eigen politieke voordelen uit gehaald: de rijkswacht zijn extra investeringen, de linksen zochten het bij extreem-rechtsen, de extreem-rechtsen wezen naar extreem-links (communisme), ...

Zelfs nu, recent, verscheen nog een reportage waarbij men zowel nog eens het vingertje kon wijzen naar het grote boze Rusland (komt van pas met de huidige situatie rond Putin) zowel als naar extreem-rechtse milieus (handig nu we een regering hebben (rechts) waarbij een deel van het land zich niet kan neerleggen, nl links, wetende dat de vrt een linkse zender is), waarbij de gladio hypothese nog eens van onder het stof moest gehaald worden om dan de link te maken naar de bende van nijvel...

Mij wordt het dan duidelijk.

Het eigenlijke motief: een groep op hol geslagen, verslaafde jongeren die wilden zien wat ze konden en het systeem wilden uitdagen en uit hun voegen laten barsten, door misbruik te maken van vertrouwen en vertrouwen beschamen, als strategie.
Bv ook het vertrouwen dat criminelen geen onschuldigen, laat staan kinderen dood schieten, of dat ze niet op agenten zullen schieten, dat ze in normale wagens rijden, of dat ze omzichtig te werk gaan, niet bewust sporen nalaten (vissershoedjes), of dat mensen niet zullen stelen zonder dat daar een grote buit tegenover staat ...

Het doel van de overvallen is daarbij zeker niet de buit. Het is de kennis dat ze weten dat ze de samenleving in chaos zien vervallen, in wanhoop, in onmacht, omdat al deze zekerheden geen zekerheden blijken te zijn en je bijgevolg geen vertrouwen meer kan hebben, in niets, in niemand, zelfs niet het vertrouwen om gewoon op een banale dag boodschappen te gaan doen...

Het voordeel van deze hypothese is: spaarzaamheid, Ockham's razor dus, ge zult geen begrippen / namen gebruiken, die niet noodzakelijk zijn om alles te verklaren. Dat heb ik hierin pogen toe te passen en lijkt me wel gepast gezien de veelheid aan hersenspinsels die er her en der over de bende passeren?

2

Re: Gebroken vertrouwen - Ockham's razor

En dan de vraag: hoe kwam dat groepje mannen ertoe dat te doen? Wat was het leitmotiv? Why? Because they (tought they) could ... and they could. 30 jaar later zit men nog steeds met de handen in het haar.

Re: Gebroken vertrouwen - Ockham's razor

Even voor alle duidelijkheid, ik begrijp het niet allemaal gelijk, gaat het nu volgens u om een reeks afrekeningen of schreef u daarover om aan te tonen dat theorieen hun eigen leven gaan leiden? Of bedoelt u met die groep ontwrichte jongeren een groep die niks met afrekeningen te maken heeft en alles in een jasje van willekeurige geweld had gegoten? Alvast bedankt.

4

Re: Gebroken vertrouwen - Ockham's razor

Ja inderdaad, dat laatste. Dat een groepje ontwrichte jongeren/personen via via feiteninformatie verkreeg en deze feiteninformatie in hun voordeel misbruikte, op de meest lugubere manier...

De personen die ooit dit geheim deelden (bv. welke wapens waar lagen bij de rijkswacht) aan hun intimici ("tussenpersonen") die (één van) deze jongeren/personen in vertrouwen namen, hebben dan, zijn dan mekaar gaan afrekenen ... Inclusief die afrekeningen zit ook dat ze de bende verwijzingen laten maken in het rond, naar allemaal mensen aan wie ze nog een rekening te presenteren hebben.

Daarbuiten zitten ook de moorden, en de ene moord is de andere waard, moet een type redenering geweest zijn .. Ieder moord zal vermoed ik ook een nieuw lek aan het licht gebracht hebben, wat alweer resulteerde in een nieuwe moord, etc.

Bv: A is via zijn contact met de rijkswacht op de hoogte van de wapens die daar liggen, A vertelt dit aan intimici B, B is heel close met iemand met vreemde almachtsfantasieën en op een zatte avond of god weet onder welke omstandigheden en met welke intenties, verklapt hij aan die C wat hij weet over A.

C besluit die informatie te misbruiken voor zijn doel en rooft de wapens. C kent bv ook D, E en F die hiervoor wel te vinden zijn. F kent dan een contact (G) wat deze wapens kan doorverkopen aan enkele contacten (H). H is bv. Mendez o.a. Als A weet wat B gedaan heeft met het de kennis die hij doorgegeven heeft, vermoordt hij B. Dan blijkt ook nog dat C en andere bendeleden sporen naar hem hebben gelegd, eventueel via derde contacten die naar de bende leiden, die derde contacten worden vermoord.

Wanneer blijkt dat Mendez aan de diefstal gelinkt kan worden, laat hij  bv H ombrengen want hij vertrouwde H. Een ander laat dan weer Mendez ombrengen. Mensen die weet krijgen van het feit dat er sporen naar hen gelegd worden, huren dan weer iemand in om leden van de bende te vermoorden of althans degenen die de bende op het idee hebben gebracht sporen naar hen te laten verwijzen. Etcetera etcetera.

In die optiek moeten we het gaan zoeken volgens mij. Meer is er denk ik niet aan de hand, maar ook niet minder. En het moorden zal gebeuren in concentrische kringen. En nogmaals, aangezien België een klein land is, met een hele reeks aan ministers en belanghebbenden, is het niet zo verwonderlijk dat contacten al snel ver rijken. Naar het schijnt liggen er maar zes personen tussen jou en eender welke persoon op aarde hé ...

Re: Gebroken vertrouwen - Ockham's razor

Dank voor je uitleg. Ik vind het geen onmogelijk scenario. Zoiets zou gebeurd kunnen zijn. Wel vraag ik me af wat dit nog met Ockham te maken heeft. Want u lijkt een verklaring te gaan zoeken voor moorden die wellicht nooit gepleegd zijn. Maar goed ik vind het een nette gedachtegang. 

Wat betreft afrekeningen en huurmoorden pas ik zelf ook het scheermes toe. Volgens sommige is er sprake van een reeks moorden in opdracht of dmv afpersing. De waarheid echter is dat ondanks het dodental van bijna 30 er bij niemand daadwerkelijk is aangetoond dat deze persoon is geliquideerd of zelfs maar bedreigd met de dood. Ook als het gaat om motieven blijft het wazig en komt men niet verder dan niet bestaande videobanden, boutenachtige samenbreisels. Politieke motieven zijn niet te ontwaren tenzij je de laatste 3 overvallen als terroristische aanslagen wil zien. Onduidelijk is nog steeds uit welke politieke hoek dit dan afkomstig is..

Ik juich het toe dat nu eindelijk actief wordt gespeurd in extreem rechtse kringen en binnen de eigen gelederen van destijds. Dan valt het weer gelijk op dat het WNP dossier opleeft, maar dan uiteindelijk dood loopt. Geen concrete aanwijzingen meer en geen directe linken aan de Bende van Nijvel-daden. Huiszoekingen leveren niks op alsmede iemand die als bejaarde eindelijk durft te praten desnoods op zijn ziekbed, is nog steeds niet gevonden. Ik hoop dat het gerecht nu ook nog eens goed duikt in alle afpersings mogelijkheden van destijds. Was de Bende van Nijvel een soort geweldsdivisie van een bende die afperste of in drugs handelde? Dit lijkt mij een logische vervolgstap om te gaan onderzoeken.

6

Re: Gebroken vertrouwen - Ockham's razor

Dank je. Ik denk dat het ook nog een vrij elegante theorie is. Een theorie die kan waar zijn. Misschien oogt ze niet bijzonder waarschijnlijk, noch sensationeel. Maar hoe kan je zoiets anders plaatsen?
 
Met Ockhams razor bedoel ik dat ik spaarzaam wil zijn mbt het "erbij sleuren" van allerhande netwerken, bewegingen, politieke groeperingen, ideologiëen, ... om de reden die je zelf aangeeft: er is weinig bewijs voor. Sporen lopen dood. En je kan mits wat goodwill een link leggen met alles wat er zowat mysterieus is of scheef lijkt in deze wereld. Ik zag een schema waarin ook letterlijk stond dat de hele wereld quasi gepasseerd was (sektes, gladio, geheime netwerken, loges, vrijmetselarij, opus dei, de koning, ministers, rechts (WNP, ...), links (communisten), Libanezen of wat waren het? Mensen uit Zuid-Amerika misschien, grote drugsbarons, maffia's allerhande, ...

Ik denk dat als je dat allemaal even negeert, maar gewoon uitgaat van de bekende en gepleegde feiten die met zekerheid toe te schrijven zijn aan de bende, en eventueel wat relatief in het oog springt: het feit dat er veel criminelen uit die generatie/verdachte figuren overleden zijn (ik hoorde van een decimering). Criminelen zullen sowieso een lagere levensverwachting hebben dan gemiddeld. Maar sommige van die overlijdens kunnen denk ik mogelijk wel een link hebben met (ik denk aan Mendez), al staat dat inderdaad niet vast, dus is voorzichtigheid geboden. Daarin kan ik je geen ongelijk geven. Dus er kan nog wel meer worden weggeschoren. smile

Wat al de rest betreft denk ik dat het een aantal mensen uit die hogere kringen gewoon goed uitkomt dat het mysterie naar believen in ieders schoenen kan worden geschoven, en men daarom mogelijk ook terughoudend is om te zeggen wat de ware aard is... De feiten zijn te recupereerbaar, politiek gezien, en lenen zich tot te veel denkwerk en vormen een inspiratie voor te veel bereidwillige auteurs.

Dat is op zich natuurlijk al vrij samenzweerderig. Maar dat hangt volgens mij mogelijk samen met het feit dat de ordehandhavers uit die tijd niet staan te trappelen om toe te geven dat het gewoon om een bende mannen ging, die het gewoon deden omdat het mogelijk bleek en omdat ze grenzen van het systeem wilden testen, waarbij ze de verbeelding wat tarten...
Niet meer of minder dan dat.

7

Re: Gebroken vertrouwen - Ockham's razor

Dat er niemand plots op zijn sterfbed begon te spreken vind ik ook wel een goede opmerking. Had er niet bij stilgestaan, maar het is inderdaad zeer goed denkbaar dat sommige mensen niets meer te verliezen hadden en daardoor vrij konden spreken. Dat het niet gebeurde, wijst er denk ik enkel maar op dat er gewoon niet veel meer achter zit ...

Wat betreft het lijstje van mogelijke liquidaties » Forum Deze lijst bevestigt ergens mijn theorie dat het vooral mensen zijn wiens "vertrouwen gebroken" werd, die ergens één of andere afrekening pleegden.

Waarom dat uit het niets moest gebeuren, zonder voorafgaande bedreigingen en/of (klaarblijkelijk?) zonder gefolter is een open vraag... Al weet je niet welke woorden er eventueel nog worden uitgewisseld op de laatste momenten.

Re: Gebroken vertrouwen - Ockham's razor

kleur wrote:

Dus er kan nog wel meer worden weggeschoren. smile

Daarom dacht ik te beginnen met de Mossad, want ook al zou de Mossad er effectief bij betrokken zijn raak je er geen stap verder mee.

De grote Manitou ziet alles

9

Re: Gebroken vertrouwen - Ockham's razor

Niet Simpel wrote:

Daarom dacht ik te beginnen met de Mossad, want ook al zou de Mossad er effectief bij betrokken zijn raak je er geen stap verder mee.

Geen idee wie of wat dat zijn, maar ik betrek ze er dan ook niet bij in mijn theorie.

10

Re: Gebroken vertrouwen - Ockham's razor

Ik verander het geweer van schouder (sic).

De bende = een bende nihilisten, bereid tot alles, geen toekomstvisie, nauwelijks een leven, geen succesvolle gewone carrière, geen mensen uit de middenklasse, wel uit de onderklasse. Dan zijn er enkele ontmoetingen, het tussenmilieu: Bouhouche & Beijer, Mendez, ... die leiden naar wat hogere kringen: Bultot

Bouw (Charlie de Pauw) ~ maffia ~P.S. ~ hoge regeringskringen ~ wapenliefhebbers ~ bende als entertainment voor een paar gekken met politieke agenda ~ links & rechts kunnen kiezen voor chaos = works for everyone?, dan is het nog aan het volk om te kiezen (wie lijkt het sterkst)? - moordenaars op Cools uit Tunesië, kunnen dat killers van Bende van Nijvel zijn geweest? Bultot, Bouhouche, ... kunnen wel wat regelen om de rest bij mekaar te brengen, die moeten zorgen voor het aan het dansen krijgen van de nodige poppen.

Als roze balletten kunnen waarvoor meisjes ontvoerd en vermoord worden, waarom kan dan ook niet een stel moorden op willekeurige slachtoffers in de Delhaize?