91 (edited by Boemerang 06-03-2012 14:16)

Re: Psychologisch profiel

CleverTrevor wrote:

onprofessioneel, onserieus, om niet te zeggen: schandalig hoe de procureur afgeeft op een profiler.

Mmh, toen Zucker nogal "onprofessioneel" het CBW aanviel en onderzoeksdetails prijsgaf was je anders stil... En het moment waarop Zucker ermee naar de (Franse) krant liep was zéker niet toevallig gekozen!

CleverTrevor wrote:

Bovendien, een onderzoek dat kennelijk door de FBI is gevalideerd

Misschien is dit juist wel het probleem. De profiling van de FBI is omstreden en de effectiviteit ervan zeer beperkt onderzocht (en enkel bij lustmoordenaars uit de VS, die geen enkele gelijkenis hebben met iets als de Bende van Nijvel). Dit slecht uitgevoerde onderzoek komt op een effectiviteit van ergens tussen de 51,7 en 92,6 % (lekker vaag dus). Ook het feit dat profilers geen rechercheurs zijn loopt regelmatig (en ook in dit geval) uit op problemen. Verder is het bekent dat profiling te kampen heeft met wishfull thinking. Dit leidde tot prutswerk bij grote zaken (the washington-snipers, Atlanta-bombing en in Nederland werd bijv. geblunderd met de ontvoering van Gerrit Heyn).

Denk ook niet dat Zucker zelfstandig werkte! Zij had nauwelijks ervaring en zij liep aan het handje van haar FBI-leraren. Ze hebben de FBI nota bene de dossierstukken gegeven, dat hebben zij dus gewoon voor immer in hun bezit. Aangezien de Amerikaanse zusterdienst van de FBI (de CIA) een speler is in het WNP-spoor (Nato-telexen, Lekeu, Buslik en ga zo nog maar een tijdje door) is het wat mij betreft (en ook puur juridisch gezien) ongewenst dat deze niet-neutralen het onderzoek beïnvloeden. En weinig verrassend kwamen zij dan ook met het verhaal van een stel "kippendieven".

CleverTrevor wrote:

En onze procureur uit de provincie vindt het maar niks.

Uit Luik, waar men het klappen van de zweep wel kent lijkt mij. Laat even duidelijk zijn dat De Valkeneer dus een professionele rechter is en Zucker een pseudo-wetenschapster. Zelfs Eddy, die aanvankelijk in zijn nopjes leek met Zucker, kraakt haar werk af, evenals Raynal (beide uit andere kampen dan De Valkeneer).

92 (edited by Charly 06-03-2012 14:21)

Re: Psychologisch profiel

Danièle Zucker (foto van Franky Verdict):

http://images13.knack.be/images/resized/119/484/907/517/3/250_0_KEEP_RATIO_SCALE_CENTER_FFFFFF/image/Dani-le-Zucker.jpg

Onderzoekers verlaten haar piste, maar zal hun weg naar resultaten leiden?

93

Re: Psychologisch profiel

Hè, ze lijkt me inderdaad wel het type om naast Ruth te "functioneren". Special agents Ruth&Zucker. Exit dus.

94

Re: Psychologisch profiel

Bizar hoe mevrouw Zucker opeens de slechterik is. Zij heeft een opdracht gekregen om een onderzoek uit te voeren. Zij heeft dit gedaan maar blijkbaar hadden ze bij de Cel niet zoveel zin om haar resultaten te onderzoeken. Het is zeer interessant om eens terug te gaan in het verleden:

Uit een interview met Eddy Vos (2007): (...) Meestal is dat bitter weinig, zei u zelf. Toch wil de overheid nog altijd investeren in het onderzoek, zo'n profiling als die van mevrouw Zucker kost een hoop geld.
Eddy Vos: "Het prijskaartje interesseert me niet. (...)"

Mei 2007: De onderzoekers die al jaren het Bende-dossier opvolgen, geven haar alle krediet.

In 2007 heeft zij haar eerste verslag ingediend.

Op 1 april 2008 was zij nog steeds niet betaald voor de eerste 15 maanden dat zij gewerkt heeft op deze zaak.

En zo kunnen we nog wel even verder gaan.

Als zij in 2007 een eerste verslag heeft ingediend en zij ziet dat er na al die jaren niets gebeurd met haar bevindingen, dan vind ik het nier meer dan logisch dat zij naar de pers stapt om over haar onderzoek te vertellen (en er dan maar ineens bij te zeggen dat de onderzoekers haar bevindingen negeren). Waarschijnlijk waren de (in haar ogen) nutteloze huiszoekingen de druppel.

Procureur Valkeneer reageert door te zeggen dat ze te duur is: dat wisten jullie in 2007 al.
Procureur Valkeneer zegt dat het verslag onvolledig is: het is nooit gevraagd aan haar om de feiten uit 1985 te bestuderen.

In mijn ogen toont dit verhaal nogmaals het falen van de onderzoekers aan.

dim wrote:

Hè, ze lijkt me inderdaad wel het type om naast Ruth te "functioneren". Special agents Ruth&Zucker. Exit dus.

Waarom, omdat haar bevindingen niet overeen komen met jouw gedachten over de Bende van Nijvel?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

95

Re: Psychologisch profiel

Omdat ik niet in haar wichelroede-methodologie geloof, omdat ik vind dat er een geurtje aan is (gezien haar link met FBI en band met Ruth), omdat ik haar resultaten ver van indrukwekkend vind (de plotse witte konijnen: "eddy", de vrouwengek en de Spaanse mechanicien). Het kan natuurlijk zijn dat ik me vergis en dat haar dossier belangrijker was dan wat de media en de Cel lieten doorschijnen. Maar gebaseerd op de info die ik mocht ontvangen, nee, ...

96 (edited by Merovinger 07-03-2012 04:01)

Re: Psychologisch profiel

Ik treed hier toch wel de mening van Ben bij en ben het niet eens met dim noch met Boemerang. Ik argumenteer:

Elke overheidsinstantie in België is gebonden om bij het toekennen van dienstenopdrachten de wetgeving over overheidsopdrachten te volgen. Dit betekent dat vooraleer de overheid (of dit nu een gemeentebestuur is, een politiezone, wegbeheerder, ... is) een opdracht toevertrouwd aan een aannemer, architect, leverancier of studiebureau, deze overheidsinstantie een bepaalde procedure moet volgen. De algemene regel is dat offertes worden gevraagd aan meerdere kandidaten. Zelfs al werd er hier gebruik gemaakt van een uitzonderingsprocedure (deze bestaan bv. voor geheime opdrachten) dan nog dient er op zijn minst voorafgaand een offerte te zijn vooraleer de opdracht toe kunnen te vertrouwen. Ofwel is de offerte forfaitair, ofwel is een tarief in regie afgesproken. Ik kan aannemen dat Zucker in het begin misschien moeilijk kon inschatten hoeveel tijd ze nodig dacht te hebben om alle documenten door te nemen en een profiel te kunnen opstellen. Ze zal toch op zijn minst een uur- of maandloon hebben opgegeven. Bovendien was op zijn minst een raming nodig om de nodige kredieten ter beschikking te kunnen stellen.

Ik weet niet of Zucker voltijds op het dossier heeft gewerkt maar 56.000 € om van 2007 tot maart 2010 (dus méér dan drie jaar) heel het dossier door te nemen lijkt mij niet excessief. Het brutojaarloon van sommige speurders met tientallen dienstjaren zal zeker tegen de 50.000€ liggen. Zucker vraagt 56.000€ voor drie jaar!

Hebben jullie enig idee wat graafwerken en DNA-onderzoek kosten? Ergens een weekje graven in een bos en wat grond zeven kost al gauw méér dan 56.000 €.

Als je de historiek van Ben erop naleest, moet je toch wel toegeven dat de CWB compleet van houding is veranderd tegenover Zucker. Eerst vol lof en zeggen dat de prijs hun niets kan schelen en nu roepen en tieren dat Zucker de Belgische staat geld zou afgetroggeld hebben. Komaan zeg, wat een flauwekul! Neen hier zit iets anders achter dan een geldkwestie (en dan komen we dus snel bij de inhoud van haar rapport).

De aanval van de procureur op de persconferentie tegen Zucker is ronduit schandalig en een topmagistraat onwaardig! Zelfs al is er een twistpunt tussen de CWB en Zucker dan vecht je dit als procureur niet op deze manier vóór de pers en de slachtoffers uit. Moest ik Zucker zijn, ik zou onmiddellijk klacht indienen tegen de procureur wegens laster en eerroof. De dochter van Finné heeft blijkbaar op de vergadering met de slachtoffers voorafgaand aan de persconferentie, dus vóór de fameuze uitspraak van de procureur, een serieuze aanvaring gehad met de procureur over het rapport Zucker. Ze heeft trouwens aan de webmaster van het Franse forum gevraagd om deze aanvaring op het forum tekstueel weer te geven.

Wie zegt dat Zucker de info aan de journalist van Paris Match heeft gegeven! Het kan evengoed iemand van de burgerlijke partijen zijn of zelfs iemand binnen de CWB die het geklungel van zijn oversten niet meer kan aanzien.

Met een info zoals het opgeven van een straal rond een bepaald adres kunnen speurders véél doen (zie o.a. de voorbeelden die Ben heeft aangehaald). Denk maar aan de fameuze GSM mast nabij het huis van Roland Janssen waar het laatste GSM-signaal was opgemerkt van Annick van Uytsel. Met deze info werd toen ook niets gedaan.

Wat ik nog het strafste van al vind is dat de procureur op de persconferentie dus NIET gezegd heeft dat de sporen van Zucker onderzocht zijn en tot niets hebben geleid. Néén, volgens hem is het gewoon niet de moeite om er aan te beginnen. De procureur beweert dan ook dat het rapport van Zucker onbruikbaar is voor verder onderzoek terwijl de dochter van Finné zegt dat dit wel het geval is! Waarom worden de aanbevelingen van Zucker niet onderzocht, zelfs indien de CWB Zucker niet geloofd? Haar thesis kan toch alleen maar verworpen worden na een grondig onderzoek! En als haar pistes na onderzoek tot niets leiden, kunnen de speurders héél makkelijk met de bewijzen in de hand ermee uitpakken dat Zucker er grandioos naast zat. Maar nu kunnen ze dit niet. Erger nog, nu zijn de kaarten in de handen van de daders gegeven. Want stel dat ze nog op tijd worden gevonden wat zullen deze daders via hun advocaat onmiddellijk vragen? Jamaar, u beweert dat mijn cliënt een lid was van de Bende van Nijvel, mijn cliënt ontkent. Het is algemeen geweten dat uw profilster een aantal pistes heeft opgegeven. Werden deze pistes onderzocht? Bent u er zeker van dat de namen die uw profilster niet de Bende van Nijvel zijn? En den boel is vertrokken ...

In elk geval toont dit voor de zoveelste keer in dit dossier aan dat interne ruzies (vroeger rijkswacht/gerechtelijke politie, procureurs onderling, procureur/substituut, CWB/Zucker, ...) het onderzoek volledig naar de knoppen helpen. En ondertussen lachen de daders/opdrachtgevers zich in hun vuistje.

Re: Psychologisch profiel

En voilà Zucker heeft op de RTBF gereageerd » www.rtbf.be (interview begint op 17:05).

Ze kan niet antwoorden op de vraag of de CWB haar pistes heeft onderzocht omdat ze nog steeds gebonden is aan het geheim van het onderzoek. Ze verwijst naar het feit dat iemand in het openbaar zwart maken als een misdaad wordt beschouwd in België. Wordt dus vermoedelijk vervolgd. Daarnaast vertelt ze dat haar honoraria 29.000 € bedroeg en dat deze som haar pas één jaar na facturatie werd gestort! De rest zijn de honoraria van de Amerikaanse profilers die haar rapport hebben goedgekeurd. De 70 pagina's zijn een samenvatting van haar uitgebreide studiewerk. Ze beschikt over een hele stapel notities. Ze ontkent dat ze door Ruth zou zijn beïnvloed want dan zouden de Amerikanen ook door Ruth beïnvloed moeten geweest zijn.

98

Re: Psychologisch profiel

Men kan het ook omdraaien: en wat als Ruth door de Amerikanen werd beïnvloed? Waar hangt die kerel trouwens uit tegenwoordig?

Re: Psychologisch profiel

Nog wat reacties op deze zaak: www.rtbf.be en www.radio-rtbf.be

100

Re: Psychologisch profiel

dim wrote:

Omdat ik niet in haar wichelroede-methodologie geloof, omdat ik vind dat er een geurtje aan is (gezien haar link met FBI en band met Ruth), omdat ik haar resultaten ver van indrukwekkend vind (de plotse witte konijnen: "eddy", de vrouwengek en de Spaanse mechanicien).

Ik heb het dan ook niet over de zin (of onzin) van profilers maar over de manier waarop zij behandelt wordt door de speurders en hoe de speurders haar bevindingen hebben onderzocht. Misschien zit ze er mijlenver naast, maar het kan evengoed zijn dat ze de daders heeft gevonden. Maar dat willen ze bij de Cel blijkbaar niet onderzoek.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube