Re: CGSU - SIE - Groep Diane

Diane-leden: m.i. was ook Christian Amory lid (geweest), evenals M. Fiasse en Christian Pattijn. Over NN Marechal (zie ook link met ARI) heb ik te weinig relevante gegevens om hem daar aan te linken.

Re: CGSU - SIE - Groep Diane

Jeans wrote:

Een dag later staat de man in de krant onder de titel: ‘Eeeiiiik, rare hobby’s op café’. Ik verwittig de collega dat ik zijn slang doodschiet als hij mij ooit zo’n streek zou lappen. Hij waagt het toch. Op een ochtend komt hij binnen met een paardenzweep en laat die onder mijn dekens kronkelen. Uitzinnig van schrik spring ik uit bed en vlucht naar de gang. Daar staan een tiental collega’s klaar om mij uit te lachen. Dat vraagt om wraak! De eerstvolgende keer dat hij ligt te slapen, gooi ik een brandende krant onder zijn dekens. Wanneer hij in paniek recht veert, giet ik een emmer ijskoud water over hem. En ook een beetje over de brandende krant.

Mocht iemand dat artikel kunnen terugvinden, zegt ons dat misschien iets over de identiteit van de genaamde Python - genoemd door de broer van Bonkoffsky - die bij de groep Diane zou geweest zijn.

33

Re: CGSU - SIE - Groep Diane

Oprichter groep Diane: “Het lijkt alsof ik moordenaars heb gekweekt”

Oud-rijkswachtkolonel Arsène Pint had al een vermoeden, toen hij na de overval op de Delhaize in Aalst zag hoe de Bende van Nijvel te werk was gegaan. Die methode en precisie: als oprichter van de Groep Diane had hij een eliteteam klaargestoomd dat precies die zaken beheerste. Vandaag krijgt hij gelijk.

“Ik had liever geen gelijk gekregen”, vertelt Arsène Pint in een exclusief interview met Het Laatste Nieuws. De rijkswachtkolonel op rust Arsène Pint (84) wil er nog één keer over praten. Buiten, in de gure wind, komen de herinneringen aan die bloedige zaterdagavond 9 november 1985 terug.

Uit de getuigenverhoren leerde hij ter plaatse wie waar stond toen er geschoten werd. Hoe de bende had geopereerd. Als een militair commando. Pint zag de achtergebleven kogelhulzen liggen en zag afdrukken van commandoboots. “Verdomme, het zullen er toch geen van ons zijn”, zei hij. Hij had het over de Groep Diane, het eliteteam dat hij dik tien jaar eerder had opgericht.

“Ik was al jaren weg bij de Groep Diane, maar herkende dingen die ik hen bij de oprichting begin jaren 70 had geleerd”, zegt Pint. “Opereren in drie groepen, met indringers en sluipschutters. Teamleden die met riotguns van op korte afstand vernieling zaaien. Snel en bijzonder accuraat. Ik had er een onbehaaglijk gevoel bij.”

Diezelfde zaterdagavond belde de rijkswachtkolonel naar zijn grote baas, de inmiddels overleden luitenant-generaal Robert Bernaert. “Bernaert beloofde een onderzoek, datzelfde weekend. Op zondag heeft iemand al het personeel doorgelicht en alibi’s gecontroleerd. Op maandag, nauwelijks 48 uur later, zei Bernaert me dat het onderzoek negatief was.”

Rijkswachtkolonel Pint was niet de enige, maar misschien een van de belangrijkste personen die de betrokkenheid van minstens een (ex-)lid van de Groep Diane vermoedde. “Ik heb dat vele jaren later, in 1997, herhaald voor de parlementaire onderzoekscommissie rond de Bende van Nijvel.”

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

34

Re: CGSU - SIE - Groep Diane

Groep Diane, de ‘cowboys’ van de rijkswacht

De man die nu wordt aangeduid als De Reus van de Bende van Nijvel [Christiaan Bonkoffsky], was rijkswachter en in de jaren 70 lid van de Groep Diane. Een eliteteam binnen de rijkswacht, bemand met goedgetrainde, zwaarbewapende manschappen. ‘Cowboys’, werden ze door andere rijkswachters genoemd.

‘Toch werden ze door iedereen gerespecteerd’, zegt een oud-rijkswachter. ‘Zij waren de besten, de scherpsten. De mannen die de zwaarste opleiding hadden gekregen en de gevaarlijkste opdrachten uitvoerden. Ze durfden weleens driest tekeer te gaan. Ze waren de enigen bij de rijkswacht met open holsters. Om maar te zeggen: hun wapens waren snel getrokken.’

Groep Diane was de voorloper van de huidige speciale eenheden van de federale politie en werd begin december 1972 opgericht, nadat de gijzeling van Israëlische atleten tijdens de Olympische Spelen in München was uitgedraaid op een bloedbad.

Bron: De Standaard | 23 oktober 2017

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

35

Re: CGSU - SIE - Groep Diane

Was het wijlen Michel Verdeyen niet die ooit aanraadde (m.b.t. de Bende) om eens goed na te gaan wat de origines zijn van Diane? Zou het even moeten opzoeken... Maar het beöogde antwoord is duidelijk: Israël.

Re: CGSU - SIE - Groep Diane

Ben je daar zeker van? En heb je daar quotes over van hem? Omdat dit wel eens uiterst interessant kan zijn, want dan komen er 2 belangrijke namen bovendrijven waarvan veiligheid en doodseskaders hun specialiteit is.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

37

Re: CGSU - SIE - Groep Diane

Heb nu even geen tijd maar check z'n posts even op "tueries" onder de naam 'mverdeyen' geloof ik.

Re: CGSU - SIE - Groep Diane

Veel tijd heb ik voorlopig ook niet; Maar wat misschien interessanter is om die connectie hard te maken, is om na te zien of de Diane bij staatsbezoeken of grote meetings van staatsleiders voor de beveiliging moest instaan. En dan voornamelijk bij bezoeken van Mobutu, en of Falangisten. Want dan is er een rechtstreeks contact.

En voor de slimme lezer zit er een doordenker in wat hierboven staat!

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

39

Re: CGSU - SIE - Groep Diane

Toe te voegen aan de lijst Diane-leden: schietinstructeur en wapenmeester Willy Debusscher.

Re: CGSU - SIE - Groep Diane

Nog een doordenker, Diane en de bewaking van staatsleiders, en de SS'P' van Smets, toeval? Zie het op de een tijdslijn!

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.