51

Re: CGSU - SIE - Groep Diane

Er wordt hier gesproken van een harde kern SIE'ers die bereid was om te moorden. Maar is dat niet gewoon een groepje "vrijwillige zelfmoordcommando's" die in geval van terroristen met doodsverachting bereid waren om hardhandig op te treden en deze terroristen te neutraliseren? Misschien is deze info zonder veel nuance in een andere context geplaatst, waardoor dan de verkeerde analyse wordt gemaakt.

Bonkoffsky zat al niet meer bij het SIE, er is sprake van een "Oude" dwz niet het profiel van iemand van het SIE, wat jonge mannen waren, er is sprake van kleine details (schoenen edm) waaruit je kan afleiden dat het net geen militairen of rijkswachters waren. Los hier van weet ik ook dat er zeker rijkswacht/politie bij betrokken was en zeker mensen van de staatsveiligheid. "Daders die naar Marseille gaan", lijkt op Popolino en Salesse die na Aalst snel naar de Azurenkust gingen, maar daarmee niet bewijzen dat ze er bij waren. Ik wil maar zeggen, niet zo maar alles copy pasten, maar ook eens een keer uitzoeken hoe men tot iets komt.

Re: CGSU - SIE - Groep Diane

Charly wrote:

Er wordt hier gesproken van een harde kern SIE'ers die bereid was om te moorden. Maar is dat niet gewoon een groepje "vrijwillige zelfmoordcommando's" die in geval van terroristen met doodsverachting bereid waren om hardhandig op te treden en deze terroristen te neutraliseren? Misschien is deze info zonder veel nuance in een andere context geplaatst, waardoor dan de verkeerde analyse wordt gemaakt.

Wel Charly, dat zijn wijze woorden. Wat je schrijft over "vrijwillige zelfmoordcommando's" lijkt mij inderdaad de juiste toedracht te zijn van dat speciale commando van het SIE. Ik denk dat we het in die zin moeten begrijpen. In het Bendedossier zijn in de loop der jaren zeer veel zaken in een verkeerde context gebracht.

Re: CGSU - SIE - Groep Diane

Charly wrote:

Er wordt hier gesproken van een harde kern SIE'ers die bereid was om te moorden. Maar is dat niet gewoon een groepje "vrijwillige zelfmoordcommando's" die in geval van terroristen met doodsverachting bereid waren om hardhandig op te treden en deze terroristen te neutraliseren? Misschien is deze info zonder veel nuance in een andere context geplaatst, waardoor dan de verkeerde analyse wordt gemaakt.

Is dit geschreven op basis van kennis over de Diane in de jaren tachtig? Jullie weten waarschijnlijk ook welke technieken bepaalde speciale eenheden aanleerden en wat hen juist in relatie brengt met de Bende van Nijvel-feiten? En in die context weten de andere forumleden die vandaag in dit topic gepost hebben alles over basissen en speciale eenheden? Het is heel duidelijk dat de kenners aan het woord geweest zijn vandaag!

Ben wrote:

Oprichter groep Diane: “Het lijkt alsof ik moordenaars heb gekweekt”

Oud-rijkswachtkolonel Arsène Pint had al een vermoeden, toen hij na de overval op de Delhaize in Aalst zag hoe de Bende van Nijvel te werk was gegaan. Die methode en precisie: als oprichter van de Groep Diane had hij een eliteteam klaargestoomd dat precies die zaken beheerste. Vandaag krijgt hij gelijk.

Ik had liever geen gelijk gekregen”, vertelt Arsène Pint in een exclusief interview met Het Laatste Nieuws. De rijkswachtkolonel op rust Arsène Pint (84) wil er nog één keer over praten. Buiten, in de gure wind, komen de herinneringen aan die bloedige zaterdagavond 9 november 1985 terug.

Uit de getuigenverhoren leerde hij ter plaatse wie waar stond toen er geschoten werd. Hoe de bende had geopereerd. Als een militair commando. Pint zag de achtergebleven kogelhulzen liggen en zag afdrukken van commandoboots. “Verdomme, het zullen er toch geen van ons zijn”, zei hij. Hij had het over de Groep Diane, het eliteteam dat hij dik tien jaar eerder had opgericht.

“Ik was al jaren weg bij de Groep Diane, maar herkende dingen die ik hen bij de oprichting begin jaren 70 had geleerd”, zegt Pint. “Opereren in drie groepen, met indringers en sluipschutters. Teamleden die met riotguns van op korte afstand vernieling zaaien. Snel en bijzonder accuraat. Ik had er een onbehaaglijk gevoel bij.”

Diezelfde zaterdagavond belde de rijkswachtkolonel naar zijn grote baas, de inmiddels overleden luitenant-generaal Robert Bernaert. “Bernaert beloofde een onderzoek, datzelfde weekend. Op zondag heeft iemand al het personeel doorgelicht en alibi’s gecontroleerd. Op maandag, nauwelijks 48 uur later, zei Bernaert me dat het onderzoek negatief was.”

Rijkswachtkolonel Pint was niet de enige, maar misschien een van de belangrijkste personen die de betrokkenheid van minstens een (ex-)lid van de Groep Diane vermoedde. “Ik heb dat vele jaren later, in 1997, herhaald voor de parlementaire onderzoekscommissie rond de Bende van Nijvel.”

Lees hier het hele artikel » Nieuws

Ik snap het, Pint hij was ter plaatse in Aalst en weet wel iets van de Diane, maar er rekening mee houden of zijn woorden minimaliseren is de juiste houding. Moesten jullie nog maar iets van die wereld kennen, zouden jullie anders naar de feiten kijken.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: CGSU - SIE - Groep Diane

Jij bent allicht een oudgediende? En de leiding nam meteen een goede beslissing en deed een onderzoek met een negatief resultaat! Dat is ook te lezen hier hoor maar dat past dan niet echt in jouw/jullie kraampje en dus... Ah, een zoveelste keer in herhaling vallen van een theorietje dat na onderzoek negatief als uitslag heeft! Wie volhardt hier in het naast zich neerleggen van een feit? Immers iets anders is er he-le-maal niet aangetoond! Neen, ook niet na zovele jaren al van steeds dat peuteren in het zelfde potje. Jij weet het heel zeker wel, toch?

Re: CGSU - SIE - Groep Diane

luk paard wrote:

En de leiding nam meteen een goede beslissing en deed een onderzoek met een negatief resultaat! Dat is ook te lezen hier hoor maar dat past dan niet echt in jouw/jullie kraampje en dus...

Kijk over dit intern onderzoek. Op zondag heeft iemand, manueel zonder dat de leden van Diane het wisten alle alibi's nagezien. Dit is gewoon onmogelijk om dit te doen! En welke leiding? Eén generaal ja! De verklaring van Pint die hij in 2017 nog steeds herhaalt past blijkbaar niet in jou kraam!

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

56

Re: CGSU - SIE - Groep Diane

the end wrote:

[Kijk over dit intern onderzoek. Op zondag heeft iemand, manueel zonder dat de leden van Diane het wisten alle alibi's nagezien. Dit is gewoon onmogelijk om dit te doen! En welke leiding? Eén generaal ja! De verklaring van Pint die hij in 2017 nog steeds herhaalt past blijkbaar niet in jou kraam!

Wat Pint heeft gezegd staat niet ter discussie. Wel jouw quote:

“Dit is gewoon onmogelijk om dit te doen! En welke leiding? Eén generaal ja!”

Re: CGSU - SIE - Groep Diane

Je snapt het niet hé zeno. Het is Pint die twijfelt aan het onderzoek, want herhaaldelijk verklaart hij dit:

Rijkswachtkolonel Pint was niet de enige, maar misschien een van de belangrijkste personen die de betrokkenheid van minstens een (ex-)lid van de Groep Diane vermoedde. “Ik heb dat vele jaren later, in 1997, herhaald voor de parlementaire onderzoekscommissie rond de Bende van Nijvel.”

Als hij bovenstaande vermoede zal hij ook zijn terechte twijfels hebben over het intern onderzoek. Het een kan niet losstaan van het andere!

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

58

Re: CGSU - SIE - Groep Diane

Ja, dat hij twijfelt aan Bernaert had ik al lang door en zijn goed recht. Op 't gevoel zeg maar want geen enkel bewijsje.

Re: CGSU - SIE - Groep Diane

Precies! Echter dit gegeven kan mij dunkt niet doordringen tot sommige mensen hier ter forum. Dat zij halsstarrig vasthouden aan hun "eigen geloof" en dus slechts zien wat zij wensen te zien is wel duidelijk.

Re: CGSU - SIE - Groep Diane

Wat schrijven jullie beiden, op basis van een gevoel?

“Ik had liever geen gelijk gekregen”, vertelt Arsène Pint in een exclusief interview met Het Laatste Nieuws. De rijkswachtkolonel op rust Arsène Pint (84) wil er nog één keer over praten. Buiten, in de gure wind, komen de herinneringen aan die bloedige zaterdagavond 9 november 1985 terug.

Uit de getuigenverhoren leerde hij ter plaatse wie waar stond toen er geschoten werd. Hoe de bende had geopereerd. Als een militair commando.

In 2017 verklaart hij dit, bij het aanschouwen van de gruwel in Aalst, en jullie noemen dit een gevoel? Acht doden een gevoel? Vasthouden houden aan eigen geloof? Gaan jullie zeggen dat Pint een zeveraar is?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.