251

Re: Leon Finné

Tru Dat wrote:

We moeten dus aannemen dat Finné een toevallig slachtoffer is en geen geplande moord of afrekening.

Wat zijn dochter zegt is misschien wat ze denkt, wat ze veronderstelt en niet wat er gebeurt is. Ik zou zo vlug de geplande moord niet laten vallen.

Insp. Witse wrote:

Finné was mee betrokken in het witwassen van Euromeat transacties, aanwezig op seksfeestjes en zat mee in wapenhandel trafieken. Er zijn er voor minder vermoord!

Zijn daar pvs of bewijzen van?

Re: Leon Finné

Bij het neertypen van deze 'stelling' verwijs ik hoofdzakelijk naar;

  • Het notaboekje van Willy Acke waarin zowel Leon Finné als Fourez aangeduid worden in witwas transacties vanwege Euromeat.
    (beide zijn vanwege de bende om het leven gekomen)

  • In meerdere geschreven bronnen (ik wil ze gerust opzoeken indien nodig) worden zowel Finné als Fourez aangeduid als deelnemer / organisator van seksfeestjes.

  • Er is een getuigenis op dit forum dat Finné een gesprek had aan een bloemenwinkel met Mendez. Wetende dat Finné als 'bankier' en witwasser optrad in de jaren 70 is de link niet ver te leggen.

Wat betreft de getuigenis van zijn dochter, hoe weet zij in godsnaam dat hij wou uitstappen vanwege het jonge slachtoffer? Op heden staat de volgorende van slachtoffers ondanks de goede voorstellen nog steeds niet vast. Eveneens is er een grote speculatie van het al dan niet reeds dood zijn van Léon Finné.

Bovenstaande zaken zijn voor mezelf voldoende om Finné niet als toevallig slachtoffer aan te duiden. Onvoldoende onderzocht door de instanties (en met een reden): Leon Finne, Mendez, aanslag Vernaillen.

253

Re: Leon Finné

Insp. Witse wrote:

Zo lang we niet weten wat zijn relatie was met Mendez & in welke vennootschap van 5 bankiers (notaboekje Acke) hij zat, zullen we nog lang zoeken.

The End (Mendez-kenner), heb jij hier meer informatie over?

Mendez belde kort na de aanslag in Overijse naar de politie in Overijse voor vragen ivm. de gebruikte wapens en een opmerking ivm. een staatsgreep.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Leon Finné

Dank je the End!

255

Re: Leon Finné

Human wrote:

Wat zijn dochter zegt is misschien wat ze denkt, wat ze veronderstelt en niet wat er gebeurt is. Ik zou zo vlug de geplande moord niet laten vallen.

De dochter zal via haar advocaat wel inzage hebben in het dossier en een pak meer weten dan wij, bovendien is zij geen persoon die fabuleert maar stevig in haar schoenen staat.

Re: Leon Finné

Leon Finné zijn doen en laten is mogelijks onderzocht en daarvan zal zij mogelijks de nodige geschriften gelezen hebben. Voor zo ver ik weet, is zijn autopsie verslag zoekgeraakt. Net van de persoon waar er discussie over is hoe en vooral wanneer hij net gestorven is.

257

Re: Leon Finné

Citaat uit » archive.org/stream/

Het is meesterlijk gevonden. Niemand zal vermoeden dat de dood van Leon Finne eigenlijk een liquidatie is. Zeker niet omdat het om een dubbeloverval gaat. Het is onmogelijk om de timing van twee opeenvolgende overvallen zodanig goed te krijgen dat de bende gelijktijdig met Leon Finne in Overijse zou arriveren. Hij moet dus wel een toevallig slachtoffer zijn. De plaatsing van zijn lichaam tijdens de overval getuigt van een sinistere genialiteit.

Mij is nog steeds niet duidelijk of Léon Finné in Overijse, op de Delhaize-parking, vlakbij zijn witte Ford Sierra is doodgeschoten of dat hij ergens anders is doodgeschoten, waarna zijn (nog warme) stoffelijk overschot op die parking, naast die auto is neergelegd. Die vraag staat wat mij betreft nog recht overeind, bij gebrek aan dossierkennis.

258

Re: Leon Finné

In- en uitgaande wonden kunnen veel verklaren over de positie van het slachtoffer, evenals de kogelbanen en de afvuurrichtingen. Wat mij opvalt aan de ligging van het slachtoffer is dat het met de voettippen omhoog ligt, wat een rare houding is bij een neergeschoten iemand. Maar tsja ... als er geen autopsie verslag meer is, is het gissen zonder bewijzen.

259

Re: Leon Finné

Wellicht kan Faroek Özgünes ons meer (laten) vertellen over de bevindingen van de forensisch patholoog/patholoog-anatoom, die op of rond 27 september 1985 het lijk van van Léon Finné heeft geschouwd. Bij mij bestaat nog steeds de indruk dat het niet of onvoldoende vaststaat dat Finné op de parkeerplaats van de Delhaize is doodgeschoten. Dit klemt te meer, omdat een getuige heeft verklaard dat 'die auto daar toen nog niet stond', (waarschijnlijk) doelend op de witte Ford Sierra van Léon Finné, terwijl een andere (Engelse) getuige de de indruk had dat hij al langer dood was.

Hierbij verwijt ik Özgünes c.s. (tot nu toe) onvoldoende kritische vragen te hebben gesteld aan politie en justitie. Daarmee wil ik ook gezegd hebben dat het in dezen een absolute noodzaak is om de twijfel rondom wezenlijke elementen in het onderzoek voor eens en voor altijd weg te nemen. Het van justitiewege vrijgeven van een obductieverslag of - op zijn minst - het helder en duidelijk uiteenzetten van de inhoud daarvan, mede in relatie tot de situatie op voormelde parkeerplaats, is een absolute must om dichterbij de oplossing van het bendemysterie te geraken.

Dit is tevens een aanklacht tegen de wijze waarop de Belgische politie en justitie het publiek in deze zaak tot nu toe heeft betrokken en geïnformeerd.

260

Re: Leon Finné

Volgende opmerkingen:

De krantenwinkel was al een vol uur toe (dit weten we met zekerheid). Conclusie: Finné parkeerde daar niet om die krantenwinkel binnen te gaan.

Hypothese 1

  • Finné wou de Delhaize binnen gaan maar als hij er boodschappen ging doen dan had hij hier vast over gebeld met zijn vrouw en die heeft over zo'n gesprek (over boodschappen) niets vermeld.

  • Waarom kon Finné dan wel de Delhaize kort voor sluiting bezocht hebben? Sigaretten lijkt mij het meest waarschijnlijke indien hij een roker was en zijn voorraad op was. Dit had hij echter ook op de snelweg kunnen doen onderweg naar huis, idem voor een krant.

  • Zag Finné de fiets liggen (de fietser lag echter net om de hoek aangezien die een stukje verder strompelde en liep hij naar de fiets toe om om te keren toen hij schoten hoorde waarna men hem beschoot? Niet onmogelijk.

  • Bij deze hypothese zou Finné's dood dus random geweest zijn.

Maar zou Finné het schot op de fietser (of schoten die dan mogelijk in de supermarkt al gaande waren dan in zijn auto tijdens het oprijden van de parking & parkeren dan niet gehoord hebben? Mij lijkt dit onwaarschijnlijk dat hij de schoten niet voor het uitstappen zou gehoord hebben.

Hypothese 2 (deze acht ik de meest waarschijnlijke)

Finné werd onderweg 'onderschept' en gedwongen naar de Delhaize toe te rijden waarna de passagier die hem onder schot hield hem liet uitstappen en hij ter plekke gedood werd.

Dat de doder naar hem toe gegaan zou zijn (dus in dat donker gebied, de dode hoek van de krantenwinkel) om hem om te draaien en vervolgens nog 2 kogels in hem te jagen (ik veronderstel hierbij dat de riot gun hem eerst raakte, de 9 kogels zou kunnen duiden op 9 hagelbollen) duidt op geen gewone moord omdat hij daar toevallig was maar op een executie.

Mogelijk om andere mensen te intimideren ("dit is wat er met je gebeurd als je ons dwars zit") en om zeker te zijn dat hij dood was. De doder kan de schutter die reeds op de parking was en hem met riot gun beschoot zijn maar kan ook de passagier zijn die uit de Ford kwam. Die had toen de man met riot gun schoot dan wel uit de weg moeten staan (of in de Sierra blijven zitten aangezien de hagelbollen zich vrij breed kunnen verspreiden.

Hypothese 3

Finné was op voorhand gedood en daar gelegd. Als dit kort voor de raid was zou de lijkschouwer dit alvast niet kunnen weten door het doodstijdstip want dit zou maar kort voor de raid zijn dan. Men kan met de riot gun nog richting het lijk geschoten hebben zodat er inslagen zichtbaar waren. De Schoten in zijn lichaam kunnen ook ter plekke nog gebeurd zijn zelfs al was hij al overleden.

Hypothese 4

  • Finné werd naar de locatie gelokt door iemand die hij kende. Bv. iemand van CEPIC, door een klant van de bank of door Mendez.

  • Maar zou hij dan daar naar toe gaan zonder zijn wapen en met 91.000 Belgische Frank op zak? En zou hij dan op zo'n donkere plek in een dode hoek parkeren? En zou hij dan de schoten toen hij de parking op reed niet gehoord hebben? En bij het oprijden ook geen boef gezien hebben?

*** Persoonlijk ga ik er van uit dat Finné daar niet toevallig stierf. Zijn profiel (CEPIC, informant, mogelijke banden met drugsmilieu, kende Mendez, kende vermoedelijk ook VDB, betrokkenheid bij seks feestjes in het Brusselse, mogelijk zelfs in bezit van een tape etc....) laat haast niet toe dat zijn dood toevallig was. Het omdraaien van het lijk en de extra schoten die hij kreeg duiden overduidelijk op een executie of beter gezegd een afrekening binnen het milieu en mogelijk ook een signaal naar anderen uit hetzelfde milieu.

*** Eén van de meest opvallende dingen, die ik hier nog niet op het forum zag is de volgende vaststelling:

https://lh3.googleusercontent.com/-CV958AcCnfc/UQvC4o-NrkI/AAAAAAAADEA/cKi5a9bO2E0/s800/Overijse%2520overzicht%2520final%2520fase%2520vertrek%2520Black.jpg

  • De fiets van Stefaan Noté lag erg dicht bij de plek van Finné's lijk en diens Sierra. Noté strompelde nog wat verder om op de hoek van de Delhaize neer te zijgen. Maar aan de positie van de fiets, en die lag dichtbij Finné's lijk, zie je waar men hem oorspronkelijke geraakt had.

  • De CVP plakkers waren de anderen met mogelijk zicht op de plek waar de Sierra & Finné's lijk gevonden werden. Eén er van, Luc Bennekens werd vermoord. De andere 2 vluchtten en verstopten zich achter de car wash. Mark, één van de plakkers, meent dat de schutter en doder van Luc Bennekens op de parking hem gespaard had omdat die hem herkend had als een jeugdvriend. Mark zei aanvankelijk dat het om iemand ging die ooit in de Dyane groep zat. Nog later vertelde deze dat hij Christiaan Bonkoffsky herkend had... Bonkoffsky die aan zijn broer op zijn sterfbed bekende dat hij betrokken was bij de Bende was dus eerder door een jeugdvriend herkend in Overijse als de reus van dienst.... had de Reus vlak voor het wegrijden in Overijse trouwens zijn masker ook niet af gedaan?

Verdere vragen:

  • Was Finné een roker?

  • Als niemand (ook de plakkers hadden Finné en de Sierra niet gezien, nochtans stonden zij er aanvankelijk vrij dicht bij) Finné voor of tijdens het begin van de raid gezien had, hoe kon het gerecht dan weten dat de dader er naar toe gewandeld is en men hem omgedraaid had voor een genadeschot? Volgens mij kon de gerechtsarts te plekke de enige zijn die dit vastgesteld had als er hier geen getuige van was.

*** Meest frappante vind ik dat als Finné effectief zo paranoia was, waarom hij dan na sluitingsuur van de kleine winkels zoals de pralinewinkel & de krantenwinkel naast de Delhaize op die donkere plek ging parkeren, in een dode hoek en op een plek die een soort donkere rattenval was? En dan nog ongewapend! Als hij met iemand als Mendez, die in de wapenhandel zat, afgesproken was zou hij dit toch zeker niet doen?

  • Waarom parkeerde hij niet gewoon op een goed verlichte plek, in het zicht van de andere winkelaars en recht voor de Delhaize ipv op die donkere plek buiten het zicht? Misschien uit gewoonte omdat hij normaal zijn krant in dat winkeltje ging kopen maar die was al lang dicht, wat Finné heel goed wist en ook bij het parkeren en voor het uitstappen kon zien.

  • Iemand die maanden op voorhand verkondigt dat er aanslagen (of een staatsgreep, dit had hij enkele jaren er voor aan Vernaillen verteld) aan zaten te komen, mogelijk zelfs op die bewuste plek... die gaat daar op dat late uur toch niet even ongewapend en met 91.000 frank op zak stoppen in het donker?

  • Was het ook niet logischer dat als iemand een lange rit van Luxemburg, met tussenstop Zaventem, achter de rug had, dat die dan liefst zo snel mogelijk thuis zou willen zijn?

Mijn hypothese hier over is: hij had een afspraak in Zaventem, daar werd hij onder bedreiging van gedwongen om richting de Delhaize in Overijse te rijden. Zijn ontvoerder wachtten vervolgens tot de 2de Golf Gti (ik meen dat Braine & Overijsel door een andere Golf met 3 daders gedaan werd, de Golf van de raid in Braine kon volgens mij echt niet op tijd in Overijse geraakt zijn) in actie schoot en reed toen de aanval al begonnen was de parking op om daar ter plekke Finné te vermoorden of het lijk van Finné er te dumpen (dat ze dan ergens tussen Zaventem en Overijse reeds gedood hadden) en het er laten uit zien alsof hij daar per toeval gedood werd.

In elk geval geloof ik persoonlijk niet dat Finné daar toevallig was en collateral damage.Dat komt niet overeen met de diverse getuigen die meenden dat de Sierra er voor of bij aanvang van de raid niet stond. En de toevalligheden rond zijn profiel zijn gewoon veel te opvallend om toeval te kunnen zijn. Vooral dan zijn banden met Mendez, CEPIC (dus VDB) én seksfeestjes (roze balletten).

Een mogelijke verklaring dat Finné ongewapend was in Overijse is dat men hem dat wapen reeds (in Zaventem of onderweg?) ontfutseld had. Of dat Finné al dood was, men het lijk er gelegd had en de dader het wapen mee nam uit de Sierra en nadien ergens dumpte. Dit zou verklaren waarom Finné ongewapend bij de Delhaize opdook. Omdat hij niet ongewapend was maar de daders het wapen niet in zijn wagen of op zijn lichaam lieten...

Het mysterie betreffende het feit dat Finné normaal nooit ongewapend was, en zeker ook niet in die buurt, maar dat hij die dag toch ongewapend was, wordt opgelost door de verklaring dat hij die dag wel degelijk gewapend was maar dat daders zijn wapen mee namen. Dat Finné uitgerekend die ene dag, tijdens de eerste Bende raid sinds '83, ongewapend was is zo'n onwaarschijnlijk toeval dat ik het amper kan geloven. Het is geen gedrag van iemand die paranoia was en die voor zijn leven vreest én voor aanslagen op supermarkten vreesde... Ik ga er van uit dat Finné zijn wapen wel degelijk bij had die dag. De daders hebben dit echter ontvreemd volgens deze hypothese.