221 (edited by Boemerang 01-02-2013 16:03)

Re: Overijse: 27 September

LEO en the end, ik hoop dat deze tekening jullie wat verduidelijkt.

PS LEO: ik sprak met een winkelier over wat zij hadden verbouwd, uitbreiding naar voren en aan de achterkant. Alleen de praline-shop deed niet mee en die gevel is dus nu nog waar de oude pui-en van de krantenwinkel en bloemenwinkel eerst ook ophielden (ik meen dat er nu wat anders dan een praline-shop inzit). Om te "showen" in hoe ver ik gedetailleerd probeer te werken, meld ik even dat ik zelfs de parkingvakken zo ongeveer een beetje goed heb. Alleen hoe de parkingvakken liepen vanaf de (twee?) ingangen bij de Carwash naar de achterkant van Windekind toe, dat weet ik niet want ik heb er geen beelden van.

De luiffel van de Delhaize heb ik, om reden van duidelijkheid, weg gelaten. Ook fietspaden en voorsorteervakken op de Brusselseweg heb ik weggelaten. De situatie is nog redelijk zoals hij toen ook was; De dakparking (en oprit) en de lift naar beneden waren er nog niet, enkele winkels zijn van plek verandert (de shoe-service) of zijn weg (de bank en het tankstation), de parkeervakken waren geheel anders en natuurlijk was er de kleine parking dat nu een pleintje is (en waar een gedenkplaat trouwens niet zou misstaan).

https://lh3.googleusercontent.com/-_OYM5_52Aw0/UQZuLQnj8oI/AAAAAAAADBo/aZIgG_uEkM8/s1152/Overijse%2520overzicht%2520final%2520photo%2520black.jpg
(klik voor iets grotere versie » hier)

En als we dan toch bezig zijn, meteen maar eens op zaken vooruitlopen met een reconstructie-tekening:

https://lh3.googleusercontent.com/-CV958AcCnfc/UQvC4o-NrkI/AAAAAAAADEA/cKi5a9bO2E0/s800/Overijse%2520overzicht%2520final%2520fase%2520vertrek%2520Black.jpg

De plaatsen van de lichamen zijn bevestigd op foto, uitgezonderd Luc Bennekens die zou zijn overleden in de Ambulance (vandaar dat zijn lichaam en de omgeving van waar hij werd neergeschoten op geen enkel (door mij tot nog toe gevonden) beeld is te zien. Er wordt echter geschreven dat hij zou zijn neergeschoten op de hoek van de kleine parking met Windekind. Stefaan Noté werd geraakt waar zijn fiets ligt maar rende naar de hoek alwaar hij neerviel. Vermoedelijk stonden er veel meer auto's op de parking, enkele die ik op beeld zie en waarvan ik vermoed en soms zeker weet dat ze er tijdens de feiten ook stonden, heb ik in grijs weergegeven.

Ik plaatste nog enkele foto's van de Delhaize Overijse bij » Foto's Overijse

222

Re: Overijse: 27 September

Prachtig werk, Boemerang. Dank.

223

Re: Overijse: 27 September

Boemerang, super!

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

224

Re: Overijse: 27 September

Prachtig Boemerang, maakt heel veel duidelijk.

225

Re: Overijse: 27 September

Mooi werk Boemerang, zo herinner ik me de parking. Als ik met mijn personenauto was stond die naast de sluis met de voorruit richting ingang parking. Dit was inderdaad geen parkeerplaats. Als ik met de motorhome was stond deze op de middenste parkeerstrook op twee plaatsen met de snuit naar de Delhaize ingang.

Proficiat, mooi gedetailleerde afbeelding!

226 (edited by Hestur 29-01-2013 00:01)

Re: Overijse: 27 September

Knap Boemerang, echt knap.

227

Re: Overijse: 27 September

Boemerang, er zijn verklaringen dat de daders eerst hun auto ergens bij de carwash plaatsen, waarna de daders langs een haag wandelen om dan één van die mannen te gijzelen. Bij het wegrijden staat de auto op een andere plaats. Dus 2 daders zijn uitgestapt en 1 is in de wagen gebleven waarna hij de wagen dichter plaats om zich bij de 2 andere daders te voegen? Of heb jij daar een andere verklaring voor? Het zou interessant zijn om om die eerste minuten in Overijse te kunnen reconstrueren.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

228 (edited by K& 16-05-2013 13:29)

Re: Overijse: 27 September

Er is n.l. een melding van enige verdachte activiteit in de jules chomé straat die avond waar Hage Maroun - weer die - woonde  (zie affaire Dekaise) (telex niet gebruikt tot 6 jaar later!) en ook die nacht werd een R18 in de oprijwegen van Beau-site gevonden (pas heden op gevallen, zie proces Bouhouche & Beijer)!

229

Re: Overijse: 27 September

K& wrote:

Er is n.l. een melding van enige verdachte activiteit in de jules chomé straat die avond waar Hage Maroun - weer die - woonde  (zie affaire Dekaise) (telex niet gebruikt tot 6 jaar later!) en ook die nacht werd een R18 in de oprijwegen van Beau-site gevonden (pas heden op gevallen, zie proces Bouhouche & Beijer)!

Ik vermoed dat je de Henri Choméstraat in Schaarbeek bedoelt? Die loopt namelijk over in de Jules Lebrunstraat.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Overijse: 27 September

the end wrote:

Boemerang, er zijn verklaringen dat de daders eerst hun auto ergens bij de carwash plaatsen, waarna de daders langs een haag wandelen om dan één van die mannen te gijzelen. Bij het wegrijden staat de auto op een andere plaats. Dus 2 daders zijn uitgestapt en 1 is in de wagen gebleven waarna hij de wagen dichter plaats om zich bij de 2 andere daders te voegen? Of heb jij daar een andere verklaring voor?

De beschrijvingen spreken van "Achter handelszaak Windekind" en "Ter hoogte van de Carwash", dus we weten waar zij ongeveer geparkeerd stonden. Ik denk dat zij daar bij vertrek nog steeds stonden, al is het waarschijnlijk dat dader 3 ("oude") alvast vooruitgelopen was naar de wagen (doet ie ook in Eigenbrakel en Aalst). De daders lopen steeds in een vast patroon. Dader-1/Riotgun-1 (Reus) loopt voorop, maakt de slachtoffers, houdt de evt gijzelaar onder controle, hij loopt als laatste weer naar buiten. De Dader-3/Riotgun-2 (Oude) loopt achteraan, hij loopt als eerste naar de wagen en is de chauffeur.

Er is geen haag naar de Delhaize toe (dit komt van CBW maar zij noemen het struiken), dus ik kan hooguit bedenken dat men het heeft over de plantenbakken die de kleine van de grote parking scheiden. Andere bronnen spreken van twee daders die op de kleine parking worden gezien en het is goed mogelijk dat Dader-3 paralel met hen liep maar dan op de grote parking (dekking).

Er is een getuige die spreekt van drie daders die naar de auto lopen alwaar een vierde achter het stuur wacht. Hier moeten we in acht nemen dat de gegijzelde Luc erbij was en dat hij waarschijnlijk door de getuige niet werd onderscheiden van de daders. Ik vermoed ook dat de Engelse dame deze zelfde fout maakt als zij spreekt over 4 daders.

PS, allen bedankt voor de reactie op de tekeningen, de tekeningen die er tussen liggen zijn heel wat lastiger, vooral omdat er onduidelijkheid blijft over Finné. Trouwens, ook CBW noemt Finné als slachtoffer nr. 4 dus ik vind het vreemd dat Patricia Finné dit niet vermeld in het boek.