51

Re: Leon Finné

Als hij al (veel) eerder om het leven gebracht was, ga je m.i. geen bloedspoor meer zien. Maar stel dat zijn lichaam tot daar gesleept is: iemand moet dat toch opgemerkt hebben? Is die Sierra trouwens grondig onderzocht geweest?

52

Re: Leon Finné

Zolang we geen officieel verslag zien, zullen we weinig kunnen afleiden over de laatste seconden van Mr Finné. Het enige wat je met enige zekerheid kan zeggen is dat hij op de foto klaarblijkelijk op zijn rug ligt met gekruiste benen. Is het iemand van de ordediensten die zijn oorspronkelijke ligging heeft veranderd om het zeil aan te brengen? Of is hij initeel zo gevonden?

Ik vind dat er een aanwijzing in de foto zit en die geeft aan dat het niet de originele positie is waarin hij gevonden werd. Je ziet namelijk een stuk van het witte zeil dat onder zijn rechtervoet is doorgetrokken.en boven op zijn linkervoet ligt. Voor mij is dat een aanwijzing dat iemand die het zeil aanbracht, zijn rechtervoet gebruikt heeft om op dat stukje zeil te leggen en het zo tegen de wind vast te klemmen.

Het is zeer belangrijk de moord op Finné juist en tot in detail te vatten omdat er tussen de slachtoffers en aanwezigen van sommige raids toch wel heel toevallige verbanden bestaan. Maar deze foto geeft daarover niets of weinig prijs. Er is gelukkig veel meer dan die foto om toch aan te voelen dat hier iets stevig niet in de haak is met deze moord.

Wat mij betreft is ie betrokken partij en is hij een los eindje met of buiten zijn weten om. Zeker omdat men - de politie of rijkswacht, mij niet duidelijk - dezelfde avond nog onder het mom dat zijn honden te veel lawaai maken bij hem binnenvallen en de beestjes meteen afmaakt. Eerder om bewijzen te doen verdwijnen of in beslag te nemen denk ik dan. Blaffende honden zullen op dat moment in de centrale geen prioriteit zijn toch?

Finné moet ook op de radar van de Staatsveiligheid hebben gestaan, dat kan bijna niet anders gezien zijn activiteiten.

Re: Leon Finné

P-51 wrote:

Als hij al (veel) eerder om het leven gebracht was, ga je m.i. geen bloedspoor meer zien. Maar stel dat zijn lichaam tot daar gesleept is: iemand moet dat toch opgemerkt hebben? Is die Sierra trouwens grondig onderzocht geweest?

Inderdaad en zo moet je mijn comment ook lezen. Echter, als hij veel eerder gedood is en dus tot daar gesleept of gelegd (wat dan eenvoudiger lijkt me dunkt) moet dat echt wel een opvallende bezigheid zijn geweest en niet door één iemand uitgevoerd. Een dood lichaam bv. uit een kofferbak halen en daar netjes neerleggen doe je niet in je eentje ... Dus meerdere personen moeten dit gedaan hebben. En dit zou toch wel iemand moeten gezien hebben.

Wat later te hier wordt geopperd ivm de ordehandhaver en het zeil is zeker aannemelijk!

54

Re: Leon Finné

Aan het veilig stellen van de crime scene werd toen absoluut geen aandacht besteed. Met krijt aftekenen was al heel wat. Misschien heeft inderdaad een hulpverlener of politieman Dhr. Finné wel een beetje netjes gelegd. Uit respect. Het kan. Ik heb het zelf bij een dodelijk arbeidsongeval met een vrij jong persoon eens gezien, voor het parket er was. De verpleegster van de MUG had deze man ook wat "menselijker" gelegd, ook al was hij overleden.

Enkel de wetsdokter die de dood heeft vastgesteld, kan er iets zinnigs over zeggen. Maar waarom zou die daar op die parking onder die omstandigheden temperatuurmetingen van body en omgeving beginnen doen. Had het veel kunnen uitsluiten of bevestigen, ja, maar daar kunnen we niets meer aan veranderen.

Re: Leon Finné

Alsof iedereen zit te observeren in dergelijke paniek. De meesten stoppen hun weg en durven niet te kijken. Nadien zijn er ook nog valse rijkswachters bij hem thuis geweest. Vermoedelijk om lastige dossiers op te ruimen. Werd daarbij ook geen hond doodgeschoten. Familie in rouw en dan dat er nog bij.

56

Re: Leon Finné

De wetsdokter zou veel kunnen verklaren in case Finné. Wat stond in het officiele rapport en hoe reageerden de naaste familieleden daarop? Trouwens Luk, een vracht (bv. een lijk) uit een break of stationwagen halen is niet zulk karwei hoor, zeker niet met twee man. Een dode Finné dient niet noodzakelijk met zijn wagen vervoerd te zijn.

57

Re: Leon Finné

Zijn er dan geen aanwijzingen in die Sierra gevonden? Of is die nooit grondig onderzocht geweest? Iemand moet toch iets gezien hebben, kan toch niet anders .... Als je de verklaring van de Engelstalige dame hoort: die was er zeker van dat hij al een tijdje dood geweest moest zijn - hij zag er asgrauw uit, de andere slachtoffers bleek.

Re: Leon Finné

rizzz wrote:

Nu is het ook wel voor de hand liggend waarom die wagen zo ver naar achteren staat, er staat namelijk een winkelkarretje vooraan op de parkeerplaats, de auto is daar dus nonchalant achter gezet. (...)
Toch stel ik me dan de vraag, waarom? Waarom niet de lege plaats ernaast nemen waar geen winkelkarretje staat zodat de auto tenminste volledig in de plaats kan geparkeerd worden?

Leo wrote:

Ik weet uit ondervinding dat winkelkarretjes op alle mogelijke plaatsen worden achtergelaten door gehaaste of nonchalante kopers , zelfs een straat verder ! Zo erg zelfs dat filiaalhouders een jobstudent inhuren om ze allen te verzamelen en op de aangeduide plaats te parkeren . Vermoedelijk past het karretje voor Finné's wagen in dat stramien.

In die tijd moest je ook nog geen muntstuk in de winkelkarren steken. Vandaar dat de karretjes dan ook eender waar werden achtergelaten door de mensen.

ddd wrote:

Het enige wat je met enige zekerheid kan zeggen is dat hij op de foto klaarblijkelijk op zijn rug ligt met gekruiste benen. Is het iemand van de ordediensten die zijn oorspronkelijke ligging heeft veranderd om het zeil aan te brengen? Of is hij initeel zo gevonden?

Ik vind dat er een aanwijzing in de foto zit en die geeft aan dat het niet de originele positie is waarin hij gevonden werd.
Je ziet namelijk een stuk van het witte zeil dat onder zijn rechtervoet is doorgetrokken.en boven op zijn linkervoet ligt. Voor mij is dat een aanwijzing dat iemand die het zeil aanbracht, zijn rechtervoet gebruikt heeft om op dat stukje zeil te leggen en het zo tegen de wind vast te klemmen.

In de bendeliteratuur wordt gezegd dat één van de daders het lichaam van de neergeschoten Finné heeft benaderd en hem nog een genadeschot heeft gegeven. Daarbij is het dus mogelijk dat de dader het lichaam van Finné eerst omgedraaid heeft vooraleer hem het genadeschot te geven. Maar het kan evengoed een burger geweest zijn die na de overval Finné heeft omgedraaid om hem de eerste zorgen te geven. We weten het gewoon niet.

ddd wrote:

Het is zeer belangrijk de moord op Finné juist en tot in detail te vatten omdat er tussen de slachtoffers en aanwezigen van sommige raids toch wel heel toevallige verbanden bestaan. Maar deze foto geeft daarover niets of weinig prijs.

Er is gelukkig veel meer dan die foto om toch aan te voelen dat hier iets stevig niet in de haak is met deze moord.

Wat mij betreft is ie betrokken partij en is hij een los eindje met of buiten zijn weten om.

Ik denk eigenlijk dat het omgekeerd is. Dat omdat Finné (die zich vermoedelijk toevallig op die parking bevond op een slecht moment) één van de slachtoffers is, er een groot deel van de speurders, politiemensen, media en bevolking is beginnen uitgaan dat deze moord niet pluis is en dat de Bende van Nijvel iets te maken moet hebben met de achtergrond van Finné (rijkswachters, staatsgreep, ...). Het is niet omdat een slachtoffer een bepaalde achtergrond heeft dat hij per se omwille van deze achtergrond bij een overval is vermoord geweest. Het is nog altijd perfect mogelijk dat Finné daar als eender welke andere burger per toeval is neergeschoten geweest. Maar velen willen dat, zeker de laatste jaren, niet horen of maar enigszins in overweging nemen.

Hetzelfde probleem stelt zich met het koppel Fourez-Dewit. Het is niet omdat deze mensen relaties hebben met een bepaalde entourage, dat ze om die reden vermoord werden. Het kan maar het kan evengoed van niet. Zolang de daders niet gevonden zijn en hun motief niet gekend is, zijn alle pistes in overweging te nemen. Ook deze van louter collateral damage (op het verkeerde moment op de verkeerde plaats).

Re: Leon Finné

Leeggebloed? Op de foto vind ik dat er heel weinig bloed te zien is. Om leeg te bloeden moet er toch een vrij grote plas te zien zijn. Dit bloed zou waarschijnlijk naar rechts (vanuit standpunt fotograaf) moeten gelopen zijn (onder de wagen). Dit als je er van uitgaat dat de borduur achteraan waterpas is, dan ligt hij op een lichte helling.

Dat hij initieel zo gevonden zou zijn (met zeil er al over) lijkt me ook onwaarschijnlijk. Dan zou de getuige niet kunnen zien hebben dat hij  bleker was dan de andere slachtoffers. Trouwens, het feit dát de getuige zich dit herinnerd én dit vermeld moet er toch op wijzen dat er een zéér opvallend verschil was met de andere slachtoffers.

Zou men deze getuige niet best eens opnieuw verhoren? Was Finné bleker dan de slachtoffers die ze binnen gezien heeft of heeft ze er ook nog buiten gezien (verschil verlichting)? Wanneer heeft ze hem juist gezien ... Welke verwondingen had Finné? Is daar iets over geweten?

60

Re: Leon Finné

Merovinger wrote:

Ik denk eigenlijk dat het omgekeerd is. Dat omdat Finné (die zich vermoedelijk toevallig op die parking bevond op een slecht moment) één van de slachtoffers is, er een groot deel van de speurders, politiemensen, media en bevolking is beginnen uitgaan dat deze moord niet pluis is en dat de Bende van Nijvel iets te maken moet hebben met de achtergrond van Finné (rijkswachters, staatsgreep, ...). Het is niet omdat een slachtoffer een bepaalde achtergrond heeft dat hij per se omwille van deze achtergrond bij een overval is vermoord geweest. Het is nog altijd perfect mogelijk dat Finné daar als eender welke andere burger per toeval is neergeschoten geweest. Maar velen willen dat, zeker de laatste jaren, niet horen of maar enigszins in overweging nemen.

Hetzelfde probleem stelt zich met het koppel Fourez-Dewit. Het is niet omdat deze mensen relaties hebben met een bepaalde entourage, dat ze om die reden vermoord werden. Het kan maar het kan evengoed van niet. Zolang de daders niet gevonden zijn en hun motief niet gekend is, zijn alle pistes in overweging te nemen. Ook deze van louter collateral damage (op het verkeerde moment op de verkeerde plaats).

Dan toch wel opvallend veel "collateral damage", Merovinger. Te veel mensen op het verkeerde tijdstip op de verkeerde plaats: toch moeilijk om zomaar aan te nemen, vind ik. Maar het zou kunnen ... de getuigenis van de uitbater van de krantenwinkel: afdoen als een kwakkel?