31

Re: Rodolphe Culot

Rodolphe Culot is momenteel ernstig ziek en zou in ruil voor "immuniteit" bereid zijn aan de speurders te vertellen aan wie hij de Golf GTI van Cathérine Van Camp destijds heeft verkocht. Volgens wat ik er gisteren tijdens een gesprek met iemand uit het milieu van toen over vernam heeft de moord op Jacques Van Camp op zich niks te maken met de Bende van Nijvel. In die periode zijn wapens doorverkocht tegen de in het milieu geldende regels over "nooit gebruikt".

De link tussen alle aan de Bende toegeschreven feiten is grotendeels ballistiek, zowat de enige vorm van exacte wetenschap waar de speurders in die tijd mee konden werken. Ik vind al langer dat een kritische analyse van een aantal Bende-feiten rekening zou moeten houden met de mogelijkheid dat eerder bij ernstige misdrijven gebruikte wapens zijn doorverkocht in plaats van te begraven of in een kanaal te droppen. Ideale methode om zijdelingse daders, zoals mogelijk Culot, tot voorbij het sterfbed te doen zwijgen.

DDC wrote:

Ik vind al langer dat een kritische analyse van een aantal Bende-feiten rekening zou moeten houden met de mogelijkheid dat eerder bij ernstige misdrijven gebruikte wapens zijn doorverkocht in plaats van te begraven of in een kanaal te droppen. Ideale methode om zijdelingse daders, zoals mogelijk Culot, tot voorbij het sterfbed te doen zwijgen.

Zie in deze een verklaring van Nitelet:

"Er is een gouden regel in het milieu. Des 'armes chaudes' worden altijd vernietigd of weggegooid. Als je dat niet doet, betekent dat gewoon zelfmoord. Maar de Bende bewaarde haar wapens. Het was alsof ze sporen wilde nalaten. Wie kan dat doen, tenzij je je onkwetsbaar of boven de wet acht?

33

Die verklaring van Nitelet houdt geen steek. Er zijn in het verleden al heel vaak "hete" wapens of moordwapens gevonden bij overvallers of moordenaars. Zie ook bv. de garageboxen van de bende De Staerke of de bende Haemers; die lagen vol met "hete wapens". Een crimineel gaat ook niet na elk feit waar hij een schot heeft afgevuurd zijn wapens weggooien. Met welk wapen moet hij dan zijn volgende overval plegen? wink

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

Dat Cathérine Van Camp haar jeugdvriend Rodolphe Culot zou herkend hebben, strookt niet met eerdere verklaringen van haar en hoe de overval zich volgens de meeste geschreven bronnen heeft afgespeeld.

Maar het is nog maar de vraag of ze zijn naam daadwerkelijk ooit genoemd heeft, want als je de tekst van Bouten (zie eerste post in dit topic) hierover leest, dan staat er letterlijk:

Ben wrote:

Toen Guy Bouten haar op 25 januari 2006 voor het eerst ontmoette, zei ze hem "que la police connaît un des meurtriers de mon père", zonder de naam van de verdachte te noemen.

Heeft ze later dan wel zijn naam genoemd of heeft Bouten die naam er zelf opgeplakt? Bij mijn weten is de enige andere persoon die Culot aan de roofmoord op Van Camp linkt Claude Nitelet, in datzelfde boek van Bouten nota bene. Andere auteurs vermelden hem nooit. Zijn hier misschien uiteenlopende elementen – Van Camp die meent dat de politie de dader kent, Nitelet die zijn gewezen misdaadkompaan Culot aan Ohain linkt en het feit dat Culot in zijn jeugd een vriend/kennis van Van Camp was – door de auteur samengesmolten tot één verhaal? Er staan trouwens wel meer dingen in dat boek van Bouten over Culot waar ik serieuze twijfels bij heb, zoals zijn verleden bij het SIE of het feit dat hij 190 cm groot zou geweest zijn (foto’s die in het verleden online circuleerden doen toch iets anders vermoeden, bovendien was er in Ohain geen sprake van zeer grote daders).

Als Van Camp twee jaar eerder met Hilde Geens in gesprek is zegt ze:

Van Camp: "Eén ding weet ik wel, de dader die op ons geschoten heeft in de keuken, zit nu in de gevangenis. Hij zou gezegd hebben dat het er die nacht ‘heel grappig’ toegegaan was in Les Trois Canards, want ‘één van de meisjes had in haar broek geplast’. In feite had de dader, toen hij op die jobstudente vuurde, door de koelkastdeur geschoten, daar stond een fles witte wijn in, en die was uitgelopen. (…) Hij is ondertussen uitgeleverd aan Tunesië of Marokko, vertelden de speurders, maar dat is alweer jaren geleden. Op een dag, toen die man nog in een Belgische cel zat, moesten we met het vroegere personeel van Les Trois Canards naar Jumet komen voor een identificatie. (…)"

Die man moet Mohammed El Bourajradji geweest zijn, volgens de verslagen van de Bendecommissie zijn alle getuigen in Les Trois Canards met hem geconfronteerd.

Bron: Humo | oktober 2004

Kortom, Van Camp laat bij Geens iets gelijkaardig optekenen – de dader is gekend door de politie maar noemt ook hier geen naam – maar hier laat ze met enkele details wel duidelijk uitschijnen dat ze daarmee El Bourajradji bedoelt, een conclusie die ook Geens trekt, en zeker niet iemand als Culot. Beetje raar als ze dan twee jaar later bij Bouten wel met Culot zou zijn afgekomen.

Merk ook op dat de anekdote over de jobstudente die in haar broek plaste bij Geens wordt toegeschreven aan (hoogstwaarschijnlijk) El Bourajradji, terwijl Bouten deze anekdote toeschrijft aan Adriano Vittorio (die hij op dat moment om een vergezochte reden – de ene was een Marokkaan en de andere werd in Tunesië geboren – wel ziet als een mogelijke mededader van El Bourajradji, terwijl er voor zover ik weet geen enkele aanwijzing is dat beide elkaar kenden). Ik denk dus dat er door Bouten heel veel op een hoopje gegooid is.

Très bonne analyse, je pense pareil. Si sur la photo c'est notre Culot alors il doit y avoir un soucis avec la taille et certainement l'âge. L'arme qui tue Van Camp est celle de Morue.

DDC lance une bombe et depuis plus rien...désolant pour les victimes et pour les familles.

Nog meer een teken des tijds is het feit dat het bericht ook hier haast onopgemerkt passeert. Ik begrijp het ergens wel, er zijn al zovaak beloftevolle pistes of 'bommetjes' een stille dood gestorven. Het staat DDC vanzelfsprekend vrij om verdere info te verschaffen.

Ik - en vermoedelijk nog vele anderen - had het wel gezien, maar wat valt erop te zeggen? Ofwel is het onzin, ofwel is het inderdaad een nieuwe ontwikkeling waar quasi niemand van weet. Het heeft als voordeel dat het zowel in de ene als andere richting snel duidelijk zal worden.

Omwille van de reeds genoemde redenen ben ik sceptisch. Ik heb overigens al geleerd om wat Bouten schrijft met een oceaan aan zoutkorrels te nemen, hij is de Van Esbroeck van de journalisten. Alles op een hoop en de roerder erin.

39

DDC wrote:

Rodolphe Culot is momenteel ernstig ziek en zou in ruil voor "immuniteit" bereid zijn aan de speurders te vertellen aan wie hij de Golf GTI van Cathérine Van Camp destijds heeft verkocht.

Dan stel ik voor dat hij contact opneemt met het federaal parket - en niet met een journalist wink - om te bespreken of hij spijtoptant kan worden.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

40

Ik vermoed een lid van de WNP, aangezien [de wagen] uitgebrand werd teruggevonden in het bos van Hourpe, een toevluchtsoord van de WNP, en dicht bij de woning van de leider van de WNP. Opvallend is dat beide Golf-wagens uit 1983 bijna op dezelfde plaats gestolen en op dezelfde plek uitgebrand teruggevonden zijn. Er is duidelijk een verband tussen deze twee diefstallen.