161

Re: Alain Vincx

Wow, dank hr. Landen, mogelijke zelfmoordpoging Vincx begin 83, dat is nieuwe informatie voor mij. Zeer interessant in de tijdlijn.

162

Re: Alain Vincx

In commissie ga ik er vanuit dat procureur des Konings, Jean Deprêtre, het onderzoek naar de Bende van Nijvel na de moorden bij de Colruyt te Nijvel de verkeerde kant op heeft gestuurd, wat op zijn minst de aandacht zal hebben afgeleid van Alain Vincx als verdachte in de Bendezaak, wat des te pijnlijker is omdat er zowel in direct als indirect opzicht de nodige pijlen zijn kant op wezen.

163

Re: Alain Vincx

Nog iets vergeten te zeggen, in het kader van bovenstaande, gaan de DNA analyses het onderzoek geen meter vooruit helpen. Mijn mening, maar ook die van Beijer en Dossogne.

En wat dat DNA op de peuken in die taxi betreft. Elke taxichauffeur zal bevestigen dat hij na elke klant zijn asbak leeg maakte. Welke onnozelaar (dader) gaat er dan sigarettenpeuken in een taxi achter laten?

Re: Alain Vincx

Heeft Vincx ooit zelf iets laten doorschijnen van zijn evt. bijdrage aan de bende-feiten. Aan familie of bekenden, of zo? Heeft iemand daar wel eens van gehoord?

165

Re: Alain Vincx

» radio1.be

Ook daar is de eindconclusie ... men wil deuren sluiten. Voor de rest niets dat we nog niet weten. Stond dit hier eigenlijk al?

Il est à noter que le concessionnaire Jadot connait très bien le dénommé A V. (voir dossier: Achat de véhicule pour la gendarmerie et entrainement à la conduite de gendarme de certaines unités).

Als je ook nog weet dat:

Lors du vol de la Saab, les auteurs ont pénétrés dans le bâtiment par le toit. Une empreinte de main complète est visible sur le rebord de la tabatière (empreinte marqué dans la suie. D’après mon contact, cette empreinte n’a jamais été exploitée)

Dan weet je dat er een samenwerking is tss Vincx en de plaatselijke gendarmes (hetgeen trouwens ook bewezen werd in de zaak van de oplichting van verzekeringsmaatschappij). Hetgeen ik mij nu afvraag, is die Saab werkelijk gestolen of was dat ook een diefstal op afspraak (het zou niet de eerste auto in het bendeverhaal zijn die zogezegd gestolen was).

Ook onze vriend Nitelet komt in de picture (loods) Indien ik het goed begrepen heb zou de cel trouwens foto's hebben gekregen van het circuit van Nijvel waar beiden opstaan. Van dat laatste ben ik niet zeker. In ieder geval kunnen ze de vraag nog stellen aan Nitelet.

Re: Alain Vincx

De verhalen over zijn heroïneverslaving, kloppen die? Of zijn dat ook indianenverhalen? Afgaande op wat ik lees en zijn gedrag in de filmpjes, zou ik er van uit gaan dat hij leed aan manische depressie / bipolaire stoornissen.

Hij kickte er op, om op het randje tussen leven en dood te hangen door extreme, suicidale dingen te doen (stunts, gevaarlijke drugs, ... misschien dan ook rijkswacht in vuurgevecht uit te dagen). Zweeft tussen euforie en destructie van zichzelf (en anderen?).

Frequenteerde hij hetzelfde drugsmilieu als dochter van procureur des konings? Waar vond men ook al weer een drugsweegschaal in de auto?

167

Re: Alain Vincx

Eerst proberen zelfmoord te plegen om een paar maand later kogelvrije vesten te stelen. Hij heeft niet echt een daderprofiel denk ik.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

168

Re: Alain Vincx

In een hiervoor door forumlid dhrlanden geplaatste krantenartikel (van 09-04-1983), wordt gewag gemaakt van betrokkenheid van een rijkswachter bij het door Alain Vincx en een bij de SNCB werkzame chauffeur gepleegde misdrijf van oplichting, in de vorm van verzekeringsfraude.

De kwalijke rol van de Rijkswacht in het Bendeverhaal, klotst tegen en over de plinten en staat symbool voor het tot nu toe grandioos verloren onderzoek naar de Bende van Nijvel. Dat doet mij denken aan oud-rechter Walter De Smet, in wiens dit jaar (2020) verschenen boek, Het land van de onbestrafte misdaden, de Rijkswacht wordt afgeschilderd als - laten we er maar geen doekjes om winden - criminele organisatie.

Zo toonde De Smet aan dat er binnen de Rijkswacht een geheime gerechtelijke - LOL - informatiedienst  (GID) bestond. Dat was een dienst met gerechtelijke - LOL - bevoegdheid, wiens bestaan voor de bij wet ingestelde gerechten, waar De Smet toch echt onderdeel van uitmaakte - geheim werd gehouden, wat - terecht - hoog werd opgenomen door De Smet, die zulks heeft aangekaart bij de procureur-generaal van het Hof van Cassatie, die de zaak à la de Rijkswacht in de doofpot heeft laten verdwijnen. Dat de GID (Rijkswacht) processen-verbaal had vervalst, heeft in dat laatste geen verandering gebracht. Hartstikke brisant allemaal, maar in België veegden ze daarmee hun kont af.

Kortom, de Rijkswacht was een door en door verrotte organisatie, waarin geen enkel vertrouwen - ik herhaal: geen enkel vertrouwen - kon en mocht worden gesteld. Het was een korps dat zich bezig hield met zowel de opsporing van strafbare feiten als het plegen daarvan. Boeven vang je met boeven, houdt een en ander dan nog wel een beetje luchtig.

In het kader van deze topic vraag ik mij af onder wiens auspiciën - de politie of de Rijkswacht - het onderzoek is gedaan naar de rol van  Alain Vincx, de bij garage Denuit (Jadot) te Eigenbrakel buitgemaakte Saab 900, de - dezelfde? - Saab 900, waarin Vincx volgens een of meer getuigen zou zijn gezien en de dodelijke overvallen in het fabrieksgebouw van Wittock-Van Landeghem te Temse, op 10-09-1983 en bij het tankstation, gelegen naast de Colruyt te Nijvel, op 17-09-1983, waarbij door de overvallers de bij voormelde garage gestolen Saab 900 zou zijn ingezet.

In het geval de Rijkswacht het onderzoek heeft gevoerd, zou dat weer van voor af aan moeten beginnen.

Re: Alain Vincx

Volgens mij komt hij vooral in aanmerking voor feiten in Waals-Brabant tijdens de eerste golf. Maar dan vooral in functie als chauffeur. Manisch depressief ben je het ene moment euforisch en het andere moment wil je zelfmoord plegen. Het hangt af van de stemming van het moment, wat toch wel riskant is voor eventuele opdrachtgever, Als de stemming omslaat tijdens een opdracht kan alles in het honderd lopen. Tenzij dat net de bedoeling was.

Louvaert (vermoedelijk Temse, met Martial Lekeu) was ook een junk. Martial zou ook drugs gegeven hebben aan prostituees in ruil voor tips uit het milieu en waarschijnlijk ook andere dingen. Niemand zal hen serieus nemen, en als ze te gevaarlijk worden krijgen ze een overdosis. Ideaal voor het vuile werk dat geen enkele normale mens wil doen. Denk ook aan Lelièvre bij Dutroux, wat ook was om zijn verslaving te bekostigen.

170

Re: Alain Vincx

Het was volgens mij de rijkswacht die het onderzoek deed. Dit kan je hier ook uit afleiden proces-verbaal 20.419):

"De vermoedelijk daders van dit bloedbad zijn Michel Cocu, Adriano Vittorio en Jean Claude Estiévenart. Althans volgens het in Nijvel uitgevoerd onderzoek. Want bij confrontatie van het trio met Michel Jadot was volgens hem geen enkel lid van deze ‘filière boraine’, in de weken die aan de autodiefstal voorafgingen, in zijn garage geweest. Uit proces-verbaal 20.419, dat zich in farde 2 van het dossier over de slachtpartijen bevindt, blijkt dat de garagehouder uit Eigenbrakel op 4 oktober 1983, bij het doornemen van de kaartenbak van de rijkswacht, wel twee personen heeft herkend die vlak voor de diefstal van de Saab bij hem zijn geweest."

De kaartenbak van de rijkswacht zal wel niet bij de politie gestaan hebben ...