201

Re: Alain Vincx

Als Alain Vincx hem enorm kan concentreren voor een levensgevaarlijke stunt en ook bevriend was met paar bekende figuren, dan heeft hij wel een profiel dat past volgens mij. Ik denk echt dat het bingo is. Ze gaan niet zomaar iemand uit zijn graf gaan halen.

Re: Alain Vincx

Tru Dat wrote:

Het feit dat hij zelfmoord wilde plegen en dat hij anderen verklikte zegt mij dat hij toch niet zo een harde kerel was. Die feiten maken hem ongeschikt als dader van de Bende van Nijvel. Ik denk dan ook dat dit het zoveelste dwaalspoor is.

Dàt zegt helemaal niet zoveel hoor. Het feit dat de man met het leven lachtte. Met zijn eigen leven lachtte en ik doel op de kwasie zelfmoordstunts dat zegt veel meer. Namelijk dat een leven, zelfs zijn eigen leven namelijk en bijgevolg dat van iemand anders, niet veel te betekenen heeft. Al zeg ik niet dat hij wat te maken heeft met de bende. Het profiel doet dat echter wel en zelfs helemaal!

203

Re: Alain Vincx

Darty wrote:

In het kader van de oproep van het federaal parket om informatie te delen, welke informatie zou kunnen leiden tot de oplossing van de Benderaadsel, vroeg ik mij af in hoeverre daarbij de privacy van overleden personen moet worden geëerbiedigd.

Artikel 78 van de (Belgische) Wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens: Iedere natuurlijke persoon heeft in verband met de verwerking van persoonsgegevens die op hem betrekking hebben, recht op bescherming van zijn fundamentele rechten en vrijheden, inzonderheid op de bescherming van zijn persoonsgegevens.

Aangezien een overleden persoon na zijn overlijden geen natuurlijk persoon meer is, zijn op hem of haar de rechten van artikel 78 - privacy-rechten -, niet van toepassing. Uiteraard hebben haar of zijn nabestaanden (natuurlijke personen) nog steeds recht op hun privacy. Dit betekent dat zij dat recht kunnen inroepen als publicatie van gegevens van of rondom de overledene inbreuk maakt (of dreigt te maken) op hun privacy.

Het feit dat overleden personen het recht op privacy komt te ontvallen is schitterend en had het federaal parket al lang geleden moeten doen besluiten over te gaan tot publicatie van informatie - volledige informatie - betreffende die overleden personen en hun gedragingen/verklaringen. Dit in het raam van het onderzoek naar de Bende van Nijvel, met inachtneming van de privacy-rechten van de nabestaanden, wier initialen zo nodig gebruikt hadden kunnen worden.

Laat ik het zo formuleren (het kan niet anders!): in naam van de Belgische staat, onthoudt het federaal parket op onrechtmatige, althans onnodige wijze - zonder plausibele redenen - de bevolking (zeer) relevante informatie met betrekking tot overleden getuigen en overleden verdachten, welke informatie zou kunnen leiden naar levende Bende-getuigen en -verdachten. Het vrijgeven van de gangen en verklaringen van die overleden getuigen/verdachten, zou een wezenlijke bijdrage kunnen leveren aan de oplossing van de Bendezaak.

Nader geconcretiseerd, in de ‘zaak Vincx’, die sinds 25-05-1987 draait om een dode, (dus) niet vervolgbare getuige of verdachte (Vincx), kan - moet! - het federaal-parket de processen-verbaal en eventuele andere informatie vrijgeven. Zo ook in de ‘zaak Bouhouche’, de ‘zaak Mendez’ en zo kan ik nog wel even doorgaan, alles met in achtneming van de privacywetgeving, wat mij niet bepaald als een onoverkomelijk probleem toeschijnt.

Bovenstaande is mijns inziens juridisch niet correct.

Allereerst, maar minder belangrijk, is dat artikel 78 van de Wet van 30 juli 2018  betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens volgens mij al niet van toepassing is op de politiediensten en het parket. Dat artikel staat in Titel 3 "De bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens door andere overheden dan die bedoeld in titels 1 en 2", Ondertitel 1 "De bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens door de inlichtingen- en veiligheidsdiensten". Ik denk dat in dit kader eerder Titel 2 van de wet van belang is: "De bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens door de bevoegde overheden met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, met inbegrip van de bescherming tegen en de voorkoming van gevaren voor de openbare veiligheid". Worden in artikel 26 aangemerkt als "bevoegde overheden": de politiediensten in de zin van artikel 2, 2°, van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politie gestructureerd op twee niveaus; de gerechtelijke overheden, te verstaan als de gemeenrechtelijke hoven en rechtbanken en het openbaar ministerie; de Dienst Enquêtes van het Vast Comité van Toezicht op de politiediensten in het kader van zijn gerechtelijke opdrachten zoals bedoeld in artikel 16, 3e lid van de organieke wet van 18 juli 1991 tot regeling van het toezicht op politie- en inlichtingendiensten en op het Coördinatieorgaan voor de dreigingsanalyse.

Ik zal er niet dieper op ingaan maar het artikel 78 is overgenomen van artikel 2 van de Wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens.

De niet-verspreiding van de inhoud van het strafonderzoek vloeit echter niet voort uit de regelgeving i.v.m. privacy (zoals de vermelde wet, artikel 22 van de Grondwet, artikel 17 van het Internationaal Verdrag inzake burgerrechten en politieke rechten, etc.). De bescherming van het privéleven van verdachten, getuigen, slachtoffers, etc. is in dat opzicht niet relevant.

De geheimhouding van het strafdossier vindt zijn grondslag in het principiële geheime karakter van het vooronderzoek (artikel 28quinquies, § 1 (voor het opsporingsonderzoek) en artikel 57, § 1 (voor het gerechtelijk onderzoek) van het Wetboek van Strafvordering). Deze artikelen bepalen dat behoudens de wettelijke uitzonderingen het vooronderzoek geheim is. Verder lezen we in die artikelen: "Eenieder die beroepshalve zijn medewerking dient te verlenen aan het gerechtelijk onderzoek is tot geheimhouding verplicht. Hij die dit geheim schendt, wordt gestraft met de straffen bepaald in artikel 458 van het Strafwetboek." Artikel 458 behelst het algemene beroepsgeheim, tarief voor inbreuk: gevangenisstraf van een jaar tot drie jaar en een geldboete van honderd euro tot duizend euro of een van die straffen alleen.

Deze specifieke wettelijke grondslag bestaat pas sinds 1998 (Wet Franchimont. Het geheim van het onderzoek was echter daarvoor ook al erkend als een algemeen kenmerk van het strafonderzoek. Daarvoor werd o.a. verwezen naar het algemene beroepsgeheim van artikel 458 Sw.

De bescherming van het privéleven van de persoon van de verdachte is slechts een van de redenen van dit geheime karakter. Zo oordeelde het Hof van Cassatie reeds dat het geheime karakter bestaat "in het algemeen belang en in het belang van de publieke orde, met het oog op het beschermen van het vermoeden  van  onschuld, teneinde de repressie van inbreuken  te vergemakkelijken, wraakacties en represailles te vermijden, de waarheidsvinding te vergemakkelijken, de vrede en de eer van families te bewaren, alsook het beveiligen van de interne en externe veiligheid van de staat" (Cass. 12 juni 1913, Pas 1913, I, 323).

Blijkbaar is een wil om een schandaal- en sensatiezucht tegen te gaan ook een van de redenen (Franchimont, M., Jacobs, A., Masset, A., Manuel de procédure pénale, Brussel, Larcier, 2012, 447, zelf niet nagegaan). In deze voor het forum zeker relevant denk ik.

De mogelijkheid voor een procureur des Konings om hiervan af te wijken en informatie te bezorgen aan de pers staat in paragraaf 3 van die artikelen. Deze bepalen het volgende:

Art. 28quinquies, § 3: De procureur des Konings kan, indien het openbaar belang het vereist, aan de pers gegevens verstrekken. Hij waakt voor de inachtneming van het vermoeden van onschuld, de rechten van verdediging van de verdachte, het slachtoffer en derden, het privé-leven en de waardigheid van personen. Voor zover als mogelijk wordt de identiteit van de in het dossier genoemde personen niet vrijgegeven.

Artikel 57, §3: De procureur des Konings kan, met instemming van de onderzoeksrechter en indien het openbaar belang het vereist, aan de pers gegevens verstrekken. Hij waakt voor de inachtneming van het vermoeden van onschuld, de rechten van verdediging van de inverdenkinggestelde, het slachtoffer en derden, het privé-leven en de waardigheid van personen. Voor zover als mogelijk wordt de identiteit van de in het dossier genoemde personen niet vrijgegeven.

Ik wens de aandacht alvast te vestigen op het gebruik van het woord "kan" en niet "moet".

De wettelijke voorwaarden zijn verder ingevuld in de Gezamenlijke omzendbrief van 3 mei 1999 van de minister van Justitie en het College van procureurs-generaal betreffende de informatieverstrekking aan de pers door de gerechtelijke overheden en de politiediensten gedurende de fase van het vooronderzoek, COL 7/99. Daarin lezen we onder andere het volgende: "de omzendbrief beoogt een evenwichtige relatie tussen gerechtelijke autoriteiten en pers op het vlak van de informatieverstrekking. De opportuniteit van het verstrekken van informatie en de inhoud ervan moeten steeds beoordeeld worden in functie van het algemeen belang. Dit algemeen belang moet de resultante zijn van een afweging, noodzakelijkerwijs door het parket, van de belangen van een behoorlijke rechtsbedeling en de belangen van een goede informatiedoorstroming."

De procureur kán bepaalde gegevens verstrekken indien het openbaar belang dat vereist (en met instemming van de onderzoeksrechter in het geval van een gerechtelijk onderzoek). Of het openbaar belang dat vereist en of hij dat doet is zijn keuze die hij doet na een afweging van de belangen. Er bestaat geenszins enige plicht om informatie te verspreiden.

Uit het lezen van de omzendbrief blijkt ook dat het eerder de bedoeling is om persconferenties te organiseren of bepaalde beperkte informatie te bezorgen. Het staat er nergens uitdrukkelijk maar het is mijns inziens niet de bedoeling om processen-verbaal of zelfs gehele strafdossiers openbaar te maken.

Burgers hebben hoegenaamd geen subjectief recht op (delen van) een strafdossier. Het federaal parket is geheel gerechtigd om de informatie die zij bezit in het kader van het strafonderzoek geheim te houden. Het principe van het geheim van het onderzoek impliceert dat geheimhouding de regel is en openbaarmaking de uitzondering.

204

Re: Alain Vincx

Tru Dat wrote:

Het feit dat hij zelfmoord wilde plegen en dat hij anderen verklikte zegt mij dat hij toch niet zo een harde kerel was. Die feiten maken hem ongeschikt als dader van de Bende van Nijvel. Ik denk dan ook dat dit het zoveelste dwaalspoor is.

Er was eens een bunker in Berlijn, waarin een 'harde' zichzelf van het leven beroofde. De term 'harde' kan tal van betekenissen hebben. Voorbeeld: het feit dat Vincx met doodsverachting, mede in de vorm van een vaart van 160 km/u door bussen scheurde, met het (verwezenlijkte) risico dat hij zichzelf dodelijk blesseerde, levert hem wat mij betreft de titel 'harde' op.

Vincx was het volgende psychologische verschijnsel: hard van en voor buiten, getormenteerd van binnen. Voor mij is hij nog steeds een (dode) verdachte in het Bendeverhaal.

Kijkend naar het filmpje, waarin Vincx komt te overlijden, kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat hij er (in)direct 'niet zo heel veel zin meer in had' en dat hij toen hard of beter gesteld, keihard was voor onder anderen zijn zoontje, dat zich al eerder in min of meerdere mate bewust leek te zijn van het levensgevaarlijke gedrag van zijn vader. Een vader die weinig oog leek te hebben voor de gevoelens (angsten) van zijn zoontje. Pa, die zichzelf voor de ogen van zijn zoontje kapot rijdt. Zo'n stunt zou nu streng verboden zijn. Vraag mij af of de erven Vincx er ooit aan hebben gedacht om de opdrachtgever (Circuit van Zandvoort?) aansprakelijk te stellen, wegens onveilige (werk)omstandigheden. Zandvoort zat ook heel fout, maar dat terzijde.

Poseur, Volgens mij blijkt uit uw woorden, waarvoor hartelijk dank, dat vrijgave van het strafdossier, niet onmogelijk is.

205

Re: Alain Vincx

Patrick Haemers was ook een harde en heeft ook zelfmoord gepleegd.

206

Re: Alain Vincx

Poseur: Ik had het ook over de doden - overleden getuigen/verdachten -,met inachtneming van de (privacy-) rechten van anderen. Bij vrijgave van strafdossiers, hoeven die rechten niet in het gedrang te komen.

In de Bendezaak komt het aanvoeren van het openbaar belang als reden om strafdossiers niet vrij te geven, mij voor als the mother of all fuck-ups. Het im- of expliciet inroepen van dat zogenaamde openbaar belang door politie en justitie, heeft juist in deze zaak gezorgd voor een gigantische berg stront en ellende.

Re: Alain Vincx

Darty wrote:

Vincx was het volgende psychologische verschijnsel: hard van en voor buiten, getormenteerd van binnen. Voor mij is hij nog steeds een (dode) verdachte in het Bendeverhaal.

Stem ik direct mee in, dat 'getormenteerd' kan wel eens heel belangrijk zijn.

208

Re: Alain Vincx

Darty wrote:

Volgens mij blijkt uit uw woorden, waarvoor hartelijk dank, dat vrijgave van het strafdossier, niet onmogelijk is.

Voor zover ik (op zeer korte tijd en met beperkt bronnenonderzoek) kon nagaan, is dat niet expliciet verboden. Het opzet van mijn onderzoek en antwoord was echter beperkt, namelijk het weerleggen van de stelling dat het parket zou verplicht zijn om een dergelijke vrijgave te doen.

Het hangt in de eerste plaats af van wat het parket wenst te doen. Een algemene vrijgave van stukken uit een nog lopend dossier is echter volgens mij zeer ongebruikelijk en druist mijns inziens in tegen de geest van de principiële wettelijke geheimhouding. Om u een idee te geven, het is als burger zonder familieband of academisch oogmerk bijna niet mogelijk om de afgesloten dossiers i.v.m. de vervolging van de collaborateurs na Tweede Wereldoorlog in te kijken. Dergelijke dossiers worden wel beheerst door andere wetgeving en een andere circulaire maar het is een voorbeeld van de mate van geheimhouding van strafdossiers.

Darty wrote:

Ik had het ook over de doden - overleden getuigen/verdachten -,met inachtneming van de (privacy-)rechten van anderen. Bij vrijgave van strafdossiers, hoeven die rechten niet in het gedrang te komen.

In de Bendezaak komt het aanvoeren van het openbaar belang als reden om strafdossiers niet vrij te geven, mij voor als the mother of all fuck-ups. Het im- of expliciet inroepen van dat zogenaamde openbaar belang door politie en justitie, heeft juist in deze zaak gezorgd voor een gigantische berg stront en ellende.

Ik begrijp dat dat uw stelling was, maar de geheimhouding van het onderzoek vindt zijn grondslag niet, of toch slechts deels, in de (privacy-) rechten van verdachten, slachtoffers, getuigen, etc. De geheimhouding van het onderzoek heeft een autonome wettelijke grondslag, waarvan de ratio is gelegen in "het openbaar belang". De wetgever heeft een mogelijkheid geschapen tot (beperkte) openbaarmaking en die het aan de procureur laat om na een belangenafweging desgewenst over te gaan tot het bekendmaken van "gegevens".

De geheimhouding van het onderzoek is de regel en de uitzonderingen daarop, zijn slechts uitzonderingen. Ik denk verder dat er veel fouten zijn gebeurd in het onderzoek naar de Bende, maar het niet vrijgeven van het strafdossier beschouw ik niet als een dergelijke fout. Ik zeg niet dat de zaak misschien niet zou zijn opgelost als heel het dossier voor iedereen op straat lag, maar om van een fout te spreken die alles naar de vaantjes heeft geholpen, gaat me toch iets te ver.

209

Re: Alain Vincx

Het verhaal over de zelfmoordpoging van Alain Vincx word door Leopold Van Esbroeck verteld. Er zijn mensen die insinueren dat Popolino niet altijd de waarheid sprak/spreekt. Keek Alain Vincx tegen zo een hoge straf aan dat hij er zelfmoord voor zou plegen. Misschien was het een zelfmoordpoging om aandacht te krijgen van bv. de gevangenis dokter voor wat medicatie. Een klein sneetje kan naarmate het verhaal verder verteld word een bijna afgesneden hand worden. Sommige oud collega's van Poppolino en hun kinderen waren niet altijd opgezet met  sommige interviews en boek. (dit is van horen zeggen en lezen), ik zeg net dat het zo is.

Re: Alain Vincx

raf68 wrote:

Het verhaal over de zelfmoordpoging van Alain Vincx word door Leopold Van Esbroeck verteld.

Het verhaal over de zelfmoodpoging stond in 1983 in de krant. De anekdote over het pak rammel wegens 'snitchen' in het boek van Van Esbroeck.