Re: Dinant: 13 Maart

Na het lezen van verschillende boeken, artikels en reacties op het forum: Is het stelen van de FAUL een boodschap naar Dekaise vanwege Willy Pourtois? Willy Pourtois waarmee Dekaise reeds verscheidene zaakjes deed? Willy Pourtois welke als aankoper moest genoteerd worden vanwege Mendez in het aankoopregister van Bouchouche.

  • Maubeuge: De loop is nog niet van het wapen gezaagd.

  • Waver: De loop is nog niet van het wapen gezaagd (Dekaise kan het hierdoor herkennen)

  • Halle: Er zou geschoten zijn met een tweeloop (nog steeds de Faul niet gezaagd?)

  • Aalst: David heeft de Faul herkend (afgezaagd)

  • Ronquires: stukken worden teruggevonden

Is er een bepaalde onderliggende link tussen Dekaise - Halle - Aalst? Een link die moest herkend worden door bepaalde personen, of gooi ik de bal mis?

92

Re: Dinant: 13 Maart

De Faul is niet gestolen bij Dekaise, maar bij wapenhandelaar Bayard.

Re: Dinant: 13 Maart

Edd, heb ik dan gezegd dat deze bij Dekaise gestolen werd? Neen, het was een boodschap aan Dekaise.

94

Re: Dinant: 13 Maart

Op welke wijze zou dit dan een boodschap moeten zijn? Een (incourant) wapen wordt gestolen bij een wapenhandelaar en dat zou een boodschap moeten zijn voor een andere wapenhandelaar?

Re: Dinant: 13 Maart

In zijn boek les tueurs fous merkt Gilbert Dupont op dat Willy Pourtois belang had in lopende zaken met de firma Centaure & Daniel Dekaise. Niet vergeten dat Dekaise ook rechtstreeks zaken had lopen met Willy Pourtois (Libanese connectie). Wat er al dan niet fout liep tussen deze 2 personen weet ik niet, maar in mijn mening is het FAUL wapen een boodschap.

Nogmaals, waarom een Faul eendenroer? Zelf probeer ik andere linken te leggen, zo niet zijn we goed op weg om opnieuw 30 jaar in diezelfde richting te zoeken. Een ding staat vast, het is steeds wapenhandel die naar boven komt te liggen rond deze periode.

Re: Dinant: 13 Maart

Indien de overval op Dekaise een waarschuwing was, dan is het gestolen kaliber 10 bij Bayar een boodschap van W.P.
(NII -> Dekaise omwille van het niet nakomen van een afspraak)
(Faul = Centaure = W.P.)
(NII = W.P. = internationale wapen-drugshandel)

Re: Dinant: 13 Maart

Wat me "stoort" aan het verhaal te Dinant, is het volgende:

Op de Place Collard stappen twee mannen uit een wagen, de deuren achter zich dicht gooiend. Gehaaste mensen. Ze gaan de Rue Adolph Sax in, de drukste winkelstraat van Dinant. Met gezwinde tred lopen ze voorbij het tot museum omgevormde huis waar, begin vorige eeuw, de man geboren werd die het blaasinstrument zou uitvinden dat nu zijn naam draagt. Ze vertragen hun tred als ze ter hoogte komen van wapenhandelaar Bayard, een speciaalzaak voor jacht- en visartikelen.

Een vlugge blik naar rechts en links

Naarmate de discussie vordert, lijkt het plots veel minder zeker of ze wel weg reden met een auto. Het is precies typisch voor dit dossier dat we "veel" en eigenlijk "niets" lijken te weten.

Terugkomend op de opening van het artikel: Wie zag twee mannen uit een wagen stappen op de Place Collard? Is daar een getuigenis van? Zo ja, daar misschien een minimum aan beschrijving van de wagen (al was het maar de kleur). Of is dit een fantasie van een auteur? Is ook gefantaseerd dat ze gehaast leken of is daar een getuigenverklaring van?

Bijkomende vragen, die kunnen worden gesteld:

Indien er geen getuigenis is van mannen die uit een auto komen op de Place Collard. Kwamen ze van de Place Collard of van elders? Parkeerden ze op de Place Collard of werden ze daar afgezet door een derde persoon aan het stuur? Werden ze door een derde persoon elders afgezet en nabij de Place Collard weer opgepikt? Is daadwerkelijk "gezien" dat ze met gierende banden richting Frankrijk stoven, want als niet eens zeker is dat ze met een wagen wegvluchtten, lijkt me dat een heikele kwestie.

Wil maar besluiten over wat in feite een voetnoot in het grote dossier is, is weinig "zeker". Of wij hebben althans geen zicht op wat daadwerkelijk geweten is.
Zoals ik ook ergens lees: de rijkswacht had andere katten te geselen. Dat zal dan wel en daarmee hoefden ze alvast hiervoor niks nauwkeurig te doen allicht.

Slotvraag: is er ooit iemand uit de rijkswacht van Dinant aan het dossier gelinkt?

Re: Dinant: 13 Maart

"Vanuit Dinant richting Frankrijk stuiven"... Dat is dus richting Givet veronderstel ik (dat is het eerste Franse stadje dat man tegenkomt vanuit Dinant richting Frankrijk, langsheen de Maas).

Re: Dinant: 13 Maart

Daarom zijn het nog geen Fransen. Het is ook een alternatief om zonder snelweg terug te keren richting Henegouwen of zelfs verder naar Vlaanderen. Of de mil. basis in Florennes is ook niet zo ver weg. wink

100

Re: Dinant: 13 Maart

In een nabijgelegen dorp Profondeville was en is er een tunnel waar ze vroeger met oa vrachtwagens inreden naar een mijn waar ze als ik mij niet vergis leisteen delfden. Die tunnel was voorzien van een groot metalen hek. Achter dit hek in de mijn was er een schietclub waar o.a. militairen enz. gingen oefenen. De leden reden met hun auto in de tunnel en parkeerden zich in de mijn. Niemand die hen zag. Tunnel zit ook verborgen.