Re: Dinant: 13 Maart

Mijn verhaal staat er, nu ben ik verschillende hypotheses over de waarom van deze diefstal aan het bekijken. Bij mijn eerste (diefstal is dekmantel voor een waarschuwing) heb ik nu enkele vragen..

  • Is Joseph Cattai een wapenfreak, aanwezig op schietclubs, crimineel milieu, en dergelijk (kan hij iets te veel gehoord hebben)?

  • Rudolf Adolf Cuylits: dit is de eigenaar van het kasteel nabei Givet van de befaamde kampen daar. Zit hij ook in het extreem rechtse milieu, crimineel milieu (connecties)?

  • Welk was het type van vluchtauto of is dit echt niet gekend. Een nummerplaat niet zien is jammer maar begrijpelijk maar het merk of misschien type.

42

Re: Dinant: 13 Maart

De enige link tussen dit feit en de Bende is het wapen, voor de rest zijn er te weinig details bekend. En net daardoor volg ik je redenering van twee impulsieve personen die het wapen zagen en het snel hebben meegepakt. Via via is het dan terecht gekomen bij de Bende van Nijvel (doorverkocht en doorverkocht, ...) die het dan hebben meegenomen om hun overval in Waver te plegen.

Ik heb dit reeds aangehaald in dit topic. Zie mijn bijdrage van 30 juni 2010 »  Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

43

Re: Dinant: 13 Maart

Nu ben ik al aan veel gelinkt maar nog nooit aan de bende van Nijvel. Dat is misschien een van de redenen waarom dat onderzoek zo mank loopt, omdat iedereen sowieso roddels gelooft en de info zelfs nog niet checkt.

Re: Dinant: 13 Maart

Heb hier ook al meerdere namen de revue zien passeren. Een oproep aan iedereen om bronnen goed te controleren en eventueel aan te passen.

45

Re: Dinant: 13 Maart

rudi wrote:

Nu ben ik al aan veel gelinkt maar nog nooit aan de bende van Nijvel. Dat is misschien een van de redenen waarom dat onderzoek zo mank loopt, omdat iedereen sowieso roddels gelooft en de info zelfs nog niet checkt.

Er wordt hier ook geen rudi beschuldigd van betrokkenheid bij de Bende van Nijvel. Er wordt enkel gewezen op het feit dat er in de buurt van Dinant-Givet geregeld extreem-rechtse paramilitaire kampen waren. Zie ook het begin van deze discussie » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

46

Re: Dinant: 13 Maart

Wie is rudi?

47

Re: Dinant: 13 Maart

Een dader wordt beschreven als: een man, tussen de 20 en de 30 jaar oud, zeer groot, mager en met een blond kapsel. De tweede dader ziet er ongeveer 50 jaar uit, grijzend en is iets kleiner dan de eerste. Het is niet geweten of de daders met een voertuig reden.

Bron: Cel Waals Brabant

Blijkbaar is er bij het eerste feit al sprake van een "reus" en een "oude", al wil dat natuurlijk niet zeggen dat het hier over dezelfde personen gaat die in 1985 worden omschreven als "reus" en "oude". Ook interessant is het feit dat de onderzoekers niet weten of de daders met een wagen waren. (Al zou ik denken van wel.)

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Dinant: 13 Maart

Interessant om te vergelijken met deze info:

"Aan het einde van de Rue Adolph Sax en vlakbij de Place Collard waar ze hun wagen hebben gelaten, worden de gehaaste klanten van wapenhandelaar Bayard waargenomen door een voorbijganger. Later beschrijft hij hen als een man van middelmatig gestalte vergezeld van een grote, lijvige en potige kerel. Zeker is, dat de dieven zich in een wagen storten en dat die met gierende banden verdwijnt richting Frankrijk. Geen enkele ooggetuige noteert de nummerplaat van de vluchtauto."

Meer » Feiten

49

Re: Dinant: 13 Maart

Morgen, dinsdag 13 maart 1982, zal het exact 30 jaar geleden zijn dat de "Bende van Nijvel" op klaarlichte dag een jachtgeweer heeft gestolen in het centrum van Dinant. Het was het begin van één van de grootste mysteries uit de Belgische geschiedenis. Tot op heden zijn de daders van deze diefstal niet gevonden.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Dinant: 13 Maart

Het op dat ogenblik onschuldig lijkend officieel startschot voor een lange misdaadreeks toegekend aan de Bende van Nijvel.