171

Re: Kester

FreCr, u vraagt waar ze de auto konden verstoppen? Ik nodig iedereen op het forum uit om eens naar de oude basis te gaan kijken. FreCr, mag ik u eens iets vragen aangezien u heel veel kennis heeft van Satcom en ik ben er van overtuigd dat u ook het Bende van Nijvel-verhaal wil oplossen: waarvoor werd de oude basis gebruikt in 1985 en er was een lokaal aan met kantine? Werd dat niet in bruikleen gesteld aan een bepaalde eenheid? Let wel, ik spreek van de oude basis! En was die bewaakt in 1985?

172

Re: Kester

Ik heb de jaren '80 heel bewust meegemaakt. De Koude Oorlog was iets waar iedereen op een of andere manier mee in zijn achterhoofd zat. Niet voor niets werden er liedjes gemaak als "De Bom" van "Doe Maar". Op militair gebied waren de zenuwen dikwijls (indien niet constant) hoog gespannen. Dus ik ben zeer geneigd de uitleg van oa FreCr aan te nemen, en Kester nu toch ook definitief af te sluiten.   Ik sta voor heel veel zaken open, maar er zijn toch zaken waar je niet naast kan.

173

Re: Kester

Die piste afsluiten, waarom? In Kester is de wagen het laatst gezien, dit is het hoogste punt van Vlaams Brabant, ideaal om een overzicht te krijgen en of om radio verbinding te maken. Plaatsen genoeg waar ze eventjes halt kunnen houden en de berichten van de overheidsdiensten afluister.

Plus de bewaking rond de basis boven (noord) was minimaal, misschien zelfs geen. De basis van SHAPE beneden (zuid) is ook niet altijd even up-to-date geweest en niet altijd zo belangrijk. Er is de jagers schuur waar Franstalige militairen kwamen.

Persoonlijk gaat mijn interesse meer uit naar de SHAPE-basis omdat dit voor Overijse ook van toepassing is. En dat het midden Koude Oorlog is, is eerder een extra argument, zeker met een ex-minister van landsverdediging die zijn vingers blijkbaar verbrand had. Plus er is in die periode door een bende met sterke banden met de bende een overval gepleegd vlakbij een andere SATCOM-bol. Wat dan ook weer merkwaardig is.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

174

Re: Kester

Piste-Kester afsluiten? Ze is nog nooit zo interessant geweest als nu met wat er aan het licht komt! Nogmaals, ik nodig iedereen uit die twijfelt om eens te gaan kijken naar de oude militaire basis in Kester! Er stond in 1985 ook een garage met smeerput die toegankelijk was vanop de Kesterheide waar het crossparcour is! Ik ken de streek daar op mijn duim en buiten boerderijen waar ze zich konden verstoppen (wat ik betwijfel, zie Overijse) weet ik geen andere plek. Plus, vanop het dak heb je een 360 graden overzicht kilometers ver en een heel goede ontvangst. Ook had de politie daar geen zaken.

175

Re: Kester

FreCR wrote:

Ik onderschat hier niemand op dit forum, zeker ook u niet. Maar wat dit betreft heb ik het vermoeden dat je echt niet weet waarover je spreekt.

Je vermoeden klopt langs geen kanten om het zacht uit te drukken. Misschien is er een link tussen de inzittenden van die Golf die gezien is in Kester en de inbraak in Vielsam?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

176

Re: Kester

the end wrote:

En dat het midden Koude Oorlog is, is eerder een extra argument, zeker met een ex-minister van landsverdediging die zijn vingers blijkbaar verbrand had.

Je bedoelt toch niet dat deze basis op een of andere manier expres toegangkelijk(er) zou zijn gemaakt? Bv. door de bewaking op zo'n manier uit te voeren dat er "mazen" waren of iets dergelijks?

Je hebt natuurlijk gelijk dat dit een uitgelezen uitkijkpunt is, en je andere argumenten volg ik ook wel. Maar dit zou ik toch wel straf vinden. Of mogen we werkelijk van niks meer verschieten?

Maar, wie is dan op den duur allemaal niet betrokken op een of andere manier. Ik heb zelf ook al meerdere keren gedacht dat de vingers van de bingokoning er ook tussen zouden zitten, maar dan denk telkens weer dat dit te ver gezocht is. Maar met zijn grond naast het vliegveld Affligem, zijn nooit bewezen acties in de drugswereld (maar iedereen uit de streek zal beamen dat chipper een louche figuur is, egl een type VDB). Het feit dat David VDS in zijn boek schrijft dat hij van hem het grootste cadeau kreeg, het zou een manier kunnen geweest zijn om zijn geweten te sussen ...

Re: Kester

the end wrote:

Die piste afsluiten, waarom? In Kester is de wagen het laatst gezien, dit is het hoogste punt van Vlaams Brabant, ideaal om een overzicht te krijgen en of om radio verbinding te maken. Plaatsen genoeg waar ze eventjes halt kunnen houden en de berichten van de overheidsdiensten afluister.

Plus de bewaking rond de basis boven (noord) was minimaal, misschien zelfs geen. De basis van SHAPE beneden (zuid) is ook niet altijd even up-to-date geweest en niet altijd zo belangrijk. Er is de jagers schuur waar Franstalige militairen kwamen.

Persoonlijk gaat mijn interesse meer uit naar de SHAPE-basis omdat dit voor Overijse ook van toepassing is. En dat het midden Koude Oorlog is, is eerder een extra argument, zeker met een ex-minister van landsverdediging die zijn vingers blijkbaar verbrand had. Plus er is in die periode door een bende met sterke banden met de bende een overval gepleegd vlakbij een andere SATCOM-bol. Wat dan ook weer merkwaardig is..

Sorry, maar de Golf is daar het laatst gezien toen hij met grote snelheid door het rode licht reed op de Hogenberg, de kruising steenweg Asse-Edingen/Ninove-Halle daar te Kester zo gekend door ons Gooikenaars! De zoon van de Gooikse schepen (die ik ken) stoof er al een paar km dicht achteraan maar reed niet zoals zij wel deden door het rode licht. Daar op dat kruispunt - waar ik echt al duizenden keren in me leven ben gepasseerd ben - is het zo dat als je stopt (wat de schepenzoon deed) voor het licht, wacht tot het groen is en opnieuw vertrekt, de auto (in dit geval de Golf aan hoge snelheid die doorreed) in geen geval meer zal zien en ook niet meer inhalen! De steenweg kent enkele lange rechte stukken na de eerste bochten waarop full speed kan gereden en zo ben je in het niets verdwenen dan!

Sjonge jonge, en geloof toch die uitleg van FreCr en ook van mij (ik ben er geboren en getogen en ging vaak langs die basis). Ik kende een technisch geschoolde (elektronica/etc) militair die er werkte persoonlijk (ging nog met zijn dochter ook naar fuiven dus aub ik vertel hier zoals het is).

Kester is echt uitgesloten!

178

Re: Kester

Wel of er al bewaking was, dit weten we niet. Aan de grote van beide basissen plus het einde loopbaan van bepaalde apertuur in beide sites is er niet veel nodig om die bijvoorbeeld gewoon onbemand te laten voor een x aantal uur. Maar in die richting denk ik persoonlijk zelfs niet direct, de hoogte en het overzicht plus uit het zicht verdwijnen is belangrijker. er zijn teveel risico's om met een Golf binnen te rijden, maar het kan. 

Het is eerder een plaats waar ze hun opties kunnen overzien, ik ga er wel van uit dat ze vlak in de buurt halt gehouden hebben. En in noodgeval kunnen ze de Golf in brand steken en te voet in een basis of in de buurt onderduiken. Plus de link die ik aanhaal tussen Aalst en de tekening G15 van één van de daders en Vielsam is niet zomaar een bedenking.

luk paard wrote:

Sjonge jonge, en geloof toch die uitleg van FreCr en ook van mij (ik ben er geboren en getogen en ging vaak langs die basis). Ik kende een technisch geschoolde (elektronica/etc) militair die er werkte persoonlijk (ging nog met zijn dochter ook naar fuiven dus aub ik vertel hier zoals het is).

Kester is echt uitgesloten!

Daar gaan we dan weer, ik moet het maar "geloven" en dat geloof wat is daar de bedoeling van? Leg mijn eens uit waar je komt met geloof in een feitelijk gebeuren. Zal ik je eens iets zeggen, moest je de identiteit kennen van de inzittende van de Golf in Kester zou je zo niet zingen. En dat heeft nu niets me geloof van zien.

luk paard wrote:

Daar op dat kruispunt - waar ik echt al duizenden keren in me leven ben gepasseerd ben - is het zo dat als je stopt (wat de schepenzoon deed) voor het licht, wacht tot het groen is en opnieuw vertrekt, de auto (in dit geval de Golf aan hoge snelheid die doorreed) in geen geval meer zal zien en ook niet meer inhalen! De steenweg kent enkele lange rechte stukken na de eerste bochten waarop full speed kan gereden en zo ben je in het niets verdwenen dan!

Kijk, bij acties op vijandelijke gebied ben je altijd in de minderheid, je sterkte is de verassing de zwakte de vlucht. Ze zijn daar op het beste punt uit de gehele omgeving om uit het zicht te verdwijnen en door de hoogte een volledig overzicht te hebben plus de beste plaats om de radioverbindingen af te luisteren of tot stand te brengen.

Maar volgens jou is het dus logischer om volle vaart op een steenweg te blijven rijden met de kans extra aandacht te trekken en geen beeld te hebben wat er te wachten staat. En waar zijn de getuigen van het verdere traject? Dus in volle vaart vluchten is de beste optie volgens jou? En over in het niets verdwijnen daar het nu juist om, dit is nu toch wel in Kester of al places dat ze in het niets verdwijnen. Dit is een feit!

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Kester

the end wrote:

Zal ik je eens iets zeggen, moest je de identiteit kennen van de inzittende van de Golf in Kester zou je zo niet zingen. En dat heeft nu niets me geloof van zien.

Ken jij die dan the end?

180

Re: Kester

the end bedoelt misschien G15?

the end wrote:

en het feit dat heel weinig getuigen die beschrijven is heel logisch want hij stond op een plaats waar je niet zomaar keek. Alhoewel een getuige toch blijkbaar een goed beeld had.

Ze zullen Kester doorgereden zijn om uiteindelijk in Houssière terecht te komen en vervolgens in Ronquières wapens te dumpen (voor wie dit laatste nog gelooft). Zeer wel mogelijk dat het niet Patrick Haemers was die daar stond of lag in het bos, maar er stond wel een wagen. Als die daar stond, stond ze niet in Kester.