321

Re: Kester

Mer emboha, je suis Lhost Joel, je suis un ami de Guy Bouten, j'ai travaillé pour le SDRA8, et la DIA du SHAPE  à Mons, je suis dans les  livres de Guy depuis 5 ans. Je collabore avec lui sur des documents importants, j'ai été auditionné à la CBW, pendant 2 fois 3 jours, en 2014 et 2015. Mais, je ne peux divulguer ces coordonnées sur le forum, il faux passer par les miennes, c'est normal. Tél: 0033766451727 - France.

322

Re: Kester

Ten eerste betreft het speurders die zelf voor deze dienst kozen; ten tweede zijn die gedetacheerd voor een paar maanden (men heeft het mij eens uitgelegd maar ik ben het vergeten). Ten derde de nodige zieken. Enz. enz. Het enige dat ik mij herinner is het woord "hopeloos" na die uitleg.

323

Re: Kester

Lauwin47, welke plek bedoel je juist?

Re: Kester

lauwin47, après Alost, devais-tu guider les tueurs vers Chièvres?

325

Re: Kester

kenza wrote:

Het rare was dat de CWB nog nooit van Kester had gehoord. Maar wat ik hoor komen er belangrijke zaken naar boven.

Kenza , als U en ik en nog enkelen het weten, zou CWB het ook moeten weten! Maar willen ze het niet weten of mogen ze het niet weten? Feiten verbergen als je op het verzamelpunt zit is niet zo moeilijk. Het versterkt mijn mening over een machtige organisatie die een vinger in de pap heeft! En die organisatie is buitenlands, met medeweten van de toenmalige Belgische regering. Denk aan Vielsalm!

326

Re: Kester

En wat als zowel Luc Paard als Kenza gelijk hebben? Luc Paard blijft beweren dat die basis zo goed bewaakt werd dat er geen kat in kwam. Alleen maakt hij de denkfout dat "het gevaar" eerder van binnen dan van buiten kwam. Bewijs daarvan, het geval van de gestolen NAVO-telexen. Zijn de dieven, militairen, gestraft? Neen, natuurlijk niet. Wie moest ze straffen, bij mijn weten de krijgsauditeut voor hoogverraad. Bedenk daarbij hoeveel moeite het gekost heeft die diefstal naar buiten te brengen ... en dan weet je wat het doel was.

In die optiek is Kester natuurlijk een droomlocatie. Waar kon je beter zitten dan daar? (Goed bewaakt en geen kat die er binnen kon en totaal onbekend terrein voor de meesten.) Ik weet dat het toeval is, maar ook daar lagen NAVO-documenten. 't zou waarschijnlijk te schoon zijn mocht het ook bij Navo documenten eindigen.

Misschien had men ingecalculeerd dat Joël ooit zou spreken en hem daarom een dwaalspoor laten observeren ... of toch gedeeltelijk.
SDRA, DIA  Shape, ... wat een toeval dat Joël die noemt.

327

Re: Kester

De oude basis was niet bewaakt.

328

Re: Kester

De basis bestond uit 2 delen: de kantoorgebouwen met de satelliet erbovenop en dan de gebouwen in de vorm van een halve cirkel. Deze 2 delen liggen iets of wat gescheiden van elkaar. En zelfs al was er nog bewaking in de gebouwen met de satelliet (hier was er ook een bewakerscabine), in die andere gebouwen is er bij mijn weten nooit bewaking geweest. Ik heb als kind nog rond deze terreinen gefietst en deze stonden bij mijn weten altijd al leeg.

329

Re: Kester

emboha, dank u voor de bevestiging.

330

Re: Kester

Ik heb ook wat navraag gedaan Kenza. De ene hier beweerde dat het daar zeer streng bewaakt werd, de andere beweerde het omgekeerde. Hetgeen in de post hierboven staat schijnt te kloppen. Mijn enige probleem is dat ik slechts tot in 1988 geraakt ben en dus niet tot 1985. Hier de ploeg die bewaakte in het nieuwere deel:

Afscheid van Navo-bewakers

In het Navo-communicatiecentrum in Kester (Gooik) werd gisteren afscheid genomen van de privé-bewakingsploeg die er jarenlang heeft gewerkt. Zij worden vanaf vandaag vervangen door militairen. Satcom of Satellite Communications Kester is een van de communicatiecentra van de Navo.

De site werd jarenlang bewaakt door mensen van een privé-firma. Elk contract met de bewakingsfirma's liep voor één jaar. Omwille van besparingen werd de samenwerking met de bewakingsbedrijven nu opgezetd. Militairen nemen hun plaats in.

Jean Van der Cruysse uit Lennik, sinds 1988 bewaker bij Satcom, zegt dat hij het werk zal missen. ,,,,Het is hier een kleine basis waardoor er een zeer familiale sfeer hangt. Ook met de omwonenden konden we het altijd goed vinden.''

Toch zitten de acht bewakers niet totaal in zak en as. Zijzelf verliezen hun job niet: bijna de hele ploeg gaat aan het werk in Chèvre. Op het afscheidsfeest kregen de bewakers van commandant Eddy Van Bockstal en alle militairen een etentje en twee flessen wijn aangeboden. In zijn speech drukte de commandant zijn spijt uit over het feit dat de bewakers moeten vertrekken. ,,De samenwerking tussen hen en de militairen was altijd optimaal'', klonk het.

Bron » www.nieuwsblad.be

Ik blijf zoeken naar een min of meer officiële verklaring voor het jaar 1985.