11

Re: BCI

Ben wrote:

Opmerkelijk is in dit verband overigens nog dat wordt gezegd dat het dossier dat door het Bestuur voor Criminele Informatie (BIC) werd samengesteld over Bouhouche, opeen bepaald moment verdwenen bleek te zijn, en dat het kennelijk nimmer is teruggevonden.

Bron: Verslag Tweede Bendecommissie (bijlage 1 en 2)

Uiteraard moest deze map verdwijnen met dé links van Bouhouche met de drugskartels. Later werd er beweerd dat dit enkel een map met krantenknipsels was, maar 2 fardes met gevoelige informatie zijn dan wel 'verloren' gegaan » Forum | Forum

"Hij sluit zich aan bij een Belgische groepering en begint met hen op grote schaal hasj vanuit Marokko naar Nederland te transporteren. Handel die vooral floreert omdat R. en zijn Belgische compagnons erg handig zijn in het omkopen van Belgische ambtenaren Het zijn jaren waarin hij letterlijk iedereen uitlacht met zijn handige streken."

Bron » panorama.nl

En zoals zo vaak eerder gezegd:

"Vanaf dat moment liep alles fout. Leden van het Nationale Bureau voor Drugs, waarover François de leiding had, geraakten zelf betrokken bij drugshandel en lieten zich ook rollen door ervaren criminelen. "Maar", zo stelt Beijer, "met de Bende van Nijvel had François helemaal niets te maken.""

Bron » Nieuws

Hear. Hear. Hear. De drugsmarkt is veranderd tijdens de periode van 'de Bende van Nijvel', voor en na zijn het andere 'hoofdrolspelers'.

Opmerkelijk dat de onderzoekpiste van veroordeelde BIC'ers die zich wilden revancheren op de toen nog actieve BIC'ers nooit naar de pers werd gelekt als een ernstige onderzoekspiste. Waarschijnlijk omdat het niet paste in de meest verspreide en meest te verdragen theorie dat alles wat achter de Bende Van Nijvel schuilt begint en eindigt met extreemrechts.

Begin jaren 2000 werd er nochtans zeer ernstig rekening mee gehouden.

Buslik werd door BIC informant G.H. weggezet als iemand die samenwerkte met het BIC. Buslik stond in contact met een Franstalig trio binnen het BIC die één équipe vormde.

Buslik en Bouhouche maakten gebruik van een identiek adres in Sint-Joost Ten Node als agenten van het BIC en het NDB.

Feiten op een tijdslijn zetten geeft altijd stof tot nadenken. Bouhouche bekomt in voorwaardelijke in vrijheidstelling naar Zuid-Frankrijk in hetzelfde jaartal en maand dat Châtel en z'n favoriete BIC agent zich in de echt verbinden en de BIC piste in volle ontwikkeling is.

De uitwisseling van Buslik naar België vindt plaats in de daaropvolgende maand. In het daaropvolgende proces komt hij zonder veel kleerscheuren door.

Buslik, Beijer en Bouhouche gingen al in de jaren '70 schieten in de schietclub van Binet in Sterrebeek, net als de BIC-agenten. De dienstwapens van het BIC werden aangekocht bij ... Binet. Sommige BIC-agenten hun dienstwapens werden ook als gestolen opgegeven.

De interne werking van het BIC is op zich al een verfilming waard. De subsidies zullen wellicht schaarser te verkrijgen zijn.

En volgens Castris, in een gesprek met Bouten, werkte de vrouw van Binet ook bij het BIC.

Bron: De Bende van Nijvel | Guy Bouten

Drommels wrote:

Buslik werd door BIC informant G.H. weggezet als iemand die samenwerkte met het BIC. Buslik stond in contact met een Franstalig trio binnen het BIC die één équipe vormde.

Een idee wie hier precies bedoeld wordt? Want Hilde Geens schreef in haar laatste boek dat er bij het BIC zeven personeelsleden waren tot 1978 en dat er nadien nog drie extra collega's aan toegevoegd werden. Een trio is in die context dus al best veel man. Ik vermoed dat Jean-Pierre van Grunderbeeck een Franstalige Brusselaar was, maar ik zie niet meteen met wie die een equipe zou gevormd hebben.

Er werken degelijke, ervaren speurders bij het team - en wandelende tijdbommen, vooral in de Antwerpse afdeling. Die wordt gedomineerd door Karel Clonen en John Declercq, die in geen tijd uitgroeien tot het koningskoppel van het BIC. Een correcte maar in hun ogen ouderwetse rechercheur als Jef Laps wordt buitengekeken.

Bron: Het complot van de stilte | Hilde Geens

Voormalig NSB-voorzitter Brecht-Sint-Job Jef Laps (86)overleden: van oorlogskind tot pleitbezorger van vrede

(...) Jef Laps werd geboren in 1938. (...) Na zijn lagere schooltijd in Brecht, studies in Lier en later in Hoogstraten, trok Jef op zijn achttiende naar het leger. Hij volgde een opleiding tot paracommando in de Citadel van Namen, waarna hij een jaar in Congo verbleef. Hij had er vooral contact met een Frans officier, want hij kende Frans. Het waren warme en vochtige jaren in Congo. Nadien begon een lange loopbaan bij de rijkswacht en gerechtelijke politie, onder meer in Brussel en Antwerpen. Hij sloot zijn carrière af bij de nucleaire installaties van Mol en Doel, waar hij verantwoordelijk was voor de nucleaire veiligheid. (...)

Bron: Gazet van Antwerpen | 5 juni 2025

Van Grunderbeeck behoort niet tot het trio waar ik naar refereerde. Ik ga enkel wel de initialen plaatsen: J-P. E., F.P. en R.D.

In het BIC was er sprake van een echte clanvorming tussen de kliek van De Wachter en die van R.D. Laps behoorde samen met o.a. de vrouwelijke BIC'er tot het kamp van R.D. en kregen de mooiste uitbolbaantjes na de opdoeking.

Het kamp van R.D. verloor na verloop van tijd hun beste informanten aan De Wachter. Dit alles heeft uiteindelijk geleid tot een schorsing van De Wachter. Verschillende van z'n informanten werden door het toenmalige diensthoofd op een interne zwarte lijst gezet.

Gans het dysfunctioneren en de ontsporing van het BIC herleiden tot een De Wachter vind ik wel zeer kort door de bocht.

Ook 'de goeie en brave' hadden zich toch wel behoorlijk vuil gemaakt.

Drommels wrote:

Van Grunderbeeck behoort niet tot het trio waar ik naar refereerde. Ik ga enkel wel de initialen plaatsen: J-P. E., F.P. en R.D.

Mogen we weten voor wie die initialen staan?

Er is op het forum een BIC-speurder te vinden met de initialen R.D. De overige initialen zeggen me niets. Er is wel een Brusselse GPP'er die beantwoordt aan de initialen J-P. E., maar die heeft voor zover ik weet geen geschiedenis in het BIC.

Ja R.D. is - denk ik - Robert Dessoy. Drommels heeft die naam zelf al in één van zijn vorige posts geciteerd. Hij was dat blijkbaar vergeten?

Drommels: wie zijn dan de overgebleven initialen J-P. E., F.P.?

20

Robert Dessoy is de neef van Emile Lecerf.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube