Re: DNA-onderzoek

Geen idee, ik zal wat meer uitleg vragen aan Michel.

92 (edited by Merovinger 01-11-2012 22:29)

Re: DNA-onderzoek

Merovinger wrote:

Er is wel éénzelfde eenduidig DNA-profiel gevonden op een kogelwerende vest en op de hals van een labofles met vloeistof die in de zakken opgevist uit het kanaal in Ronquières zaten. Het staat vast dat dit het DNA is van één van de moordenaars.

Uit welk element zouden ze het DNA-profiel hebben kunnen filteren? Op de kogelvrije vest zou dit een bloedplek zijn (dus dader werd geraakt) maar wat op de fles. Speeksel of iets anders? Heeft de dader van de fles gedronken? Wat voor fles? En wat is dan de vloeistof die er in zit? Een medicijn of pijnstiller om de verwonde dader te kalmeren?

Re: DNA-onderzoek

Sterke drank misschien.

Servo per Amikeco

Re: DNA-onderzoek

Ben wrote:

En hoe is dat kledingstuk van Salesse dan tussen het bewijsmateriaal geraakt?


Antwoord van Michel Leurquin: "Het schijnt dat er materialen (kledij, ...) werd teruggevonden die in dozen bewaard werden op een griffie en die bestempeld waren als "dossier Bende van Nijvel". Na nazicht, bleek het om zaken te gaan afkomstig van de Bende De Staerke en die daarna gemengd werden met de Bende van Nijvel-bewijsmateriaal."

Of hoe in België een gerechtelijk onderzoek volledig naar de kl... wordt geholpen. mad

Re: DNA-onderzoek

Dat is toch niet te geloven hé. yikes

Re: DNA-onderzoek

Interview met DNA deskundige over stand van zaken » www.trouw.nl   

Belangrijkste nieuws met betrekking tot de bende: Hoe ver is het DNA-onderzoek over tien jaar?

"We zullen iemands geografische herkomst dan preciezer kunnen bepalen aan de hand van een DNA-profiel", zegt Ate Kloosterman. "Hetzelfde geldt voor uiterlijke kenmerken. Niet alleen haar- en oogkleur, maar bijvoorbeeld ook de lichaamslengte, en de vorm van de oorlellen: los of vast aan het hoofd. Maar een compositietekening zullen we dan nog niet kunnen maken aan de hand van genetische informatie alleen. Het probleem is dat uiterlijke kenmerken eigenlijk altijd worden bepaald door combinaties van genen."

Peter de Knijff denkt dat het DNA-profiel in de nabije toekomst daarnaast informatie zal onthullen over de leeftijd van de verdachte, en over wanneer de DNA-sporen zijn achtergelaten: op die-en-die dag, rond het middaguur. "Dat komt langzaam binnen bereik."

Sneller zal het DNA-onderzoek ook gaan over tien jaar, voorspelt Kloosterman. "Toen we begonnen, 25 jaar geleden, kostte het maken van een DNA-profiel nog een paar weken, nu een paar uur. Als je die lijn doortrekt, gaat het straks nog veel sneller. Ik denk dat we dan op de plaats delict een profiel kunnen maken, met mobiele DNA-apparatuur. Zodat je direct de jacht op de dader kunt inzetten."

Re: DNA-onderzoek

In België moeten misdadigers die veroordeeld zijn voor bepaalde feiten (en enkel deze) verplicht een DNA-staal afstaan. De DNA-databank bevat een lijst van ongeveer 50.000 namen. Daar komen geen misdadigers op voor die veroordeeld zijn in de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw.

Naslagwerk: Jan Heuvelmans (Dagboek van een Wetsdokter. CSI in Vlaanderen, Van Halewyck, 240 p.)

Re: DNA-onderzoek

Volgens verklaringen van professor Cassiman in de pers (afgelegd in 1997) zou er 1 DNA-staal van een verdachte gelinkt kunnen worden aan het gevonden DNA op Bendespullen. Daar werd achteraf nooit meer iets van vernomen. Zou de onderzoeksrechter zich niet beter concentreren op deze concrete piste? Of klopt de verklaring van Cassiman in de pers niet?

99

Re: DNA-onderzoek

Ik heb dat verhaal ook nooit goed kunnen plaatsen. Is er nu een match of niet en waarom wordt daar dan geen doorbraak mee geforceerd? Ik bedoel maar, dat moet toch dé dominosteen zijn die de rest doet vallen? Dus?

Re: DNA-onderzoek

Mee eens. Alleen een DNA-match of een bekentenis kan de zaak-Bende van Nijvel nog oplossen. Is mijn mening.