Re: DNA-onderzoek
Neen, alles was doornat. Ben zeker dat ik dat ergens gelezen heb en m.i. heeft ook Eddy Vos dat verklaard. Alleen, vraag me niet dadelijk een bron boven te trekken. Misschien iemand anders?
You are not logged in. Please login or register.
Bende van Nijvel → Onderzoeksdaden → DNA-onderzoek
Neen, alles was doornat. Ben zeker dat ik dat ergens gelezen heb en m.i. heeft ook Eddy Vos dat verklaard. Alleen, vraag me niet dadelijk een bron boven te trekken. Misschien iemand anders?
Stukje uit het gerechtelijk verslag van 1988:
"De metalen voorwerpen waren alle in meer of mindere mate aangetast door corrosie. Sommige delen van de wapens waren bedekt met een dikke laag roest (...) De inkt van de handgeschreven teksten was grotendeels gebleekt en in sommige gevallen was zelfs de drukinkt aangetast. Dit alles wijst op een langdurig verblijf in water of een andere corrosieve omgeving."
Ik heb zojuist nog even gekeken naar de foto's hier op het forum van (delen) van het vest maar die lijkt wel deels verkleurd.

Er zijn verschillende DNA-sporen gevonden. Het is jammer dat er op deze sporen geen verder wetenschappelijk onderzoek gevoerd is. Vooral nu er steeds meer doorbraken komen in dergelijk onderzoek. Onbegrijpelijk.
Volgens het proces-verbaal van destijds werd op 6 november 1986, ongeveer 500 meter stroomafwaarts van het hellend vlak van Ronquières, een eerste bijna opgeloste zak geborgen op tien meter van de zuidelijke grens van het kanaalbekken en op vier meter van de oeverlijn.
Inderdaad doornat dus.
En wat nu als het gehele verhaal van het DNA spoor in de kraag van het vest bedoeld was om mogelijke verdachten uit te roken? Verdachten die afgeluisterd werden.
Dat vind ik erg doordacht! Chapau! (Dat meen ik echt.) Er werden bijvoorbeeld ook microfoons geplaatst bij (ex-)speuders. En het verhaal van de duiker kennen we inmiddels ook.
En wat nu als het gehele verhaal van het DNA spoor in de kraag van het vest bedoeld was om mogelijke verdachten uit te roken? Verdachten die afgeluisterd werden.
Nee hoor, dat er een DNA spoor gevonden werd in die kogelvrije vest is al lang geweten, zie bv. artikel van 2012 » Nieuws
Vervolgens kan J-PA misschien zijn boek beginnen schrijven. Maar hij moet dan wel alles vermelden, ook de onderzoeksactiviteiten die hij sedert 1983 heeft gesteld.
Nee hoor, dat er een DNA spoor gevonden werd in die kogelvrije vest is al lang geweten, zie bv. artikel van 2012 » Nieuws
Dit is tevens de periode dat de speurders achter François Achten en Philippe Vermeersch aangaan » Forum
Dus twee mogelijkheden:
Alle zakken zijn in november 1985 in de zwaaikom gegooid. Het verkrijgen van DNA uit de kraag van het kogelwerende vest zou niet mogelijk moeten zijn omdat het water het DNA aantast. Het verklaren door de speurders dat er DNA gevonden is, zou betekenen dat men verdachten probeerde uit de tent te lokken. En is er dus geen DNA van het vest.
Tenminste de zak waar het kogelwerende vest in zat is in november 1986, direct voor de zoekactie, in het water gegooid. Dit is een manipulatie van het onderzoek dat alleen door personen gedaan kunnen zijn die dicht bij het onderzoek zaten. Het water heeft de bloedvlek in de kraag van het vest niet aan kunnen tasten en daarmee is het verkregen DNA echt. Blijft nog de vraag of dit dan ook bloed is van de dader.
Bende van Nijvel → Onderzoeksdaden → DNA-onderzoek