1

Topic: Boek: De elite van de macht. De macht van de elite

'De elite van de macht. De macht van de elite' is het nieuwe boek van Walter Baeyens, auteur van het boek Crapule de Luxe.

ISBN: 9789461314307
Wordt verwacht: 06/10/2015
Uitgever: Uitgeverij van Halewyck

Misschien kan Walter hier al een korte samenvatting plaatsen?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Boek: De elite van de macht. De macht van de elite

Bedankt, Ben! Na de publicatie van 'Crapule de Luxe' in 2012 wilde ik uitvlooien waarop de vreemde beweringen van het Atlas Rapport gebaseerd waren. Wie en wat werd bedoeld met de 'Absolute Macht'? 'Controle over 50% van de economie'? Via de Raad van de Journalistiek kreeg ik toegang tot de archieven van Walter De Bock. De informatie die ik daar vond stelde mij in staat om enkele antwoorden te formuleren. Ik vond er samenhangen tussen de affaire Cools, Agusta, de Loden Jaren, ... en de Bende van Nijvel.

De Bende is niet het hoofdthema van mijn boek, maar ik breng wel enkele nieuwe elementen naar voor die m.i. niet gekende aspecten van de Bende-feiten  bloot leggen. In de archieven WDB vond ik de notities van magistraten, uitspraken van Cocu, Lekeu, Goffinon, Sik ... hints en verklaringen van informanten, stapels aantekeningen van François Raes etc ... Een schat aan informatie die jammer genoeg zelfs verborgen was gebleven voor bende-expert Guy Bouten.

Ik beperk mijn uiteenzetting voorlopig, ook al om sommige slapende honden niet al te vroeg wakker te maken. Binnenkort meer. Veel meer.

3

Re: Boek: De elite van de macht. De macht van de elite

Hoera! Ik kijk er naar uit...

4

Re: Boek: De elite van de macht. De macht van de elite

Laat maar komen Walter. Ben benieuwd naar de inhoud van je boek!

Re: Boek: De elite van de macht. De macht van de elite

Bedankt Walter, en succes met je boek!

6

Re: Boek: De elite van de macht. De macht van de elite

Zeer benieuwd.

7

Re: Boek: De elite van de macht. De macht van de elite

Komt er geen boekvoorstelling?

Re: Boek: De elite van de macht. De macht van de elite

Bedankt, allemaal. Er is geen boekvoorstelling gepland. In de loop van september zal ik hier meer info plaatsen over het Bende-aspect van mijn boek. De moeite waard.

Re: Boek: De elite van de macht. De macht van de elite

België, bendes, politiek en macht.

Sinds het ontstaan van ons koninkrijk is België een toneelspel geweest waarin verschillende partijen een rol hebben gespeeld, die soms bewonderenswaardig, soms betreurenswaardig waren te noemen. Politiek gezien is ons land, vooral na WOII, een rol gaan spelen, die de gewone man in de straat amper kon volgen. De opkomst van een communistische partij, het bestrijden van de USSR als nieuwe vijand van de wereldvrede, de bemoeienissen van de USA, de taalstrijd en de strijd tussen konings- en niet-koningsgezinden, de off-shorepolitiek van belangrijke inlandse industriëlen en het koningshuis, joods-gezinden en niet-joods gezinden, en er zijn er nog voldoende van die tegenstellingen die voldoende waren om macht te verkrijgen of macht te verliezen.

Deze mengelmoes was (is) een vruchtbare bodem om conflicten uit te lokken. Overvallen die simpel beginnen en steeds brutaler worden; liquidaties van personen die net iets weten, wat niet iedereen hoeft te weten; infiltratie van Staatsveiligheid in een extreem-rechtse groepering en niet in linkse groeperingen; de corruptie in onze eigen beveiligingsdiensten (leger, rijkswacht, politie, ...), kortom dit is een soap met een draaiboek voor jaren kijkplezier (sic).

Samengevat Walter, ik wacht met ongeduld op uw nieuw boek!

Re: Boek: De elite van de macht. De macht van de elite

De synopsis van het boek (alweer een turf van 560 bladzijden):

Wat niet in de geschiedenisboeken staat.

In 1991 werd PS'er Andre Cools doodgeschoten. Het was de tweede politieke moord in het naoorlogse België, want in 1950 was de prominente communist Julien Lahaut neergekogeld. Justitie had er weinig zin in om de misdaden op te lossen, maar in 2015 werd de aanslag op Lahaut eindelijk opgehelderd ... door historici. Zij ontdekten dat ultrarechtse communistenhaters achter de moord zaten.

Dat fascisme bleek het favoriete instrument van de internationale haute finance om de wereld naar haar hand te zetten. Criminelen en nuttige idioten maakten in haar opdracht korte metten met lastige linkse figuren. De speurders waren naar eigen zeggen gestuit op een machtig netwerk dat boven elke wet stond en een groot deel van de wereldeconomie controleerde. Als spin in het web werd de discrete Belgische miljardair Felix P., alias Don Felix, genoemd. Een goede vriend van Cools ...

In dit moedige boek graaft Walter Baeyens diep in het verleden van Felix P. en gaat erin op zoek naar verbanden. Vanuit P's netwerk voeren de sporen terug naar het Manhattan van 1900, de maffia, alcoholsmokkel, nazi's, het ontstaan van Israël, de top van de haute finance, staatsgrepen en ... Costa Rica. In dit schitterende Centraal-Amerikaanse land stuiten we opnieuw op Don Felix. Hij blijkt er ook vandaag nog incontournabel te zijn.

'De elite van de macht. De macht van de elite' is een reis in tijd en ruimte, op zoek naar de sporen van de absolute macht die bijna ongemerkt onze levens stuurt.