Tru Dat wrote:

Volgens mij waren de manipulatieve strategieën al uitgestippeld nog voor het eerste feit.

Niet alleen volgens u en volgens mij. Een forumlid hier (werkte vroeger zelf voor Justitie) had horen zeggen dat "men" tijdens een feestje en na de nodige drank wat loslippig was geworden. Hij is er later in geslaagd een gesprek te hebben met één van de aanwezigen, een kolonel. Aan deze kolonel werd gevraagd deel te nemen aan hetgeen later omschreven zou worden als de Bende van Nijvel. Hij weigerde maar werd later gevraagd deel te nemen aan een "denktank", hetgeen hij ook weigerde (het ging wel degelijk over feiten na de eerste mislukte staatsgreep jaren 70). Al die verklaringen zijn netjes opgenomen en doorgestuurd naar de cel.

Dus Tru Dat, er zijn wel degelijk bewijzen van uw stelling dat deze manipulatieve strategieën al uitgestippeld waren nog voor het eerste feit. Hetgeen ook onze mening is (tussen haakjes, de kolonel heeft man en paard genoemd en heeft het heel specifiek gehad over iemand die naar Overijse verhuisd was). Ik heb deze feiten vroeger al op het forum beschreven maar ik denk niet dat ik de specifieke verwijzing naar Overijse gaf. Zonder forumlid X hadden we dit niet geweten, bij deze nogmaals mijn dank aan hem.

Tot daar mijn dagelijkse therapie.

42

Tru Dat wrote:

Misschien is er wel of niet correct onderzocht of gerapporteerd op pv en verdwenen er pv's en bewijsmateriaal? Misschien mocht er niet gezocht worden op bepaalde dossiers? Misschien beschermden ze hun informanten en lieten delen weg uit het dossier? Misschien in opdracht? Onkunde of moedwil? Vermoedelijk zullen we het nooit weten. Maar ik ben absoluut overtuigd dat de daders gekend zijn in het dossier, er is/was zoveel materiële bewijslast en zovele getuigenissen dat het onmogelijk is dit niet op te lossen.

Misschien kan je omzetten in vaststaande feiten.

Tru Dat wrote:

Volgens mij waren de manipulatieve strategieën al uitgestippeld nog voor het eerste feit.

De import van wapens uit de VS door Bouhouche lang voor het eerste feit past alvast in jouw theorie. Het huren van garageboxen ook. En het zorgvuldig bewaren van bewijsmateriaal om alles samen te dumpen na de laatste overval eveneens.Soms lijkt de Bende gestructureerd en planmatig. Op andere momenten dan weer chaotisch en impulsief. Het is maar met welke bril je het bekijkt.

Is het mogelijk dat het zorgvuldig uitstippelen van voorbereidingen onder leiding van de DEA gebeurd is (alvorens er sprake was van de bende)? Eens de overvallen/acties werden uitgevoerd was men afhankelijk van plaatselijke criminelen met bijhorende chaos (soms wat meer als anders). Ook ik geloof dat de import van wapens vanwege Bouhouche als een voorbereiding te zien is (zie voorgaande posts).

Als de overvallen uitgingen van een overkoepelende organisatie, mogelijks DEA of CIA of andere zal de structuur veel moeilijker in mekaar zitten. Dan zullen sporen verwijzen naar andere organisaties, politiek, belanghebbenden, dwaalsporen en in opspraak brengende dossiers. Een beetje als een Torrent site die het alle kanten uitstuurt zodat de echte bron niet te achterhalen is.

SY Tramontana no longer sailing, waiting for the new boat delivery SY furimmer.