Re: Cel Delta

Tru Dat wrote:

Volgens mij waren de manipulatieve strategieën al uitgestippeld nog voor het eerste feit.

Niet alleen volgens u en volgens mij. Een forumlid hier (werkte vroeger zelf voor Justitie) had horen zeggen dat "men" tijdens een feestje en na de nodige drank wat loslippig was geworden. Hij is er later in geslaagd een gesprek te hebben met één van de aanwezigen, een kolonel. Aan deze kolonel werd gevraagd deel te nemen aan hetgeen later omschreven zou worden als de Bende van Nijvel. Hij weigerde maar werd later gevraagd deel te nemen aan een "denktank", hetgeen hij ook weigerde (het ging wel degelijk over feiten na de eerste mislukte staatsgreep jaren 70). Al die verklaringen zijn netjes opgenomen en doorgestuurd naar de cel.

Dus Tru Dat, er zijn wel degelijk bewijzen van uw stelling dat deze manipulatieve strategieën al uitgestippeld waren nog voor het eerste feit. Hetgeen ook onze mening is (tussen haakjes, de kolonel heeft man en paard genoemd en heeft het heel specifiek gehad over iemand die naar Overijse verhuisd was). Ik heb deze feiten vroeger al op het forum beschreven maar ik denk niet dat ik de specifieke verwijzing naar Overijse gaf. Zonder forumlid X hadden we dit niet geweten, bij deze nogmaals mijn dank aan hem.

Tot daar mijn dagelijkse therapie.

42

Re: Cel Delta

Tru Dat wrote:

Misschien is er wel of niet correct onderzocht of gerapporteerd op pv en verdwenen er pv's en bewijsmateriaal? Misschien mocht er niet gezocht worden op bepaalde dossiers? Misschien beschermden ze hun informanten en lieten delen weg uit het dossier? Misschien in opdracht? Onkunde of moedwil? Vermoedelijk zullen we het nooit weten. Maar ik ben absoluut overtuigd dat de daders gekend zijn in het dossier, er is/was zoveel materiële bewijslast en zovele getuigenissen dat het onmogelijk is dit niet op te lossen.

Misschien kan je omzetten in vaststaande feiten.

Re: Cel Delta

Tru Dat wrote:

Volgens mij waren de manipulatieve strategieën al uitgestippeld nog voor het eerste feit.

De import van wapens uit de VS door Bouhouche lang voor het eerste feit past alvast in jouw theorie. Het huren van garageboxen ook. En het zorgvuldig bewaren van bewijsmateriaal om alles samen te dumpen na de laatste overval eveneens.Soms lijkt de Bende gestructureerd en planmatig. Op andere momenten dan weer chaotisch en impulsief. Het is maar met welke bril je het bekijkt.

Re: Cel Delta

Is het mogelijk dat het zorgvuldig uitstippelen van voorbereidingen onder leiding van de DEA gebeurd is (alvorens er sprake was van de bende)? Eens de overvallen/acties werden uitgevoerd was men afhankelijk van plaatselijke criminelen met bijhorende chaos (soms wat meer als anders). Ook ik geloof dat de import van wapens vanwege Bouhouche als een voorbereiding te zien is (zie voorgaande posts).

45

Re: Cel Delta

Als de overvallen uitgingen van een overkoepelende organisatie, mogelijks DEA of CIA of andere zal de structuur veel moeilijker in mekaar zitten. Dan zullen sporen verwijzen naar andere organisaties, politiek, belanghebbenden, dwaalsporen en in opspraak brengende dossiers. Een beetje als een Torrent site die het alle kanten uitstuurt zodat de echte bron niet te achterhalen is.

Re: Cel Delta

beginner wrote:

In Dendermonde is heel goed werk verricht, maar tegelijkertijd stinkt daar ook iets...blij dat dit ook eens wordt geschreven

Dag beginner, kan/wil je eens omschrijven wat je vindt dat de Deltacel aan "heel goed werk" verricht heeft en wat je vermoeden is waar het daar stinkt? Nogal tweemaal een vage omschrijving...

47

Re: Cel Delta

Onderstaande maakt sommigen duidelijk nerveus ... merkwaardig. Wie kan op het forum de vele vernoemde feiten met de betrekking tot de ‘zogeheten Bende van Nijvel’ linken met een zinnige uitleg?

Nummer 9. De brandstichting bij Pour. Met vermelding van proces-verbaal.

Een ‘blunder’ was de oprichting van de Deltacel volgens Frans Reyniers in de Bendecommissie. Delta moest gestopt worden want er werden teveel juiste linken gelegd. Het aantal 'acties' dat de Gerechtelijke Politie van Brussel onder leiding van Frans Reyniers daartoe ondernam is schrikwekkend lang! Hierbij nummer 9. Chronologisch vanaf nu.

  1. Seponering van de brandstichting in home Durme door Frans Reyniers

  2. Bewijsmateriaal 'Dossier 'Pinon wordt ‘opgekuist’ door de GP onder leiding van Frans Reyniers'

  3. ’Brandstichting bij Pour’ Delta moest gestopt worden!  Is het toevallig dat het een Delta-lid (Danny Collewaert) was, die op basis van de verklaringen van Didier Mievis, lid van de Groep G waar Mievis zelf de contactpersoon van Front de la Jeunesse-leider Françis Dossogne was, op 11 oktober 1986 een proces-verbaal opstelde? Let goed op, dit is nog voor de beruchte zoektocht te Ronquieres! Didier Mievis was aanwezig op een extreem-rechts oefenkamp en getuigde dat hij in dat kamp twee leden van de Gerechtelijke Politie opgemerkt had. Eén van hen was Yves Zimmer. Het was eind jaren zeventig dat het tijdschrift Pour het bestaan onthulde van de extreem-rechtse oefenkampen in Marche-en-Famenne van het Front de la Jeunesse en de VMO. In 1981 werd door extreem-rechts een aanslag gepleegd op Pour. De Delta-cel begon dus, nog vóór de wapenvondst te Ronquieres (!), verbanden aan te tonen tussen sommige actieve (!) leden van de Gerechtelijke Politie (van Brussel) en het verboden extreemrechtse Front de la Jeunesse!

  4. 'Zoekactie Ronquières wordt geboycot door de GP onder leiding van Frans Reyniers

  5. GP Brussel onder leiding van Frans Reyniers probeert Delta en hun speurder Philippe Vermeersch in diskrediet te brengen

  6. GP Brussel onder leiding van Frans Reyniers probeert om onderzoeksrechter Freddy Troch via de ondervraging van Sonja Camps in diskrediet te brengen

  7. Rogatoire commissie naar gevluchte Bultot in Paraguay, de GP met vriend van Bultot’s vriendin Christian de Vroom wordt gestuurd in plaats van Bende van Nijvel-speurders. Christian de Vroom van de GP zorgde via de vriendin van Bultot ervoor dat hij voorbereid was op de komende vragenronde!

  8. Frans Reyniers van de Brusselse GO probeert rechtstreeks deel te nemen aan het onderzoek naar de Bende van Nijvel

  9. Frans Reyniers van de Brusselse GP, wilt absoluut aanwezig zijn bij de verhoren van Philippe De Staerke door de Delta-cel

Bovenstaande verduidelijkt nogmaals, Delta (en bij uitbreiding het hele onderzoek naar de zogenaamde 'Bende van Nijvel') MOEST gestopt worden en dat is ook gelukt. Nog steeds durven sommigen twijfelen aan mogelijke manipulatie in het onderzoek naar de 'Bende van Nijvel'…

Re: Cel Delta

Men loopt steeds hoog op - in vrijwel elke publicatie - met de Deltacel. Zij zou de enige zijn die daadwerkelijke en concrete resultaten heeft geboekt. Welke dan, vraag ik me af. Het is uiteraard niet onmogelijk, maar wanneer ik de elementen bekijk die tot hun spoor 'De Staerke' hebben geleid, dan heb ik daar bijzonder veel vragen bij. Ze hebben jarenlang op dezelfde nagel geklopt. En hun argumenten om De Staerke & co te viseren waren en blijven - eerlijk gezegd - erg mager. De Samsonite, ja, kan allemaal goed zijn, maar wat dan nog? Welke crimineel gaat, na zo'n verschrikkelijke moordpartij, er niet voor zorgen dat zijn wapens verdwijnen? Maar wie ben ik om aan de goede wil en oprechtheid van Sack, Van Rie, Troch en de anderen te twijfelen? Ze zijn er hoe dan ook in geslaagd om onderzoekjournalisten als Hilde Geens en bepaalde slachtoffers en/of nabestaanden voor hun kar te spannen, zelfs toen de nood het hoogst was. En dat heeft slechts één ding opgeleverd: een onhoudbare tunnelvisie.

49

Re: Cel Delta

De Delta cel dat waren plusminus 30 man he. Volgens Reyniers was de oprichting van die cel al een eerste fout. Je noemt drie namen maar vergeet de belangrijkste volgens mij. Als je de boekjes van Acke leest dan zie je daar wel enorme vorderingen en zeker geen tunnelvisie.

Re: Cel Delta

"In Dendermonde is op initiatief van de procureur-generaal te Gent een groep "Delta" opgericht. Aanvankelijk was die groep samengesteld uit 10 rijkswachters van de BOB-diensten te Aalst, Dendermonde en Sint-Niklaas en uit 7 leden van de gerechtelijke politie te Aalst. In 1987 werd het aantal leden van de groep teruggebracht tot 6 rijkswachters en 3 leden van de gerechtelijke politie."

Bron: Bendecommissie I