Topic: Boek: De CCC - Het terrorisme en de staat

Nuchter boek (Jos Vander Velpen; EPO; 1986) in 3 delen:"Opkomst en ondergang van de CCC"; "Repliek van de staat" en "België en Europa aan de leiband van Uncle Sam?". Met voetnoten naar citaten van politici en anderen met voornamelijk krantenartikelen als bronnen.

Het boek schetst een politiek tijdsbeeld dat bovendien een beetje vergelijkbaar is met wat momenteel aan de hand is in verband met terrorisme en de reactie van de staat. De Bende van Nijvel wordt hier en daar vermeld in de chronologisch opgebouwde hoofdstukken. Vooral het hoofdstuk "Waarom is de Bende Van Nijvel geen terreurgroep?" is leuk. Daarin wordt beschreven dat er onduidelijkheid is over welke definitie van terrorisme Gol en zijn recent opgerichte AGG (voorloper van OCAD?) hanteren:

'De vraag van De Block bracht Gol zichtbaar in verlegenheid. "ik denk," was zijn antwoord, "dat een zwaar zieke toch ook niet zeurt over de bijwerking van een aspirine." Er is dus alle reden om te vrezen dat Gol terrorisme ruim interpreteert. Tenniste voor zover het gaat over links terrorisme, want Gol en het parket van Nijvel blijven koppig de Bende van Nijvel afdoen als 'ordinair gangesterdom' Het terroriseren van de bevolking door de bende gaat nochtans heel ver."

Het boek lijkt geschreven vanuit een mensenrechten én "legaal" oogpunt waarbij men afweegt welke de grenzen zijn tussen het verminderen van de democratische vrijheden van de burger en het verhogen van de vrijheid en rechten van politioneel- militaire interventies op eigen grondgebied (de 'interne vijand'), wie deze keuzes maakt in welke situaties (operatie mammoet) en de mate van voogdij van NATO tegenover West-Europa. 

De auteur nam niet echt een standpunt in maar illustreert hoe de gebeurtenissen met CCC, Bende van Nijvel, Heyzel in België, de golf van terrorisme in West-Europa en het beleid van West-Europa en van Reagan in elk geval een mooi meegenomen klimaat schepten waarin niet alleen de rijkswacht in België aanzienlijk werd versterkt (hoofdstuk "De rijkswacht is de grote winnaar"; p.116: "De rijkswacht lijkt wel de enige nationale sector waar nog groei in zit.” (;)) en de regering tegelijk een aantal nieuwe repressieve veiligheidswetten tracht door te duwen. Deze veiligheidswetten worden uiteengezet in de hoofdstukken"wettelijke zelfverdediging of wettig geweld?"; "bespieden en afluisteren"; politieke vluchtelingen"; en "is betogen in jekker subversief?". 

Betreffende de strategie van de spanning is het hoofdstuk "Reagans heilige oorlog tegen het terrorisme" meer dan de moeite waard. Creepy titel...

Mijns inziens een must voor de geïnteresseerde in de Bende van Nijvel en de loden jaren in België en de koude oorlog. Als iemand dit boek liggen heeft en er van af wil wil ik het graag kopen.

Verder staan er in het boek p. 123-124 merkwaardige verwijzingen naar ene "advocaat Guy Weber" met verwijzing naar artikels van Le Soir van 5/12/1986 waar hij kritiek uit op de toen actuele situatie rond "Gate 36, waar de rijkswacht de vluchtelingen schift"; en in La Libre Belgique van 18/11/1986 waar hij met de gevleugelde woorden zou stellen (tegenover de immigratiewet van Gol van 28/6/1984) dat "Indien u nu juicht over het terugdrijven van 'bougnouls' en voor dat doel wetsschennis tolereert dan ben ik ervoor bevreesd dat die willekeur zich op een dag tegen uw eigen vrijheden zal keren”.

Op zich al profetische woorden, maar ik kreeg pas koude rillingen als ik Weber googelde. Is deze Weber (uit de kantartikelen) dezelfde als deze die ik krijg te zien als ik op Wikipedia en deze site zoek naar zijn naam?? Zeg dat dit niet dezelfde persoon is en zeg mij ook dat het een fabeltje is dat die vrouw die aan de DATS in Nijvel afgeslacht is ook toevallig foefelde met de documenten rond de grond waar NATO een paar kernkoppen wou parkeren.

2

Re: Boek: De CCC - Het terrorisme en de staat

Een belangrijk boek om de terreur tijdens de jaren '80 te kunnen begrijpen. Het boek is geschreven in 1986, toen de misdaden van de Bende van Nijvel en de CCC net voorbij waren.

Info

Op 2 oktober 1984 ontploft in het bedrijf Litton in Evere de eerste CCC-bom. De volgende nacht exploderen brandbommen bij MAN in Grootbijgaarden. Het terrorisme in België is een feit, hier in de straat, niet meer op de televisie.

Wat gebeurt er in België? Wie zit er achter dit alles? De CCC beweert voor de vredesbeweging te strijden, voor de arbeidersbeweging, noemt zich extreem links. Maar waar lopen de sporen heen? Links keurt het optreden van de CCC af als een provocatie. Wie komt al dat geweld ten goede?

Jos Vander Velpen, advocaat, onderzoekt de internationale context en de oorsprong van de CCC. Hij graaft diep in de reactie van de regering en de gevolgen voor de democratie. Immers, de paracommando’s verschijnen in de straat; de rijkswacht krijgt in zeven haasten wat ze al jaren vroegen: riotguns, geheime POSA-eenheden om te infiltreren… in betogingen en stakingen; nieuwe veiligheidswetten die o.a. het afluisteren van telefoons vergemakkelijken…
Een sleutelfiguur in dit alles is Gol, minister van Justitie, een al te gretige woordvoerder van de Reagan- en Natopolitiek: terrorisme als vijand nummer één in de wereld. Terrorisme dat met alle middelen moet worden bestreden. Tot de nieuw opgerichte Amerikaanse Special Forces opdoken in de Belgische Ardennen in een antiterroristisch War Game.

Het terrorisme in België, ten dienste van wie?

  • ISBN: 9789064455049

  • Jaar: 1986

  • paperback

  • 200 pag.

http://www.epo.be/covers/epo/9789064455049.jpg

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube