Jullie gedachtengang is duidelijk de mijne, bovenstaande heren.

De naam 'Podevijn' vind ik in weinig bende literatuur terug, maar de op het boek gebaseerde 'Niet Schieten' film insinueert duidelijk in wiens richting we moeten zoeken mbt Aalst.

Mendez was kind aan huis bij Podevijn, net als een hele reeks andere bende verdachten.

Zelfs een voetbal van David die binnenrolt in de garage van P. op een slecht moment kan paniek hebben veroorzaakt.

En dan is er nog de kleindochter van Podevijn die zou verklaard hebben dat haar grootvader lid was van de Bende Van Nijvel.

52

Kwam Baurir daar ook?

Is de eerste letter van de kleindochter een A?

Spectator Of Life wrote:

Jullie gedachtengang is duidelijk de mijne, bovenstaande heren.

De naam 'Podevijn' vind ik in weinig bende literatuur terug, maar de op het boek gebaseerde 'Niet Schieten' film insinueert duidelijk in wiens richting we moeten zoeken mbt Aalst.

Mendez was kind aan huis bij Podevijn, net als een hele reeks andere bende verdachten.

Zelfs een voetbal van David die binnenrolt in de garage van P. op een slecht moment kan paniek hebben veroorzaakt.

En dan is er nog de kleindochter van Podevijn die zou verklaard hebben dat haar grootvader lid was van de Bende Van Nijvel.

54

Trojan wrote:

Het belangrijkste gegeven hier is dat Palsterman frequent heen en weer reisde tussen Congo en België, en met zijn onbesproken reputatie een ideaal iemand is om Congolese zwarte winsten te verhuizen richting 'beschaafde' wereld. Wellicht in de vorm van diamantjes. Want cash geld is nogal zwaar vergeleken, zoals ik onlangs uitleerde uit de hoeveelheid die destijds voor Heineken is betaald (400 kg).

Te koppelen aan Auberge Chevalier, waar de al in cash omgezette diamantjes dan passeerden?

Ik ben nog redelijk nieuw in alle materie hier ( ben me nu al enkele weken aan het inlezen)  maar mijn gevoel zei altijd dat die overvallen opruimingsacties waren voor mensen dat in een bepaald millieu zaten of van iets afwisten, ik heb lang gezocht naar een reden tot ik in de film "niet schieten" zag dat er op het feestje in de garage van de familie van de steen word verwezen naar iets in de congo (ik kan me niet goed meer herinneren waarover dit ging, misschien dat iemand hier mij kan aanvullen) en weet iemand of deze verwijzing in de film toeval is of toch bewust gedaan.
nu lees ik hier dat een ander slachtoffer bij deze raid ook ( niet bewezen) banden had met congo....  Ik vind deze piste toch wel zeer interessant zeker als je weet dat dat de belgische politiek in de jaren 70  daar werd beslist: ik citeer letterlijk wat hier op het forum staat onder "mobuto en extreem rechts" :

"in de loop van de jaren 70 werd door Belgische zakenlui en politici druk heen en weer gependeld tussen Brussel en Kinshasa. Op luxueuze boten op de Zaïrestroom werd naar verluidt druk de politieke agenda van het Belgische vaderland besproken. “In de jaren 70 was het zo dat daar van maandag tot donderdag als het ware werd klaargestoomd wat de regering op vrijdag zou beslissen”

Als ge dan nog is weet dat van den boeynants grote fan/supporter was van mobuto dit zegt hij zelf in dit intervieuw terwijl hij een foto van Mobuto toont op zijn kast.

(reportage op youtube over het leven van vdb )

Van Den boeynants werd zelfs door de oppositie verweten dat hij achter de rug van de staat legertroepen stuurde om Mobuto te steunen tegen de rebellen. In diezelfde reportage word ook gewag gemaakt dat VDB in die tijd de BAAS was van het leger maar niet alleen op een wetelijke manier.

Als ik hier dan lees dat er tussen de slachtoffers ook juweliers zitten, ik lees hier ook op het forum van banden met antiquers. Ik weet het is moeilijk om kort uit te leggen maar als het dan in zaire / congo toen zo een woelige onstabiele tijd was met rebelenlegers. dan zal er ook waarschijnlijk massaal geplunderd zijn. Dit kan niet anders dan dat er hier mensen zaken deden met deze spullen. denk maar wat er nu de laatste jaren allemaal is gebeurd met de arabische lentes,nog maar egypte de plunderingen van het nationaal historisch museum en dergelijke, duizenden jaren oude antiek dat massaal de markt opgaat miljoenen/miljarden busines. Er waren toen nog reportages op tv dat deze traffieken in kaart bracht en dit netwerk is zelfs in deze tijd soms te groot voor woorden.

Kijk nog maar heel recent naar isis. duizenden jaren oude dorpen massaal leeggeplunderd. In alle media toen dat de politie extra onderzoekcellen ging oprichten om te voorkomen dat de kunst hier op de markt zou komen. Doch kon ge een paar jaar terug zelfs
op de facebookmarketplace syrische antiek uit kerken kopen.
Nu een paar jaren later kunt ge na een beetje zoekwerk op internet gemakkelijk nog antiek uit syrie kopen. En hoeveel van deze kunst hebben ze kunnen onderscheppen?

Ik weet het is een beetje luidop denken dat ik doe. maar stel dat er onder het bewind van Mobuto tijdens de opstanden in congo zo een antiekstromen naar het westen zijn opgericht.
Dat het land na de onafhankelijkheid nog is extra uitgeperst is zoveel mogelijk proberen te "pakken wat er te pakken valt"

En brussel de "draaischijf" was van deze handel. Dan kan dit ook verklaren waarom de bende van nijvel in de omgeving van brussel "opereerde" , namelijk omdat de handelaren in deze omgeving woonden. En dit zou ook eventueel een ideologische motief aan de bende van nijvel kunnnen geven. Ge hebt altijd zo mensen die zaken doen met "producten" waar bloed aan kleeft, maar doen alsof ze er niks mee te maken hebben omdat ze er niet letterlijk mee in contact komen. Ik neem maar als voorbeeld de bloeddiamanten.
Er zullen ginder ook wel dorpen en stammen uitgemoord geweest zijn waarna voor dat alles platgebrand word , eerst de (leger)trucks nog worden volgeladen.Ik vergelijk het soms met de yezidis een paar jaar terug dit was een volk dat al duizenden jaren van generatie op generatie is samengebleven. Men beseft soms niet naast het menselijke leed wat onschatbare bezittingen deze hadden door hun ouderdom. Deze markt is niet zo bekend maar die gaan in bepaalde kringen gastronomische bedragen.
Ik had het hier al eerder gezegd maar tijdens de arabische lente een tiental jaar terug is er in het nationaal archelogisch museum in egypte ook zo van die antiek geplunderd. Hier een artikel op de site van unesco met een lijst van de gestolen objecten.

https://en.unesco.org/news/warning-loot … ty-minya-0

Jammer wel in het arabisch maar de fotos zijn er wel bij. Zoals ge kunt lezen antiek vanaf het ontstaan van egypte. deze 320 objecten op die lijst moet van zo een onschatbare waarde zijn. zowel in waarde als kennis over van de mensheid( maar dit is een ander onderwerp natuurlijk)

Hiermee wil ik gewoon aantonen dat illegale markt met handel van kunst/diamanten/... uit congo in die tijd,  in marktwaarde kan opboksen tegen andere takken uit het illegale circuit ( drughandel, prostitutie,...)

Stel dan dat de bende opereerde in opdracht van tegenstanders van deze handel. Personen die denken " zonder kopers ook geen handel"  .

Klinkt misschien allemaal beetje vergezocht. maar de bende van nijvel is mij altijd zo een beetje over gekomen.
DBVN kwam me altijd over als huurlingen die mekaar mss zelf niet kende tot de verkenning en opdracht zelf. In opdracht van een geheime dienst ? de staat ? concurentie? Nazaten van slachtoffers in congo een soort geheime dienst van de rebellen toen.
Het zal wel toeval zijn maar als ge dan ooggetuigen hoort verklaren dat de bende gekleed was als "zwarte piet"
Een soort revenge actie voor hun meewerking aan een bloedhandel.
Opgezet door een grotere macht en uitgevoerd door lokale "huurlingen" en dit zou vind ik ook de piste van dat de bende van nijvel een soort "hitsquad" was aannemelijker maken. en goede chauffeur, iemand backup, en een "insider" dat de andere 2 leden niet kennen maar dat wel weet wie de "targets" zijn. Dit was het doel van de missie, de moorden. De overval diende als dekmantel en het geld en andere buit was voor de (marginale) huurlingen.

Het doet me soms een beetje aan scarface denken ( die film in de jaren 80) waar tony montana en zijn neef dachtek ook een moord moeten uitvoeren met iemand dat naar hun gestuurd was. zij moesten zorgen voor vervoer, en voor beveiliging van de  schutter)  waarna uiteindelijk de missie ook word afgebroken omdat er kinderen bij betrokken zijn. en de shutter vermoord word

Ik heb mischien wat teveel fantasie maar zo komt de overval in aalst ook over op mij.
Hitsquad:  2 huurlingen,waarvan 1 chauffeur  , 1 beveiliger.
chauffeur en beveiliger pikken de schutter op in groot bijgaarden. met in gedachten een hitcommando uit te voeren op duistere personen.  ( zei kennen deze niet en de raid is via tussenpersonen geregeld waarbij er is afgessproken dat ze de schutter oppiken in groot bijgaarden)

na de aanslag in aalst beseffen ze ondanks hun marginaliteit ( drugs? ) wat ze gedaan hebben en dat kinderen niet de afspraak waren. en in een oplopende discussie schieten ze de de schutter dood  uit een gevoel van onmacht en omdat ze in een veel grotere beerput zijn terrechtgekomen dan ze voor zich hadden.( Dus niet door rijkswacht geraakt, maar neergeschoten omdat er kinderen bij betrokken zijn)
Dit verklaart dan toch ook deels de dwaalsporen nadien in mijn ogen. de daders wisten wat ze gedaan hadden met de kinderen te vermoorden.en ook nadien met de schutter te vermoorden die ze niet kenden maar waarvan ze wel weten/vermoeden dat hij hoge connecties heeft en aangezien die niet is weergekeerd , zei waarschijnlijk de volgende zullen zijn op de hitlist.

Ook lees ik hier op het forum dat er al mensen gevraagd werden hieraan mee te doen en dat deze geweigerd hadden omdat er kinderen bij waren, mss moesten ze voor nieuwe huurlingen zorgen als ze weigerde  en hebben zo een paar ( marginale / concurerende) kennissen gevraagd.
Dit verklaart in mijn ogen ook het aangevraagd muzieknummer, te voet naar scherpenheuvel. ze wisten dat de huurlingen dan in de auto opweg zaten naar hun raid en da ze hun in de val hadden gelokt. En hun is goed uitlachen een soort macabre humor in deze millieus.

En ik zeg dit met uiterst respect naar de slachtoffers en nabestaanden. Iemand kan soms onrechtsreeks betrokken raken.
Ik denk maar aan iemand dat een groot magazijn heeft. en dan een bevriend persoon of zakenman dat met een verhaal op de proppen komt dat hij een grote partij meubels ofzo gekocht heeft maar momenteel wat plaats tekort heeft. en terwijl stockeert deze zakenman de illegale spullen bij zijn goedgelovige vriend. Waarna die bijvoorbeeld door een foto in een artikel of documaintere ontdekt dat hij met foute boel opgezadeld zit en er zo inrolt. Waarna dan de tegenstanders van deze handel na opzoekingswerk bij de gegevens van de goedgelovig vriend uitkomt. Of iemand waarmee da ge op vakantie gaat maar onbewust achter u rug een partij bloeddiamanten meesmokkeld in de valies.

Het is maar een hypothese van mij met alles wat ik al gelezen en vernomen heb van de bende van nijvel. Het meeste hier op de website of krantenartikels en youtube filmpjes.

Ik denk dat na 36 jaar alle hypothesen op tafel mogen! Wat ik lees hier dikwijls op het forum dingen dat toch mijn wenkbrouwen doe fronsen op het gebied van in dezelfde cirkels blijven lopen.

Met alle respect naar de persoon, maar ik lees hier ook bevoorbeeld dat iemand de congo is aanhaalt, en direct onmidelijk  reacties als onrespectvol naar de slachtoffers, de speurders hebben dit al onderzocht en het is niet mogelijk of onbewezen. ik wil hier ook niet david van de steen onrespectvol behandelen, integendeel! juist uit respect voor david probeer ik mee te denken. en wat ik allemaal heb gezegd is helaas de wereld.  Waarom word in de film niet schieten congo aangehaald ? daar is vooraf duidelijk over nagedacht dus het kan geen dommigheid van de productie zijn ofzo.

en ik ga het hierbij even laten, dit was een van mijn hypothesen.  niks van disrespect naar de slachtoffers bedoeld. En ik hoop uit de grond van mijn hart dat de belgische staat eindelijk haar verantwoordelijkheid gaat pakken tenopzichte van de slachtoffers.

Maar als de congo piste daadwerkelijk iets van waarheid zou inhouden is het wel denk ik de uitgelezen kans met de veraderde verhoudigen in de wereld ten opzichte van het belgisch verleden in congo en actiegroepen zoals black lives matter dat de beelden van de belgsiche koloniale dictators wegwilt. Mischien word de volledige beerput ooit dus langs die kant opengetrokken.
Ik denk maar aan al die actiecomites dat bewijzen verzamelen voor mistoestanden van belgen in congo. moesten die namen en feiten aan datums kunnen linken via getuigenisen dat ze ginder verzamelen , dit zou mss een doorbraak kunnen zijn. als namen beginnen matchen met slachtoffers hier.

en nogmaals met alle respect naar de slachtoffers. maar de personen dat mijn topic niet gepast vinden , ik vind het ongepaster dat er na  36jaar onderzoek 0,0 vooruitgang is!

Sinds isis zijn bij mij de ogen opengegaan, fictie overtuigd realiteit dus ik hou bij het bende dossier alles mogelijk!
Kijk na wie dat de uiteindelijke terroristen bij isis waren ===> jeroen bontinck zoon van dimitri bontinck ( die voor staatsveiligheid zou gewerkt hebben) zoontje probeer een carriere uit te bouwen als michael jackson imitator is totaal niet met religie bezig,
plots grootste terrorist te wereld, vader bontinck gaat naar syrie, vind zijn zoon, komen naar belgie schrijven een boek , en zoontje word zanger/rapper.

ik wil maar zeggen alles is mogelijk,de mens is een raar wezen en zou veel doen voor wat roem ( zowel goede als slechte)

Ik hoop dat we toch de waarheid gaan te weten te komen en ik hou meerder pistes open! maar deze boeit me het meest.

55

't Is Mobutu , niet Mobuto .

56

LEO wrote:

't Is Mobutu , niet Mobuto .

Mijn excuses, al de namen maken het er niet gemakkelijker op.
Hier het deel van de reportage waar VDB trots zijn foto van Mobutu bovenhaald op de kast in zijn living.

https://www.youtube.com/watch?v=uBokyOs2pIQ

Niemand zegt dat deze mensen met juwelen-smokkel te maken hebben, of iets te veel wisten. Er is volgens mij geen enkel bewijs voor.

In geval van Palsterman is de piste dat bepaalde mensen naar Delhaize gelokt zijn ook niet plausibel. Ze waren van plan om in de namiddag te gaan... maar doordat het thuis gezellig was, is het er pas 's avonds van gekomen.

Was hij niet aan het tanken?

Volgens mij moet hij minimum één van de daders (of backup) goed gezien hebben, en is hij daarom vermoord.

Wat niet wegneemt dat link met Congo of zelfs WO I / II voor bepaalde slachtoffers wel van toepassing kan zijn.

Dat zijn meestal avontuurlijke types en overlevers, net zoals de daders ook duidelijk gek waren op bossen, jagen, auto's,...

Heeft Podevijn ook link met Congo?

Welkom wout.
Succes met het inlezen en het houden van een heldere blik.
Het is goed en logisch dat je je eigen hypothese opbouwt rond het waarom van de Bende Van Nijvel.
Dat is uiteindelijk samen met de vraag "Wie" allicht dé vraag die ons het meest bezig houdt en waarop we ook een antwoord hopen op te krijge, na inderdaad veel te veel tijd, 2025.

Je post je uitgebreide hypothese in het topic "Jan Palsterman".
Vind je dat niet cru om hem en zijn familie met je uitgebreide hypothese te viseren?
Heb je (al) contact gehad met de familie Palsterman?
Een tip, een zoon van hem heeft een schitterend -vind ik- werk gemaakt over de Bende Van Nijvel!
Zoals club_le-happy-few ook terecht opmerkt:"... niemand zegt dat deze mensen met juwelen-smokkel te maken hebben, of iets te veel wisten.  Er is volgens mij geen enkel bewijs voor."

"...niks van disrespect naar de slachtoffers bedoeld."
Misschien aan Ben (forumbeheerder) dan vragen om je post naar hypotheses te verplaatsen?
Als Ben dat op eigen initiatief al niet doet...

Met de recente onderzoeksdaden van het gerecht naar de opgraving(en) van oud-huurling(en) heb je met je hypothese zeker een goed element aangebracht, ook de waarschijnlijkheid dat er minstens 1 antiquair betrokken was houdt steek.

Lees en blijf lezen en zoek bijvoorbeeld eens op welke 'antiquair' er in de Bezemstraat gehuisvest was, misschien kan je dan je hypothese nog verder staven. Of zoek eens op welke 'antiquair' er in de buurt van de Boondaalsesteenweg 525 te Elsene gehuisvest was en waarom ik je dat adres opgeef.    Of zoek bijvoorbeeld eens op wat de huurder van de woning van de zoon van de door de Bende Van Nijvel vermoorde José Vanden Eynde 'voor de kost' deed.

Er zitten ook (denk)fouten in je uitgebreide hypothese, volgens mij, maar wie ben ik...
Zo schrijf je bijvoorbeeld:
"na de aanslag in aalst beseffen ze ondanks hun marginaliteit ( drugs? ) wat ze gedaan hebben en dat kinderen niet de afspraak waren. "
Deze onschuldige jongen werd door de Bende van Nijvel eerder koelbloedig neergeschoten:
https://static.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2017/11/02/8865ae2e-bfd2-11e7-90e7-09cd06c1e384_web_scale_0.2916667_0.2916667__.jpg?maxheight=465&maxwidth=700

Ah, en als je dan toch graag leest om je in te werken in het dossier van de Bende Van Nijvel, lees dan ook zeker eens wat over Bob Denard en Bukavu, daar vind je nog elementen om je hypothese te kunnen onderbouwen, in het licht van de opgravingen naar René Noël door de CWB.  Veel succes!

59

Trobken wrote:

Welkom wout.
Succes met het inlezen en het houden van een heldere blik.
Het is goed en logisch dat je je eigen hypothese opbouwt rond het waarom van de Bende Van Nijvel.
Dat is uiteindelijk samen met de vraag "Wie" allicht dé vraag die ons het meest bezig houdt en waarop we ook een antwoord hopen op te krijge, na inderdaad veel te veel tijd, 2025.

Je post je uitgebreide hypothese in het topic "Jan Palsterman".
Vind je dat niet cru om hem en zijn familie met je uitgebreide hypothese te viseren?
Heb je (al) contact gehad met de familie Palsterman?
Een tip, een zoon van hem heeft een schitterend -vind ik- werk gemaakt over de Bende Van Nijvel!
Zoals club_le-happy-few ook terecht opmerkt:"... niemand zegt dat deze mensen met juwelen-smokkel te maken hebben, of iets te veel wisten.  Er is volgens mij geen enkel bewijs voor."

"...niks van disrespect naar de slachtoffers bedoeld."
Misschien aan Ben (forumbeheerder) dan vragen om je post naar hypotheses te verplaatsen?
Als Ben dat op eigen initiatief al niet doet...

Met de recente onderzoeksdaden van het gerecht naar de opgraving(en) van oud-huurling(en) heb je met je hypothese zeker een goed element aangebracht, ook de waarschijnlijkheid dat er minstens 1 antiquair betrokken was houdt steek.

Lees en blijf lezen en zoek bijvoorbeeld eens op welke 'antiquair' er in de Bezemstraat gehuisvest was, misschien kan je dan je hypothese nog verder staven. Of zoek eens op welke 'antiquair' er in de buurt van de Boondaalsesteenweg 525 te Elsene gehuisvest was en waarom ik je dat adres opgeef.    Of zoek bijvoorbeeld eens op wat de huurder van de woning van de zoon van de door de Bende Van Nijvel vermoorde José Vanden Eynde 'voor de kost' deed.

Er zitten ook (denk)fouten in je uitgebreide hypothese, volgens mij, maar wie ben ik...
Zo schrijf je bijvoorbeeld:
"na de aanslag in aalst beseffen ze ondanks hun marginaliteit ( drugs? ) wat ze gedaan hebben en dat kinderen niet de afspraak waren. "
Deze onschuldige jongen werd door de Bende van Nijvel eerder koelbloedig neergeschoten:
https://static.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2017/11/02/8865ae2e-bfd2-11e7-90e7-09cd06c1e384_web_scale_0.2916667_0.2916667__.jpg?maxheight=465&maxwidth=700

Ah, en als je dan toch graag leest om je in te werken in het dossier van de Bende Van Nijvel, lees dan ook zeker eens wat over Bob Denard en Bukavu, daar vind je nog elementen om je hypothese te kunnen onderbouwen, in het licht van de opgravingen naar René Noël door de CWB.  Veel succes!

Bedankt al trobken kan al weer een eind verder.

Ik bedoel alles met zeer veel respect naar alle slachtoffers nu achteraf gezien had ik het inderdaad beter bij "hypotheses" geplaatst,
(beginersfout op het forum zou ik zeggen) ik wist ook niet dat je comments niet meer kunt aanpassen of verplaatsen,(wat opzich niet slecht is)  dus zal in de toekomst hierover beter nadenken eerst.
ik wilde jan palterman eigenlijk niet persoonlijk viseren. Het was na dat ik een grof beeld voor mezelf had geschat van de slachtoffers hier dat ik toch wel een en ander hierover wou zeggen.

Er zijn zoveel dingen die me doen vermoeden naar een gerichte operatie. als ze zoals ik bij andere slachtoffers lees voor 1 persoon 30 kogels over hebben. En dan nog is extra hun tijd nemen om op de politie te wachten.... Dan zou ik toch eerder denken dat ze hun "tijd" nemen om iedereen omver te schieten.  Ook viel me op bij het youtube kanaal van DBVN ( ik denk van deze site) staat een reconstructie van eigenbrakel. En daar word duidelijk in beeld gebracht dat de bendeleden eigenlijk de buit bijna vergeten, omdat de kassierster hun nog naroept van iets in de aard "et votre l'argent"? en waarna de overval terugkeert en de papieren zak neemt met de buit.

En toch langs andere kant vind ik het ook teveel "cinema" om mensen uit de weg te ruimen dat van iets op de hoogte zouden zijn.
Ik wil maar zeggen met de tactieken van geheime diensten en dergelijke. zou iemand eventueel perfect in zijn slaap aan een "natuurlijke dood " kunnen gestorven zijn zonder dat het in het groot in de krant staat.

En wat ik met kinderen bedoelde in deze hyptohese, ik zal mezelf niet goed uitgedrukt hebben. Is dat bij de laatste overval in aalst, het mss 2 "nieuwe" huurlingen waren dat de schutter vervoerde. en dat deze nieuwe huurlingen dachten dat de missie iets anders ging zijn. Dus dat ze ook niet deel uitmaakte aan de"bende van nijvel" . en dat ze dit pas echt goed besefte tijdens de overval zelf dat ze "de bende van nijvel zijn" . en het is niet dat  ze trugkonden eenmaal begonnen. Daarom vind ik details belangrijk. Zoals was er een aarzeling als er in aalst de eerste slachtoffers zijn gevallen? of was het rechtsreeks blinde woede van de een na de ander. Voor hetzelfde geld schiet de schutter kinderen neer en beseffen de 2 huurlingen dan van "shit wij zijn de bende," ( en dat bedoelde ik met dat ze door een rivaliserende bende, de bende van hofstade ? in de val zijn gelokt).

Ik denk gezien andere criminaliteit in die tijd ook toch een evenruig karakter kon hebben, heb ik soms niet gesnapt waarom juist een bepaalde reeks overvallen aan de bende word gekoppeld. en niet meer dat in de ruime omgeving van brussel gebeurde. Terwijl de bende stil was zogezegd waren er genoeg andere feiten dat ook aan hun zouden kunnen gelinkt worden.

En waarom ik naar marginaal/drugs verwijs. criminele die aan drugs verslaafd zijn, zijn mijn insziens het ideale profiel voor deze raids. Gewetenloos, zo rap mogelijk een nieuw "shot" van waar zo ook verslaafd aan mogen geweest zijn. en ne junk het vooruitzicht geven van een paar kilos van iets... En da in combinatie met wapens.

Maar alles gezegd zijnde, ik ga me nog wat verder inlezen! wat beter nadenken voor ik iets post. en ik start mss binnenkort wel met enkele eigen hypotheses in het juiste topic.
Heb zoveel pistes die ik nog mogelijk hou voor de moment,
Door me hier al meer in te lezen vind ik het met momenten echt "hollywood" allures krijgen. Met die reconstructie in aalst van de fedreale politie op youtube. waar de overvallers letterlijk hun gezicht zwart shminken en een een gekrulde pruik ophebben en met het liedje van the marlets op de achtergrond hun wapen laden. Daarbij nog is geluid van de uitlaat van de golf gti.
Zou zo in een moderne hollywoodproductie kunnen. Jammer genoeg bittere realiteit in de jaren 80.

Ook heb ik wel de ernst van dit forum ondertussen vernomen door het lezen van enkele reacties op andere topics en wil dus aan iedereen dat er van dichtbij slachtoffer van is of kent Men excuses aanbieden als men reactie schofferend over komt. Maar ik ben hier met goede intenties. En het was dus een beginersstommiteit om mijn hypothese hier te posten.

Geen probleem Wout, er zijn nu eenmal veel toevalligheden in dit dossier. Het is in mij ook opgekomen, maar de kinderen van Palsterman hebben verklaard dat het de bedoeling was om eerder op de middag naar de Delhaize te trekken.

Maar veel mensen hebben inderdaad de routine om iedere week op hetzelfde tijdstip te gaan winkelen en op dezelfde plaatsen.

Dat was in mijn kindertijd niet anders, en door dat ik dan ook vaak rondliep in de gangen (tussendoor naar speelgoed, strips & muziekafdeling) zag je toch iedere week vaak dezelfde gezinnen terug.

Maar hier zou het dus een onverwachts bezoek geweest zijn, en heeft Jan volgens mij de pech gehad om in het vizier van een van de daders of hulpjes te komen.