271

Re: Christiaan Bonkoffsky

Trojan, heb je een foto van de locatie?

272

Re: Christiaan Bonkoffsky

oppernieuw12 wrote:

Zit meer achter zoals ik al zei.

Zou ik nog niet zo snel willen beweren. Ik houd er nog steeds rekening mee dat Bonkoffsky uit een soort van schuldgevoel/idealisme iets 'goed' wou doen. Vragen:

  • Waarom was Chris dakloos?

  • De kans is heel groot, maar gaat het wel om Chris?

  • Vertrouwde Christiaan zijn bankgegevens toe aan Chris?

  • Was/is de genoemde frituur van Chris en sinds wanneer; alsook kreeg hij steun en van wie?

Weet ook dat de kans heel groot is dat Chris echt van niets wist, en dan is zo een nieuws echt wel een schock...

Re: Christiaan Bonkoffsky

Misschien iets wat kan bijdragen tot een profielschets van Bonkoffsky. Via tweede-lijns contact van zijn toemalige DC bij Bde Aalst vernam ik: "een meeloper, totaal geen macho-gedrag", hij zou tijdens een interventie zelfs eens te lang getwijfeld hebben om zijn vuurwapen te trekken (wat volgens de aard van de interventie zeker aanvaardbaar was). Voor wat het waard is...

Re: Christiaan Bonkoffsky

Christian De Valkeneer maakt duidelijk hoe het ermee staat. Samengevat: het spoor-Bonkoffsky is interessant, maar er zijn geen bewijzen en er is dringend nood aan meer informatie.

“Als niemand wil praten, stopt het voor ons”

Het hoofd van het onderzoek naar de Bende van Nijvel waarschuwt: “We moeten dat durven te zeggen: misschien zullen we nooit kunnen bewijzen dat Christiaan B. écht De Reus was. Daarom is het belangrijk dat sommige mensen nu met ons praten. Zonder hen stopt het voor ons.”

Deze krant onthulde vorig weekend dat de speurders met de overleden ex-rijkswachter Christiaan B. (61) uit Dendermonde eindelijk een naam hebben geplakt op De Reus van de Bende van Nijvel. Sindsdien krijgt de speciale speurderscel elke dag weer tips. “Da’s goed”, zegt Christian De Valkeneer, procureur-generaal van Luik én het hoofd van het onderzoek naar de Bende van Nijvel. “Want met de naam van Christiaan B. zitten we op een interessante piste. De verklaring van zijn broer is voor ons erg belangrijke info. Maar we moeten dat ook eerlijk durven te zeggen: we hebben nog altijd geen enkel bewijs dat B. bij de overvallen in Overijse, Aalst en Eigenbrakel was.”

Lees hier het hele artikel » Nieuws

Het is maar mijn mening, maar ik zie geen reden om ex-huisgenoot Chris VDS verdacht te maken. Hij was wellicht dakloos op het moment dat Chris Bonkoffsky hem in huis nam, maar dat is al jaren geleden en zoals Patrick111 opmerkte kan dat gewoon betekenen dat zijn vrouw hem buiten gezwierd had of iets anders in die sfeer. Geen huis hebben betekent niet straatarm zijn, en een dakloze die een adres heeft, kan ook zijn leven weer opbouwen, dus werk vinden. Chris VDS heeft nu een lief, een job en post graag flauwe zever op Facebook. Hoogstwaarschijnlijk een mens als u en ik, en aan de foto's te zien, veel te jong om ook maar iets met de Bende van Nijvel te maken te hebben. Niet alles wat Chris Bonkoffsky in zijn leven deed en niet iedereen die hij ontmoette had met de Bende te maken.

275

Re: Christiaan Bonkoffsky

Ik erger me wel een beetje aan die vermelding van "de reus" steeds. Voor zover dat duidelijk is, heeft Christiaan Bonkoffsky enkel gezegd dat hij "lid" was van de bende. De conclusie, dat hij "de reus" was, werd door (en op zich heel aannemelijk) zijn broer gemaakt. Echter, mag op geen enkele manier worden uitgesloten, dat hij een andere rol had binnen de bende kan gehad hebben.

Daarnaast, lees ik hier één en ander over zijn persoonlijkheid; met daarbij vaak verwijzingen naar een zwakke persoonlijkheid, een meeloper. Geen idee, hoe de aanwervingsvoorwaarden toen waren, maar het lijkt me wel wat vreemd, dat iemand met zo een persoonlijkheid deel kan/mag uitmaken van de elitetroepen. Naast fysieke tests, worden er toch ook psychologische tests gedaan? Of was dat toen niet het geval?

Re: Christiaan Bonkoffsky

Onderstaande roept meer vragen op over het onderzoek rond Bonkoffsky in 2000 na de tip van Marc Van Damme. Bonkoffsky zou toen niet ondervraagd geweest zijn.

Bonkoffsky werd nooit ondervraagd - Bende-verdachte werd wel opgeroepen voor speekseltest

Christiaan Bonkoffsky is in 2000 wel opgeroepen voor een speekseltest en vingerafdrukken, maar is nooit ondervraagd over zijn betrokkenheid bij de Bende van Nijvel. Toenmalige speurders noemen dat "hoogst ongebruikelijk".

Uit de toelichting die justitieminister Koen Geens gaf in de Kamer valt op te maken dat de cel Waals-Brabant (CWB) wel iets deed met het telefoontje van Bonkoffsky's jeugdvriend Marc Van Damme, eind 1998. Bonkoffsky werd in 2000 - de exacte datum is onbekend - opgeroepen voor een speekseltest en het afstaan van vingerafdrukken. Ondervraagd is hij die dag niet. Dat vertelde Koen Geens in Terzake en bevestigde hij gisteren.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

277

Re: Christiaan Bonkoffsky

CleverTrevor wrote:

Het is maar mijn mening, maar ik zie geen reden om ex-huisgenoot Chris VDS verdacht te maken. Hij was wellicht dakloos op het moment dat Chris Bonkoffsky hem in huis nam, maar dat is al jaren geleden en zoals Patrick111 opmerkte kan dat gewoon betekenen dat zijn vrouw hem buiten gezwierd had of iets anders in die sfeer. Geen huis hebben betekent niet straatarm zijn, en een dakloze die een adres heeft, kan ook zijn leven weer opbouwen, dus werk vinden. Chris VDS heeft nu een lief, een job en post graag flauwe zever op Facebook. Hoogstwaarschijnlijk een mens als u en ik, en aan de foto's te zien, veel te jong om ook maar iets met de Bende van Nijvel te maken te hebben. Niet alles wat Chris Bonkoffsky in zijn leven deed en niet iedereen die hij ontmoette had met de Bende te maken.

Vind ik ook. En op facebook kan je delen wat je wil. Misschien drinkt hij wel graag eens een gin of champagne en geeft hij daar makkelijk geld aan uit. Zoals anderen misschien liever een nieuwste gsm kopen. Het is niet omdat je arm bent, dat je je geld niet in 'luxe'artikelen kan steken. Of het een goed idee is, is dan nog iets anders. En hoe het financieel geregeld werd tussen Bonkoffsky en CVDS ook.

Wat betreft de frituur: ik denk niet dat hij daar de eigenaar is, en zeker niet de zaakvoerder. Ik kom daar nu wel enkel op vrijdagavond, en zeker ook niet alle weken. Maar ik heb hem daar nog maar 1 keer gezien. Dus geen idee of hij daar regelmatig werkt of ondertussen nog werkt. Maar ik zie hem zeker niet de zaakvoerder, laat staan eigenaar zijn. De uitbaatster woont naast de frituur. Goede frietjes trouwens, en met een kleintje heb je meer dan gegeten! En vriendelijke bazin!

278

Re: Christiaan Bonkoffsky

Heel dat gedoe met betrekking op de zogenaamde analyse van zijn DNA op de weinig beschikbare stukken die voorhanden zijn om de analyse op te richten, is een zoveelste schandvlek in het onderzoek. Ten eerste, als al het DNA van Bonkoffsky werd gebruikt, dan is de kans dat iets zou zijn te vinden aldus bijzonder klein, gezien de weinig beschikbare materialen. Nu, het zou maar eens moeten zijn, dat daar toch ene match is, ... aldus lijkt het me al bijzonder sterk dat laboranten hun onderzoek effectief hebben gedaan op basis van het materiaal dat Bonkoffsky in 2000 afstond.

Meer dan 32 jaar wordt er onderzoek gedaan naar de bende; in jaren is het spoor Bonkoffsky het meest realistische ooit. Reeds nu, zegt Valkeneer dat het onderzoek stopt als niemand praat ... Binnenkort een andere onderzoeksrechter?

279

Re: Christiaan Bonkoffsky

Ik heb verschillende bedenkingen bij de huidige media berichtgeving en de wijze waarop iedereen er lijkt op te springen dat het 100% zeker is dat Bonkoffsky de reus is. Er zijn vooralsnog weinig duidelijke aanwijzingen die het niveau van "hear say" en vage vermoedens overstijgen. Ik zal mijn mening hier wel eens posten als ik meer tijd heb en als we een beter beeld hebben gekregen van dit spoor en wat er nu juist allemaal van aan is.

Ik wil wel even dit signaleren:

In het artikel gepost door Merovinger staat dat Bonkoffsky er op stond dat zijn contacten met de CWB in het Frans verliepen. Is het niet zo dat de persoon die op robotfoto nr. 19 zou staan inderdaad werd omschreven als Franstalig maar iemand die zich kon uitdrukken in het Nederlands?

Een van mijn bedenkingen bij Bonkoffsky was dat de reus van robotfoto nr. 19 (een tekening die nu ineens om god weet welke reden door iedereen wordt beschouwd alsof het een pasfoto is van de Reus trouwens) Franstalig zou zijn terwijl Bonkoffsky Vlaming is. Interessant zou daarom zijn de vraag naar Bonkoffsky's talenkennis. Is zijn Frans inderdaad zo goed dat het door Franstalige getuigen zou kunnen worden geïnterpreteerd als dat van iemand wiens moedertaal Frans is?

280

Re: Christiaan Bonkoffsky

Bij deze wil ik duidelijk vermelden: ondanks mijn vragen/bedenkingen i.v.m. Bonkoffsky zijn huisgenoot e.d. sta ik ook kritisch tegenover de onmiddellijke veronderstelling (vooral in de pers dan) dat Bonkoffsky überhaupt iets te maken had met de bende, laat staan dat hij 'De Reus' is. Het doet inderdaad enorm denken aan het verhaal Tinck.

Bovendien zijn er doorheen de jaren (volgens mij althans) ook reeds tal van dwaalsporen gefabriceerd. Ook het in de media brengen van deze nieuwe piste gebeurde op een op zijn minst 'merkwaardig' moment. Dhr. Vermassen maakte dit nl. bekend op de persvoorstelling van zijn nieuwe boek.

Eigenlijk moet er vooral gefocust worden op wat wél nog kan worden geverifieerd en dat is helaas heel weinig. Het hele spoor steunt enkel en alleen op de getuigenissen van de broer van Bonkoffsky en die van Marc Van Damme, en de betrouwbaarheid hiervan.

Alle andere elementen (o.a. afwezigheid op dag van aanslagen, het manken etc.) zijn op zijn best indicaties maar kunnen ook gewoon toeval zijn of zelfs gemanipuleerd worden (bizar bv. dat de afwezigheidsbriefjes van Bonkoffsky nu wel nog beschikbaar zijn terwijl ze ten eerste wettelijk gezien zelfs niet dienden bijgehouden te worden en ten tweede gezien het feit dat andere bewijsstukken dan wel 'verdwenen' uit het dossier).

Ik wil hiermee niet zeggen dat er allemaal niks van aan is maar ik blijf tegelijkertijd ook met het onbehaaglijke gevoel zitten dat 'wanneer iets te mooi lijkt om waar te zijn het meestal ook zo is'.