631

Re: Christiaan Bonkoffsky

Collega's, laat ons nu ook geen spoken zien waar er geen zijn. Veronique is een gedreven historica, de juiste vrouw op de juiste plaats. Dat een ver familielid van haar - een neef van haar vader, zo heb ik begrepen, en met wie ze vrijwel nooit contact heeft gehad - nu plots een lid van de Bende van Nijvel blijkt te zijn, heeft ook haar sterk aangegrepen, hoewel ze met Bonkoffsky in feite slechts de familienaam gemeen heeft.

632

Re: Christiaan Bonkoffsky

Eigenlijk is het allemaal niet zo relevant. Stel nu dat we met 100% zekerheid zouden weten dat Bonkoffsky inderdaad 'de reus' was en ook dat Philippe De Staerke in Aalst heeft meegedaan, staan we dan verder in het onderzoek naar de organisatie? Ik vrees van niet. We zijn blij gemaakt met een dode mus!

Re: Christiaan Bonkoffsky

Aaaaah, je zou me gek kunnen verklaren hoor, maar na het lezen van een heleboel te hier (vandaag heb ik veel gelezen over Bonkoffsky bv.) durf ik nu iets stellen dat denk ik iemand al eens opperde of alleszins er naar vroeg en ook ik deed in een post van een tijd geleden!

Namelijk dat Bonkoffsky als een "mogelijke (zeg ik)" lid van de Bende van Nijvel in mijn analyse past maar dat is niets meer dan mijn analyse en dus persoonlijk en ook niks meer dan dat! (Leest u maar mijn posts er op na.) Maar ik heb nu toch nog wat andere vragen (en hiervoor mogen jullie mij gek verklaren of stellen dat ik spoken zie):

De broer van Bonkoffsky legde verklaringen af, geeft aan dat Bonkoffsky op zijn sterfbed (niet letterlijk te nemen meen ik te verstaan) een lid - de reus? - van deze bende is (ik zeg mogelijk 1 van de reuzen). Verder blijft het zeer vaag en koffiedik kijken wat er precies tussen die twee broers is gezegd! De broer komt geëmotioneerd over en zal dat allicht ook echt zijn. Maar de broer blijft verder behoorlijk vaag!

Bijkomend komt hij dus met dit nieuws een ruime tijd na het overlijden van zijn broer. Tevens stelt hij, weliswaar lange tijd nadat hij die personen echt heeft menen te zien, dat er regelmatig twee manspersonen bij zijn broer op bezoek zijn geweest bij hen thuis (Bonkoffsky en broer woonden bij de ouders) waarvan hij dus toen niet wist wie het waren (en nu nog is niet zeker dat het Bouhouche en Beijer waren), maar hij wist nooit waarover die spraken en heeft daar misschien ook niet naar gevraagd toen!? Iets wat raar is, of toch een beetje, dat dus noch de ouders noch de broer eventjes poogden te checken wie die manspersonen waren! Nou ja dat kan, maar tussen de soep en de patatten kan er toch eens? Snapt u (althans zo zou dat in de meeste gezinnen en zeker tussen broers wel eens kunnen gaan toch?).

Misschien is dat wel zo geweest wie weet? (Dat de familie dan zwijgt is ongelofelijk maar anderzijds ook te begrijpen, niemand of heel weinigen, en zeker in families van Oostblokafkomst. Al is het een tweede generatie zal een zoon/broer aangeven. Ook andere families niet altijd hoor. Ouders hoeven dit ook wettelijk gezien niet te doen en ook echtgenoten/echtgenotes niet!)

Zelf heb ik familie in Polen en ik weet dat daar familie heel erg belangrijk is en ik merk ook als ik er ga en wat nieuws kijk dat alcoholisme in de genen zit (ik ga kort door de bocht maar het is wel ook voor een deel echt zo) en dat de criminelen daar ook best wel "hard" zijn en niet om bruut geweld verlegen zitten! (Dit klinkt veralgemenend en cliche maar ook dat heeft een grond van waarheid en niet een klein beetje.)

Wat wil ik zeggen: het is volgens mij echt wel mogelijk dat de ouders (misschien hoor want nergens wordt daar iets over gezegd en ja overleden en zo en dus niet te achterhalen) en volgens wat ik las en omdat hijzelf dus wel tips in die richting gaf (de bekentenis?) de broer wel eens wat kunnen weten wat nog niet is gezegd! De broer blijft ondank de emotie en de zwaarwichtigheid van het gegeven toch behoorlijk vaag! Ook over de huisgenoot is erg weinig bekend en wat we weten is allemaal "gewoontjes".

Let op: ik beschuldig hier zeker niet de broer of de familie noch maak ik hem/hen verdacht maar in deze zaak van zovele overvallen en het grote bloedbad enkele keren met zovele doden en nog niks echt geweten en helemaal niks bewezen, vind ik dat echt alles moet overwogen worden al is het maar om "namen/mensen dus" te zuiveren van alle mogelijk hoe klein ook schuld/betrokkenheid!

Ik en allicht ook velen onder ons weten dat er families zijn die opereerden in bende-verband, een vader die met zoon er op uittrekt om overvallen te plegen (ook vader Achille Haemers trok met zoon Patrick Haemers op roverspad). Dit is echt geen uitzondering! (Zie ook broers De Staerke en zo verder.) In zo'n gevallen is het dan ook zo dat de betrokkenen stijf de lippen op elkaar weten te houden en dat is begrijpelijk! En waar mensen zonder familieband die in bende opereren elkaar minder vertrouwen en al eens ruzie krijgen en gaan praten ook, is dit in familieverband minder aan de orde. Zie maar de maffiosi.

De vader zaliger is net zoals andere familieleden ook militair en stierf eind 1985! Op niet echt een oude leeftijd! Is er geweten hoe hij is overleden? Ongeluk? Ziekte? Natuurlijke dood?

Nog eens: ik zeg niet dat dit zo is dat er enige betrokkenheid is en ik weet dat dit hard kan aankomen bij de familie en vrienden echter ik durf na de vele posts hier echt niets meer uitsluiten en ga zowaar in dingen beginnen geloven (nou ja, ik bedoel dat het voor mij niet totaal uitgesloten is dus) die ongelofelijk cru zijn! Maar aangezien de heftigheid van het dossier en de vele tijd die er al over heen is gegaan met nog bijster weinig resultaat - nog geen daders gekend als dusdanig - moet er toch wel iets "speciaals" aan de hand zijn!

Zoals ik eerder meldde is België een klein land en neen niet iedere crimineel is gekend noch gevat maar de grote vissen (we zien allemaal hun namen in de lijst en dat is al een hele reeks) zijn wel allemaal in beeld bij speurders hoor en velen van hen zijn al wel eens gevat! Ik wil hiermee zeggen dat het voor een zo grote bende (ik doel op de kerfstok) die dan ook nog zo meedogenloos moordend te werk ging toch wel echt een hele kunst is om tot nu toe nog niks of niemand te hebben "prijsgegeven", de omerta moet dus enorm zijn!!?

Is dit omdat de meesten al dood zijn? En omdat diegene die nog leven ergens ver weg zitten? (Er van uit gaande dat het diegenen zijn die we hier wel eens opvoeren als mogelijke bendeleden.) Of (bijkomend) ook anders nog?

Ik weet dat ik hier allicht tegen heilige huisjes trap maar dat is dan maar zo!! Er is zoveel koffiedik kijken en mist en nog helemaal niks bewezen en ook helemaal niks uitgesloten! Maar bij mij roept dit echter allemaal wel wat vragen op! Mijn verontschuldigen als ik hier mensen eventueel zou kwetsen maar nog eens het gegeven van de Bende van Nijvel is al dusdanig verwarrend. Sleept al zolang aan, is zo groot (de moordende overvallen) met geen enkel resultaat (bewijsbaar/bewezen) tot nu dat ik geen enkele piste uitsluit!

Jawel, de piste van het grote complot en/met buitenlandse veiligheidsdiensten en de grote staatsgreep om dictator Vanden Boeynants tot keizer te maken, acht ik ongeloofwaardig (is mijn mening niks meer niks minder en als ik fout zou zitten dan geef ik dit ruiterlijk toe). Maar een bende waarbij familieleden betrokken zijn durf ik niet meer als een ongeloofwaardig eng sprookje te zien maar als een ongelofelijke maar waar (indien dit zo zou zijn).

Vandaar mijn post hier, wat verwarrend maar ik vind het zelf moeilijk om deze gedachtengang te posten maar OK hiervoor is het forum en eerlijk gezegd ik had ergens die vraag over de vader al gesteld. We moeten hier alles durven stellen toch? En neen dat wil niet zeggen dat we met alles moeten akkoord gaan maar elke mogelijke bedenking/analyse mag hier vind ik wel gemaakt worden.

Speelden er mogelijk de frustratie van Bonkoffsky (indien hij dus effectief bendelid is?) en de haat tegen de Rijkswacht? Ik bedoel dan in hoofdzaak de Groep Diane (hij bleef wel Rijkswachter, gedegradeerd) en indien Bouhouche en Beijer ook leden zouden zijn en gefrustreerd zo hoog op dat er bloedstollend wraak werd genomen op een beestachtige manier? En werd dus een bende gevormd, waarbij bepaalde achtergronden (jullie snappen wat ik bedoel) de brutaliteit verklaren kunnen? Een brutaliteit die geen gelijke kent in Belgie? Een killers-bende? Een moorddadigheid die diep in het binnenste van enkele mensen schuilde en die losgingen in een ongeevenaarde wraakneming met tamelijk gemakkelijke doelwitten en altijd ook wel buit.

Ik zie Bouhouche en Beijer als vernuftig maar minder als killers maar in mijn analyse bleven die dus contact hebben met hun ex-collega gedegradeerde en sloegen de handen in elkaar, eerder als het vernuft van de bende (indien zij dus effectief tot de bende behoren wat nog helemaal niet bewezen is) en dus qua voorbereiding en jawel ook ter plekke maar dan minder bloeddorstig etc.

Ik weet het niet! Voorlopig weet niemand het al! Dus ik vind dat (behoudens de theorie die ik in mijn analyse stel, maar die daarom niet waar hoeft te zijn!) alles wat kan moet uitgeplozen kunnen worden ook al worden heilige huisjes neergehaald.

634

Re: Christiaan Bonkoffsky

Wat de verklaringen betreft van de broer van Bonkoffsky, wij waren er niet bij, en weten dus niet wat er op welke manier juist gezegd is. De CBW zal met zekerheid beter ingelicht zijn als wij allemaal, dus dienen wij hun bevindingen en conclusies af te wachten.

Hetgeen er op TV en in de kranten verschijnt is voor 80% bladvulling.

635

Re: Christiaan Bonkoffsky

luk paard, ik zie helemaal wat je bedoelt. Ik heb het hier al eens eerder gevraagd of geweten is waaran vader B. gestorven is. Het was immers slechts 2 maanden na de overval in Aalst ...

636

Re: Christiaan Bonkoffsky

De heilige huisjes worden niet neergehaald ... Ze worden beschermd, zelfs gerestaureerd. Wie gelooft er nog in een clown een marionet als De Valkeneer? Alles staat in verband met het manipuleren van de publieke opinie. Maar onderzoeken nee dat kan niet want het staat niet op papier. Hoe blind en goedgelovig kunnen mensen zijn? Binnenkort is Bonkoffsky afgedaan en is er weer een nieuwe piste die nergens toe leidt. Volk en spelen of hou de mensen voor de domme...

637

Re: Christiaan Bonkoffsky

luk paard, ik kan hier niet vrijuit over praten. Maar met mijn hand op het hart kan ik u meedelen dat een levenspartner van iemand uit de bende van Haemers de lippen stijf op elkaar hield tijdens ondervragingen. Het is evident dat hun leven primeert. Zelfs aanhouding mocht niet baten. Dat gesprekken afzonderlijk plaatsvinden met een lid vanuit een gezin en zijn/haar vrienden is zeker niet uitzonderlijk. Verdachte gedragingen worden in familiekring niet altijd opgemerkt of aanvaard. Je komt in ernstige situaties meermaals tot de vaststelling dat het spreekwoord "mijn kind, schoon kind" als ultieme verdediging wordt opgeworpen. In die situaties mag je de nodige overredingskracht aanwenden om familieleden te overtuigen van het tegendeel.

Re: Christiaan Bonkoffsky

Bossi: ja ook zo is dat.

Potverdekke toch, ik spendeerde de laatste tijd al heel wat uren aan rondlezen hier en wat uit mijn geheugen rakelen van wat ik elders las doorheen de jaren en ook de periode van de overvallen (ik was toen jongvolwassene) waarin ik heel veel "op de baan ' was en erg veel tijdens de nachten en dus echt ook wel wat heb gezien (neen niets van de Bende van Nijvel, althans daar ga ik van uit maar toch heelwat louche dingen, typisch voor de nacht allicht).

En omdat ik familie en kennissen/vrienden heb in een voormalig Oostblokland (Polen) en daar wel eens praat over wat er daar allemaal gebeurt en ik ook het nationale nieuws keek (als ik er te gast was), weet ik wel dat de bendes daar ook geen doetjes zijn en er vaak wel tamelijk veel geweld wordt gebruikt en ook gedood/gemoord wordt! De daders die ik zag (in de kranten daar en op tv-nieuws) zijn ook echt wel niet vies van afrekeningen in dat crimineel milieu!

Kortom, ze zijn er behoorlijk moorddadig (en dit vooral sinds de val van de muur, ik had het genoegen de burgemeester van Torun te spreken als belg en gast op een receptie van sporters waar ik genodigde was en die zei dat voordien er nauwelijks criminaliteit was maar sindsdien de criminaliteit met 300%! gestegen is en vooral ook brutaal is). Ik bedoel daarmee het lijkt daar in de "geest" van de criminaliteit te zitten dat, gewelddadig dus!

En nogmaals: in België was er criminaliteit en zwaar banditisme (we kennen de bendes hier genoemd/vernoemd op dit forum). Maar echter nooit van zo een aard als de Bende van Nijvel! Dit is/was nieuws voor ons belgen en heeft zich gelukkig na het "stoppen" van de bende van Nijvel ook niet meer voorgedaan en dus eigenlijk vreemd of alleszins speciaal te noemen! Er werd wel gemoord en ook afgerekend in ons land maar nooit zoals de feiten 1982, 1983, 1985! Niet voordien en ook niet sindsdien! Het lijkt er dus op dat er andere mensen, met andere gewoontes, andere manieren, zijn tekeer gegaan! Meer naar het beeld van de criminaliteit zoals ik net aanhaalde in bv. Polen, uitermate gewelddadig.

(En we herinneren ons ook de moord op de jongen in het Centraal Station in Brussel door een Pool en enkel voor de gsm en we herinneren ons nog moorden voor weinig buit van personen met Oostblok-geschiedenis. Ook onlangs nog dat meisje aan zee en nog wel andere feiten, teveel om op te noemen. Ook de nieuwe manier van overvallen plegen op "rijdende vrachtwagens" terwijl de daders volgens de "Roemeense methode" (Google maar eens op) te werk gaan en de nog rondtrekkende bendes die uitblinken in durf en geweld, enzoverder.)

Ik bedoel: overvallen zoals we kenden zijn nooit zo brutaal verlopen, zo gewelddadig bedoel ik. Dit kenden wij niet en als we ze kenden/kennen is het door bendes uit die landen! En ja, ik weet dat de Bonkoffsky's al'n hele tijd in Belgie zijn en de Belgische nationaliteit hebben. Dat moet wel want enkele politiemensen (Christiaan en Luc ,een neef?) en de vader militair. Het lijken mij grote manspersonen, de gestalte.

En ik weet het niet waarom precies maar de vaagheid van de broer (Patrick) en ook het lichtjes bizarre van alles ivm die "bekentenis" en de vader die overlijdt een maand na de laatste overval (maar hoe? ziekte/ongeval/natuurlijke dood of anders? ik lees er niks over, nergens) op nog geen oude leeftijd (61 jaar of 65? ik mis misschien tussen zoon en vader). Ja, ik durf deze vraag blijven stellen! Is er over die familie meer geweten? Ik postte hieromtrent al eerder wat maar ben nog niks wijzer geworden! Ook wim en CTRIX en Trojan heb ik hier wat dingen zien over posten.

En potverdomme, ik hoop echt dat ik verkeerd zit maar na zovele jaren van geen enkel bewijs noch vatten van enige daders mag echt niks uitgesloten worden. Want na zovele jaren, de omerta moet erg groot zijn!

639

Re: Christiaan Bonkoffsky

luk paard ...?

Re: Christiaan Bonkoffsky

LEO, wel ja dat, de omerta groot is. Niemand die gesproken heeft of alleszins iets gezegd heeft dat tot enige arrestatie heeft geleid! En ja, omerta bij bendes wel eens hoog in het vaandel maar een bende is een bende en normaalgezien is er vroeg of laat wel enige onenigheid en zelfs ruzie, slaande ruzie (wel ja in bendetermen: doodslag aan de sprekers) en de ene of andere die wel eens zijn neus voorbij praat ook met gevolgen dat er dus een doorbraak tot opheldering is enzoverder. De omerta is niet om mee te lachen.

Echter wanneer er familiebanden zijn dat is de omerta nog stelliger. Er zijn voorbeelden gekend toch, ook bij mafiosi al is dat nog een ander verhaal. Maar wat ik dus wil zeggen: na zovele jaren nog niemand die is doorgeslagen, nog geen enkele dader prijsgegeven (ik bedoel dat hij door een of andere is verlinkt). Niemand die sprak! Of jawel: de vermeende reus (want alhoewel ik stellig geloof dat Christiaan tot de bende behoort) heeft gepraat op zijn sterfbed (maar dit is niet letterlijk te noemen/nemen), tegen zijn broer!

De broer wacht en wacht en wacht nog een paar jaren vooraleer hij dit meldt aan de speurders en dan blijft alles eigenlijk nog danig vaag en niet echt na te trekken!! De familie kent politiemensen (Christiaan rijkswachter en dan politieman na de hervorming, een neef(?) of alleszins familie die Luc heet en politieman is, de vader die militair is, ...) en kennen is dus bedoeld als heeft die in de familie!

Christiaan ontvangt klaarblijkelijk nog enkele andere politiemensen (als dit klopt) thuis bij de ouders (want daar woont hij op dat moment) en de broer is aanwezig maar weet niet waarover het gesprek dat zich ontwikkelt (en dit dus regelmatig?) gaat. De ouders blijkbaar ook niet (al is dit echt giswerk wegens de vader intussen overleden en niet te achterhalen dus). De vader overlijdt een goeie maand na de laatste overval van de Bende maar ik vind nergens hoe (natuurlijke dood, ongeluk, ziekte, ...?)

En dit alles is omgeven door een behoorlijke zweem van vaagheid want niemand weet wat Patriok dus werd verteld door zijn broer of weet via zijn broer! Dit alles roept bij mij deze vragen op en ik hoop dat wat ik hier zeg de grootste onzin mag blijken maar na dit forum te doorsnuffeld hebben (nog niet alles hoor) en dus de weet die ik heb van hoe brutaal criminelen met origine "Oostblok"  te werk gaan en dus dat er ook nog niemand heeft gepraat (tenzij een stervende) en dan nog weinig concreets of te bewijzen etc...

Ja, ik durf al lijkt dit cru toch enkele vragen stellen! En dus bij deze!