71

Re: Christiaan Bonkoffsky

Vind het eerder bizar dat Justitie nog niet met een verklaring is gekomen. Ik zou toch wel graag van hen horen in hoeverre de berichtgeving in de kranten gebaseerd is op feiten. Daarnaast is het ronduit matig dat speurders die naam gemaakt hebben  dankzij hun 'onderzoek' nu niet naar buiten komen met een verklaring over de laatste ontwikkelingen.

Re: Christiaan Bonkoffsky

Bonkoffsky volgde les gevechtstechnieken. Wie gaf les gevechtstechnieken aan de groep Diane? Juist, Jean-Francis Calmette, vertrouweling van commisaris Smets van de Staatsveiligheid.

Re: Christiaan Bonkoffsky

LEO wrote:

Wanneer en bij welke feiten werd voor het eerst een mankende reus gerapporteerd? Iemand?

Dit stukje komt van de site van Humo, het plaatst het verhaal van het medisch attest wel in perspectief. Het is uiteraard wel mogelijk dat een oudere blessure verergerde tijdens de voorlaatste overvallen. Maar als die Bonkoffsky al jarenlang een speciale tred heeft moeten vele mensen zich dat toch herinneren. Plus dat het misschien zijn vertrek uit de groep Diane kan verklaren.

‘De Reus was 1,90 meter groot en tussen de 25 en de 45 jaar oud. Hij was Franstalig, maar kon zich ook uitdrukken in het Nederlands. Bij de overval in Aalst riep hij met een zware stem ‘Opzij dan’. Hij kwam over als de leider van de Bende en leek een man die zijn tijd nam en zelfverzekerd en doelbewust optrad. Zijn manier van lopen was opvallend, maar werd vaak anders beschreven. Bij de overval in Beersel in 1983 leek hij licht te manken en liep hij alsof hij blaren op zijn voeten had. In Overijse en Eigenbrakel in september 1985 was er sprake van een langzame, verende tred en een slungelachtige, licht gebogen houding. In Overijse vonden de getuigen dat hij op robotachtige wijze liep en zijn linkerbeen op een vreemde wijze naar voren bracht, bijna in slow motion.’

Bron » www.humo.be

Re: Christiaan Bonkoffsky

Als er morgen een artikel bij AP verschijnt, zelfs al is het onjuist, dan publiceren zowat alle media. Een doorbraak in een zaak die 35 jaar oud is en waarvan de details meer dan het vermoeden wekken dat Bonkoffsky een van de daders is. Als pers dat onthalen met de nodige scepsis en ongeloof, dan zegt dat heel veel over de 'vrijheid' van de pers. De bende is het Al Qaeda van de jaren 80. Toen Bin Landen werd gevat, dan vertrappelden politici mekaar om hun 'aandeel' erin te bewieroken.

Waar blijven de coryfeeën van de jaren 80? Ze komen anders zo graag op tv? Tobback? Eyskens? Van Parys? De Croo? Neyts? Verhofstadt? Buchmann? Vader Lutgen? Miet 'overspel' Smet? Het is hier precies Dynasty naar het voorbeeld van de monarch. Of gelooft er iemand dat de nakomelingen van, ooit een onderzoek gaan starten naar hun eigen ouders? Ik ga er even met de botte bijl daar, maar het is toch ook om stenen kl*ten van te krijgen.

Vanaf de eerste aanslag tot en met vandaag, zal ik niet rusten tot dit boeltje is opgetrommeld. Ik zal bijven zoeken, blijven publiceren, blijven vragen. Tot ik mijn laatste adem uitblaas. Dit stinkt harder dan Dutroux (Ik ga nog gaan geloven wat de X getuigen destijds hebben verteld). De zevende dag is blijkbaar van mening dat een zinloos gesprek over het verkeer in Antwerpen en welke kleur of hoe breed een fietspad moet zijn. Navelstaarderij eerste klasse.

Vermassen: "Goed naar de robotfoto's kijken, de daders kunnen daar worden gevonden." Dus de robotfoto's zijn goed genoeg om nog andere daders te identificeren. Misschien de moeite om een nieuw topic te maken?

75

Re: Christiaan Bonkoffsky

CleverTrevor wrote:

Pas op, ik speel hier advocaat van de duivel.

Ik ben het volledig met je eens dat enige voorzichtigheid geboden is. Als het 'apparaat' dat achter de Bende van Nijvel schuil gaat er in is geslaagd om tig valse sporen te crëeren en gedurende 32 jaar uit handen van het gerecht te blijven, dan acht ik het zeker mogelijk dat ze in staat zijn om - wanneer het niet anders kan - strategisch een lid van de Bende van Nijvel op te geven dat nog weinig kwaad kan berokkenen.

Het is een geloofwaardig scenario dat de Bende van Nijvel een wisselende samenstelling had bij de diverse raids. Niets bewijst dat de uitvoeders elkaar goed kenden. Ik acht het mogelijk dat ze elkaar pas kort voor de aanval hebben ontmoet. Dan heb je natuurlijk een recruiter nodig (denk aan Reservoir Dogs). Wat past in het bovenbouw (politiek/macht) en onderbouw (uitvoerders) scenario met daartussen een logistieke cel. Het zou bv. het feit dat WNP warenhuizen is gaan verkennen verklaren. Zelfde voor Joel Lhost die moest rondrijden met een CB op de avond van Aalst.

Als je mensen/groepen waar je invloed hebt elk een afzonderlijke taak laat uitvoeren, dan is het wel erg moeilijk om alles in kaart te brengen als speurder, laat staan op te lossen. Zeker als je het zelfde concept toepast op de uitvoerders. Mijn punt is dat het mogelijk is dat Bonkoffsky enkel contact had met de recruiter, en dat daar het spoor dood loopt. Of anders gezegd, het is niet omdat (onder voorbehoud) Bonkoffsky met zekerheid 1 van de uitvoeders is dat ze daar mee de rest van de Bende van Nijvel kunnen oprollen.

Re: Christiaan Bonkoffsky

Zonder afbreuk te willen doen aan de mogelijke betrokkenheid van Bonkoffsky bij de Bende van Nijvel - en zonder de feestvreugde van een aantal forumleden hierover willen bederven - wil ik hier toch wel even een aantal getuigenissen erbij nemen die een aantal gegevens waaraan Bonkoffsky gelinkt wordt in een ander daglicht plaatsen.

Zo schrijft de media de laatste dagen dat de reus zou gemankt hebben in Aalst en verwijst ze daarbij naar een voetblessure die Bonkoffsky zou opgelopen hebben kort na de dubbele aanslag in Eigenbrakel en Overijse, op 27 september 1985. Ik vind echter geen bevestigende getuigenis over een mankende reus tijdens de feiten in Aalst. Wel is er de volgende getuigenis:

Merovinger wrote:

Eén van de getuigen, Patrick, die de daders de Delhaize van Aalst heeft zien buitenkomen, heeft op de avond van de feiten verschillende getuigenissen afgelegd voor de televisie en de radio. Eén ervan is te zien op YouTube. Hij heeft er echter nog anderen gegeven waar hij nog wat meer details heeft gegeven over de daders. Zo herneemt Le Soir op 12.11.1985 de volgende verklaring van Patrick over:

(…) La centrale de secours 900 a reçu une première alerte par téléphone à 19h43, puis d'autres appels ont été enregistrés dans les instants qui suivirent. A ce moment, les tueurs quittaient le Delhaize et plusieurs témoins les ont vus traverser le parking arrière.

Un de ces témoins, Patrick, le jeune homme qui a précisé à la télévision qu'à son avis les policiers auraient pu tirer, raconte avoir vu un premier homme au visage cagoulé, portant un pantalon jean. Il s'est trouvé face à face. L'homme n'a pas tiré, d'où Patrick conclut qu'il ne devait pas être armé. Derrière cet homme, un client du Delhaize, paniqué, criait à Patrick de se sauver, que c'était un hold-up.

Le témoin s'est caché derrière un muret, dit-il, d'où il a vu sortir un deuxième homme portant une petite caisse blindée qui paraissait lourde. L'homme courait difficilement.

Patrick a vu alors arriver une jeep blanche bande bleue de la police communal alerté par radio intervention du 900 (les centraux sont unifiés depuis peu à Alost). Les policiers lui ont demandé ce qu'il se passait et lui ont dit de se mettre à l'abri de leur côté, sur la rue.

A ce moment, sortait le troisième tueur, le plus grand, cagoulé aussi portant un blouson de cuir sombre, armé lui d'une grosse carabine et qui tirait sur tout ce qui bougeait. Sur une voiture occupée par Dirk Nijs, 35 ans, et sa fille Elsie Nijs, 9 ans, qui ont tous deux été tués. Ils attendaient Mme Nijs toujours à l'intérieur du Delhaize. Le 'géant' a tiraillé dans tous les sens, dans la porte de fer, sur les murs, dans une enseigne du Delhaize qui balançait au vent.

Puis Patrick a entendu gronder et s'emballer un moteur. La Golf est sortie du parking en marche arrière, hayon arrière relevé. Il a vu le 'géant', arme à la main, regarder la voiture de police sans apparemment voir les policiers. Une voiture bougeait à proximité. Des coups de feu ont claqué. (…)

Van de tweede dader, die de babykoffer droeg zegt Patrick dat de dader moeite leek te hebben om de koffer te dragen en dat de koffer heel zwaar leek. In de beschrijving in Le Soir zegt hij er nog bij dat die dader moeizaam liep. Op de verschillende foto's en videobeelden van deze geldkoffer lijkt het toch dat het eerder een kleine koffer betreft. Volgens het CBO document zijn de afmetingen van die koffer: lengte 30 cm, breedte 25cm, hoogte +/- 10 cm. Zelfs al zou deze propvol muntstukken hebben gezeten (wat niet het geval was want er zaten ook nog maaltijd- en geldcheques in), dan nog kan dit niet onoverkomelijk zwaar geweest zijn om te dragen.

Ik heb dan ook de indruk dat Patrick veronderstelt dat de koffer zwaar is omdat de man moeizaam loopt. Maar een andere verklaring lijkt mij veel plausiber. Bij andere Bendefeiten werd nl. al opgemerkt dat één van de daders een raar loopje had. Zou het dan niet logischer zijn dat die dader in Aalst moeizaam liep omdat deze man nu eenmaal altijd een moeilijk of rare loopje heeft? En dan denk ik bijvoorbeeld aan Jean-Paul Dauphin waarvan we weten we dat hij van zijn WNP-kompanen de bijnaam 'le bancal', de kreupele, had omdat hij mankte!

Over de ‘reus’ in Aalst die op alles schoot wat bewoog is hier ook veel over gezegd en geschreven. Sommige forumleden wijten dit gedrag aan het feit dat de man onder invloed van drugs zou geweest zijn. Maar ook hiervoor zie ik, met de info uit het bovenstaande artikel uit Le Soir, nog een andere mogelijke verklaring. Op de robotfoto van de reus in Overijse draagt de reus een bril. Volgens de verklaringen van getuigen in Braine l’Alleud (bv: van Jacques D.) als in Aalst (bv: Patrick of David) droeg de reus bij die respectievelijke feiten géén bril.

Uit bovenstaande verklaring van Patrick blijkt dat de reus op een bepaald ogenblik naar het politievoertuig kijkt maar de politieagenten niet opmerkt. De reus schiet niet op die agenten. Maar van zodra de reus een bewegende auto (de auto van Donald) opmerkt begint hij te schieten. De reus schiet ook op andere zaken die bewegen (of geluid maken) zoals het reclamepaneel. De reus beschiet ook de auto van Dirk Nijs. Hoorde de reus de motor draaien van de auto van Nijs of eventueel de autoradio? Is dat bijzonder gedrag van de reus niet te verklaren door het feit dat de reus zonder bril eigenlijk niet zo goed ziet?.

Volgens die getuigenis van Patrick was het niet de Reus die raar liep maar wel de andere dader die de geldkoffer droeg. Bovendien mankte een Bendedader al in 1983 tijdens de overval op de Delhaize in Beersel en bij de vlucht in Anderlues.

En dan wat de robotfoto 19 betreft, zijn er de verklaringen van de dokter die in Eigenbrakel vlak naast de Reus heeft gestaan. Die robotfoto komt dus niet overeen met wat de getuige heeft gezien. In Aalst droeg volgens Patrick de Reus een bivakmuts (en geen pruik) en een leren jas.

Merovinger wrote:
Boemerang wrote:

Ik wil nog even wijzen op het hier onlangs op de site verschenen interview met Dokter Jacques D, getuige van Eigenbrakel. Misschien een beetje ondergesneeuwd door dit topic maar zeker zeer interessant om de werkwijze en beschrijving van de Bende van Nijvel in Braine en Overijse naast elkaar te leggen.

Boemerang, blijkbaar werd door Ben toch niet de juiste vertaling geplaatst want wat mij in het Franse interview was opgevallen is dat de getuige duidelijk beschrijft dat de Reus een bivakmuts aanhad: "L'idée de prendre une bouteille et de la fracasser sur la tête du malfaiteur m'a effleuré l'esprit mais mon adversaire me semblait trop grand et costaud, il avait une cagoule sur la tête et des complices." Staat niet in de Nederlandstalige versie van het interview. Zo zijn er nog een paar details.

Dokter D. spreekt dus niet over een bril of een hoed. Van de Reus in Eigenbrakel/Overijse werd echter robotfoto nr. 19 gemaakt. Heeft de Reus in Eigenbrakel dan op een gegeven moment (vóór of na de overval) zijn bivakmuts uitgedaan? Of had hij in Eigenbrakel de bivakmuts op en in Overijse de hoed met bril? Of zijn het dan toch twee verschillende ploegen geweest met twee verschillende reuzen? Of is de rolkraag op de robotfoto naar beneden getrokken bivakmuts? Ik heb geen bivakmuts dus ik kan niet testen of het mogelijk is om je hoofd door de oogopening van de muts te steken en de muts rond je hals kan laten hangen. Ook de getuigen in Overijse in het filmpje van Ter Zake spreken niet over een reus met hoed en bril. Hoe is deze robotfoto dan tot stand gekomen?

Er blijven dus nog veel vragen over en twijfels rond Bonkoffsky. Waar is het materieel bewijsmateriaal? Ook is mij nog totaal niet duidelijk wie zijn kompanen dan zouden geweest zijn, waar hun safehouses waren (waar ze onder meer de gestolen auto's maandenlang hebben gestald) en vooral wat hun motief dan zou kunnen geweest zijn. Ik blijf dus voorlopig sceptisch over deze piste maar het kan de juiste zijn. De toekomst zal het uitmaken. Ik vrees dat er ondertussen een aantal wat te snel en te hard van stapel lopen. Bij Tinck dachten velen op dit forum ook dat hij een Bendelid was. Er werden maar liefst 103 pagina's volgeschreven over Tinck. En over Pilarski zijn er ook al 13 pagina's op dit forum. Met welk resultaat? Ook is het ineens voor diezelfde mensen plots geen De Staerke of Haemers meer terwijl ze er jaren van overtuigd waren van hun betrokkenheid. Wat is het dan nu feitelijk?

Re: Christiaan Bonkoffsky

Het is toch wel bizar dat een rijkswachter van de gemeente Aalst een dag verlof neemt om op diezelfde dag en in diezelfde plaats een aanslag te plegen op een warenhuis, om vervolgens een dag later(?) gewoon weer terug te keren op het werk. Dan moet je wel erg zelfverzekerd zijn, ook in de wetenschap dat je wellicht zult moeten schieten op collega's.

"Hé Chrissie, waar was je gisteren?"
"Ik had een dag vrij genomen."
"Nou, je hebt wel wat gemist hoor."
"Wat dan?"
"Een overval op de Delhaize, met acht doden. Je had erbij moeten zijn, man!"
"Eh ja, maar ik moest kozijnen verven bij mijn moeder."

Re: Christiaan Bonkoffsky

En wat met dit (Franstalige lange man) » Forum?

Re: Christiaan Bonkoffsky

Roland Van Acker dat is dan:

http://img580.imageshack.us/img580/1438/dactylo.jpg

Jan Van Hollebeeke, bovenaan rechts met hoofddeksel:

http://img571.imageshack.us/img571/442/volleyball.jpg

80

Re: Christiaan Bonkoffsky

Hallo iedereen. Jarenlange lezer op dit uitstekende forum, maar na de onthullingen van de voorbije dagen dan toch de moeite gedaan om me registreren. Hoewel ik nog piepjong was op het moment van de aanslagen las ik de voorbije jaren zowat alles wat te vinden is over de Bende van Nijvel.

In post 219 van het topic over Bouhouche gaat het over een agenda van Bouhouche die gedeeltelijk werd ontcijferd door Lt. Saelens van de Rijkswacht. In die agenda werd een reeks namen en telefoonnummers teruggevonden, waaronder Christiaan Smets, maar ook een andere Christiaan, zonder achternaam. Dit zou Christiaan Elnikoff (WNP) kunnen zijn. Zou deze vermelding echter ook niet kunnen verwijzen naar Bonkoffsky?  Zowel Bouhouche als Bonkoffsky waren Rijkswacht. De notitie in die agenda zou de link hard kunnen maken.

Vanavond heb ik over de zaak Bende van Nijvel een gesprek met een oude kameraad, gepensioneerd Rijkswachter en als gewezen lid van de hondenbrigade bekend met de groep Diane. Als daar iets uitkomt laat ik het hier ook weten.