921

Re: Christiaan Bonkoffsky

Zou dit niet het cafe zijn waar Bonkoffsky zat » madeinaalst.be

Die buurt was tot begin jaren '90 redelijk ruig, ook de Monopole had niet zo een schitterende reputatie. Bovendien las ik hier ergens dat het raceteam waar Podevyn lid van was ook Bonapart heette.

922

Re: Christiaan Bonkoffsky

Bedankt voor de post. het maakt me het een en ander duidelijk. dit is de café waar Bonkoffsky naar toeging in Aalst.

De andere café (steenweg) waar ik het met iemand over had was in de context van verbanden tussen slachtoffers en namen in het dossier ivm de rally of auto wereld. Dat Podevyn lid van een raceteam Bonapart was ik trouwens vergeten, interessant om verder op te zoeken. Link met Willy de Schepper?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

923

Re: Christiaan Bonkoffsky

Morgen is het een jaar geleden dat de kranten blokletterden dat de reus ontmaskerd was...

Re: Christiaan Bonkoffsky

Federaal parket is formeel: “Bonkoffsky is niet de reus van de Bende van Nijvel”

Vanavond brengt het opsporingsprogramma Faroek bij VTM een volledige uitzending gewijd aan de Bende van Nijvel. Daarin doet het federaal parket een oproep naar getuigen. Daarnaast roept het mensen op die op de hoogte waren of meegewerkt hebben aan de misdaden van de Bende, om zich te melden. Door de nieuwe wet op de spijtoptanten kunnen die laatste rekenen op strafvermindering. Het parket bevestigt nu ook officieel dat Christaan Bonkoffsky, de politieman uit Aalst, niet de Reus van de Bende is.

De Bende van Nijvel pleegde begin jaren tachtig tal van diefstallen en overvallen, vooral op warenhuizen. Daarbij vielen 28 doden en meer dan veertig gewonden. De daders zijn nooit gevat.

Nieuwe wind in onderzoek

Meer dan een jaar geleden beweerde een man uit Dendermonde dat zijn broer, oud-rijkswachter Christiaan Bonkoffsky, de Reus van de Bende was. Dat had hij hem op zijn sterfbed verteld. Toen niet veel later ook magneetvissers dozen met munitie en wapens uit het kanaal van Brussel naar Charleroi visten - die trouwens niets met de Bende te maken hadden - kwam er een nieuwe wind in het onderzoek naar de Bende.

Sinds afgelopen jaar is het onderzoek naar de Bende dan ook in een stroomversnelling geraakt. Minister van Justitie Koen Geens besliste de onderzoekscel te versterken met twintig extra speurders en vijf misdaadanalisten. Daarnaast heeft het federaal parket het onderzoek overgenomen van de procureur-generaal van Bergen.

Zoektocht naar Reus gaat verder

Het federaal parket heeft de onthulling van Bonkoffsky’s broer grondig onderzocht, maar kwam tot de conclusie dat de ex-rijkswachter niet de Reus kan zijn. “We hebben dat onderzocht en op basis van de elementen die nu in het dossier zitten, kunnen wij zeggen dat Bonkoffsky de Reus niet was. Wij hebben alles bekeken en dat is uiteindelijk het resultaat”, dat zegt Eric Van Der Sypt, woordvoerder van het federaal parket.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

Re: Christiaan Bonkoffsky

Wat ik mij nu al een tijdje afvraag: Hoe moet je de woorden van het parket interpreteren. Kunnen we letterlijk uitgaan van wat zij zeggen? Bijvoorbeeld:

Er staat: "Het parket bevestigt nu ook officieel dat Christaan Bonkoffsky, de politieman uit Aalst, niet de Reus van de Bende is." Dan lijkt het mij dat ze opnieuw denken dat er maar één reus is. Of anders, hij is misschien niet de Reus, maar wel een Reus van de Bende van Nijvel. En op deze manier toch nog belangrijke informatie voor het grote publiek achterhouden zodat mensen niet te snel conclusies proberen te trekken.

"We hebben dat onderzocht en op basis van de elementen die nu in het dossier zitten, kunnen wij zeggen dat Bonkoffsky de Reus niet was. Wij hebben alles bekeken en dat is uiteindelijk het resultaat”, dat zegt Eric Van Der Sypt, woordvoerder van het federaal parket." Is er geweten welke elementen er in het dossier zitten die wijzen op feit dat hij de Reus niet is?

Wat ik nu gezegd heb is louter speculatie... Maar ik probeer gewoon de woorden van het parket beter te begrijpen.

Re: Christiaan Bonkoffsky

Merovinger wrote:

Het federaal parket heeft de onthulling van Bonkoffsky’s broer grondig onderzocht, maar kwam tot de conclusie dat de ex-rijkswachter niet de Reus kan zijn. “We hebben dat onderzocht en op basis van de elementen die nu in het dossier zitten, kunnen wij zeggen dat Bonkoffsky de Reus niet was. Wij hebben alles bekeken en dat is uiteindelijk het resultaat”, dat zegt Eric Van Der Sypt, woordvoerder van het federaal parket.

Hoewel ik altijd sterk getwijfeld heb aan het spoor-Bonkoffsky en dat nog doe, vind ik het toch een merkwaardige uitspraak: zeker kunnen zijn dat iemand het NIET was.

Normaal kan je enkel zeggen dat er onvoldoende aanwijzingen zijn om iemand te verdenken. Maar dat sluit diens betrokkenheid nog altijd niet uit. Als je voor een rechtbank wil volhouden dat iemand het zeker NIET was, kan dat alleen wanneer de man over een alibi beschikte voor alle feiten waarbij de Reus opdook. Hebben ze een zulk alibi gevonden? Dat is knap na 33 jaar.

Ik bekijk het wat juridisch misschien, maar het zijn zulke nuanceringen die een dossier maken of breken. Maar het kan ook dat het federaal parket een woordvoerder heeft die juridisch correcte formuleringen minder belangrijk vindt. Dat belooft nog wat voor het vervolg.

927

Re: Christiaan Bonkoffsky

CleverTrevor wrote:

Normaal kan je enkel zeggen dat er onvoldoende aanwijzingen zijn om iemand te verdenken. Maar dat sluit diens betrokkenheid nog altijd niet uit. Als je voor een rechtbank wil volhouden dat iemand het zeker NIET was, kan dat alleen wanneer de man over een alibi beschikte voor alle feiten waarbij de Reus opdook. Hebben ze een zulk alibi gevonden? Dat is knap na 33 jaar.

Heel knap, vooral omdat ze de betrokkene niet meer kunnen ondervragen.

Re: Christiaan Bonkoffsky

Nog een belangrijke nuance in de huidige berichtgeving tot nu toe: het federaal parket zegt dat Bonkoffsky niet de reus van de bende was maar het parket zegt niet dat hij géén lid was van de Bende. Bonkoffsky kan dus nog altijd een andere rol gespeeld hebben binnen de Bende. Benieuwd hoe het parket dit vanavond zal formuleren in de uitzending. Gaan ze zeggen dat hij helemaal niet bij de Bende hoorde of enkel dat hij niet de reus was?

929

Re: Christiaan Bonkoffsky

Merovinger wrote:

Nog een belangrijke nuance in de huidige berichtgeving tot nu toe: het federaal parket zegt dat Bonkoffsky niet de reus van de bende was maar het parket zegt niet dat hij géén lid was van de Bende. Bonkoffsky kan dus nog altijd een andere rol gespeeld hebben binnen de Bende. Benieuwd hoe het parket dit vanavond zal formuleren in de uitzending. Gaan ze zeggen dat hij helemaal niet bij de Bende hoorde of enkel dat hij niet de reus was?

Hm, daar zeg je iets, Bonkoffsky heeft ook nooit zelf beweerd de reus te zijn, dat heeft zijn broer er van gemaakt!

Post 42 in deze draad:

Ben wrote:

Een man uit Dendermonde heeft bij VTM NIEUWS anoniem getuigd dat zijn broer deel uitmaakte van de Bende van Nijvel. ‘Hij heeft me niet verteld dat hij “De Reus” was’, zegt hij. Toch is de man zeker dat het om ‘De Reus’ gaat.

930

Re: Christiaan Bonkoffsky

Of ze weten wie de echte reus is.