Re: Artikel: Wat bezielt jongeren om zich te verdiepen in Bende van Nijvel

Beste Merovinger, ik versta je betoog niet goed of vind het een native benadering. Het immers vanuit de hoek van de slachtoffer(s) en de raadsman dat heel het reus verhaal in de media gezet wordt. De raadsman is trouwens blijkbaar heel tevreden over de mediahype die nu loopt.

Ook je vertrouwen in het gerecht, waar staan ze na 34 jaar?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Artikel: Wat bezielt jongeren om zich te verdiepen in Bende van Nijvel

the end wrote:

Beste Merovinger, ik versta je betoog niet goed of vind het een native benadering. Het immers vanuit de hoek van de slachtoffer(s) en de raadsman dat heel het reus verhaal in de media gezet wordt.

Omdat deze raadsman, slachtoffer en tipgever ten onrechte dachten dat er geen onderzoek gedaan werd op hun tips aangaande Bonkoffsky. Moesten ze het dossier gaan inkijken zijn zouden ze geweten hebben dat dat wel het geval was. En omdat de journalisten deze overtuigde mensen blindelings gevolgd hebben zonder voorafgaandelijke controle. Dat is nu net mijn punt.

the end wrote:

De raadsman is trouwens blijkbaar heel tevreden over de mediahype die nu loopt.

Maar dan beseft deze raadsman toch ook niet goed dat dit een onderzoek juist serieus kan beschaden. En zoals ik al zei welk dossier heeft hij zelf op zijn bureau liggen als hij nog nooit iets in Charleroi is gaan inkijken? Hoe kan hij dan ook zo overtuigd zijn dat dit de enige juiste piste is?

Er bestaan rechtsregels voor iets. We zitten niet meer in de Middelleeuwen waar iemand toen zonder enige vorm van proces op de brandstapel werd gezet. Hoe graag ik ook wil dat de daders van de misdadige feiten van de Bende van Nijvel gevonden en bestraft worden, mag de samenleving ook niet zomaar iemand aanduiden als de zondebok. Daarvoor moeten grondige bewijzen zijn. Anders zijn we niet beter dan die mannen van I.S.

Re: Artikel: Wat bezielt jongeren om zich te verdiepen in Bende van Nijvel

Akkoord Merovinger, doch meester Vermassen weet heel goed hoe het er aan toe gaat bij het gerecht, het gaat om meer dan alleen maar Bonkoffsky. Om de zoveel jaar eens een goede storm in het dossier kan misschien geen kwaad? De piste die nu gevolgd wordt is niet zomaar één, en dan bedoel ik de ruimere context. De vraag is, hoe kan de staat zichzelf onderzoeken? Hoeveel vertrouwen kan men hebben in het gerecht als rijkswachters daders zijn en tevens de onderzoekers? Dat Vermassen de vierde macht (media) inschakelt is niet zomaar.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Artikel: Wat bezielt jongeren om zich te verdiepen in Bende van Nijvel

Wantrouwen, daar is alles op gebaseerd.

Re: Artikel: Wat bezielt jongeren om zich te verdiepen in Bende van Nijvel

Grondige bewijzen is nu net wat mankeert in heel dit bendedossier. Men kan Mter. Vermassen misschien beschuldigen van "uitlokking", doch zijn optreden heeft een nieuwe "schwung" veroorzaakt. Eindelijk eens een communicatie naar de bevolking toe en bovendien worden er bijkomende krachten beloofd. En "insiders" weten natuurlijk dat er onderzoeksdaden worden uitgevoerd, doch bezorg dan de buitenwereld en slachtoffers regelmatig info.

16

Re: Artikel: Wat bezielt jongeren om zich te verdiepen in Bende van Nijvel

Beste forumleden en forumbezoekers die ook ongeregistreerd kunnen lezen, ik heb me vandaag geregistreerd. Ik heb dit forum reeds enige tijd "uitgelezen" en lees dagelijks de nieuwe topics of reacties (van de eerste tot de laatste! smile). Daar ben ik enkele maandjes mee bezig geweest.

Geregeld kwam ik dingen tegen waar ik bij toeval meer over weet/wist, toch nooit echt geregistreerd om te reageren. Bij deze doe ik dat wel, deels om het forum wat mijn lees-hobby is geworden te verdedigen en in de toekomst toch te reageren op bepaalde topics hier, maar ook omdat ik na het lezen van het artikel eigenlijk vond dat het nogal "verkeerd" overkwam bij mij.

De naam "Christiaan Bonkoffsky" stond hier enkele weken geleden nog niet op het forum, maar de naam stond wel hier reeds vermeld, nog voor eender welke krant over de volledige naam beschikte. Sterker zelfs, De Morgen schreef in eerste instantie over "K.B." (en verdedigden henzelf achteraf na opmerkingen dat hij zelf zijn naam met een K. schreef).

De moment dat wij "amateurspeurders" reeds de naam van C.B. hadden inclusief foto's, inclusief andere achtergrondinformatie, waren meeste kranten nog bezig hun eerste artikeltjes aan het schrijven. De eerste foto die gepubliceerd werd in de media van C.B. vergeleken met de robotfoto, was een kopie van de "collage" welke op dit forum werd geplaatst.

Beste journalist van DeMorgen (Cathy G.):

Op 21-10-17 om 21:14 werd door jou krant de "collage" welke op dit forum reeds om 10:11 deze dag werd geplaatst, zonder enige schaamte en bronvermelding op jullie website geplaatst. Erger nog, later plaatsten jullie zelfs een copyrightlogo er bij met initialen. Nochtans werd de afbeelding zo'n 11u later door jullie "opgepikt" dan dat deze hier al stond. Wordt daar moeilijk over gedaan? Neen. Maar noem mensen die er al jaren mee bezig zijn, niet zomaar zoals het hier allemaal prutsers zijn. Weet héél goed dat veel van je collega's, maar ook de bendespeurders zelf, en schrijvers van een boek rond dit onderwerp, dit forum in de gaten houden en er soms bepaalde informatie uithalen.

Dat journalisten hun bronnen controleren en dat ze daardoor met bepaalde info soms een beetje achterkomen, wel, ik wou dat jullie soms eens ietsje beter jullie bronnen zouden controleren. Wat ik laatste dagen van onwaarschijnlijk foute informatie heb gelezen in tal van artikelen, te zot om ze allemaal op te noemen. Nochtans makkelijk controleerbare informatie.

Enkele voorbeeldjes waarbij de grote meerderheid van de forumleden ofwel in de lach zouden schieten of hun wenkbrauwen zouden fronsen:

  • op HLN stond: "De Bende van Nijvel pleegde tussen 1983 en 1985 verschillende brutale overvallen"

  • Het Nieuwsblad: "Tobback was ten tijde van de overvallen van de Bende van Nijvel minister van Binnenlandse zaken"

  • De Morgen: "Tijdens de aanslagen van 1985 droegen de drie daders carnavalsmaskers"

  • De Standaard: "De uitgebrande Golf waarmee de daders van de overval op een Delhaize in 1983 waren gevlucht." (Bij de uitgebrande 3deurs-Golf GTI gevonden in het bos van Houssière)

Ik heb 4 artikelen ivm de Bende van Nijvel geopend, op 4 verschillende krantenwebsites, en in alle 4 staan er fouten. De ene fout al wat groter dan de andere. Een simpele controle van jullie bronnen zou nochtans 99% van de fouten uit de artikelen halen. Maar de foutjes zijn jullie vergeven, jullie zijn tenslotte professionals en geen amateurs. wink

Als afsluiter nog even terug naar de schrijfster van het artikel in De Morgen:

Beste Cathy, jij schrijft: "Amateurspeurders blijken vaak nog niet geboren ten tijde van de feiten" en "Velen onder hen waren nog niet geboren ten tijde van de feiten."

Ik twijfel niet aan jou bronnenonderzoek en deskundigheid. Als we "Velen" zouden definiëren als 10% (en dat zou dan dus een minderheid eigenlijk zijn, maar oké), dan zou dit uitkomen op: 10% van de meer dan 700 gebruikers = meer dan 70 forumgebruikers, waarvan jij hun leeftijd zou kennen na, uiteraard, uitgebreid en goed journalistenwerk. En ik die dacht dat dit forum tamelijk anoniem was. wink

Uiteraard weten alle journalisten ook alle adressen waar C.B. woonde van zijn jeugd tot zijn dood, kennen jullie ook mensen die er mee in de klas hebben gezeten, kennen jullie een anekdote van C.B. toen hij +- 16 jaar was en weten jullie ongetwijfeld waar "Het Lam Gods" ergens in iemand zijn kelder hangt als pronkstuk. Op de info ivm. dit laatste ben ik jaloers en wil ik gerust informatie ivm. de Bende Van Nijvel & C.B. uitwisselen. Je mag me gerust telefoneren. Aangezien sommigen alles zo goed weten, hebben sommigen behalve mijn leeftijd, ook mijn telefoonnummer. wink

Aan alle forumleden die een bijdrage hebben geleverd voor het in stand houden van dit forum en het samenbrengen van soms belangrijke, soms minder belangrijke informatie: Jullie gaven me uren lees"plezier". Oprecht bedankt aan alle bijdragers, ook al zijn we het soms grondig oneens met elkaar. smile

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Artikel: Wat bezielt jongeren om zich te verdiepen in Bende van Nijvel

Fantastisch FreCR!  Zouden ze onze reacties morgen ook publiceren in de gazet? LOL

Er is wel één goede kant aan het artikel in De Morgen en dat is dat nu heel Vlaanderen Ben's interessante forum en site heeft ontdekt. Er kwam zelfs zoveel volk kijken dat de server het niet meer aankon en het forum tijdelijk crashte.

18

Re: Artikel: Wat bezielt jongeren om zich te verdiepen in Bende van Nijvel

FreCR Prachtig verwoord. Ik denk dat er stilletjes aan meer amateurspeurders zich zullen registreren hier. En ik hoop dat vele nieuwe 'jongeren' hier zullen komen lezen.

Re: Artikel: Wat bezielt jongeren om zich te verdiepen in Bende van Nijvel

FreCr +10.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Artikel: Wat bezielt jongeren om zich te verdiepen in Bende van Nijvel

Mooi verwoord, echter klein kritisch puntjes. De groep die de kar trekken is in de laatste jaren wel erg klein geworden. En hoop gewaardeerde forumleden zijn helaas vertrokken (of toch niet).