101

Re: Zoekactie Ittre

(...) In de munitiedoos die de hobbyisten uit het kanaal hebben gevist, zaten duizend patronen. De meeste zijn van het kaliber 9 mm. ‘Maar er zit ook “rare” munitie tussen’, zegt procureur-generaal Christian De Valkeneer. ‘Die zal nu voort worden onderzocht.’ Meer details over welk type munitie het is, kon De Valkeneer niet geven.

Ook de link met de Bende van Nijvel staat verre van vast, maar die hanteerde wel graag aparte wapens of munitie, zoals onder meer riotguns met Legia-patronen. Wanneer die worden afgevuurd, komt er een wolk van hagel vrij met een verwoestende impact. Het gebruik daarvan bij overvallen was uitzonderlijk en droeg bij tot de maatschappelijke impact van de feiten.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

102

Re: Zoekactie Ittre

louisfrancois wrote:

In het Frans » www.rtbf.be

Die speciale munitie is volgens mij 7.92 x 33 kurz. te zien op 50 seconden.

103

Re: Zoekactie Ittre

Sorry maar het is zeker geen 7,62 kurz, dit was WO2 Duitse munitie voor het Sturmgewehr 44.

Er staan hier op het forum foto's van deze laatste vondst. Als je kijkt dan zul je zien dat deze gevonden munitie onderaan de huls een uitstekende rand heeft, rim in het Engels. Dit had de meeste militaire munitie die ontworpen was eind 19e eeuw zoals bv. .303 British, 7,5x54 Mas (Frans) en 7,62x54r (Russisch). Deze patronen zijn nog lang na WO2 in gebruik geweest, de Russische 7,62x54R wordt nu nog gebruikt voor mitrailleurs en bv. het Dragunov sniper geweer. De 7,92x33 kurz patroon is veel korter en heeft deze uitstekende rand niet. Als ik naar de vorm van de patroon kijk dan ben ik er vrij zeker van dat het 7,62x54R Russisch is. Een zeldzaam kaliber in het Westen begin jaren 80. Hier pas courant vanaf midden jaren 90.

https://images2.persgroep.net/rcs/ZRcmvC3QAz1g2Ql-uD0KrxbL1Zw/diocontent/114195791/_crop/0/0/5760/3840/_fitwidth/763?appId=2dc96dd3f167e919913d808324cbfeb2&quality=0.8

https://www.the-armory.com/shopsite_sc/store/html/media/ammo/Wolf/7.62x54r_Novosibirsk_Lg.jpeg

104

Re: Zoekactie Ittre

Je kan gelijk hebben. Op het filmpje leken ze korter en dikker. Dacht direct aan de kurz.

Re: Zoekactie Ittre

Zullen het dan toch de Russen zijn. wink Ineens zit helft van verdachten in Poetin-fanclub op Facebook. Of is dat weer een spelletje van Beijer.

106

Re: Zoekactie Ittre

Misschien heeft deze vondst ook niets met de Bende van Nijvel te maken. Wapens in dat kaliber zijn enkel afkomstig uit Rusland of het Oostblok. In de jaren 80 waren deze deze zo goed als niet te koop in het Westen. Enkel vanaf midden jaren 90 na het einde van de koude oorlog zijn deze massaal spot goedkoop op de markt gedumpt als surplus. Tot 2006 echter was dit volgens de toen geldende wapenwet "oorlogsmunitie" en kon je ze enkel kopen met een vergunning van de gouverneur.

107

Re: Zoekactie Ittre

Waarom gaan ze geen magneetjes gooien in de steengroeves van Lessines?

108

Re: Zoekactie Ittre

kenza wrote:

Waarom gaan ze geen magneetjes gooien in de steengroeves van Lessines?

Ah, of in de Dender, in Aalst bijvoorbeeld. Er zijn me dunkt wel wat plaatsen waar dat zou mogen. Maar goed, dat zou me meer dan een lucky shot lijken; al zou het me ook niet verbazen dat daar ooit wat wordt gevonden.

109

Re: Zoekactie Ittre

Bij mijn weten is de Dender al een paar keer uitgebaggerd, de Schelde lijkt mij onbestaande, bij eb zie je gans de meander. Het kanaal dat op de Dender aansluit - Ath-Blatin - is in 2011 volledig en diep uitgebaggerd (reden overstroming Geraardsbergen flessenhals). Kanaal Nimly-Peronnes wordt telkens gelijktijdig met het kanaal Brussel-Charleroi uitgebaggerd. De Maas stond een paar weken geleden nog een paar dagen droog voor onderhoudswerken aan de sluis van Hastière. Hetzelfde met de Leie, de Brugse Vaart en Passendale-Oostende. Ook de Demer wordt samen met de Leuvense vaart om de zoveel jaar uitgebaggerd. Buiten de Ieperlei en het heel oude kanaal Brussel-Charleroi (de Samme) is alles uitgebaggerd.

Achter de sluis in Ittre ligt er nog een arm van het oude kanaal Brussel-Charleroi maar net zoals de Samme is het dichtgeslipt met een heel lage diepgang van ongeveer 1 meter. En in de schacht van een kolenmijn kan ook niet want wij zijn in de kolenmijnen in Bossu - Petite Hornu en Hornu gaan kijken en daar krijg je geen auto in de schacht.

Blijft enkel de steengroeve van Eucasdines en de steengroeves van Lessines over en in de steengroeve van Eucasdines wordt op regelmatige basis gedoken. Dus gok ik zeker niet op de steengroeve waar de duikclub aanwezig is maar op de linkse of de rechtse steengroeve van Lessines.

110

Re: Zoekactie Ittre

Maar al die wapenvondsten brengen ons geen stap verder met het achterhalen van de daders en hun motieven. Je kan evt enkel zeggen van ok ze zijn gebruikt door de Bende maar dan houdt het ook op.