201

Re: Madani Bouhouche

Die aanmatigende stijl van noorderling kan soms echt irriteren. In plaats van te waarderen wat Insider en anderen doen, is er altijd opnieuw die ironie - ik begin daar vragen bij te hebben - over 'nooit een antwoord komen' of 'het missen van de link met de Bende'. Tja, die missen we allemaal, dacht ik. Dat hoeft daarom nog niet zo te worden geventileerd. Dat schoolmeesterachtige mag van mijn part uitblijven. De meeste forumleden zijn geen uilskuikens. Ik kijk uit naar echte, constructieve bijdragen.

Re: Madani Bouhouche

Als je goed leest hierboven, dan zie je dat ik al een compliment heb gegeven aan Insider. Verder ben je de 200ste die commentaar heeft op mijn bijdragen. Daar trek ik me niks van aan. 1 van de problemen van dit forum is dat er steeds meer vragen bijkomen en eigenlijk geen nieuwe antwoorden. Dat stip ik aan. Ik vind jou toon ook niet altijd prettig, maar daar sta ik boven.

203

Re: Madani Bouhouche

Even voor de goede orde. Het bovenstaande in de post verwijst naar mijn antwoord aan Aubanel.

Verder mijn verontschuldigingen, dat de beginwoorden steeds aaneengeschreven staan. Heeft te maken, denk ik, met het door mij gebruikte programma? In het begin stond er helemaal een mengelmoes. Op mijn verzoek heeft Ben dit gecorrigeerd, maar is niet helemaal goed gegaan. Ik neem aan dat iedereen daar doorheen leest.

204

Re: Madani Bouhouche

In feite heeft noorderling gelijk... "Wat ben je met al die vragen als er geen antwoorden komen?".

Uit de prima verwoording van het "ongeval" door Insider kan je duidelijk opmerken dat er door de onderzoekers simpelweg geen vragen werden gesteld. En dat komt de geloofwaardigheid van het "ongeval" niet ten goede!

Insider geeft een ganse pleïade aan gedachten en daden ter ontleding waar de onderzoekers blijkbaar niet wilden aan beginnen. Natuurlijk denken de mensen dan aan manipulatie en toedekking van de feiten.

Ik heb trouwens nooit geloofd in de ongeval-piste die men ons door de strot wil rammen, te veel onregelmatigheden!

205

Re: Madani Bouhouche

In het nieuwe boek van Bouten gaat het ook over de dood van Bouhouche: 

Bouhouche heb ik nooit ontmoet. Gelukkig maar, want ik ben er zeker van dat hij mij zonder pardon had geliquideerd. Ik onderzocht wel zijn levenswandel in Fougax-et-Barrineuf, een dorpje aan de voet van de Franse Pyreneeën, waar hij een schaapsstal tot een kleine woning had laten verbouwen. Ik sprak er met een tiental inwoners, die hem omschreven als een behulpzame en minzame man.

De klusjesman Tony Garcia ontdekte Bouhouches lijk in november 2005, vlak bij een omgezaagde boom waarvan de stam blijkbaar in zijn gezicht was ontploft. Het hoofd van het lijk was onherkenbaar verminkt. De politie sloot meteen de steile veldweg naar de woning af. Het lichaam werd nooit geïdentificeerd en werd onmiddellijk verbrand.

Twee maanden later trok een rogatoire commissie onder leiding van Eddy Vos naar Fougax. De commissaris vroeg aan Garcia waar Bouhouche begraven lag. Toen die hem het relaas deed van het ongeval, luidde Vos' repliek: "Dan is de kans groot dat hij nog in leven is." Bezorgde de Franse contraspionage Bouhouche een nieuwe identiteit? Leeft hij in het buitenland onder een andere naam?

De Nederlandse gewezen militair Peter van Haperen werkte in het begin van de jaren tachtig samen met Bouhouche. Hij is ervan overtuigd dat Bouhouche een dubbelganger vermoordde, vermoedelijk een Spanjaard, een geïsoleerde man met dezelfde fysionomie, zonder familie en vrienden. Het was hem immers opgevallen dat Bouhouche, die hij in 1982 rekruteerde om een aanslag te plegen op de Surinaamse president Dési Bouterse, zo vreselijk zijn best deed om Spaans te leren.

Het toeval wil ook dat Bouhouche een maand voor zijn dood brak met zijn vriendin. Dus niemand van zijn onmiddellijke omgeving was beschikbaar om het lijk precies te identificeren. Van Haperen is er zeker van dat hij nu ergens voortleeft met de identiteit van zijn Spaanse dubbelganger. Ook Beijer was die mening toegedaan. Ik bracht hem eind december 2005 via e-mail op de hoogte. De dood van Bouhouche verwonderde hem zeer.

Onze relatie verliep toen in het kader van mijn undercoveroperatie nog altijd vriendschappelijk. Hij mailde terug: "Cette nouvelle m'étonne à plus d'un titre, merci de me tenir informé, si tu entends quelque chose de plus précis. A+ Bob."

Bron: De Bende van Nijvel: verraad, manipulatie, geheime diensten | Guy Bouten

Misschien kan Eddy Vos (of een andere onderzoeker) mij bevestigen of er ooit onderzoek is geweest naar een levende Bouhouche.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Madani Bouhouche

Van Mexico tot het zuidelijkste puntje van Chili spreekt men Spaans. De optelsom van alle toevalligheden, maakt de dood van Madani Bouhouche betwistbaar. Maar ik denk ook dat het te bewijzen moet zijn als er iets niet zou kloppen. Dan moeten wel enkele cruciale vragen, zoals gesteld door Insider, moeten beantwoord. Ik vrees dus dat die antwoorden nooit komen.

Ben wrote:

In het nieuwe boek van Bouten: 

Bouhouche heb ik nooit ontmoet. Gelukkig maar, want ik ben er zeker van dat hij mij zonder pardon had geliquideerd. 

Waarom denkt Bouten dat Bouhouche hem gelijk zou vermoorden? Voor zover ik gelezen heb, was Bouhouche sluw, slecht, gewelddadig en in staat te schieten als het zijn directe belang betrof, maar was hij ook een ijskoude killer? Of iemand die opdrachten gaf tot moorden (en deze kon betalen)? Deze kant is nog volledig onbewezen, volgens mij. Zoals ik het lees stond MB niet aan de top van een maffia-achtige organisatie. Hij zou een soort geniale gek zijn met paranoide trekjes, meer een eenling of iemand die gelegenheids-coalities aanging, dan het hoofd van een piramide. Hij zat kennelijk in de drugshandel, maar in welke rol precies? Was hij de drugsbaron die met eigen geld zo'n transport opzette, of was hij slechts een schakel in het geheel?

207

Re: Madani Bouhouche

noorderling wrote:

Van Mexico tot het zuidelijkste puntje van Chili spreekt men Spaans.

Behalve in Brazilië (Portugees), in Frans-Guyana (Frans), in Suriname (Nederlands) en in Zuid-Georgia, op de Falklandeilanden (Engels). Juist is juist. smile

Wat ik wel opvallend vind, is de woonplaats van Bouhouche. Vlakbij de Spaanse grens en op de oude ontsnappingsroute voor neergeschoten piloten tijdens de Tweede Wereldoorlog die na de Tweede Wereldoorlog werd gebruikt om fascisten naar Zuid-Amerika te smokkelen. In dat opzicht denk ik niet dat die locatie toevallig werd gekozen.

noorderling wrote:

Waarom denkt Bouten dat Bouhouche hem gelijk zou vermoorden?

Dat vraag ik mij eerlijk gezegd ook af. Voor de spanning van het boek? Bouhouche heeft in het verleden al vaak met journalisten gepraat en die hebben het allemaal overleefd. Ik zie dus geen enkele reden waarom Bouhouche Guy Bouten opeens zou vermoorden als die hem een paar vragen komt stellen. Alsof Bouhouche niet zou weten dat Guy Bouten tegen zijn vrouw vertelt wat hij gaat doen als hij 's morgens vertrekt.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

208

Re: Madani Bouhouche

Merovinger, dat het lijk op handen en voeten werd gevonden, werd mij op 15 oktober 2011, verteld door Eddy Vos in een afsluitend gesprek in de stationsrestauratie in Amsterdam. Dit was naar aanleiding van mijn vraag aan hem, of hij wel zeker wist dat Bouhouche dood was.

Ook Bouten geeft aan in zijn eerste boek dat het lijk, op handen en voeten lag. Hij citeert daar de vinder Tony Garcia: "Zijn lichaam lag op handen en voeten naar de grond gekeerd en zijn hersenpan was in tientallen stukken uit elkaar gespat".

Wat die akte betreft, denk ik dat die voor intern gebruik was in de gemeente. Hoe Herve, daar aankomt, weet ik niet, volgens mij niet via Bouten. Misschien wil hij daar zelf antwoord opgeven? Dat de naam later met een andere pen is ingevuld, heeft volgens mij, als reden dat Dani daar ter plaatse bekend was als Daniël Bureau, misschien zelf wel met een identiteitsbewijs op die naam.

Je kan zien op de Acte, dat de naam opengelaten is, maar de voornaam wel met dezelfde pen in de marge is opgenomen. Toen ze later merkten dat hij niet geadopteerd was of iets dergelijks, hebben ze alsnog de naam ingevuld.

Hoeft niet zo te zijn, maar is een mogelijkheid. Het geheel ziet er sowieso heel amateuristisch uit, maar dat is niet zo vreemd in zo'n klein plaatsje. Misschien was dat de reden dat Bouhouche, hier naar toe ging?

209

Re: Madani Bouhouche

Wat ik me al die tijd afvraag is wat men nu precies bedoelt met: 'de boom was in zijn gezicht ontploft...' Explosieven ontploffen, bomen volgens mij niet. Op een aantal sites b.v. 'Crimepedia' van het blad Panorama in Nederland is letterlijk terug te lezen dat de man is onthoofd door een wegspringend stuk hout. Andere crimesites roepen dan weer dat de boom boven op Bouhouche is gevallen. Vrij vaag allemaal...

Re: Madani Bouhouche

Je hebt groot gelijk. Het ongeval blijft onduidelijk. Hoofd uit elkaar gespat, en onherkenbaar; de kans dat zoiets gebeurt, lijkt me kleiner dan het winnen van een loterij. Een officieel onderzoeksrapport naar zijn dood lijkt me gerechtvaardigd. Maar dit is waarschijnlijk ijdele hoop, want als hij in geen enkele zaak nog verdachte was, ontbreekt de noodzaak hiertoe.