Re: Madani Bouhouche

Acke zegde toe onverwijld die onderzoeken te laten doen waarvan de resultaten repercussies zouden kunnen hebben op de behandeling van de filière boraine door het hof van assisen te Bergen. En hij besloot zijn verslag over dit onderhoud aan de procureur-generaal van Gent als volgt: "De recente ontwikkelingen in het onderzoek ten laste van Madani Bouhouche tonen duidelijk aan dat betrokkene deel uitmaakt van een gestructureerde organisatie, waarbij niets onverlet wordt gelaten bij het voorbereiden, uitvoeren en dissimuleren van criminele feiten. De vaststelling dat er een relatie bestaat tussen Bouhouche en feiten, gepleegd nadat hij al bijna een jaar in voorhechtenis zit, het feit dat tot op heden de huur van een aantal garageboxen gewoon verder betaald is e.a., kan enkel maar van aard zijn dit te bevestigen."

"Bepaalde aangewende technieken zijn identiek aan of lijken zeer sterk op die, gebruikt door de Bende van Waals- Brabant en de Bende De Staerke (het systematisch gebruik van garage boxen, het reproduceren van nummerplaten van wagens die identiek zijn aan de gestolen voertuigen, de passie voor wapens, de practical-shooting-technieken e.a.). Madani Bouhouche is een aanhanger van de extreemrechtse ideologie, zij het niet militant. Hij kende ongetwijfeld Jean Bultot, al houden beiden halsstarrig vol elkaar de laatste 4 jaar niet meer ontmoet te hebben. Terwijl de relatie tussen Jean Bultot en een aantal leden van de Bende De Staerke manifest vaststaat, kan echter vooralsnog geen link gelegd worden tussen Bouhouche en de clan rond Philippe De Staerke."

De processen-verbaal die de procureur des Konings van Nijvel vervolgens inderdaad overmaakte aan het parket te Dendermonde - meer bepaald enkele verklaringen van goede bekenden van Bouhouche over bijvoorbeeld de garageboxen die bij hem in gebruik waren geweest, en over de wapens die hij in bezit had gehad -, sterkten de speurders hier alleen maar in hun opvatting dat: "De voortgang van het gerechtelijk onderzoek ten laste van Madani Bouhouche kan bijgevolg van uitzonderlijk groot belang zijn voor het onderzoek inzake de feiten te Aalst. Dit brengt met zich mee dat een optimale doorstroming van de informaties en een nauwgezet overleg tussen de respectieve parketten in de huidige fase van het onderzoek als een absolute noodzakelijkheid voorkomt."

Bron: Tweede Bendecommissie, bijlage 3 pagina 47/48

Verder werd vastgesteld dat Bouhouche twee Ingram-karabijnen had gekocht bij de Belgian Law Enforcement Agency. Ook constateerde men dat hij geregeld met Weykamp en anderen ging schieten bij de club Target 121 te Leopoldsburg. Merkwaardig is overigens dat de Parabellum, de schietclub van Bouhouche, helemaal niet voorkomt in het onderzoek.

Bron: Tweede Bendecommissie, bijlage 3 pagina 67

En opmerkelijk is dat niet alleen de Parabellum niet werd onderzocht, maar dat ook niet werd nagegaan wat er zich allemaal had afgespeeld bij Target 121 te Leopoldsburg. Het heeft er - te zien aan de stukken - overigens iets van dat Schlicker zich begin 1987 ook realiseerde dat dit spoor nog niet volledig was nagetrokken. Op 2 februari van dit jaar vroeg hij namelijk de rijkswacht om hem "spoedig een lijst van de practical shooters en de huurlingen" te bezorgen. Toen hij die enkele dagen later had, vroeg hij om uit te zoeken wie er deel uitmaakten van de schietclubs. Overigens pasten deze verzoeken in een ruimere reeks van vragen betreffende een bepaalde buurt en, daarbinnen, een bepaalde sportclub in Elsene. Een gericht en systematisch onderzoek in het milieu van (bepaalde) schietclubs bleef echter achterwege.

Bron: Tweede Bendecommissie, bijlage 3 pagina 68

52

Re: Madani Bouhouche

In dit topic op het forum ga ik dieper in op het fenomeen 'psychopaat' » Psychopaat in de Bende?. Ik raad trouwens aan om eerst die tekst te lezen, voordat je hier verder gaat.

Als je het interview met Bouhouche leest in het boekje De Bende Tapes, dan kun je tot de conclusie komen dat Bouhouche psychopathische trekjes heeft. Ik besef maar al te goed dat het hier in de verste verte geen wetenschappelijke analyse is en het 'maar' een interview is, maar toch zijn sommige antwoorden van Bouhouche zo 'abnormaal' dat ze toch een bepaald beeld schetsen van hem.

Zo omschrijven de auteurs hem als beleefd en voorkomend.Hij maakt een hoofs grapje met de dienster (het interview gaat door in taverne). Ze glimlacht gecharmeerd. Wat een aardige man, zie je ze denken.

Maar hij zich beheersen, hij toont geen emotie. Maar over de slachtoffers van de Bende van Nijvel zegt hij: "Het is natuurlijk erg, die 28 mensen die door de Bende zijn vermoord. Ik vind het zelf ook vreselijk. Maar elk jaar sterven er nog veel meer mensen in het verkeer. Blijven ze daar zolang over doorzeiken?"

Persoonlijke noot: Bouhouche vindt de 28 slachtoffers erg omdat iedereen verwacht dat je dat erg vind, maar eigenlijk doen die slachtoffers hem niets. Het is een totaal gebrek aan empathie.

Over de wapendiefstal bij de Groep Diane, waar hij natuurlijk niets mee te maken heeft: "Dat is een fantasietje van Le Petit François Raes. Daar moet ik om lachen! De man die zogezegd de Grote Drugzwendel in de rijkswacht aan het licht heeft gebracht! Ha! Le Petit Raes zegt dat ik die wapens uit de kazerne van Diane heb gepikt (...)."

Persoonlijke noot: Toen de wapendiefstal bijna verjaarde, heeft Bouhouche bekend dat hij de dader was.

Een paar uur na de moord op Mendez, die Bouhouche omschrijft als zijn beste vriend, zaten hij en zijn vrouw in een bioscoop. Dezelfde bioscoop waar ook Bultot zat. Als de journalisten hierover een vraag stellen, verliest Bouhouche even zijn zelfbeheersing:

"Bande de cons! Niks moordwapen! Is het zo moeilijk te begrijpen dat je toevallig met iemand naar dezelfde film kunt zitten kijken. Ik heb zelfs niets tegen Bultot willen zeggen, hij was daar met een vrouw van een ander. (...) Wat denken jullie wel van mij? Dat ik eerst mijn beste vriend doodschiet, en daarna met mijn vrouw naar de stad ga om een stukje te eten en een film mee te pikken?"

Persoonlijke noot: Raar, zijn beste vriend is nog geen 12 uur dood en Bouhouche gaat met zijn vrouw gezellig in de stad een hapje eten en een filmpje zien. Totaal gebrek aan empathie?

Een van de laatste vragen van het interview is: Wilt u er nu nog vandoor gaan? Het antwoord van Bouhouche:

"Ik zal voor het Hof van Assisen moeten verschijnen, daar is niks aan te doen. Ik heb mij erbij neergelegd. Als ik nu zou verdwijnen, dan beken ik schuld en dat wil ik niet. Maar na het proces pak ik mijn koffers, dat staat vast. Ik kan hier niet blijven. Het is te moeilijk, op alle gebied."

Vijf dagen na het interview brengt Bouhouche samen met Beijer een bezoek aan de Libanese zakenman Suleiman in Antwerpen. Bouhouche heeft weer zijn wapen bij. Resultaat: Suleiman zwaargewond en zijn neef helemaal dood. Een maand later wordt Bouhouche gearresteerd in het zonnige Spanje.  Maar, hij heeft het weer niet gedaan. Het was Beijer zijn schuld ...

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

53

Re: Madani Bouhouche

Is men er zeker van dat Madani Bouhouche onder die boom lag en niet iemand anders?

54

Re: Madani Bouhouche

Ja dat was Bouhouche en ja hij is overleden als gevolg van het omhalen van die boom. (Eddy Vos)

55

Re: Madani Bouhouche

Is er echt bewijs (bv. DNA)? Is het geen totaal gelukte opzet? Indien er sprake is van gemanipuleer dan is dit wel een perfecte ontsnappingsroute, de wereld is groot om je nadien in te verstoppen.

Re: Madani Bouhouche

Dag e&r, lees topic Bouhouche is helemaal, dan zul je zien dat er niet echt bewijs is van zijn dood. In Amerika kan je als getuige je ook laten verdwijnen (United States Federal Witness Protection Program).

  • Hij kan dood zijn door dit zeldzaam ongeluk.

  • Hij kan gedood zijn en ongeluk is in scène gezet.

  • Hij heeft gepraat,maar wat hij te zeggen had mag nooit geweten worden. Verdwijnt voorgoed uit Europa met de belofte nooit terug te keren. Begint een ander leven ergens in ...istan en mag de buit houden.

In het verleden zijn er nog moordenaars vrijgelaten in ruil voor hun verraad, denk maar aan Tommaso Buscetta, die de eerste grote maffiabaas was die de omertà doorbrak. Door dit verraad werd hij vrijgelaten en kwam hij terecht in het Federal Witness Protection Program.

Kan mij voorstellen dat Bouhouche namen begon te noemen tegen zijn ondervragers, en dat ze allemaal begonnen te zweten. Bouhouche zal zeker meer geweten hebben over de bende (namen, adressen, plaatsen, ...) en hierdoor werd hem het eeuwige zwijgen opgelegd.

57

Re: Madani Bouhouche

Ik denk dat we er het fijne nooit van zullen weten, of toch niet voor de verjaring. Als ik het boek van Guy Bouten las heb ik dikwijls gedacht van "waarom hebben ze dat niet onderzocht" en het lijkt er stilaan op dat de belangrijke figuren reeds dood zijn.

58

Re: Madani Bouhouche

Geronimo, niet overdrijven, hé! Die wederhelft van Bouhouche is niet uit de weg geruimd, terwijl zij evenveel geweten moet hebben. Ze is ook niet samen met hem naar het buitenland vertrokken, waar ze hen toch zullen vinden. Als Bouhouche uiteindelijk tips gegeven zou hebben, zouden ze toch niet leiden naar de oplossing van het Bende-dossier (want anders stond men nu al veel verder) waarom hem dan voordelen toekennen? Hij is gewoon gestorven bij het bomen neerleggen. Het blijft een gevaarlijke klus, ook voor ervaren houthakkers.

Re: Madani Bouhouche

Charly wrote:

Als Bouhouche uiteindelijk tips gegeven zou hebben, zouden ze toch niet leiden naar de oplossing van het Bende-dossier (want anders stond men nu al veel verder) waarom hem dan voordelen toekennen?

Wil men wel verder geraken in dit onderzoek?

60

Re: Madani Bouhouche

Als we Chenda geloven (wat ik ook doe) niet nee. Door de typische Belgische (of Vlaamse, Waalse,...) lamzakkerij heeft men het ideaal van de rechtvaardigheid verloren en bijgevolg ook de wil om deze rechtvaardigheid te doen gelden als er tegenstand komt van een georganiseerde elite, welke de opdrachtgevers zijn van de Bende.

Zie ook de site » Robert Beijer wil moord ophelderen:

Ex-rijkswachter Robert Beijer, die vroeger in verband werd gebracht met een reeks misdaaddossiers, zegt donderdag dat hij een moord van 25 jaar geleden wil ophelderen. Het gaat om de moord op Francis Zwarts, een veiligheidsagent op Zaventem die in 1982 samen met een lading goud en waardepapieren spoorloos verdween. Beijer zit in Thailand en wil terug naar Belgie. Hij wil alleen praten als hij van minister van Justitie Onkelinx een nieuwe identiteit krijgt, maar die weigert dat. Beijer kreeg in 1995 14 jaar cel voor zijn betrokkenheid in de zaak-Zwarts. Ook zijn kompaan Madani Bouhouche werd daarvoor veroordeeld."

Onkelinx zal dat geweigerd hebben, omdat het vanuit strafprocedureel standpunt de moeite niet is en ze geen precedent wou scheppen waardoor elke crimineel zou komen aandraven om een nieuwe identiteit. Maar het zou toch fijn zijn voor de nabestaanden en wie weet dat er bij Zwarts' lichaam nog andere sporen gevonden worden.