191

Re: een mening: niks meer niks minder

"De vzw heeft als doel om de ongeloofwaardigheid, het misprijzen en het wantrouwen te helpen herstellen dat bij de Belgische bevolking is ontstaan als gevolg van ongeoorloofde tussenkomsten die een gerechtelijk onderzoek onvoorwaardelijk opzettelijk heeft doen falen." Wat is dat voor een zin? Bedoel je dat de VZW moet recht trekken wat een gerechtelijk onderzoek heeft krom getrokken, zodat de mensen weer geloof zullen hechten aan datzelfde onderzoek? Nee, dat kan niet. Om eerlijk te zijn: er zijn zelfs sociale redenen waarom de mensen een wantrouwen hebben tegenover het gerecht. Het gerecht in België is moedwillig - omwille van een objectiviteitsmotief - losgetrokken van "de mensen". "Recht" heeft niets te maken met het "rechtvaardigheidsgevoel" al dan niet levend in de onderbuik van de mensen. De emoties omtrent de Bende van Nijvel tonen dit net aan. Zeg dus gewoon: "Doel VZW: klaarheid scheppen inzake de Bende van Nijvel." Klaar is kees.

192

Re: een mening: niks meer niks minder

Een vzw oprichten is niet zo simpel.
Je moet minstens 3 personen hebben als oprichter waarvan de namen het beroep en de woonplaats via een akte gepubliceerd moeten worden in het staatsblad.
Je kan info vinden op Justitie.be
De oprichting is niet gratis.
Er zal dus geld ingezameld moeten worden.
Het klinkt makkelijker dan het is.
De eerste vraag is wie wil in deze zaak zijn naam en adres publiek maken want dat is een vereiste?

Re: een mening: niks meer niks minder

vleermuisje1971 wrote:
CleverTrevor wrote:

Ik denk ook dat de motieven van de bende vaak veel simpeler waren dan menigeen denkt. In je fantasie kun je van alles een afrekening of een misdaad-in-het-kader-van-een-hoger-doel maken, maar de wereld zit anders in elkaar dan een Netflix-feuilleton. Kijk eerst eens wat er werkelijk gebeurde. Neem nu de moord op Van Camp. Over die man zijn de meest krankzinnige verhalen verteld die aantoonbaar niet klopten. Als je dan leest wat getuigen van die avond vertelden, dan lijkt het niets anders dan een uit de hand gelopen carjacking. Kijk af en toe naar Faroek of iets dergelijks. Zo worden ze nog gepleegd, al vallen er gelukkig meestal geen doden bij.

En weten we werkelijk wat er in Temse gebeurde? Die zeilmakerij adverteerde in de Gouden Gids dat ze kogelvrije vesten produceerde. Als ik als crimineel zo'n vest wil, weet ik waar ik moet zijn. Dat ze daar een paar prototypes meepakten, kan ook komen omdat dit toevallig de eerste vesten waren die ze bij hun inbraak tegenkwamen. Ze wisten zelf misschien niet eens dat het prototypes waren.

Waarom werd Angelou vermoord? Waarschijnlijk om dezelfde reden als waarom er zo vaak taxichauffeurs zijn vermoord: een gemakkelijke prooi met altijd geld op zak. Interessanter is waarom ze met een lijk in de kofferbak naar Bergen reden. Midden in de nacht, in een tijd zonder gsm. Ze zullen er in de buurt hebben gewoond, denk ik dan. Zoals er ook aanwijzingen zijn dat de moordenaars van Vanden Eynde in de buurt van Beersel woonden. Een man die, gingen de speurders eerst van uit, waarschijnlijk werd gedood omdat hij inbrekers betrapte en probeerde alarm te slaan. En wie steelt er kitscherige borden en waarom? Bijvoorbeeld, iemand die zijn rommel op het Vossenplein pleegt te verkopen. Maar ook van de moorden op Angelou en Vanden Eynde zijn waanzinnige complotten gemaakt.

De waarheid ligt vaak direct onder onze neus. Juist daarom zien we ze meestal niet.

Akkoord, maar hoe kan het dan dat de door u genoemde feiten gekoppeld zijn?

Om in dit topic gewoon een vraag te beantwoorden, in plaats van anderen de les te spellen:

De feiten zijn in eerste instantie natuurlijk gekoppeld door de gebruikte wapens. We mogen, nee, moeten aannemen dat het ballistisch onderzoek op dit punt niet gefaald heeft, want als het ballistisch onderzoek niet deugde is er amper sprake van een Bende van Nijvel.

De aard van de misdrijven zijn verschillend (een moord, een inbraak, een roofoverval etc.), maar dat is niet uitzonderlijk. De gevangenissen zitten vol met criminelen die zeer uiteenlopende feiten hebben gepleegd. Haast niemand start zijn criminele loopbaan met een zware hold-up.

Dat ik in het bovenstaande suggereer dat de daders zowel in of nabij Bergen als Beersel woonden, klinkt allicht vreemd omdat Bergen en Beersel een heel eind van elkaar vandaag liggen, maar het sluit niet uit dat er een lid in Bergen woonde en een ander bendelid nabij Beersel.

En als we dan bedenken dat een persoon die in Temse werd gezien door twee getuigen werd geïdentificeerd als een man uit de omgeving van Bergen die aangetrouwde familie had op een boogscheut van het kasteel in Beersel, familie die onder meer de kost verdiende op het Vossenplein en waarvan één telg officieel verdacht was van zowel Van Camp als Aalst, dan kun je redelijk wat koppelingen leggen tussen al deze feiten.

Komt bij dat de Franse profilers vijftien jaar geleden al een beeld schetsten van precies dit milieu als zijnde mogelijk betrokken bij de bende. Profilers laten zich niet afleiden door alle verhalen in de media en trekken louter conclusies op basis van de feiten.

Ik zeg niet dat het zo is, maar het is een van de weinige opties die door feiten wordt ondersteund en waar nauwelijks onwaarschijnlijkheden aan kleven.

194

Re: een mening: niks meer niks minder

@FReCR,@BOSSI,@Zeno,@ iedereen die zich geroepen voelt

FreCr, ben het volkomen met je eens.

punt 1; hoe gaan we voorlopig om met de privacy.
punt 2; is iedereen welkom, natuurlijk zou daar het antwoord moeten zijn.....maar ergens in je voorstel wil je dat het dat alle oud rijkswachters uit het onderzoek etc....gehaald worden,iedereen weet waarom, ik ben er honderd procent zeker van dat er hier een pak rijkswachters zitten, waarvan waarschijnlijk 99 procent even verontwaardigd zijn als wij.
Enfin, indien we zo ver geraken dat we een eerste bijeenkomst kunnen hebben moet er reeds over bepaalde punten sterk nagedacht worden.
Punt 3 ; wie heeft er genoeg tijd om zich hiervoor in te zetten.
Ik spreek voor mezelf, ik zou zo graag willen maar als ik heel eerlijk ben weet ik dat mijn tijd erg beperkt is. Ik waak bij iemand die palliatief is en telkens als die slaapt
zit ik te lezen, te zoeken en te tokkelen. Ik durf zelfs mijn eigen schrijfsels niet meer herlezen . Maar bon, a la guerre comme à la guerre zij mijn vader altijd. We doen ons best.
Gelieve niet terug te komen op bovenstaande. Mijn vader is 89 en ik heb niet moeten roepen  Niet schieten, dat is mijn vader.

195

Re: een mening: niks meer niks minder

Ik sta natuurlijk volledig achter het door Bossi voorgestelde initiatief , maar ik vermeld er onmiddelijk mijn beperkingen bij . Als 72 jarige ben ik niet meer zo mobiel / actief en als gepensioneerde beschik ik ook niet over een onbeperkt inkomen ! Voor de rest sta ik open voor ieder goed voorstel . Om te beginnen : zouden we niet best , en met Ben's toestemming , een VZW- topic openen los van de normale topics ?

196

Re: een mening: niks meer niks minder

FreCR wrote:

Zo is er een topic/subforum hier, waar ik mede door deze reden wijselijk tot op heden  m’n mond over hou en over specifieke dingen geen enkele reactie heb geplaatst omdat ik er "serieus mee in mijn eigen vel" zou kunnen snijden (maar ook omdat ik het voorlopig niet opportuun vind om daarover te berichten).

Een verstandige wijze beslissing! Houden zo.

LEO wrote:

Om te beginnen : zouden we niet best , en met Ben's toestemming , een VZW- topic openen los van de normale topics ?

Dit lijkt mij wenselijk, Leo.

Coconut wrote:

Enfin, indien we zo ver geraken dat we een eerste bijeenkomst kunnen hebben moet er reeds over bepaalde punten sterk nagedacht worden.

In eerste instantie lijkt mij een informatiebijeenkomst onder de forumleden opportuun. We kunnen vaststellen dat er heel wat forumgebruikers aanwezig zijn met een rijkelijke kennis. Op basis van ieders mening en gedacht zouden we verder kunnen werken om uiteindelijk toe te komen aan de oprichting van een vzw en welke punten er dienen opgenomen te worden in de statuten. Dat er verschillende vergaderingen eraan vooraf zullen gaan lijkt mij evident.

Coconut wrote:

...maar ergens in je voorstel wil je dat het dat alle oud rijkswachters uit het onderzoek etc....gehaald worden,iedereen weet waarom, ik ben er honderd procent zeker van dat er hier een pak rijkswachters zitten, waarvan waarschijnlijk 99 procent even verontwaardigd zijn als wij.

Niet alleen verontwaardigd. Het is niet omdat ik voorstellen formuleer dat ik zou eisen of er dien vanuit te gaan dat deze ook aanvaard zouden worden.

Tru Dat wrote:

Er zal dus geld ingezameld moeten worden.
Het klinkt makkelijker dan het is.
De eerste vraag is wie wil in deze zaak zijn naam en adres publiek maken want dat is een vereiste?

Het klinkt inderdaad misschien makkelijker dan het is, doch, moeilijk gaat ook. Het financiële tot het oprichten van een vzw wil ik gerust tot mijn verantwoordelijkheid nemen. Iedereen is onderworpen aan de wettelijke vereisten tot het oprichten van een vzw. Een belangrijk punt dat ieder voor zich in overweging dient te nemen. Het moge voor eenieder duidelijk zijn dat het Bende van Nijvel-dossier een bijzonder mysterieus delicaat werkdossier zal zijn. Met zin voor doorzetting waar het aan wilskracht niet mag ontbreken. En ook zéér belangrijk, dat men een gegeven woord respecteert, mekaar kan aanvullen en ondersteunen.

197

Re: een mening: niks meer niks minder

@ LEO
aangezien Bossi zo vriendelijk was tegen mij te zeggen,welkom in mijn team, probeer ik hem de tijd te gunnen een en ander neer te schrijven. Ik neem aan dat hij mij zal terugfluiten indien ik iets zeg of schrijf  dat niet in de lijn vd verwachtingen ligt.
Dus,welkom Leo
Dank u voor het voorstel, topic vzw openen, had ik ook aan gedacht.
Ik denk dat hier een grote groep gepensioneerden zit en dat velen van ons op hun centjes moeten passen, gezondheidsproblemen hebben, minder mobiel zijn etc, etc.
Dus ik dank u voor uw eerlijkheid. Ik hoop dat eerlijkheid hoog in ons vaandel zal staan.
Ook gelijkheid . Of we nu veel of weinig lettertjes gegeten hebben, ieder mens heeft zijn specifieke kwaliteiten. Politieke strekking of geen moet op de achtergrond blijven.
Misschien moeten we onze mosterd bij de AA halen wat privacy betreft. Ik heb daar deel genomen bij verschillende groepen , neen ik ben geen alcoholist . Ik was wel zeer onder de indruk van de kracht van die groepen.

Kortom, er is veel werk aan de winkel qua brainstormen.
Voor er iemand letterlijk of figuurlijk naar Ben stapt moeten we natuurlijk iets meer in onze handen hebben dan wat bla bla bla natuurlijk.

zou het nu al kunnen dat door jou voorgestelde topic vzw krijgen denk je, kunnen we dat aan jou vragen om dat in orde te krijgen aub ?

198

Re: een mening: niks meer niks minder

Het zou naar mijn mening een hele stap vooruit zijn.
Het zou makkelijker werken om ideeën uit te wisselen.
Het zou best kunnen dat een officiële vzw tips binnenkrijgt.
Het zou ook best kunnen dat er donaties binnenkomen of er inzamelingen georganiseerd worden om het te bekostigen.
Er zal heel wat werk mee gepaard gaan om dit op een goede daadkrachtige en georganiseerde manier te doen.
De oprichting van een specifieke praatgroep hierover is nu cruciaal.vooral om te weten hoeveel deelnemers er zijn en oprichters te vinden minimum 3 wettelijk gezien.
Best Ben consulteren en dan op zijn antwoord verder werken.
Ik vind het alvast een mooi initiatief.
Ik weet natuurlijk niet of ik hierin welkom ben maar in elk geval mijn steun hebben jullie.

199

Re: een mening: niks meer niks minder

@Bossi

Charly had een punt ivm het doel. Jouw zinnen zijn nogal,hoe zal ik het noemen, advocatees,
(vogeltje,bekje). Ik heb daar geen probleem mee maar anderen dan weer wel. Ondertussen zijn we ook al bezig in verschillende topics . Indien je dat wil  kan je mijn emailadres krijgen en kunnen we een paar noodzakelijke basisafspraken maken die we dan hier publiceren.
Ik neem initiatief en doe een mail naar Ben later op de dag.
En nu maar hopen dat je Bouhouche niet bent want ik ben er nog niet zo zeker van dat hij effectief dood is.

200

Re: een mening: niks meer niks minder

coconut wrote:

@ LEO
aangezien Bossi zo vriendelijk was tegen mij te zeggen,welkom in mijn team, probeer ik hem de tijd te gunnen een en ander neer te schrijven. Ik neem aan dat hij mij zal terugfluiten indien ik iets zeg of schrijf  dat niet in de lijn vd verwachtingen ligt.
Dus,welkom Leo
Dank u voor het voorstel, topic vzw openen, had ik ook aan gedacht.
Ik denk dat hier een grote groep gepensioneerden zit en dat velen van ons op hun centjes moeten passen, gezondheidsproblemen hebben, minder mobiel zijn etc, etc.
Dus ik dank u voor uw eerlijkheid. Ik hoop dat eerlijkheid hoog in ons vaandel zal staan.
Ook gelijkheid . Of we nu veel of weinig lettertjes gegeten hebben, ieder mens heeft zijn specifieke kwaliteiten. Politieke strekking of geen moet op de achtergrond blijven.
Misschien moeten we onze mosterd bij de AA halen wat privacy betreft. Ik heb daar deel genomen bij verschillende groepen , neen ik ben geen alcoholist . Ik was wel zeer onder de indruk van de kracht van die groepen.

Kortom, er is veel werk aan de winkel qua brainstormen.
Voor er iemand letterlijk of figuurlijk naar Ben stapt moeten we natuurlijk iets meer in onze handen hebben dan wat bla bla bla natuurlijk.

zou het nu al kunnen dat door jou voorgestelde topic vzw krijgen denk je, kunnen we dat aan jou vragen om dat in orde te krijgen aub ?

Een topic openen onder de voorlopige benaming VZW zou een min of meer besloten topic moeten zijn . Een topic waar de deelnemers kunnen brainstormen zonder een overvloed aan ' ruis ' . Ik had graag de toestemming van Ben , als initiatiefnemer van dit forum , want het VZW topic zal zich ongetwijfeld uitbreiden tot een besloten sub-forum !