251

Re: Hypothese Cobra

Cocu: 13.5.1986
- volgens hem: het gaan zoeken in het extreem - rechts zoeken bij de vrienden van Bouhouche, ,waarom heeft Mendez zich laten afschieten?
- zijn informateur ELI PLETINCKX werkte samen met de "griek" =PAPADOPOULOS
- Pletinckx aangehouden in het kader van de "Bende van Nijvel" =reed in een gestolen Mercedes + bezit van een 9 mm
ontvangt plots een ander aandhoudingsmandaat voor heling en zegt tegen Cocu dat hij gaat ontsnappen en binnen de 14 dagen zak vrij zijn.
-Pletinckx ontsnapt op 6 mei 1984 uit de gevangenis en gaat doodleuk het kantoor van PR Deprêtre binnen op 7 mei 1984. Wordt op 30 mei 1984 vrijgelaten.
-Pletinckx werd 2 maanden later terug aangehouden voor een zaak met wapens waaronder een 9MM - 38 speciaal en 44 magnum

WAAR IS ELI PLETINCKX NU = ZEER BELANGRIJKE GETUIGE A CHARGE??????

-Cocu kende Buslik
- zij verder dat bij Mendez een wapen was teruggevonden , een riot gun gebruikt bij een "coup" => bende van Nijvel . deze info kwam van Eli Pletinckx
Spletnckx + Papadopoulos : diverse inbraken in villa's en warenhuizen jaren 81 en 82
-Spletinckx sprak veel over extreem-rechts
-Spletinckx : over OHAIN: een man afgeschoten en terzelftertijd een wagen was meegenomen. was een bepaalde afrekening
-Spletinckx: bij Bouhouche was een mitraillette aangetroffen afkomstig van de groep "Diane". Hij stelde verder dat Bouhouche MENDEZ niet had gedood, dat het iemand anders was geweest en het wapen terug in het bezit had gesteld van Bouhouche.
-Spletinckx zei verder dat éénmaal Bouhouche vrijgelaten deze onmiddellijk België zou verlaten.
-Spletinckx sprak over 4 gevaarlijke mannen wier naam hij niet durfde te vernoemen, andere dan VITTORIO en BOUDET
-vernoemde Degrelle en zie dat Degrelle een villa bezat, villa die gelegen is dichtbij het restaurant "LES TROIS CANARDS" waarvan hij zei dit van Bouhouche te hebben vernomen: een ontmoetingsplaats van extreem-rechts.
-Bouhouche - Buslik -Mendez = klanten in restaurant
Hij zij ook dat er een hoog geplaatste persoon dicht bij of in de bende zat. Of het met politiek te maken had kon hij niet duidelijk stellendoch stipte hij aan dat de moordenaar naar Brazilië was gevlucht altijd via dezelfde "filière". De genoemde moordenaar betreft de mman van extreem-rechts die in het Brusselse een vreemdeling had doodgeschoten(J.M.PAUL)=>LE CANARD
Spletinckx zei ook dat de bende een twee jaar had stilgelegen en dit kwam door zijn zaak.hij merkte op dat dezelfde bende van 83 was herbegonnen met dezelfde wapens en wagens.
Hij meende dat ze terug waren begonnen met de overval te Anderleus om ons  daar door in het zak te zette

Cocu gaf dan verder een detail met de diefstal van de "SAAB" waarbij hij opmerkte dat daarbij een hond afgeschoten en dat dit op rekening mag geschreven worden van VITTORIO.
Vertelde verder dat in het dossier voor TEMSE zich een persoon vrijwillig had aangeboden om BECKER een alibi te geven.
BECKER werd nooit in beschuldiging gesteld.

Eli had hem ook gezegd dat Mendez deel uitmaakt van extreem- - rechts en dat men nu bezig is een soort afrekening te houden in het milieu zelf, daarbij zou een politieman betrokken zijn. Of het nog een dienstdoende was of niet wist COCU niet mede te delen.
Eli had ook verzekerd dat hij zou vrijkomen (eerste keer) wat bleek juist te zijn gezien COCU zegde dat hij veertien dagen daarna vrij was.  Hij zei ook dat Eli zou spreken als hij iets beloofd werd. Hij kon aanhalen dat Eli en VITTORIO samen hadden gesproken en dat ELI daarvoor bij de onderzoeksrechter Schlicker was geweest en gesproken had over een bepaald wapen, daarna was Vittorio vrijgekomen.

Cocu herhaalde dat BOUHOUCHE hem zelf had gezegd dat hij ging vrijkomen.
Op de vraag of dit gesteund was om het geven van valse hoop wist COCU te zeggen dat het zeker niet het geval was, hij was er zeker van.
Vertelde toen dat de GRB (RW)hem de belofte had gedaan dat indien hij zou spreken men wel zou kunnen zorgen voor geld en papieren, om weg te kunnen. TILMANT zelf had hem dat gezegd en een andere officier van de GRB, BORLO, had hem zelf gezegd dat GOL zelf voor de nodige papieren zou zorgen en het geld zou afkomstig zijn van de premie van het warenhuis "DELHAIZE"

part1 COCU

252

Re: Hypothese Cobra

Cobra e.a.,

Een bende kan tijdelijk ontwricht worden. Tussen 01 december 1983, betreffende de feiten te Anderlues, en anderzijds de feiten te Brain l' Alleud op 27 september 1985, was er geen enkele activiteit waar te nemen. Ik acht het nuttig om na te gaan welke van onze verdachten eventueel in aanmerking is gekomen tot bv een gedwongen opname of een gevangenneming.

Ten tweede, deze nacht heb ik een film aangetroffen van een manspersoon dat quasi volledig overeenstemt met een robotfoto in het kader van een opsporingsonderzoek uitgaande de BOB te Waver. Straks mijn eerste werk om dit jullie per email door te zenden. Indien jullie bevindingen overeenstemmen met mijn bevindingen, hebben wij elementen om ons aan te bieden bij de onderzoeksrechter.

253

Re: Hypothese Cobra

Cobra,

Pletinckx of Spletinckx? Pletinckx kunnen we in verband brengen waarnaar u telefonisch verwees.

Merovinger verwees mij recentelijk naar een forum alwaar de naam Splettinckx in voorkomt.

1) Pletinckx, Eli
2) Spletinckx, Eli
3) Splettinckx, Eli

254

Re: Hypothese Cobra

cobra wrote:

Hij spreekt niet over Christian B. die op zijn sterbed toegegeven heeft één van de reuzen te zijn.2

Hij heeft nooit toegegeven dat hij de reus was, enkel dat hij deel uitmaakte van de Bende van Nijvel. Erg belangrijke nuance.

cobra wrote:

Vanaf nu wordt deze site gemonitord voor een hele tijd en elke aanval op de persoonlijke integriteit zal automatisch bijgevoegd worden bij het initieel PV zolang het nodig is.

Veel gekker moet het niet worden ...

255

Re: Hypothese Cobra

Merovinger volgt :het is Spletinckx Eli de man die te zoeken is (dezelfde familienaam als de wapendeskundige in Temse
Wat betreft der reactie van Insider op de hypothese van contra's  hulp via belgië:
lees eens the interessante post van the end ( moest ze allemaal nalezen van de raadsmensen):11-11-2013 14:09
daar staat exact in  waarvoor wij hier alle drek van Insider hebben mogen ontvangen.

lees eens terug de rubriek Bende van Nijvel ---> afpersing -->> Jacques Le Clercq
vleesvervoer naar Paraguay ==> zoek ergens een link met de grootste drugdealer die werd opgepakt met 110 kg cocaïne die normaal moest verpakt worden ....... en die gast vormt het middelpunt tussen de "vleestransport" en de chantage op de Delhaize
en de betaling van de bende van 1985 die zich keerde tegen zijn voormalige opdrachtgevers (OMD's Delhaize in1984)

In NDB-dossiers : sprake van geheime acties in Zaïre ?? Ken de essentie (maar ben alleen maar verslaggever en puzzelaar)
@Insider
had via Bossi 4 vragen laten stellen over uw bewakingsopdrachten voor WNP?
wacht nog altijd
probeer mij te "verbeteren"

256

Re: Hypothese Cobra

heel deze bende historie is gecreëerd door mensen die naar jaren van zoeken  de bomen niet meer konden vinden in het bos.
Monitoring : zijn hier mensen op de site die andere bedoelingen hebben dan het doel van deze site.
de wereld zit vol met "gekken" meestal met een das en kostuum.
vrije meningsuiting is hier voor velen koren op het .....
hun doel: kill the messenger not the message
zotter kan het niet.
Gaat niet meer over de essentie
Vanaf nu een sporadische volger .
l

257

Re: Hypothese Cobra

cobra wrote:

Laster, smaad en eerroof  met verzwarende omstandigheid onder valse naam (alias)vallen nu onder het snelrecht ( dit is vanaf de PV dag van opstelling tot 6 maanden daarna. Alle vonnissen in eerste en laatste aanleg bij voorbaat en voorraad gevonnist ( dus altijd alles +morele  schadebedrag betalen)  voor de hoofdelijke aansprakelijke veroordeelden + alle  gerechtskosten van beide partijen.......bijkomende verzwarende omstandigheid voor sommige onwettige uitoefening van de geneeskunde) De Rechtbank lacht niet meer met dergelijke uitspattingen en de straffen kunnen zelfs oplopen van 300 uren ( sociale service bij blanco strafblad) tot 6 maanden - 5 jaar strafmaat (is immers een ernstige wanbedrijf... Denk eerst na vooraleer iets neer te pennen.
Moest het nu zijn dat na identificatie van de wanbedrijvers een paar bijzijn die door één of andere verwevenheid  hebben met feiten gelieerd aan het ontzaglijke dossier van de bende, dan wordt dit dossier  bijgevoegd bij het bendedossier en komt men tot een heel ander concept van misdrijf kwa essentie en strafmaat.....
Zal natuurlijk een zekere tijd in beslag  nemen ( CCU onderzoek server, analyse data, huiszoekingen, inbeslagnames van PC en andere electronische toestellen, kortom een dergelijk onderzoek duurt maanden ,veel langer dan 10 minuten vuilspuiterij op het forum maar tijd is nu eenmaal wat wij te over hebben.
Men weze gewaarschuwd.Dit is een openbaar forum en een Cassatie Arrest van Bxl maakt komaf met de straffeloosheid in deze speicifieke medium

Vriend, je spoort echt niet. Ik kan me echt niet voorstellen dat iemand achter die waanvoorstellingen van jou aanloopt maar dat blijkt wel het geval. Voor de rest, je kent mijn gegevens en ik zie je dagvaarding met plezier tegemoet. Alleeen jammer dat je dan ook met naam en toenaam naar voren moet komen. Is het gelijk duidelijk wie deze wartaal op het forum zet.

258

Re: Hypothese Cobra

cobra wrote:

Merovinger volgt :het is Spletinckx Eli de man die te zoeken is (dezelfde familienaam als de wapendeskundige in Temse

Neen Cobra, u vergist zich. Wapendeskundige Pletinckx(eenmaal tango zonder sierra) werd meestal als deskundige aangesteld in Oost Vlaanderen. In de topic waar Merovinger naar verwees is er spraak van de naam Splettinckx (Sierra tweemaal tango).

Wat de feiten te Aalst betreffen:

Merovinger wrote:

Voor het parket van Dendermonde kwam mevrouw Rober, substituut met dienst ter plaatse. Het was haar tweede dienstweek na haar aanstelling. Onderzoeksrechter Tas werd vergezeld door wapendeskundige Pletinckx en wetsgeneesheer Lauwaert.

259

Re: Hypothese Cobra

LEO wrote:

Bij deze kan ik met de hand op het hart bevestigen dat er wel degelijk een team klaar staat achter de naam Bossi ! In mijn ogen een sterk team . En wees gerust , er wordt via E-mail gebrainstormd tot zelfs in de ochtendlijke uurtjes om beweringen te checken en te re-checken . Dat dit werk niet dagelijks op het forum gepubliceerd word is om te voorkomen dat het een wirwar van schimpscheuten zou te weeg brengen , de beste stuurlui staan immers aan wal !! Het verwondert me ten zeerste dat iemand zoals ' Insider ', die pretendeert een boek te schrijven , tot de conclusie komt dat de nickname Bossi een samenraapsel van zuiplappen en schizofrene sukkelaars dekt !! Laat me zeggen dat het 10 - koppige team éénstemmig forumlid Bossi als gespreksvoerder heeft verkozen ! Belangrijk nieuws of de vraag naar bijkomende inlichtingen zullen steeds gepost worden . Laat ons het daarbij houden beste mensen , we strijden voor hetzelfde doel !

Sorry LEO, het is niet dat ik zeg, dat Bossi een samenraapsel is van zuiplappen en schizofrene sukkelaars. Ik richt me op wat ik lees op het forum en wat ik denk dat een onderzoeker, zeker met een team zou moeten doen. Naar ik nu aanneem, ben jij één van de mensen van het 10-koppige team? Dan geldt mijn posting ook voor jou. Je stelt dat er via e-mail tot in de kleine uurtjes gebrainstormd wordt, dat moet dan zijn met de vragen die ik aan Bossi gesteld heb, dat heeft dan weinig resltaat als er dergelijke wartaal neergezet wordt zonder onderbouwing waar iets vandaan komt.

De reden dat ik hier nog al diep op inging is, mocht de hypothese serieus zijn, ik daar alle medewerking aan zou  verlenen. Dat is dus niet zo, het strookt niet met mijn ervaringen en heeft totaal geen aansluiting bij het beschikbaar bewijs in het dossier en op het forum. Het spreekt niet in je voordeel dat je met een 'selectief' groepje buiten het forum om wil brainstormen. Hier is het forum toch voor?
Prima, maar kom dan niet lopen hengelen naar primaire informatie. Wat is de bedoeling? Nog een groepje in een groepje en straks weer een afscheiding van het groepje omdat er ruzie ontstaat over wat waar is en wat niet waar is? Wees open LEO en laat zien waar jullie over gebrainstormd hebben en wat ondersteund is met bewijs. Indien dat zo is, kun je op mij rekenen en op vele anderen. Geen Celletje Waals Brabant spelen, maar de informatie delen en er samen uit komen anders is er sprake van tunnelvisie.

Professor Peter van Koppen (Ja, dezelfde), spreekt in zijn boek 'Overtuigend Bewijs' indammen van rechterlijke dwalingen, over het fenomeen 'conformation bias', wat de belangrijkste component is voor tunnelvisie:

Conformation bias is de neiging om vooral gericht te zijn op bevestiging van wat men al denkt. Mensen neigen ertoe om informatie die hun standpunt ondersteunt actief te zoeken en indien gevonden, overmatig te waarderen.

Het fenomeen 'conformation bias'heeft ook een broertje en dat heet in jargon 'belief perseverance' en is de neiging om aan een eenmaal gevormde opinie vast te houden in weerwil van het tegendeel.

Informatie die met een ingenomen standpunt in strijd is, zoekt men niet op en als men dat tegenkomt, wordt strijdige informatie ondergewaardeerd of zelfs genegeerd. Mensen trachten gebeurtenissen die niet met elkaar rijmen zo veel mogelijk te vermijden of weg te verklaren.

Ik realiseer me Leo, dat dit alles net zo goed voor mij geldt als voor jullie. Ik heb alles, voor zover het te volgen was, vergeleken met mijn eigen informatie, dossiers en informatie op het forum. Conclusie, het blijft wartaal en onzin. Aan jou en je team, doe hetzelfde en zie tot welke conclusie je komt, dan kunnen we of samen of apart verder. Sorry voor mijn directheid maar: "zachte dokters maken stinkende wonden" of, in mijn eigen woorden, "ik heb geen zin om mijn tijd te verdoen met lariekoek".

260

Re: Hypothese Cobra

Tru Dat wrote:

Wie is die Van Haperen die Bouterse vrijpleit?


De Nederlandse ex-militair dook deze week op in Suriname om een ontlastende verklaring af te leggen voor Desi Bouterse in het proces rond de Decembermoorden, die plaatsvonden in 1982. Foto ANP/Edward Troon
De Nederlandse ex-militair dook deze week op in Suriname om een ontlastende verklaring af te leggen voor Desi Bouterse in het proces rond de Decembermoorden, die plaatsvonden in 1982. Foto ANP/Edward Troon © UNKNOWN
   
2 juli 2009, 10:59

AMSTERDAM - Hoe betrouwbaar is Peter van Haperen? De Nederlandse ex-militair dook deze week op in Suriname om een ontlastende verklaring af te leggen voor Desi Bouterse in het proces rond de Decembermoorden, die plaatsvonden in 1982.

Dezelfde Peter van Haperen blijkt drie jaar geleden in het televisieprogramma Tros Opgelicht?! te zijn ontmaskerd als nepadvocaat die in het Spaanse Benidorm Nederlandse pensionado's tienduizenden euro's afhandig maakte. Defensie zegt de man niet te kennen.

Het proces tegen Bouterse en de andere verdachten van de Decembermoorden werd vorige week op verzoek van de verdediging stilgelegd om de nieuwe getuige in de gelegenheid te stellen zijn verklaring af te leggen bij de rechter-commissaris.

Dat gebeurde gisteren, maar Van Haperen vertelde journalisten een dag eerder al te weten dat de vijftien vermoorde tegenstanders van het militaire regime een coup zouden hebben beraamd. Zij werden op 8 december 1982 vermoord.

Van Haperen verklaarde verder in de jaren tachtig werkzaam te zijn geweest bij de Nederlandse militaire inlichtingendienst. Volgens hem waren Nederland, België en de Verenigde Staten indertijd betrokken bij de invasieplannen in Suriname. De oud-militair was zelf betrokken bij een coup die vanuit Amsterdam onder leiding van advocaat André Haakmat werd voorbereid door het verzetscomité Herstel Democratie Nu.

Dat zegt althans de voormalige huurling Rende van de Kamp, die begin jaren tachtig Haakmat zijn diensten aanbood. ''Het verhaal was dat een Nederlandse officier van het korps commando's een vliegtuig van defensie zou kapen. Een groep van gedeserteerde commando's, huurlingen en Surinaamse vrijwilligers zou daarmee naar Suriname vliegen en boven Paramaribo met de parachute worden gedropt,'' vertelt Van de Kamp, die indertijd net uit Libanon kwam. ''Een idioot plan.''

Van de Kamp werd uitgenodigd om in een Surinaams eethuis in Amsterdam-West kennis te komen maken met de officier. Dat bleek Peter van Haperen te zijn. ''Ik vertrouwde hem niet,'' herinnert Van de Kamp zich. ''Het was nog vroeg in de ochtend en hij dronk het ene glas whisky na het andere. Hij was in uniform, maar ik vond zijn haren te lang voor een commando. Het klopte niet.''

Haakmat stelde Van Haperen voor als 'de bevrijder van Suriname'. Van de Kamp: ''Van Haperen heeft daadwerkelijk mensen getraind in de buurt van Assen en op Texel. Het comité schraapte in de tussentijd 300.000 gulden bij elkaar voor de aankoop van wapens en uniformen. Van Haperen is er met dat geld vandoor gegaan. Dat was het laatste dat ik van hem gehoord heb, tot hij drie jaar geleden in Tros Opgelicht?! opdook. Ik herkende hem meteen.  Bron het Parool  (PATRICK MEERSHOEK)

Ja True Dat, een mooi verhaal, maar is het Dat True?
Dit circuleert al jaren en blijft ook hangen, hoe vaak je daar ook op in gaat, maarik  zie dat toch als off-topic. In een ander verband had je op internet ook kunnen lezen wat ik al die jaren wel gedaan had maar dat kwam je zeker niet uit? Voor de goede orde, het is een aangifte, gericht aan het Gerechtshof Amsterdam die met één druk op de knop kunnen zien of het klopt welke werkzaamheden ik voor justitie verricht heb. Je kunt je waarschijnlijk, maar wil je dat ook?, wel voorstellen wat voor mij het resultaat zou zijn als die gegevens niet zouden kloppen. Krijg ik twee dagvaardingen, van Cobra cs en het OM in Nederland.

Gerechtshof Amsterdam
Postbus 1312
1000 BH AMSTERDAM

Betreft: Beklag ex artikel 12 Sv

Geachte heer, mevrouw,
Deze brief is bedoeld als klaagschrift in de zin van artikel 12 Sv. Ik verzoek u het Openbaar Ministerie op te dragen de vervolging in te zetten althans voort te zetten voor het hierna omschreven misdrijf.

Mijn gegevens zijn:
Petrus Adrianus van Haperen


Deze aangifte/melding misdrijf is begin 2004, gedaan bij mijn runners van de C.I.E.-Amsterdam/Amstelland, Jan van Looyen en Jan Ballon. Deze zaak is opgenomen in een door mij ingediend rapport waarin ik de feiten uitgebreid beschreef met de namen van de vermoedelijke daders en de getuige van het misdrijf. Ik verzoek u bij de C.I.E. Amsterdam/Amstelland de onderliggende rapporten op te vragen. Nadat ik in 2008 overgegaan was naar de Nationale Recherche Zuidwest-Nederland, heb ik wederom aangifte gedaan van het misdrijf gepleegd door Wout van Kouwen. Ondanks verschillende rappels hoorde ik daar niets over tot Fred Teeven, Staatssecretaris van justitie werd. Korte tijd later kreeg ik te horen dat ik hier geen onderzoek naar mocht doen. Ik verzoek u ook om de rapporten van de Nationale recherche hierover op te vragen.

De feiten:
Vanaf november 1987 tot 2012 ben ik achtereenvolgens werkzaam geweest als undercoveragent voor de C.I.D. Groningen, C.I.D. Arnhem, G.B.O. (Groep Bijzondere Opdrachten) Arnhem, I.R.T. Noord-Holland/Utrecht, op speciaal verzoek van commissaris Jan Wiarda om de corruptie in het Amsterdamse korps te onderzoeken, C.I.E. Amsterdam en vanaf 2008 bij de Nationale Recherche. De werkzaamheden voor de verschillende eenheden overlapten elkaar vaak omdat ik mijn contacten in de verschillende plaatsen en criminele organisaties bleef behouden en de daarbij verkregen informatie aan de desbetreffende eenheid doorgaf en, indien mogelijk, daar dan verder onderzoek naar deed.

November 1987 werd ik door inspecteur Mook van de C.I.D. Groningen voor de Criminele Inlichtingen Dienst (CID) als undercoveragent of gestuurde Infiltrant gerekruteerd. Dit was vrij kort nadat de CID een formele status had gekregen in de politiewet. Afwisselend gebruikte ik de cover van body-gard, (vecht)sportleraar, econoom, fiscalist, jurist of andere, afhankelijke van de te infiltreren groep of de omstandigheid. Hierover zijn diverse convenanten opgesteld.
Vanaf die rekrutering in 1987 ben ik onafgebroken tot 2012 werkzaam geweest voor politie-inlichtingendiensten.
Eind 2002 besloot ik om diverse redenen met mijn gezin naar Spanje te vertrekken om daar een nieuw bestaan op te bouwen, maar door alle oude criminele cliënten, die daar waren neergestreken, moest ik noodgedwongen mijn undercover werkzaamheden weer oppakken.

In Benidorm kreeg ik onder meer te maken met de oplichtingspraktijken van Wout van Kouwen, die zich later opwierp als getuige in de bedreiging van officier van justitie Koos Plooij. Ondanks dat gelijk duidelijk werd dat Van Kouwen zeer onbetrouwbaar was, kreeg, door bemiddeling van officier van justitie en later staatssecretaris Fred Teeven, deze onbetrouwbare getuige tegen alle adviezen in een beschermde status op Bonaire.
Wat had ik te maken met deze Wout van Kouwen? Diverse cliënten benaderden mij omdat zij met onroerend goed door Van Kouwen en zijn partners, De Klerk en Bergsma waren opgelicht.
Onder andere, de eigenaar en de pachter van café ‘Die Twee’, gevestigd op een plein direct achter de ‘Playa Levante’ in Benidorm. Van Kouwen incasseerde de overnamesom voor het café, terwijl hij daar niet eens het beheer over voerde. Pure oplichting maar dit rechtzetten bleek in Spanje een moeilijk karwei. Het lukte, maar bij Van Kouwen geld halen was een andere zaak.
Toeval bestaat niet. Toch leek dat wel zo. Terwijl ik bezig was onderzoek te doen naar verhaalmogelijkheden op Van Kouwen, kreeg ik bezoek van een vrouw die ik kende uit de Hollandse club in Alfaz del Pi. Zij wist dat ik jurist was en worstelde met iets waar zij ongewild getuige van was geweest, een vermoedelijke liquidatie door Wout van Kouwen en een andere persoon. Zij was bang om aangifte te doen en kwam hiervoor advies vragen.
Wout van Kouwen, had een autohandel import-export, met een terrein dat grensde aan een berg. Op dit terrein werden ook gestolen auto's omgekat. De getuige was de vrouw van de (later overleden) beheerder van het terrein. De naam van de beheerder was ‘NN’ en de naam van de getuige is NN. Zij vertelde mij (in een uitgebreide verklaring met aantekeningen) dat ze had gezien dat Van Kouwen met nog twee man de berg opliep, ze hoorde schoten vertelde ze en even later kwamen er maar twee man de berg af. Uit de beschrijving die ze gaf van de man die samen met Van Kouwen terugkwam, herkende ik Mirko Vukmirovic. Het was al enige tijd geleden zei zij, maar aan de andere kant van de berg was een waterbassin en een ravijn, dus was zij er zeker van dat het lijk daar nog te vinden zou zijn. In Spanje worden regelmatig lijken van vermisten gevonden die soms tientallen jaren daar liggen. Ik adviseerde haar om aangifte te doen bij de Guardia Civil in Altea, maar dat durfde ze toen nog niet te doen.
Ik wilde hier graag persoonlijk onderzoek naar instellen en nagaan of het ‘lijk’ reeds gevonden was en/of nog steeds in dat ravijn ligt. Dit bleek nogal gecompliceerd te zijn omdat ook Vukmirovic cliënt was van ons kantoor en op dat moment betrokken was bij diverse schietpartijen tussen criminelen in en rond Benidorm. Na de moord op zijn partner Alexander Bulatovic, die in mei 2003 is doodgeschoten in de P.C. Hooftstraat in Amsterdam werd Vukmirovic behoorlijk paranoia en kreeg het aan de stok met vooral Russische criminelen rond Benidorm.

Vrij kort na de verklaring van NN, terwijl ik mij nog aan het afvragen was hoe ik dat geval moest aanpakken, kwam Mirko Vukmirovic zelf bij mij op kantoor langs.
Hij wilde contact met de Guardia Civil, naar hij zei omdat hij schoon schip wilde maken en vroeg mij een afspraak met de Guardia te regelen. Ook verzocht hij mij om samen met mijn echtgenote, die Spaans tolk/vertaalster is om daar voor hem zijn belangen te behartigen. Voordat ik deze afspraak kon maken, werd Vukmirovic doodgeschoten, aan de Carretera (snelweg) nabij Altea op 26 november 2003.
Een week later werd mijn auto vanuit een hinderlaag beschoten, terwijl ik binnendoor reed van mijn woonplaats La Nucia naar Alfaz del Pi. Door mijn bekendheid met het terrein en de omgeving wist ik te ontsnappen en meldde de schietpartij bij de Guardia Civil in Altea en gaf aan dat de aanslag zeer waarschijnlijk met de moord op Vukmirovic te maken had.
Door de Guardia werd mij aangeraden om voorlopig uit Spanje te vertrekken omdat het hier een Oost-Europese misdaadorganisatie zou betreffen. Zij gaven aan dat zij met een groot onderzoek tegen deze organisatie bezig waren maar op dat moment nog niets konden doen.

Een paar weken later moesten mijn vrouw en zoon ook uit Spanje vertrekken nadat een poging werd gedaan onze zoon te ontvoeren bij zijn school, het Collegio San Rafael in La Nucia (De kidnappers vergisten zich en namen in plaats van mijn zoon een Duits jongetje van zijn leeftijd mee). Een paar dagen later werd de auto van mijn vrouw die voor ons huis in La Nucia, geparkeerd stond, doorzeefd met kogels. 

Van dit alles heb ik, na mijn terugkeer in Nederland, zowel in Groningen, in Amsterdam alsook bij mijn runners van de Nationale Recherche melding gedaan en aangegeven dat ik nog steeds onderzoek naar de liquidatie, gepleegd door Van Kouwen en Vukmirovic, wilde doen, en met name onderzoek in het ravijn en eventuele berging van het stoffelijk overschot. Dit werd zowel in Amsterdam als bij de Nationale recherche tegengehouden door de officier van justitie en latere staatssecretaris Fred Teeven.
Na aangifte/melding in Amsterdam, hoorde ik van mijn runners dat officier van justitie Fred Teeven niet over zou gaan tot vervolging omdat hij met voornoemde Wout van Kouwen een deal gesloten had omdat van Kouwen kennis zou hebben van een geplande aanslag op officier van justitie Koos Plooy. Het verhaal dat Van Kouwen had verteld was dat Joca Jocić achter de bedreiging van Koos Plooij zou zitten, hij zou dat gehoord hebben van Mirko Vukmirovic.
Uit eigen waarneming, omdat ik op dat moment zelf infiltreerde in de groep van Vukmirovic weet ik dat hij op dat moment heel andere zaken aan zijn hoofd had en in plaats van met ‘Jocić’, was Vukmirovic op dat moment in zaken met een tegenstander van Jocić, een Servische Bosniër, met de bijnaam ‘Paja’, dat was wat ik dan ook aan mijn runners vertelde.
Joan de Wijkersloot, indertijd de hoogste man op het Openbaar Ministerie, besloot om in samenspraak met de toenmalige minister van justitie, Donner, om niet in zee te gaan met deze onbetrouwbare getuige. Ondanks de afwijzing werd van Kouwen als beschermde getuige met een zak met geld naar Bonaire was gestuurd. Vrij kort daarna was Van Kouwen ook daar weer betrokken bij criminele deals en zat op Curaçao enige tijd vast voor drugssmokkel.
Nadat ik was overgegaan naar de Nationale Recherche Zuidwest Nederland werd mijn nieuwe aangifte/melding van dit misdrijf en mijn voorstel om terug te keren naar Spanje om hier nader onderzoek naar te doen, afgedaan met als reden ‘afgewezen door de hoogste baas’.

Hoe rijmt die afwijzing met de doelstelling van deze politieorganisatie? De Nationale Recherche is de officiële opsporingsinstantie als Nederlanders of Nederlandse eigendommen, buiten de Nederlandse grenzen betrokken raken bij of het doelwit zijn van aanslagen of activiteiten van de zware georganiseerde criminaliteit. Als gevolg van mijn aangifte/melding had hierop een reactief onderzoek moeten plaatsvinden. Dit was de taak van de Nationale Recherche.
In 2009 meldt Van Kouwen zich opnieuw aan als getuige, nu tegen zijn voormalige partner Thom Bergsma en tegen Marco Proper en Heino Braspenning uit Amsterdam. Een jaar later geeft justitie aan ernstige twijfels te hebben bij de verklaringen van Wout van Kouwen. Desondanks werd Van Kouwen vorig jaar 2016 toch als getuige ingezet. De rechtbank maakte korte metten met de getuigenis van Wout van Kouwen. Op 20 april 2016 werden zij alle drie vrijgesproken.
Helaas was dat niet het enige onderzoek dat door toedoen van Fred Teeven tegen gehouden werd. Inmiddels was ik in Amsterdam bezig met de financiële handel en wandel van Willem Endstra, zowel voor als na zijn liquidatie.
Hierover volgt volgende week nog een separate Art. 12 procedure met alweer de (dubieuze) betrokkenheid van voornoemde officier van justitie en later Staatssecretaris Fred Teeven.

Ik heb rechtstreeks belang bij vervolging van Wout van Kouwen. Mijn rechtstreeks belang bestaat eruit dat ik schade heb opgelopen als gevolg van het gepleegde misdrijf. Als undercoveragent heb ik vele uren besteed aan het horen van de getuige, het infiltreren bij de verdachten en het controleren van de feiten en de omstandigheden.
Ik heb bij mijn collega’s van de CIE-Amsterdam/Amstelland en van de Nationale Recherche Zuidwest Nederland en aan de officier van justitie en later staatssecretaris van justitie Fred Teeven aangegeven dat ik naar aanleiding van deze zaak financiële en materiële schade heb geleden, onder andere, omdat ik met mijn gezin mijn huis in La Nucia moest ontvluchten en deze schade vergoed wil krijgen. Tevens heb ik aangegeven graag het onderzoek in Spanje voort te zetten, omdat ik bekend ben met de getuige en met de locatie.

Weliswaar heeft de officier van justitie en later Staatssecretaris van justitie Fred Teeven via mijn runners aangegeven wat de redenen zijn voor zijn beslissing maar ik ben het niet eens met deze argumenten, omdat mijn belangen en zeker de belangen van de nabestaanden van het slachtoffer niet zijn meegewogen.
Ik ga ervan uit dat ook de politie en het openbaar ministerie hetzelfde doel nastreven als ik, namelijk dat verdachten van misdrijven worden berecht. Deze beslissing heeft mij dan ook zeer verbaasd en zorgt voor veel onrust bij de getuige en mijzelf en ondermijnt mijn vertrouwen in de rechtsstaat.

Uiteraard ben ik altijd bereid dit beklag toe te lichten. Ik wil u in dat kader verzoeken mij kennis te laten nemen van alle op de zaak betrekking hebbende stukken, en mij in staat te stellen dit beklag mondeling toe te lichten in de raadkamer. Ook verzoek ik om Thom Bergsma die door Wout van Kouwen beschuldigd werd van drugssmokkel met de zeesleper Otton in 2003 als getuige te horen.
Thom Bergsma kan belangrijke informatie verstrekken in deze zaak. Hij was samen met Van Kouwen eigenaar van het terrein waar de schietpartij zich afspeelde en kent zeer waarschijnlijk de identiteit van het slachtoffer. Van Kouwen heeft bij de politie in 2003 verklaringen afgelegd waarin hij Bergsma beschuldigd van diverse liquidaties, vermoedelijk ook deze.
Graag wil ik inzage in deze verklaring om te zien of er personen bij staan die actief waren in de criminaliteit in Benidorm en omstreken.

Hoogachtend,
P.A. van Haperen

10-03-2017