Het 9mm wapen dat gebruikt werd in Aalst zal mijn inziens nooit boven komen. David VDS heeft misschien zonder het te beseffen publiekelijk gezegd waarom niet tijdens zijn laatste voordracht toen hij het over de autopsierapporten had van zijn verwanten. Maar het is niet aan mij omdat die details in de openbaarheid te gooien. Als ooit iemand toevallig met dat wapen in bezit zou "verontrust" zijn, dan had die evengoed "Bende van Nijvel" op zijn hoofd kunnen laten tatoeëren.

Ter zijde, de keuze van een gladloopwapen als first weapon zal ten dele wel bewust gekozen zijn omwille van de afwezigheid van loopidentificatie bij dit soort wapens. Er zijn nog wat ander sporen zoals extractor, slagpin en ejector maar toch van veel minder forensische waarde. Is vaak eerder determinerend voor het merk en type wapen dan voor het wapen zelf.

Daaruit alleen al kan je mss afleiden dat bijvoorbeeld de daders Colruyt Nijvel die met alles schoten wat ze bij hadden een andere groep was dan in 85 bijvoorbeeld in Aalst. In 82 niet op voorhand nagedacht over een mogelijke schietpartij , in 85 duidelijk wel. In 82 was het schieten in Nijvel het gevolg van de omstandigheden. In Aalst was het schieten het doel.

Kees BK, graag wil ik even aanhalen dat aan de Colruyt te Nijvel het volgens mij wel de bedoeling was om tot een vuurgevecht te komen met de ordediensten. Als je kijkt hoe ze zich hebben geplaatst, afgewacht, kan je het haast een militair scenario heten.

Dan hebt u daar een andere mening over als ik. Dat mag, geen probleem mee.

94

Insp. Witse wrote:

Kees BK, graag wil ik even aanhalen dat aan de Colruyt te Nijvel het volgens mij wel de bedoeling was om tot een vuurgevecht te komen met de ordediensten. Als je kijkt hoe ze zich hebben geplaatst, afgewacht, kan je het haast een militair scenario heten.

Als je bedoelt de positionering aan de Diable Amoureux wat later die avond, daar wou men inderdaad een vuurgevecht aangaan met de ordediensten. Om de vlucht veilig te stellen.

Maar alle details van de nachtelijke inbraak in de Colruyt van Nijvel wijzen op 3 mensen die per toeval op de verkeerde plaats waren. Zie daarvoor het tijdstip van de tanktransactie met de DATS kaart, het tijdstip dat het alarm (stil afgaat), maar zie vooral naar de foto’s van het gat dat in de deur van de Colruyt gemaakt is. Die foto’s spreken boekdelen. Perfect uitgesneden om met een winkel karretje erdoor te kunnen, en het metaal mooi neergeplooid om met het volle winkelkarretje er van binnenuit te kunnen uitrijden.
Door het arriveren en neerschieten van de politie heeft men de volle karretjes in aller ijl binnen moeten achterlaten...

Dat is een groot verschil met de tweede golf aanslagen van 85. Schieten was daar inderdaad het hoofddoel. Ik zou zelfs meer zeggen: schieten op en doden van KLANTEN was een belangrijk doel. Als in Overijse en Aalst kinderen bij de eerste 2 doden zijn, nog VOOR je het warenhuis binnengaat... dan schiet je niet om je een vluchtweg te banen of om  een bedreigend personeelslid onschadelijk te maken (zoals bij enkele overvallen in de eerste golf van 82/83).

De overvallen overdag tijdens de eerste golf waren veel minder gewelddadig. Bij de 4 overvallen overdag met klanten zijn daar 2 doden gevallen. 2 personeelsleden/managers die een directe interactie met de overvallers aangingen.

Dus een totaal verschillend motief ook mijn inziens.

95

Op Les Tueries staat dat Xavier Sliman overleden is.

96

Kees BK wrote:

Het 9mm wapen dat gebruikt werd in Aalst zal mijn inziens nooit boven komen. David VDS heeft misschien zonder het te beseffen publiekelijk gezegd waarom niet tijdens zijn laatste voordracht toen hij het over de autopsierapporten had van zijn verwanten. Maar het is niet aan mij omdat die details in de openbaarheid te gooien. Als ooit iemand toevallig met dat wapen in bezit zou "verontrust" zijn, dan had die evengoed "Bende van Nijvel" op zijn hoofd kunnen laten tatoeëren.

Beste Kees. Aangezien DVDS dit publiekelijk gezegd heeft, denk ik niet dat iemand op dit forum er bezwaar tegen heeft dat je bovenstaande paragraaf even verder toelicht op het vlak van:

- Waarom het 9mm wapen zo "gemerkt" is door bepaalde elementen uit het autopsierapport.
- En waarom iemand ooit dat wapen "toevallig" in bezit zou kunnen krijgen?

Mijn interesse heb je in ieder geval.

Reneke wrote:

Op Les Tueries staat dat Xavier Sliman overleden is.

Hier het overlijdensbericht » memoire.lavoixdunord.fr/

bertlagaisse wrote:
Kees BK wrote:

Beste Kees. Aangezien DVDS dit publiekelijk gezegd heeft, denk ik niet dat iemand op dit forum er bezwaar tegen heeft dat je bovenstaande paragraaf even verder toelicht op het vlak van:

- Waarom het 9mm wapen zo "gemerkt" is door bepaalde elementen uit het autopsierapport.
- En waarom iemand ooit dat wapen "toevallig" in bezit zou kunnen krijgen?

Mijn interesse heb je in ieder geval.

@Kees BK: aangezien David VDS dit detail reeds in de openbaarheid gegooid heeft. Waarom zou je deze info niet delen op het podium?

Django68 wrote:

@Kees BK: aangezien David VDS dit detail reeds in de openbaarheid gegooid heeft. Waarom zou je deze info niet delen op het podium?

In andere topics op dit forum las ik de woorden 'mistbank' en 'oorverdovend stil'...
@Kees BK, kan je op jouw uitspraak terugkomen of verwijs je naar mijn bovenstaande regel?