171

Re: Thierry Sliman

terug naar de elementen + /- . "+ de gelijkenissen in gelaat, postuur, modus operandi en motoriek zijn treffend"

Ik weet niet op welke van de drie of vier overvallers dit zou slaan maar tot hier toe heb ik maar één treffende gelijkenis gevonden tussen de robotfoto van de zogezegde killer en de foto's en dat zijn de foto's van Beuckels. ( al zijn die robotfoto"s absoluut niet mijn specialiteit moet ik toegeven)

Het betreft een robotfoto naar een getuigenis waarbij de dader geen vermonning droeg, althans geen masker.

Re: Thierry Sliman

Xenophon wrote:

We zullen wel zien wat die 'spectaculaire' openbaring is. Ik ga er geen dag verlof voor nemen.

Ik schreef "opzienbarende ontwikkelingen" en niet "spectaculaire openbaring". Werk ze!

Overigens begrijp ik Verdin ook niet goed. Naar zijn schrijven beschikken hij en zijn team over de naam van de volgens de rijkswacht betrouwbare persoon die Xavier Sliman aanwees als een van de overvallers van Dekaise in Waver, (» i.postimg.cc), maar doorgeven daarvan aan politie of justitie, ho maar.

Twee dingen: waarom geeft Verdin de naam van die persoon niet door en mogelijk/waarschijnlijk weten politie en justitie zijn naam niet (meer), wat natuurlijk een blamage van hier tot Tokio zou zijn.

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

173

Re: Thierry Sliman

krsmeyer wrote:

de gelijkenissen in gelaat, postuur, modus operandi en motoriek zijn treffend

174

Re: Thierry Sliman

Hoedanook, elke postitieve ontwikkeling is welkom. Iedereen hier op het forum heeft een bepaalde theorie maar eigenlijk doen die er niet toe. Het gaat hem om de slachtoffers en hun nabestaanden die recht hebben op de waarheid, uit welke hoek die ook moge komen.

Re: Thierry Sliman

Dat is ook wat mij betreft boven alles verheven en ja, voor zover er (van mijn kant) sprake is van tunnelvisie - ik geloof dat (ook) ik daar aan lijd - vloeit die grotendeels voort uit de onneembaarheid van het hele (ongetwijfeld deels) gemanipuleerde Bendedossier, inclusief alle informatie die op tal van manieren daaruit is weggelekt of daarin opgenomen had moeten worden.

In de zaak-Sliman zit ik sinds gisteren op mijn handen en kijk uit naar 27 januari aanstaande.

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

176

Re: Thierry Sliman

Iedereen lijdt aan tunnelvisie, jij, ik, iedereen. Daar valt niet aan te ontkomen. Zelfde met speurders die nieuw 'gedropt' worden op een zaak die vast zit en het dossier beginnen lezen. Na verloop van tijd ontwikkelen ze een theorie of volgen ze een theorie die er goed uitziet en worden elementen die niet goed passen genegeerd of als onbelangrijk beschouwd. Daarom dat het goed is om geconfronteerd te worden met andere opinies en met elementen die aangebracht worden en die een theorie kunnen ontkrachten. Dat mis ik bv. in het werk van Adam.

Er zijn theorieën genoeg in deze zaak, wat ontbreekt zijn materiële elementen die exploiteerbaar zijn en bewijzen. Die gaan er ook niet meer komen denk ik, behoudens een mirakel. Terugkijkend op heel het gebeuren denk ik dat het in 1990-1991 al om zeep was.

Re: Thierry Sliman

Mijn tunnelvisie-achtige hypothese: Daniel Dekaise kende Xavier Sliman, die Dekaise heeft afgeperst, met als dramatisch hoogtepunt de overval op 30 september 1982.

Achtergrond: Thierry en Xavier Sliman waren (partners) in crime, waarbij uit (mij) bekende stukken blijkt dat Thierry Sliman bekend stond afperser die zich bekend maakte bij zijn slachtoffer en het (uiteindelijk) uitoefenen van (potentieel) dodelijk geweld jegens dat slachtoffer niet schuwde. Zo'n slachtoffer kon naar de politie stappen, maar ook zwijgen, uit angst voor de dood, voor zover hij nog niet was gedood, zoals Dekaise.

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

178

Re: Thierry Sliman

Het is niet uitgesloten dat Dekaise Sliman (één van hen of beiden) ontmoet had. Hij was indertijd nog maar net begonnen als wapenhandelaar en nam regelmatig deel aan allerhande beurzen, ook om een klantenkring uit te bouwen. De Slimans bezochten dergelijke beurzen, ook in België. Dat is onbetwist.

Tijdens zijn verhoren zou Dekaise over de foto van Sliman die hem getoond werd verklaard hebben 'cette tête me dit quelque chose' maar - volgens wat ik ervan kon weervinden althans - hij kon hem niet plaatsen. Jean-Pierre Adam schrijft daar zaken over die heel wat categorieker zijn, maar die hij niet verder onderbouwt.

De vragen die ik me echter stel (enkel over dit aspect) zijn:

  • waarmee zouden twee zeer gewelddadige maar al bij al marginale criminelen Dekaise kunnen afpersen hebben?

  • indien hij afgeperst werd en één of beiden erbij waren bij de overval - ik maak nu abstractie van robotfoto's want daar kan je alle kanten mee uit - waarom heeft Dekaise dan gezwegen?

Uit angst? Mij lijkt dat niet plausibel: ten eerste werd hij zeer gewelddadig aangepakt en had hij er met wat pech kunnen in blijven. Ten tweede: het was niet gewoon een overval: een politieman werd vermoord en twee andere politiemannen werden gewond. Dat is van een andere orde dan wat 'gewone' criminaliteit en zorgt er wel voor dat de prioriteiten in focus komen. Toen Dekaise wakker werd moest hij kiezen, gesteld dat hij de daders kende. Spreken of zwijgen. Wat zou hem zover kunnen gebracht hebben om te zwijgen indien hij wist wie het waren? Ik zie dat niet.

Ander probleem: de wapens die werden gestolen bij Dekaise waren bijlange niet de duurste die in de winkel stonden. Hij had er jachtgeweren staan waarvan één stuk bijna evenveel waard was dan alle wapens die ontvreemd werden samen. Ik veronderstel dat iemand zoals een Sliman zijn métier wel voldoende zal gekend hebben om te weten wat wat was.

Beste argument voor het feit dat hij de daders niet zal gekend hebben: hij leeft nog. Tot de dag van vandaag. Wie het ook was die achter die overval zaten vormen een link naar gebeurtenissen waarbij in totaal 28 mensen vermoord werden. Stel dat jij betrokken was bij 'de bende' en noodzakelijkerwijs de context kent en weet dat Dekaise je kent (for the sake of argument): zou je zo'n loose end laten rondlopen?

Da's het grote struikelblok voor al wie aankomt met verdachten die Dekaise persoonlijk kende: waarom zou hij gezwegen hebben? Oplichting verzekering? Nogal een scam: in coma afgevoerd en de duurdere stukken bllijven staan.

Re: Thierry Sliman

Ik ben niet op de hoogte van het criminele trackrecord van Xavier Sliman, maar ken (via Jean-Pierre Adam) wel dat van Thierry Sliman, die voldoet aan het profiel ‘gewelddadig, afperser en (potentiële) moordenaar’. Als je die verlinkte of niet deed wat hij eiste, kon hij je verwonden of doden, zo geloof ik graag. Lees het boek van Jean-Pierre Adam er maar op na.

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

180

Re: Thierry Sliman

Kan best, maar waarom zou Dekaise dat niet gezegd hebben als hij hem herkende? Uit angst? Dat geloof ik niet, daarvoor was het te ver uit de hand gelopen in Waver. Je mond houden uit angst voor de gevolgen, dat doe je - misschien - als zo'n individu wat komt dreigen en wat geld vragen (en dan nog). Niet als je halfdood geslagen bent, je zaak werd beroofd en er een dode politieman op de stoep ligt.