321

Re: Thierry Sliman

Die kruidenier kan ook de zaken wat aangedikt hebben. Zoals bij zo veel (verzekerings)aangiftes.

Deel van het forensisch psychiatrische onderzoeksverslag uit 1998 over Thierry Sliman:

https://i.postimg.cc/2ykzVwcQ/Screenshot-20240218-113936-Photo-Editor.jpg

Hoe je het ook wendt of keert, de overvallen op de Delhaize-vestigingen in Eigenbrakel, Overijse en Aalst in 1985, waren quasi zelfmoordpogingen, mede gelet op de (behoorlijk) centrale liggingen van die supermarkten, de (potentiële) politieaanwezigheid ter plaatse en het ((in potentie) te verwachten dodelijke) politiegeweld als reactie op het door de overvallers toegepaste (dodelijke) geweld.

In aansluiting op mijn post, hiervoor » wikipedia.org/wiki/Neurasthenie

Dit roept bij de (algemene) vraag op of de daders, in het licht wat zij (toen) onschuldige mannen, vrouwen en kinderen hadden aangedaan (en nog wilden aandoen) last hadden of kregen van neurasthemie (,of (andere) (PTSS-achtige) klachten) en of er wellicht nog een arts of paramedicus 'in de zaal is', die in dit kader postuum (à la Christian Smets) of bij leven hierover nog een uitspraak kan doen.

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

323

Hallo Youssou N'Dour, in dit geval noemden mensen degenen die ze niet konden begrijpen "gek". Ik noem zelfmoord geen voorbedachte rade en georganiseerde daad, met als doel de daders te dienen:

1. Wachten op het vertrek van de gendarmes.

2. Het dragen van kogelvrije vesten voor hen en het voertuig.

3. Organisatie van de ontsnapping via interventies op de radiogolven van de gendarmerie.

Het is, naar mijn mening, misschien overhaast om te oordelen zonder de motieven van de auteurs te kennen. Soms worden risico's genomen om ernstiger gevaren te vermijden. Persoonlijke mening.

Op zaterdag 9 november 1985 was het druk bij de Delhaize-vestiging aan de Parklaan in Aalst; veel inkopend publiek vanwege Sint Maarten, op maandag 11 november 1985.

De daders die de overval hebben voorbereid, zullen zich daar terdege bewust van zijn geweest, waarbij zij hebben aanvaard de aanmerkelijke kans dat zij door hun met scherp schieten op mensen hen van het leven zouden beroven en dat die daders daardoor de aanmerkelijke kans hebben aanvaard dat er door het (winkelend) publiek en/of omwonenden en/of veiligheidbeambten en/of winkelpersoneel gealarmeerde politie, met scherp op hen zou worden geschoten, ondanks een kennelijk eerder of voortijdig vertrek van de rijkswacht.

Daaruit destilleer ik met een 'redelijk gerust hart' een (impliciete) doodswens of doodsverachting
van de daders (» www.vandale.nl), die mogelijk overgoten was met een sausje van verdovende en/of stimulerende middelen.

Ook dit is maar een (mijn) persoonlijke mening.

325

Youssou N'Dour wrote:

met scherp op hen zou worden geschoten, ondanks een kennelijk eerder of voortijdig vertrek van de rijkswacht.

Berekend vertrek en terugkeer... Want we merken dat er maar 3 dappere politieagenten op hen geschoten hebben. En dat die politieagenten daar niet horen te zijn.

Moeten we soldaten op gevaarlijke missies ook 'suïcidaal' noemen? Ik weet het niet.

We weten ook dat massamoordenaars die de neigingen hebben waar u het over heeft, ter plaatse blijven totdat iemand hen tegenhoudt. Anders plegen ze zelfmoord op de plaats van de moord. Hier kwam noch het een noch het ander voor.

Zaak is - natuurlijk - niet zwart-wit, maar - bijvoorbeeld - de reden waarom ik destijds - ten tijde van de Koude Oorlog - niet in militaire dienst wilde, was dat ik mijn leven niet beu was of toen niet rondliep met de gedachte mezelf te laten vermoorden op een slag- of schietveld, zoals in Aalst.

327

Ik wilde mijn militaire dienst ook niet vervullen, om ethische redenen ... En ik heb het niet gedaan. smile Fijne zondag.

Insgelijks en dat was toen (en nu) ook een van mijn gedachten. In de grondwet van elk land zou moeten worden opgenomen dat haar leider in tijden van een door hem of haar gestarte oorlog als frontsoldaat moet dienen, wat een hoop 'gedoe' zou schelen.

Ik dwaal af, maar op zondag mag dat wel.

329

JML wrote:

Ik wilde mijn militaire dienst ook niet vervullen, om ethische redenen ... En ik heb het niet gedaan. smile Fijne zondag.

Bedoelt u niet 'Geweigerd om esthetische redenen?" Cf.

"Personen van groep B, wier dienstverband niet tot doorlopende werkelijke dienst verplicht, worden ongeschikt geacht voor de dienst bij het korps, het wapen, de dienstgroep, het dienstvak - of onderdeel daarvan - of dergelijke, waarvoor zij zich hebben verbonden of waarbij zij zijn benoemd, indien zij zijn komen te verkeren in een der gevallen, bedoeld in het eerste lid van artikel 5, tenzij herstel van de tekortkoming, welke die ongeschiktheid zou veroorzaken, binnen korte tijd mogelijk moet worden geacht."

Dit is toch duidelijk?!

330

Ik ken mijn leven, jij niet.