121

Re: Zoekactie Lessines

HIPA wrote:

Ik kreeg 2 weken geleden een mailtje. Hobby duiker vertelt eerst over een verhaal van 2 voertuigen die op een richel hangen op 27 meter diepte. Deze moesten veel dieper gezakt zijn maar zijn blijven hangen op een beton paal. Instructeur die daar les gaf (militair) zei heel gewoon "dat zijn de auto's van de bende". Waar of niet! Alles is doorgegeven maar niemand deed er iets mee. Behalve dat de zone nu verboden is om te duiken. Dit kan niet lang duren om na te gaan wat daar beneden is, ik veronderstel geen goesting.

Wel, of het de Bende van Nijvel-wagens zijn is de vraag natuurlijk. Waar ik wel ondertussen zeker van ben is dat er onder de daders duikers zitten. Tevens is het dumpen van de zakken in '86 een afleiding van de werkelijke vluchtroute.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

122

Re: Zoekactie Lessines

HIPA, weet jij om welke reden de duiker daar gaan duiken is? Als de wagens liggen waar ik denk dan kan het bijna niet anders of ze zijn uit een camion gedumpt. En heeft hij niet gezegd om welk type wagens het gaat? Ik ben natuurlijk heel benieuwd!

Re: Zoekactie Lessines

De plaats blijft mij ook bezig houden. En ook de eventuele link met Overboelare - Everbeek. Drugs, wapensmokkel, ... Vandaar een link naar Podevijn/Mendez, Erembodegem, ...

Alle namen van gangsters zijn zowat genoemd in de media, maar geen woord over Farcy. En de schoolmaat van Beijer, den Albéric Otten zou ook link met Florida (gehad) hebben ...  en zijn veelbesproken villa in Rebecq. Is dit foute info van Bouten of Geens? Of toch correct. Als de info correct is zou ik de piste zeer serieus nemen, zoniet kan je dat spoor schrappen.

Maar in plaats van op basis van onderzoek neppistes uit te sluiten lijkt men nog meer verwarring te willen zaaien. Ik geloof bv. ook nog steeds in rol van Pilarski maar die lijkt ook al lang van de tafel geveegd.

Aan de mensen uit de streek... ik hoorde ooit van mensen uit die regio dat Colruyt-baas met helicopter tot aan Colruyt/doe het zelf zaak Lison vloog of liet vliegen. Waar/ Niet waar? In hoeverre kenden ze mekaar. Waarom distribueerde Colruyt dat platenlabel. In hoeverre waren ze thuis in wereldje van vrije radio's. Vergeet ook niet Mi Amigo - Sylvain Tack (afkomstig uit Buizingen nabij Halle Colruytstad) = gepakt voor drugssmokkel. Lessines ook Colruytstad.

Als ik het goed begrijp was Mi Amigo in die regio een soort reïncarnatie van de voormalige zeezender? Was die naam gedeponeerd merk ... wat moeilijk lijkt voor 'illegaal station'. Hadden ze de naam 'onrechtmatig' gepikt? Lison nazaat Joseph (Zwarte Bende, Galmaarden?). 99% kans toeval maar je weet nooit... ook dat proces werd gedwarsboomd. Ik zie mensen uit deze regio niet als uitvoerders maar eerder de connectie tussen uitvoerders en het brein.

124

Re: Zoekactie Lessines

club_le-happy-few wrote:

En ook de eventuele link met Overboelare - Everbeek. Drugs, wapensmokkel

Overboelare en wapensmokkel, dan kom je uit bij A. Coesens ...

Re: Zoekactie Lessines

De laatste keer dat ik naam van Lison zie opduiken, is alweer via vrije radio (n.a.v. evenement op 5 min van Lessines).

Qua regio en zijn interessewereld kan dit wel degelijk kloppen. Tenzij er een naamgenoot is met identiek dezelfde interesses » www.maradiofm.be

Ik wil niemand beschuldigen maar zijn link met Wallonië en de regio net over taalgrens was er zeker. Veel mensen zijn er misschien ook ingetuimeld door kleinere vergrijpen waardoor ze niet meer kunnen praten of gechanteerd worden. Maar dan kunnen ze na al die jaren misschien wel eindelijk verklaring afleggen van hetgeen ze weten, al geloof ik niet dat iemand van 60+ zich zal opgeven als spijtoptant. Op die leeftijd kan zelfs de minste gevangenisstraf al teveel zijn.

De enige manier om hen te laten praten is volgens mij om de spijtoptant volledig anoniem te laten getuigen en zijn vrijheid te laten behouden. Kan hij ook iets te maken hebben met Sylvain Tack en de originele zeezender Mi Amigo. Ook regio Halle, vrije radio, opnamestudio's, ...?

Graag ook meer info betreft de Mi Amigo die midden jaren 80 in Aalst te horen was.

Re: Zoekactie Lessines

Zowel Tack als Lison zaten in de bussiness van platenlabels en opnamestudio's. En dan ook nog dit over Mi Amigo:

De programma's werden na 31 augustus 1974 in het geheim opgenomen in de Suzywafelfabriek van Sylvain Tack, maar omdat dit te gevaarlijk werd, werd al snel uitgeweken naar een afgelegen boerderij in het Belgische Opbrakel. Deze werd overvallen in februari 1975 door de Belgische politie, toen nog de BOB genoemd, en de opnameapparatuur werd in beslag genomen. Wel werden de programmabanden, het bewijs voor justitie, op tijd gewist.

En zo komen we ook in het vaarwater van onze driehoek Brakel-Geraardsbergen-Lessines.

Is het verzoekje, een knipoog/bedreiging naar de onrechtmatige Radio Mi Amigo in Hofstade?

Tack omringde zich voor zijn zender met een stelletje kruimeldieven en radiotechnici die hun sporen hadden verdiend in de handel in drugs en illegale muziekcassettes. Zij wilden Tack zoveel mogelijk pluimen. En dat was kinderspel. Want Tack was bezeten van zijn radiozender. Telkens wanneer die uit de ether verdween, werd hij hyperkinetisch, brak het angstzweet hem uit en belde hij in paniek zijn contactpersonen op. De technische en andere mankementen stopten nooit. De oplossing was steeds dezelfde: cash geld. Zwart of wit, Tack hoestte elke keer honderdduizenden franken op.''

127

Re: Zoekactie Lessines

Nu ben ik toch wel heel benieuwd waar de wagens juist liggen en welk type wagens het zijn.

128

Re: Zoekactie Lessines

Hij spreekt aan de ancien treuil en beton niet zo ver van het clubhuis. Hij is gaan duiken een tijdje terug en de auto's hangen er nog plus een brommer. Meer weet ik niet.

Re: Zoekactie Lessines

Het clubhuis ligt dat niet als je centrum verlaat (net voorbij centrum, judoclub) richting Bois de Lessines? Is dat niet naast de put waar Snowgames gaat komen. Daar is ook een kleine kantine. Tijdens de jaarlijkse wandeltocht 'Pays de carrières' gaat men soms over terrein van de duikclub.

Hasmetal ligt aan andere kant vd straat, niet ver van dat kapelletje, waar ook weg loopt naar een vijver door een bosje. Is ook al enkele jaren privé, is ook ooit eens opengesteld tijdens wandeltocht, maar volgens mij raak je aan die vijver met geen voertuig aan. Vroeger stonden er foto's van die plas op het net. Als ik ze nog kan vinden post ik ze.

130

Re: Zoekactie Lessines

In de put waar de duikclub is gevestigd ligt een Peugeot 205, een oude Volga en een moto Yamaha Er 5. Ik heb het meer op de put ernaast. Of de put waar Snowgames zou komen. Ze hebben nu al zoveel geld verkwanseld dan kunnen ze toch eens in Lessines gaan duiken, ook ligt er niks dan kan Lessines geschrapt worden. Misschien was het toch de juiste put?