1

Topic: Boek: Loden jaren. De Bende van Nijvel gekaderd

13 maart 1982. Dinant, Rue de Sax. Twee onbekenden stelen uit een wapenwinkel een zwaar jachtgeweer. 9 november 1985. Aalst, Delhaize. De waanzin van de Bende van Nijvel bereikt zijn hoogtepunt. Acht mensen blijven liggen, neergeschoten, koelbloedig. Tussen beide data zijn er 28 doden gevallen. Het gerecht staat voor een raadsel.

Al meer dan 35 jaar wachten de gerechtelijke overheden wanhopig op tips om de bendeleden te ontmaskeren. De overvallen van de Bende van Nijvel laten een onuitwisbaar litteken na op ons collectief geheugen.

Dit boek schetst de kroniek van een tijdperk, de ‘loden jaren’ van de Bende van Nijvel, die aan de feiten van 1982 tot 1985 voorafgaan en er onlosmakelijk verband mee houden. Het is een vorm van criminele archeologie, een absolute must voor wie zich nader wil informeren over de Bende van Nijvel, maar ook – en vooral – het fenomeen wil plaatsen in zijn historische context. Nooit eerder werd op zo’n indringende en gedocumenteerde wijze een analytisch verhaal geschreven over dit tijdperk.

Wat gebeurde er allemaal in die jaren, getekend door de opkomst van extreemrechts? De auteur bespreekt sleutelgebeurtenissen (de opkomst van het Front de la Jeunesse, de brand bij het communistische tijdschrift Pour, de intrede van Westland New Post, de oprichting van Groep G in de schoot van de rijkswacht) en sleutelfiguren (de entourage van toenmalig minister van Defensie Paul Vanden Boeynants, de bendes van Bouhouche en Beijer, Bultot en De Staerke). Ook de voedingsbodem voor de vele complotverhalen komt aan bod.

Wie wil ons laten geloven dat de Bende van Nijvel één geoliede militaire groep terroristen is die België moest verzwakken en in schok achterlaten? Wie had hier baat bij? Was het de rijkswacht? Extreemrechts? Politici? Ruziemakende magistraten? Is er ooit echt een staatsgreep voorbereid en door wie? Zijn de materiële aanwijsbare verbanden, door de daders zelf onder de aandacht gebracht, essentieel om van ‘de’ Bende van Nijvel te spreken? En waarom zouden criminelen hun eigen misdaden signeren, als dat het risico om gepakt te worden en de kans op strafverzwaring verhoogt? Wie was orkestleider van al deze feiten, gevoed en gevoerd vanuit één gemeenschappelijke logistieke pot, wie was die sinistere ceremoniemeester?

Paul Ponsaers buigt zich al meer dan dertig jaar over het dossier van de Bende van Nijvel en was coauteur van het eerste boek over de Bende in 1988, ‘De Bende. Een documentaire’. Zijn grondige kennis van zaken stelt ons in staat om met hem door alle schijnmanoeuvres en manipulaties heen te kijken.

  • Auteur: Paul Ponsaers

  • ISBN: 978 94 6371 096 1

  • Aantal pagina's: 417

  • Editie: nieuwe uitgave

  • Bindwijze: softcover

  • Uitvoering: zwart-wit

https://gompel-svacina.eu/wp-content/uploads/2018/11/3Dlodenjaren-500x625.jpg

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Boek: Loden jaren. De Bende van Nijvel gekaderd

Bevat dit boek ook de tekst van "de bende: een documentaire" of is het volledig herschreven?

Re: Boek: Loden jaren. De Bende van Nijvel gekaderd

Aan het voorwoord te zien zal het een nieuw boek. In de eerste alinea van het voorwoord is er al een foutje ingeslopen, los daarvan ziet het ernaar uit dat het een goed boek zal zijn.

Inleiding » gompel-svacina.eu (PDF)

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Boek: Loden jaren. De Bende van Nijvel gekaderd

Bedankt. Ziet er idd een goed boek uit. "De bende: een documentaire" van Ponsaers is toch een van mijn favoriete boeken over de Bende van Nijvel:

  • neutraler dan boeken van journalisten zoals Geens en Bouten. Daarom ook iets "droger".

  • meer gestaafd met foto's en documenten uit het dossier

  • zeer goede gebalanceerde beschrijving van het Borains onderzoek

  • en geschreven net na de feiten, toen het nog vers in het geheugen zat

  • zonder de ganse inflatie van latere informatie en wilde zijsporen.

Re: Boek: Loden jaren. De Bende van Nijvel gekaderd

En met een geweldig handige index van namen achteraan. wink

6

Re: Boek: Loden jaren. De Bende van Nijvel gekaderd

Een voor vele zeer nuttige passage uit het boek:

Gezien de lange doorlooptijd tussen de feiten en vandaag zijn er allerhande geschriften verschenen die het alsmaar moeilijker
maken om het onderscheid te maken tussen waarheid en verdichting. Informatie die telkens wordt herhaald krijgt na verloop van tijd het aanschijn van vaststaande waarheid, terwijl de oorspronkelijke informatie niet noodzakelijk waarheidsgetrouw is.

Re: Boek: Loden jaren. De Bende van Nijvel gekaderd

De Basis wrote:

En met een geweldig handige index van namen achteraan. wink

Zoiets zou eigenlijk een must moeten zijn voor dit soort boeken. Het is geen roman. Ik lees zo'n boek één keer van begin tot einde uit, maar nadien lees ik het enkel nog in stukken en spring ik van hot naar her in zo'n boek, zoekend naar specifieke informatie. Zo'n namenlijst is dan cruciaal.

Re: Boek: Loden jaren. De Bende van Nijvel gekaderd

Net het boek van Ponsaers beëindigd. Indruk na een eerste doorlezen;

Het politieke hoofdstuk is zeer inzichtelijk, met zeer veel namen en verbanden. Ook het hoofdstuk Bouhouche en vrienden is zeer inzichtelijk en bevat toch wel wat nieuwe elementen. Hoofdstuk WNP is misschien wat minder. Teleurstellend vind ik het hoofdstuk over "de feiten". Grotendeels herhaling van wat in '88 reeds geschreven werd, met hier en daar toch een correctie.

Het hoofdstuk besluiten vind ik echt ondermaats in de zin dat hij eigenlijk maar één hypothese echt uitwerkt (strategie spanning). De overige hypotheses - rancune wraak en Alibiverschaffing - zijn geen apparte hypotheses maar eerder aanvullend aan zijn hoofdhypothese.

Het nauwgezet trachten reconstrueren van de feiten heb ik nog bij geen enkele schrijver gezien, meestal blijft het bij herhalen van wat oorspronkelijk werd geschreven, met af en toe een nieuw element.

Ik vind dat belangrijk omdat er zo veel mogelijk "zekerheden" zouden moeten opgedolven worden. Wat men vandaag de feiten noemt zijn eerder een bundeling collectieve "verhalen" en juist daardoor blijven zowat alle mogelijke pistes open, met alle discussie vandien.

Wat ik hiermee bedoel is perfect gedaan in een boek over de moord op Kennedy; Cold Case Kennedy van Filip De Mey, uitgeverij Lannoo. De schrijver is jurist,maar maakt echt een forensische analyse. Misschien nog een gaatje in de markt voor de schrijvers?

Re: Boek: Loden jaren. De Bende van Nijvel gekaderd

Heeft iemand daar toevallig al een ebook van gevonden? Dat vergemakkelijkt na het lezen om iets terug op te zoeken. Op iBooks en Amazon vind ik het niet.

Re: Boek: Loden jaren. De Bende van Nijvel gekaderd

Ik denk niet dat het als ebook is uitgebracht.