71

Re: Boek: Insane Killers, inc. The Mystery of the Brabant Killers - Solved

Spectator Of Life wrote:

Ik denk aan een uitspraak van Lammers destijds 'eerst laten ze je kleine dingen doen, deze worden groter en er is geen weg meer terug'.

Die manier van "werken" is veelvuldig gebruikt en zeker niet door WNP alleen.


Spectator Of Life wrote:

a) we aanvaarden eindelijk de hypothese Bouhouche/ARI als de juiste

Dan laat je geen enkele andere piste meer open en ALS de hypothese "Bouhouche/ARI" niet de juiste zou blijken, dan ben je nog verder af van een (deeltje) oplossing.
Mijn standpunt is:  Het is goed om een hypothese te onderzoeken, het is fout om een hypothese te volgen.


Spectator Of Life wrote:

Ik meen dat als we nog enige vooruitgang in een 35-jaar oud dossier willen maken de meest geloofwaardige hypothese moet worden aanvaard. 100% verificatie is niet meer mogelijk, maar dat zal tevens voor eender welke andere  hypothese minstens evenzeer gelden.

Ik meen dat hypotheses het laatste zijn wat "gebruikt" kan worden, op de moment je compleet vast zit met de feitelijke gegevens.
Het probleem met hypotheses is dat deze mogelijk compleet fout zijn en dat diegene die deze hypothese volgt (i.p.v. onderzoekt), de feiten en andere gegevens afspiegelt op die hypothese en de feiten en gegevens welke niet in deze hypothese passen, laat vallen.
Over "hoe een goeie  hypothese opstellen" kan je ook genoeg schrijven. Ik heb er nog maar weinig gelezen die voldoen aan de "regels van de kunst" in dat opstellen.
Er is eigenlijk maar 1 hypothese die "voldoet", en dat is de gekende hypothese van Eddy Vos. Daarmee zeg ik niet dat ik deze  hypothese volg of geloof, maar daarmee zeg ik dat dit een hypothese is die goed is opgesteld.

Ik denk dat we ons in de eerste plaats moeten houden aan de feiten en de getuigenissen (ook al kunnen deze ook foutief zijn) en deze maximaal benutten. Eenmaal je daarin volledig vast zit, kan je kijken welke (meerdere) hypotheses nog van toepassing kunnen zijn.


bertlagaisse wrote:

Pas nadat Bouhouche overleden is, is Beijer terug uit de anonimiteit getreden. Hij is beginnen boeken schrijven, op forums beginnen discussieren, met Justitie beginnen onderhandelen, persconferenties gegeven...

Dat heeft niets met de dood van Bouhouche te maken. Deze was overigens al een jaar of 5 dood toen. Dat heeft eerder te maken met de verjaring van bepaalde feiten maar vooral met het feit dat Beijer in voorwaardelijke vrijheid leefde tot dan. Ik denk dat voor types zoals Beijer verstandigst is om zo veel mogelijk "low profile" te blijven zolang je nog onder voorwaarden vrij bent, en dat heeft hij dan ook zo gedaan.
Bouhouche kwam in september 2000 onder voorwaarden vrij. Niemand van zijn "oude kenniskring"/"partners in crime", was bang van hem. Integendeel zelfs. Christian Amory bijvoorbeeld had gevraagd of hij eens op bezoek mocht komen bij Bouhouche in Frankrijk (dat zou je niet vragen als je bang bent toch?), maar Bouhouche zei dat hij niet welkom was.


bertlagaisse wrote:

Er is volgens mij daar een split geweest omwille van grotere meningsverschillen dan de aanwerving van een WNP'er bij ARI.

Beijer heeft veel publieke uitspraken gedaan (en zelfs een boek geschreven).
Veel van die uitspraken weten we van dat het niet "de laatste leugen" was smile
Bouhouche heeft enorm weinig publieke uitspraken gedaan. Met alle publieke uitspraken welke Bouhouche deed kan je nog geen pagina vullen. De weinige uitspraken hij wel deed, kan ik niet echt leugens en verzinsels uithalen.
Om deze reden denk ik dat Bouhouche zijn uitspraak over zijn vertrek bij ARI het dichtst in de buurt van de waarheid komt. Zijn reden voor vertrek was dat "Beijer wilt altijd zijn eigen zin doen".
Ik kan dat best wel geloven dat Beijer een type is dat altijd zijn eigen zin wilt doen. Idem voor Bouhouche. Als je een 2-mans-firma (ARI) hebt waar de 2 vennoten even veel te zeggen hebben en er geen van de 2 in ondergeschikt verband wilt werken, dan is dat onwerkbaar als beide een karakter hebben waarbij ze beiden hun eigen zin willen doen.


bertlagaisse wrote:

Volgens het forum van Cobra, bendevannijvel.online, zou de zoon van Beijer en Amory nog in Rusland banden hebben. Is dat iets wat bevestigd kan worden?

Bij mijn weten is het niet verboden om "contacten" te hebben in Rusland.
Ik begrijp natuurlijk wel dat het enige vorm van speculaties kan bevorderen.
Welnu, als dat het "strafste" is dat Cobra gevonden heeft dat tot speculatieve zaken kan leiden, dan is dat wel enorm magertjes ivgl met wat er nog allemaal te zeggen valt over B & B & entourage (en over nog een hoop andere individuen welke in het BVN-verhaal voorkomen). Met speculatieve zaken los je niet onmiddellijk iets op en kan je op zich al meer dan 1 boek of forum vullen.



bertlagaisse wrote:

Uit "Beetgenomen" van Hilde Geens:  .... "In 2012 hoorde ik dat de Cel Waals-Brabant betwistte dat er zo’n wapen gezien zou zijn in Aalst. Een Mendez-speurder vertelde me dat de tekenaar tijdens een verhoor gezegd had dat rijkswachtkolonel Arsène Pint, en niet een ooggetuige van het bloedbad in Aalst, hem beschreven had hoe hij het wapen moest tekenen. Pint werd ondervraagd en zou dat bevestigd hebben.
Ik belde de gepensioneerde kolonel en hij sprak dat tegen, en ooggetuige David Van de Steen is er zeker van dat er een H&K op de rug hing van een schutter. Volgens een proces-verbaal pikte een andere jongen die het er levend afbracht in Aalst, er ook een H&K uit tussen de foto’s die voor zijn neus werden gelegd."

Om diverse redenen en omdat ik meer details weet over hoe deze tekening tot stand kwam, hecht ik meer belang aan de uitspraak van Arsène Pint dan aan de uitspraak van de Mendez-speurder.


EricF wrote:

.. en dan ligt tunnelvisie op de loer. (...) 
Een grotere kans om tot resultaat te komen lijkt me vanuit de feiten de uitvoerders in kaart brengen en vandaar de motieven. Dus de bottum-up vs. top-down discussie van een paar dagen geleden.  (...) 
Lastige voor ons leken op een forum is alleen dat we niet de directe beschikking hebben over de feiten, maar wel de directe beschikking over ons brein waarmee we eindeloos..

Helemaal mee eens.

Non semper ea sunt quae videntur

72

Re: Boek: Insane Killers, inc. The Mystery of the Brabant Killers - Solved

Kees BK wrote:

Bouhouche hadden ze nooit zo maar een wapen in zijn handen kunnen stoppen en dan zeggen doe eens een overval of ga inbreken. Hij zou zijn eigen materiaal wel bij hebben. Hij had het anders ook bij.

Ik verwijs eventjes naar de zaak Suleiman daar rond: Bouhouche deed deze actie met een wapen dat ze (Beijer) in zijn handen hebben gestopt omdat hij blijkbaar geen "eigen materiaal" had.

Kees BK wrote:

Trouwens de 9mm full-auto UZI, zowel Bouhouche als Beier hadden die onder die omstandigheden onmiddellijk om hun schouders gehangen als ze hadden vastgesteld dat de rijkswachter in Nijvel er één bij had en gebruikt als het nodig was.

Maar dat is niet van toepassing als ze niet wisten dat dit wapen in de auto lag en er van uit gingen dat dit wapen in een eventuele 3de wagen lag.

Kees BK wrote:

Maar er gaat straks wel iemand zeggen, ze vuurden op de benzinetank :-) :-)

Dan ga ik daar op reageren dat de schutters wellicht blind waren aangezien zowat overal aan de wagen wel kogel-inslagen te zien zijn behalve aan de benzinnetank smile


Kees BK wrote:

Bouhouche hoeft niet noodzakelijk de zakken zelf persoonlijk in kanaal Ronquieres gegooid te hebben.

Inderdaad smile
Denk eens na waarom er in de zakken ook dingen zaten zoals siliconekitpistolen (wat mogelijke verklaringen daarvoor zijn).

Non semper ea sunt quae videntur

73

Re: Boek: Insane Killers, inc. The Mystery of the Brabant Killers - Solved

FreCR wrote:
Kees BK wrote:

Bouhouche hadden ze nooit zo maar een wapen in zijn handen kunnen stoppen en dan zeggen doe eens een overval of ga inbreken. Hij zou zijn eigen materiaal wel bij hebben. Hij had het anders ook bij.

Ik verwijs eventjes naar de zaak Suleiman daar rond: Bouhouche deed deze actie met een wapen dat ze (Beijer) in zijn handen hebben gestopt omdat hij blijkbaar geen "eigen materiaal" had.

De zaak Suleiman is pas in 1989 !

Tussen 85 en 89
- Zijn heel wat boxen gevonden door de speurders in de zaak Mendez,
- ZIjn heel wat boxen geleegd door Amory etc, op vraag van Bouhouche
- Is Bouhouche beginnen praten in de gevangenis (opgepakt in 86)
- Is Beijer de wereld rond gevlucht: Spanje, Paraguay (weggestuurd door Bultot), Brazilie, Thailand, Vietnam...
- Is Beijer opgepakt en in de gevangenis gestoken in Thailand voor 6 a 7 maand voor pasport fraude
- Is Beijer getransporteerd naar Belgie in 89 volgens mij.
- Is Beijer dan pas vrijgelaten onder voorwaarden. En Bouhouche ook.
En tegen dan had hij niet veel niet meer over van zijn box netwerk met wapens.
De speurders hadden het meeste al gevonden of het was in het kanaal gegooid.


De zaak Suleiman is een "achterkomertje", iets vreemd. Uitgevoerd zonder de gestolen infrastructuur (auto's en wapens).

Beijer schrijft zelf dat het een routine klusje was en ze daarom hun eigen auto mee hadden. Het was gewoon "een schuld incasseren" waar ze zich aan mispakt hadden.
Beijer ging nu en dan es mee practical shooten. Maar niet zo fanatiek als Bouhouche zijn echte vrienden.

74

Re: Boek: Insane Killers, inc. The Mystery of the Brabant Killers - Solved

En dit zegt Beijer over de bewapening bij de zaak Suleiman:
"
Werktuigelijk steek ik een licht handvuurwa- pen op zak, een Browning 7,65. Bouhouche, die de voorkeur geeft aan ‘mannenwapens’, heeft er vaak flauwe grappen over gemaakt. Hij neemt een automatisch pistool Colt .45 mee en we zijn vertrokken.
"

Ze waren trouwens uit de diamanten, de "schuld incasseren" was een smoesje van Beijer om Bouhouche mee te krijgen.

75

Re: Boek: Insane Killers, inc. The Mystery of the Brabant Killers - Solved

bertlagaisse wrote:

De zaak Suleiman is pas in 1989 !

klopt, maar blijkbaar had Bouhouche geen enkel wapen meer ter beschikking om een of andere actie te ondernemen. Blijkbaar was alles "weg" toen?


bertlagaisse wrote:

- ZIjn heel wat boxen geleegd door Amory etc, op vraag van Bouhouche
- Is Beijer opgepakt en in de gevangenis gestoken in Thailand voor 6 a 7 maand voor pasport fraude
- Is Beijer getransporteerd naar Belgie in 89 volgens mij.
- Is Beijer dan pas vrijgelaten onder voorwaarden. En Bouhouche ook.

Van de zaken welke je opnoemt kloppen bovenstaande puntjes niet.


bertlagaisse wrote:

Beijer schrijft zelf dat het een routine klusje was en ze daarom hun eigen auto mee hadden. Het was gewoon "een schuld incasseren" waar ze zich aan mispakt hadden.

Niet geloven wink dat is nu eens een van die vele "laatste leugentjes"


bertlagaisse wrote:

En dit zegt Beijer over de bewapening bij de zaak Suleiman:
"
Werktuigelijk steek ik een licht handvuurwa- pen op zak, een Browning 7,65. Bouhouche, die de voorkeur geeft aan ‘mannenwapens’, heeft er vaak flauwe grappen over gemaakt. Hij neemt een automatisch pistool Colt .45 mee en we zijn vertrokken.
"

Ze waren trouwens uit de diamanten, de "schuld incasseren" was een smoesje van Beijer om Bouhouche mee te krijgen.

Bouhouche nam niets mee, hij werd dat pistool overhandigd door Beijer die  het op zijn beurt van Ton Quang Loc had "geleend"

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Boek: Insane Killers, inc. The Mystery of the Brabant Killers - Solved

Kees BK wrote:

Bouhouche hoeft niet noodzakelijk de zakken zelf persoonlijk in kanaal Ronquieres gegooid te hebben.).

FreCR wrote:

Inderdaad smile
Denk eens na waarom er in de zakken ook dingen zaten zoals siliconekitpistolen (wat mogelijke verklaringen daarvoor zijn).

Inderdaad FreCR,

Good thinking.

Ik heb gisteren toevallig nog zo een siliconenpistool gekocht (voor een klusje) en ik kan me heel goed voorstellen dat als iemand (zonder veel wapenkennis) dit in een zak zit zitten of op een legplank, in een misschien wat donkere garage, er van uit gaat dat het onderdelen van wapens, zoals een ontmantelde pistoolmitrailleur zou kunnen zijn en hup .... mee weggekieperd.  Want ja, er is geen enkele reden bedenkbaar om dit mee in het kanaal te gooien.

Re: Boek: Insane Killers, inc. The Mystery of the Brabant Killers - Solved

FreCR wrote:
bertlagaisse wrote:

De zaak Suleiman is pas in 1989 !

klopt, maar blijkbaar had Bouhouche geen enkel wapen meer ter beschikking om een of andere actie te ondernemen. Blijkbaar was alles "weg" toen?


bertlagaisse wrote:

- ZIjn heel wat boxen geleegd door Amory etc, op vraag van Bouhouche
- Is Beijer opgepakt en in de gevangenis gestoken in Thailand voor 6 a 7 maand voor pasport fraude
- Is Beijer getransporteerd naar Belgie in 89 volgens mij.
- Is Beijer dan pas vrijgelaten onder voorwaarden. En Bouhouche ook.

Van de zaken welke je opnoemt kloppen bovenstaande puntjes niet.


bertlagaisse wrote:

Beijer schrijft zelf dat het een routine klusje was en ze daarom hun eigen auto mee hadden. Het was gewoon "een schuld incasseren" waar ze zich aan mispakt hadden.

Niet geloven wink dat is nu eens een van die vele "laatste leugentjes"


bertlagaisse wrote:

En dit zegt Beijer over de bewapening bij de zaak Suleiman:
"
Werktuigelijk steek ik een licht handvuurwa- pen op zak, een Browning 7,65. Bouhouche, die de voorkeur geeft aan ‘mannenwapens’, heeft er vaak flauwe grappen over gemaakt. Hij neemt een automatisch pistool Colt .45 mee en we zijn vertrokken.
"

Ze waren trouwens uit de diamanten, de "schuld incasseren" was een smoesje van Beijer om Bouhouche mee te krijgen.

Bouhouche nam niets mee, hij werd dat pistool overhandigd door Beijer die  het op zijn beurt van Ton Quang Loc had "geleend"

FreCR,

zou het plausibel kunnen zijn dat Sulaiman deze 2 heren had uitgenodigd om een mogelijke lucratieve klus te bespreken en dat door een ruzie Bouhouche uit de bol is gegaan en impulsief heeft gevuurd. Niet echt voorbedachte moord door Bouhouche, maar eerder doodslag.

78

Re: Boek: Insane Killers, inc. The Mystery of the Brabant Killers - Solved

FreCR wrote:
bertlagaisse wrote:

De zaak Suleiman is pas in 1989 !

klopt, maar blijkbaar had Bouhouche geen enkel wapen meer ter beschikking om een of andere actie te ondernemen. Blijkbaar was alles "weg" toen?


bertlagaisse wrote:

- ZIjn heel wat boxen geleegd door Amory etc, op vraag van Bouhouche
- Is Beijer opgepakt en in de gevangenis gestoken in Thailand voor 6 a 7 maand voor pasport fraude
- Is Beijer getransporteerd naar Belgie in 89 volgens mij.
- Is Beijer dan pas vrijgelaten onder voorwaarden. En Bouhouche ook.

Van de zaken welke je opnoemt kloppen bovenstaande puntjes niet.

Zijn vlucht en gevangenschap in Thailand was idd na de zaak Suleiman. tussen 89 en 91.
Eind augustus 91 is hij getransporteerd naar Belgie.

Wat betreft die boxen, ik zoek nog even de exacte data op wanneer die ontdekt zijn of geleegd door een "medewerker van Bouhouche". Het was "Amory etc": Amory, Beijer, de chinees Chang of de vietnamees, met tussen communicatie van Anne Bouhouche", dat slaat op alle venoten van Bouhouche ;-) Volgens mij was dat in 87.

Bouhouche zijn wapencollectie bij hem thuis was wel in beslag genomen grotendeels na zijn arrestatie voor de zaak Mendez. Dat was Januari 1986.

Mijn punt was: Tussen 85 en 89 was em de meeste van zijn wapens kwijtgespeeld via in beslagnames, ontdekte boxen en zelf-ledigende boxen ;-) De rest is bijzaak.

79

Re: Boek: Insane Killers, inc. The Mystery of the Brabant Killers - Solved

We zijn hier trouwens serieus off topic aan het gaan. :-)

Terug on topic: ivm de maïsolie vaten gestolen in nijvel:

Bouhouche had een plan
om bommen te monteren in blikgroenten en ze te plaatsen in verschillende GB-filialen overdag, waarop Amory zijn voorkeur had uitgedrukt om dat toch maar liever ’s náchts te doen in de buurt van de gas-of elektriciteitsleidingen voor een maximale schade.

Uit Beetgenomen. Hilde Geens.

Die maïsolie vaten gestolen in Nijvel zijn de grootste blikken die daarvoor in aanmerking komen. Maar die ook gecamoufleerd zijn als een winkelproduct die niet opvalt in het winkelgebouw.

De grote pakken koffie konden daar ook voor dienen volgens de auteur. 

Als ze echt tientallen bommen wouden plaatsen, dan kan je dat niet ff gaan kopen. Bouhouche was trouwens nogal paranoia. Het zou kunnen getraceerd worden wie die vaten gekocht had.

80

Re: Boek: Insane Killers, inc. The Mystery of the Brabant Killers - Solved

Kees BK wrote:

FreCR,
zou het plausibel kunnen zijn dat Sulaiman deze 2 heren had uitgenodigd om een mogelijke lucratieve klus te bespreken en dat door een ruzie Bouhouche uit de bol is gegaan en impulsief heeft gevuurd. Niet echt voorbedachte moord door Bouhouche, maar eerder doodslag.

Geen idee, ik weet niet wat B&B daar kwamen doen. Suleiman was zeker geen onbekende voor Beijer. Beijer kende die al enkele jaren. Hij wist dus maar al te goed wie dat was.

bertlagaisse wrote:

Zijn vlucht en gevangenschap in Thailand was idd na de zaak Suleiman. tussen 89 en 91.

Inderdaad.
Wel wil ik nog eventjes vermelden dat die "gevangenschap in Thailand" misschien wel met een korreltje zout (of korreltje rijst wink ) mag genomen worden.
Wat de garageboxen betreft, dat staat allemaal te lezen in zijn (Beijer's) boekje en ik denk ook op het forum. Ook dat de vraag aan Amory gesteld werd maar dat hij het niet wou doen enz enz enz. Hoe dat is verlopen staat dus allemaal wel te lezen, als het tenminste waarheid is (dat weet je nooit met die charels). Niet bepaald "zo anoniem mogelijk" dus.


bertlagaisse wrote:

Terug on topic: ivm de maïsolie vaten gestolen in nijvel:

Bouhouche had een plan
om bommen te monteren in blikgroenten en ze te plaatsen in verschillende GB-filialen overdag, waarop Amory zijn voorkeur had uitgedrukt om dat toch maar liever ’s náchts te doen in de buurt van de gas-of elektriciteitsleidingen voor een maximale schade.

Uit Beetgenomen. Hilde Geens.

Die maïsolie vaten gestolen in Nijvel zijn de grootste blikken die daarvoor in aanmerking komen. Maar die ook gecamoufleerd zijn als een winkelproduct die niet opvalt in het winkelgebouw.

De grote pakken koffie konden daar ook voor dienen volgens de auteur.

Dan zou het plan voor de GB-filialen gewijzigd moeten zijn in colruyt-filialen aangezien de maïsolie er van hun huismerk waren die enkel in Colruyt verkocht werd.

De pakken koffie lijken me ongeschikt daar deze uit een doorzichtige verpakking bestonden.

De theorie dat deze bendefeiten als bedoeling hadden om spullen te verzamelen die later gebruikt konden worden, en dat deze gestolen moesten worden omdat bij het normaal aankopen er misschien identificatie kon zijn, dat kan je richting prullenbak verwijzen als je weet dat ze bijvoorbeeld het feit in Anderlues ongemaskerd en zonder vermomming bij klaarlichte dag deden (robotfoto 7 werd op basis van dit feit gemaakt bijvoorbeeld).

Non semper ea sunt quae videntur