101

Re: Jezus-Eik: Loods

Wel, ik denk dat Hipa en Michel de "militaire component" vergeten zijn. Ik noem hem zo omdat ik geen namen wil noemen.

Dat aanvullend nieuws sloeg bij jou in als een bom zeg je, wel, dan is de bom op de verkeerde plaats gevallen. Volgens de cel was er dus sprake van een nepbom. Ook dat zouden we als "goed nieuws" kunnen beschouwen want dat impliceert dat ze bij de cel echte van nepbommen kunnen onderscheiden.

102

Re: Jezus-Eik: Loods

Op zichzelf beschouwd begrijp ik uw antwoord wel, voor zover ik die niet plaats in de context van hetgeen hiervoor is gememoreerd door HIPA, wat zo mag ik hopen toch niet valt onder de noemer de wens is de vader van de gedachte?!

Is de eigenaar van loods Eikenlaan 36 onder ede gehoord door onderzoeksrechter Martine Michel of haar collega? Zo ja, dan hangt hem strafrechtelijke vervolging wegens meineed boven het hoofd, als blijkt dat hij tegen de onderzoeksrechter heeft gelogen, wat zijn verklaring wat mij betreft meer gewicht geeft. Nochtans heb ik geen idee hoe die verklaring luidt (als die überhaupt bestaat).

103

Re: Jezus-Eik: Loods

De eigenaar van de loods is overleden. Op zijn sterfbed heeft hij contact gezocht met Jef Vermassen. Vermassen heeft zijn verklaringen op band opgenomen. We zullen de man dus niet meer moeten vervolgen. Ik veronderstel ook niet dat een stervende man Vermassen bij zich roept om vlug nog wat leugens te verkondigen.

De man heeft jaren lang met vreselijke angsten geleefd en werd bedreigd. Zoals we hier vernomen hebben van David heeft men geprobeerd hem gek te verklaren. Heel veel getuigen zijn verongelukt, gezelfmoord ... of men probeerde hen gek te laten verklaren.

Ook Willy Acke pleegde zelfmoord. Er zijn tal van details waardoor er op zijn minst grote twijfel bestaat over deze zelfmoord.

104

Re: Jezus-Eik: Loods

Geachte coconut, kunt u misschien aangeven wat - niet wie - u bedoelt met de ‘militaire component’, aanzien dat een wel heel ruim begrip is (Rijkswacht, FN, CIA et cetera), dan kan ik wat beter meezoeken of overvraag ik u nu?

Re: Jezus-Eik: Loods

Als kerncentrum van de bende van nijvel werd ooit (door een profiler) Sint-Genesius-Rode uitgeprikt. Net aan de overzijde van het Zoniënwoud ligt Sint-Jezus-Eik. Wat wil zeggen dat deze loods nog niet zo gek is als uitvalbasis. Voor deze uitvalbasis zou ik me dan enkel beperken tot de eerste reeks van aanslagen, alvorens de pauze. Claude Nitelet heeft hiervoor het eerste steentje in de vijver geworpen. Maar weet iemand in welke reeks Claude naar voor kwam (eerste, tweede of over de gehele lijn).

106

Re: Jezus-Eik: Loods

Met een militaire component bedoel ik een militair. Een militair met een hoge functie. Wij hebben ook een getuigenis van een andere militair, een kolonel, die getuigde ooit gevraagd te zijn voor wat men later "de Bende" is gaan noemen. Toen we dit hoorden had dit ook voor ons een bomeffect. Natuurlijk werd die getuigenis doorgegeven aan de cel. Nooit nog iets van gehoord.

De "militaire component" is trouwens ook overleden. Zijn zoon had een topfunctie op de rechtbank.

Dank je dat je wil mee zoeken. Je kent het verhaal Van Haperen/ Bouhouche waarschijnlijk. Wij zijn nog op zoek naar een aantal Nederlanders. Maar dat is voor een ander topic.

107

Re: Jezus-Eik: Loods

coconut wrote:

De eigenaar van de loods is overleden. Op zijn sterfbed heeft hij contact gezocht met Jef Vermassen. Vermassen heeft zijn verklaringen op band opgenomen. We zullen de man dus niet meer moeten vervolgen. Ik veronderstel ook niet dat een stervende man Vermassen bij zich roept om vlug nog wat leugens te verkondigen.

De man heeft jaren lang met vreselijke angsten geleefd en werd bedreigd. Zoals we hier vernomen hebben van David heeft men geprobeerd hem gek te verklaren. Heel veel getuigen zijn verongelukt, gezelfmoord ... of men probeerde hen gek te laten verklaren.

Ook Willy Acke pleegde zelfmoord. Er zijn tal van details waardoor er op zijn minst grote twijfel bestaat over deze zelfmoord.

Ik hoop dat die bandopname op een of andere manier in de openbaarheid komt of dat daarvan een zo natuurgetrouw mogelijk uitgeschreven tekst te vinden zal zijn. Mag toch aannemen dat ook de privédetective of een ander verlengstuk van Vermassen en Van de Steen, zich hier vol overgave op heeft gestort. Immers, de Belgische justitie bestond, met respect, uit brekebenen en voor zover daarvan geen sprake was, werden die wel in het spel gebracht, althans de transfer van het Nederlandstalige Bendedossier van Dendermonde naar het Franstalige Charleroi, zou zeer wel een scène kunnen zijn uit de Britse comedyserie ‘Allo, Allo!, met aan de achterkant van die medaille een slimme en sluwe ‘moord’ op het onderzoek naar de Bende van Nijvel en (in)direct daarmee verband houdende zaken, vandaar ook mijn boosheid. Troch - magistraat - zei niet voor niks dat de deksels op de potjes moeten blijven, wat ook binnen .

Entiteiten die zich mede schuldig hebben gemaakt aan collusie of obstructie van het strafrechtelijke onderzoek in dezen, zijn het parket van Dendermonde (onder auspiciën van minister Melchior Wathelet) en de Kamer van Inbeschuldigingstelling (K.I.) van het Hof van Beroep te Gent en daar neem ik geen woord van terug. Zulks klemt te meer, omdat de Belgen, inclusief hun advocaten, het kennelijk wel best vonden dat zélfs die K.I., die toen met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid moet hebben gezeteld in de schaars verlichte martelkamer van het Gravensteen, het niet nodig achtte hen kond te doen van het hoe en waarom van haar besluit om hen mede deel uit te laten maken van ‘Allo, Allo! De afgezette onderzoeksrechter Freddy Troch zei niet voor niets dat ‘de deksels op de potjes moeten blijven’, welke woorden ik opvat als een terechte minachting van de Gentse K.I.

Anders geformuleerd, mede dankzij de Gentse K.I., zie ik mij daar al zitten in Charleroi, in de hoedanigheid van Franstalige speurder of magistraat, met voor mij een zo-even afgeleverd pak dossiers van heb ik jou daar, zijnde de vrucht van jarenlang intensief en serieus speurwerk van anderen, opgesteld in een taal die mij evenveel zegt als wat ik ervoer als het gemurmel van mijn ouders, kort na mijn geboorte. Die vrucht mocht van de leden van de Gentse K.I. wel verrotten en vergaan, want ook in die kamer zal daar wel aan zijn gedacht, laten we niet naïef zijn.

Ja, dit is typisch zo’n geval dat onder je huid kruipt, als je niet oppast, wat er voor zorgt dat je gaat uitweiden over andere zaken dan die hier eigenlijk niet thuishoren of thuis zouden moeten horen. Toch hangt alles, zo niet veel met elkaar samen. Veel mosterd na de maaltijd. Ik hoop van harte dat de toonzetting in dezen harder en pittiger wordt - harder afbijten -, zeker omdat een groot aantal van de wellicht nog levende verantwoordelijken (van toen), zich op een uiterst laakbare wijze hebben gedragen, zeker naar de slachtoffers/burgerlijke partijen toe. Uitdrukkelijk door hun toedoen lijkt de zaak er nu zo verloren bij te liggen. Hoop dat ik mij in dat laatste deerlijk vergis.

Oké, duidelijk, loodseigenaar en Acke zijn overleden.

coconut wrote:

Dank je dat je wil mee zoeken. Je kent het verhaal Van Haperen/ Bouhouche waarschijnlijk. Wij zijn nog op zoek naar een aantal Nederlanders. Maar dat is voor een ander topic.

Graag gedaan. Die combinatie ken ik niet, komt nog wel.

coconut wrote:

Met een militaire component bedoel ik een militair. Een militair met een hoge functie. Wij hebben ook een getuigenis van een andere militair, een kolonel, die getuigde ooit gevraagd te zijn voor wat men later "de Bende" is gaan noemen. Toen we dit hoorden had dit ook voor ons een bomeffect. Natuurlijk werd die getuigenis doorgegeven aan de cel. Nooit nog iets van gehoord.

De "militaire component" is trouwens ook overleden. Zijn zoon had een topfunctie op de rechtbank.

Dank u, zal ernaar op zoek gaan.

108

Re: Jezus-Eik: Loods

Dag coconut, gelukkig nieuwjaar gewenst. Wat kan Overijse en omgeving doen? Heb al vanalles geprobeerd. Lokale politie en ex-Rijkswachters houden de lippen stijf op elkaar. Veel mensen van toen wonen er niet meer in de Eikenlaan. Die man met gezichtskanker, was die lokaal?

HIPA wrote:

Ik ga geen namen noemen om rechtszaken te vermijden. Het zou kloppen een hofdame haar zoon kwam wekelijks naar de loods, hij leek belangrijk vertelde onze getuige. De loods werd niet door Troch onderzocht maar door een man van de Brusselse gerechtelijk politie. Dezelfde die het dossier Bonskoffsky in handen kreeg en enkele jaren geleden met mij aan tafel zat. De loods is belangrijk in de eerste helft van de overvallen.

Spijtig genoeg liet ik het onderzoeken door de speurdercel waar deze de hele theorie van tafel veegden, dit met argumenten die mijn inziens nogal vlug getrokken waren en de kern niet onderzocht. De info over de loods zou misbruikt geweest zijn door de politiek. De eigenaar moest op bezoek komen bij een politieker kort na de inval ‘zo vertelt hij’. De info van namen die hij gaf uit de loods zou dan (volgens de eigenaar) geleid hebben naar de nieuwe regering die op dat ogenblik in een crisis zat. Een soort van politieke afpersing tegen elkaar. Walen tegen de Vlamingen. Enz. Ik geloof de eigenaar zijn verhaal. Hij zei ook; "waarom zou ik liegen! Ik ga sterven" en de nacht daarop stierf hij in zijn slaap.

Dag HIPA, gelukkig nieuwjaar.

  • Als de loods in de eerste fase (82/83) actief was: vooral met afrekeningen van mensen die iets te veel wisten

  • Met de namen van aanwezige verdachten zoals hier bekend

  • Incl. wederom entourage van de kroon

  • En in '85 als uitvals/toevluchtsbasis diende voor holdup Overijse

  • Plotsklaps het onderzoek van Dendermonde (hoe kwamen die bij de loods terecht? op zoek naar vermoorde Jood en op GTI gestoten? Ik dacht dat er meerdere auto's stonden, waaronder GTI en R5 turbo) naar Charleroi kwijtspelen

  • Sterfbedverhaal Lucien

Dan hebben we hier toch wel voldoende grond on te zeggen dat de Bende van Nijvel wel bestaan heeft en dat er wel een link is tussen de periodes en verdachten. Ik meende te weten dat Lucien nog veel meer verteld heeft op zijn sterfbed.

Darty wrote:

Dit notitieboekje van Willy Acke bedoelt u, coconut? » tueriesdubrabant.1fr1.net

Dat verklaart veel. De Amerikanen?

109

Re: Jezus-Eik: Loods

Als je denkt meer te weten van wat Lucien vertelde, wil je het dan delen aub (zonder namen te noemen). Ook wij denken begrepen te hebben dat de cel niet meer aan nieuwe verhaallijnen begint maar zich inderdaad zou toespitsen op materiële bewijzen (niet van horen zeggen). En blijkbaar zijn die verhalen bekend in de wetstraat want Lucien zou meerder politiekers aangeschreven hebben (o.a. Dewael, maar dit is dan wel van "horen zeggen").

110

Re: Jezus-Eik: Loods

coconut wrote:

Met een militaire component bedoel ik een militair. Een militair met een hoge functie. Wij hebben ook een getuigenis van een andere militair, een kolonel, die getuigde ooit gevraagd te zijn voor wat men later "de Bende" is gaan noemen. Toen we dit hoorden had dit ook voor ons een bomeffect. Natuurlijk werd die getuigenis doorgegeven aan de cel. Nooit nog iets van gehoord.

De "militaire component" is trouwens ook overleden. Zijn zoon had een topfunctie op de rechtbank.

De enige naam - ‘militaire component’ - die mij nu te binnen schiet is Gérard Lhost, een voormalige overste of kolonel bij de Rijkswacht, die dan nog niet zo lang geleden zou moeten zijn overleden en een zoon met een topfunctie bij de rechtbank zou moeten hebben gehad.

Ik vrees dat ik verder zal moeten zoeken.