131

Re: Jezus-Eik: Loods

Akkoord, maar wat schort er (op dit moment) aan mijn oordeel of vaststelling? Kan het geen veroordeling noemen, tenzij ik mij deerlijk vergis. Heb 'slechts' vastgesteld dat, voor zover (mij) bekend, de loodseigenaar kennelijk de enige persoon is geweest die (op zijn sterfbed in het UZL) één of meer bepaalde situaties in of bij die loods in Jezus-Eik (Overijse) heeft beschreven.

Dat anderen zeer formeel waren toen zij hem noemden: 'zeer helder van geest tot in de laatste dagen', doet hier niets aan af.

132

Re: Jezus-Eik: Loods

Neen, de eigenaar van de loods is niet de enige die situaties in de loods heeft beschreven.

133

Re: Jezus-Eik: Loods

Oh, ik wacht in spanning op de vrijgave daarvan, voor zover die niet al zijn vrijgegeven of überhaupt zullen worden vrijgegeven.

Re: Jezus-Eik: Loods

Begin eens met lezen over de bende, dat scheelt zoveel vragen die jaren terug al gesteld en beantwoord zijn hier op het forum.

135

Re: Jezus-Eik: Loods

Dit wou stervende man nog kwijt aan Vermassen over Bende van Nijvel

Hij is in vrede gestorven. Zijn informatie kan belangrijk zijn voor het Bende-onderzoek”, aldus Jef Vermassen over zijn gesprek met een fruithandelaar uit Overijse. De man riep de topadvocaat vlak voor zijn dood bij zich omdat hij “iets” wist over de Bende van Nijvel. Gisteren spraken we de zoon van de overleden man.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

136

Re: Jezus-Eik: Loods

In het artikel dat je hierboven deelt, staat volgende info:

(...) “De speurders van Dendermonde hechtten veel geloof aan de piste. Maar toen verhuisde het dossier naar Charleroi. Plots kregen we een agent over de vloer. Op vraag van Charleroi moest hij mijn vader vragen of hij nog wel helder van geest was. Alsof papa dat verhaal verzonnen had. Met handen en voeten moesten we uitleggen dat dat de theorie van de ‘vorige speurders’ was.”

Het is blijven knagen bij de druiventeler. “Papa was ervan overtuigd dat de mannen in Dendermonde bijna bij de oplossing stonden. Maar in Charleroi is de zaak verknald. Dat wou hij Vermassen vertellen. En zo is het geschied. Hopelijk leidt het tot de oplossing. Vader heeft alleszins altijd dat gevoel gehad.”

Dit is in tegenspraak met een brief van de man in kwestie. Op 9 mei 2011 schreef hij aan toenmalig minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom dat het onderzoek naar de Bende van Nijvel werd gesaboteerd en geblokkeerd. Dit zou begonnen zijn rond 13 januari 1987 in Overijse. Ik citeer uit zijn brief:

(...) Daarna volgde de Delta op 10/2/1987 de Heren Maes en Broeke (Aalst). Als laatste de heer Vos en Co op datum van 13 september 1996. Ik ben de kroongetuige in het onderzoek maar al de personen boven vermeld weigerde een woord op te schrijven van mijn verklaringen.

Dit betekent dus dat er drie keer politie-agenten weigerden "een woord op te schrijven" van zijn verklaringen. Is dit incompetentie? Is dit doelbewuste sabotage? Of werd de getuige niet beschouwd als geloofwaardig?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

137

Re: Jezus-Eik: Loods

retrophilips33 wrote:

Begin eens met lezen over de bende, dat scheelt zoveel vragen die jaren terug al gesteld en beantwoord zijn hier op het forum.

Ik begrijp uw punt. Ik ben onvoldoende thuis in dit dossier, vanwaar ik er bewust voor koos om ook in dit geval geen vraag of vragen (meer) te stellen, in de wetenschap dat die eerder (op expliciete en onbetwistbare wijze) reeds zouden kunnen zijn beantwoord.

Toegegeven, hierin schuilt wel het gevaar dat vragen die nog steeds en terecht zouden moeten worden gesteld - bij gebreke van eenduidige antwoorden daarop -, niet meer worden gesteld, uit angst voor het verwijt van onvoldoende dossierkennis. Ik zou mij kunnen voorstellen dat dit een van de makkes is in deze zaak.

In dat licht kan ik mijzelf goed vinden in hetgeen Ben even hiervoor heeft gememoreerd.

138

Re: Jezus-Eik: Loods

Darty, blijf maar vragen stellen, daar is niets mis mee. Voor off topic vragen is er het topic Snelle vragen. En tja echt goed inlezen duurt maanden. Succes en bedankt voor je bijdragen.

139

Re: Jezus-Eik: Loods

Dank, Tru Dat, ook voor hart onder de riem. Bijna vakantie en dan gaan de boeken mee.

140

Re: Jezus-Eik: Loods

Ben wrote:

Daarna volgde de Delta op 10/2/1987 de Heren Maes en Broeke (Aalst). Als laatste de heer Vos en Co op datum van 13 september 1996. Ik ben de kroongetuige in het onderzoek maar al de personen boven vermeld weigerde een woord op te schrijven van mijn verklaringen.

Dit betekent dus dat er drie keer politie-agenten weigerden "een woord op te schrijven" van zijn verklaringen. Is dit incompetentie? Is dit doelbewuste sabotage? Of werd de getuige niet beschouwd als geloofwaardig"?

Zeer goede vraag, maar helaas was Lucien niet de enige getuige die dit soort toestanden mocht ondervinden in het Bende-verhaal. Om te beginnen zijn er in Overijse tal van getuigen die men niet verhoord heeft (waarom niet?), werd er geen reconstructie gehouden (waarom niet?). Was het schijnbaar belangrijker het huis van een slachtoffer, Finné, binnen te vallen (waarom) dan slachtoffers te verhoren. Tot en met het doodschieten van diens honden. Welk gevaar vormden die honden en voor wie? Wie gaf dat bevel? Hadden zij een huiszoekingsbevel? Enz. enz. ...

Maar er zijn nog andere getuigenissen die men weigerde te noteren of waar men weigerde rekening mee te houden. Ik denk dat het in Aalst was dat iemand Haemers herkende. Antwoord van de ondervrager "kan niet want die zat of zit in de gevangenis". Een andere getuige herkende een rijkswachter "kan niet want dat is een zeer betrouwbare collega" (of iets in die zin). Zou dat trouwens op papier staan?

Wat was dat Ben? Was het incompetentie? Was het doelbewuste sabotage? Of wilde men ook deze slachtoffers niet geloven?

Persoonlijke mening, Lucien was een "hardnekkige getuige" die zich niet met een kluitje in het riet liet sturen. Had zeer waarschijnlijk te maken met zijn (oorlogs)verleden. Het is zelfs mogelijk dat ik Lucien gekend heb. Ik ben verschillende keren met mijn grootvader naar Overijse moeten rijden, naar een druiventeler, die Lucien noemde, kameraad van in de oorlog ... Er zullen daar wel meer druiventelers geweest zijn die Lucien noemden. Ik acht het ook niet onmogelijk dat men Lucien op dat moment als "verdachte" beschouwde. Of als tipgever. Wie zal het zeggen?