201

Re: Jezus-Eik: Loods

Daar heb ik niets over vernomen.

202

Re: Jezus-Eik: Loods

Ik dacht dat die getuigenis kwam van een man die twee keer voorbij de Delhaize reed. Nu we toch over vrouwen bezig zijn, woonde Tyack ook niet in Overijse in die tijd?

203

Re: Jezus-Eik: Loods

Haemers en Tyack woonden in die tijd in Lasne.

204

Re: Jezus-Eik: Loods

Van iemand uit Overijse: Denise Tyack (vriendin van Patrick Haemers), Overijse (buurt van café ’t Klein Verzet Bollestraat 1). Waar zou die persoon dat vandaan halen dan? Vreemd.

205

Re: Jezus-Eik: Loods

Ruf Nachtergaele wrote:

Ik vernam dat het Görtz was die een en ander afwist van bekentenissen van daders en van de locatie 'de loods' als schuilplaats.

Het is nog straffer: het is Görtz die de Bende van Nijvel linkt aan de loods, niet Lucien Desmet. Dat verklaart Desmet zelf tegenover onderzoeksrechter Michel:

Je tenais à vous expliquer que j’ai appris le 5 janvier 1987, si ma mémoire me sert, du commissaire Goertz, que j’avais logé dans mon magasin les tueurs du Brabant Wallon.

Het is me niet duidelijk waarom Görtz dit tegen Lucien Desmet vertelt, maar vanaf die 5e januari 1987 begint Desmet blijkbaar te geloven dat de Bende van Nijvel in de loods achter zijn huis heeft gezeten. Op de afbeelding hieronder zie je de loods (1) en het huis van Desmet (2):

https://i25.servimg.com/u/f25/11/22/12/24/scherm12.png

Die mogelijke link tussen de Bende van Nijvel en zijn loods begint hij nadien te koppelen aan corruptie in Overijse. Als voorbeeld citeer ik uit zijn brief van 12 januari 2015:

Het CVP gemeente bestuur en Politie Overijse met de hulp van de entourage van VDB, hadden zich schuldig gemaakt aan zware corruptie en Bende vorming. Daar uit is dossier 595/75 Beroepshof Brussel tot stand gekomen.  (…) Daaruit is de Bende van Nijvel geboren. (…)

Die corruptie in het gemeentebestuur en de politie van Overijse heeft volgens mij niets met de Bende van Nijvel te maken maar met een persoonlijke affaire van Desmet die meer dan 10 jaar daarvoor begon. In een brief van 24 april 1985 aan onderzoeksrechter Guy Bellemans schrijft Lucien Desmet:

(...) Ik leg ook klacht neer tegen Mevrouw G. [naam zelf afgekort], eigenares van de gronden en gebouwen van de firma N. [naam firma zelf afgekort], Vuurgatstraat […], 1900 Overijse wegens het indienen van verschillende bouwaanvragen met verscheidene anomalieën. Klacht tegen de ambtenaren van de Urbanisatie, die zich schuldig gemaakt hebben aan anomalieën bij het maken van het gewestplan, in de federatie Tervuren, gewestplannen van 1974.

Ik denk dat het in die tijd niet ongebruikelijk was dat er (met medewerking van de overheden) een beetje gesjoemeld werd met stedenbouwkundige vergunningen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Jezus-Eik: Loods

Ben wrote:

Het is nog straffer: het is Görtz die de Bende van Nijvel linkt aan de loods, niet Lucien Desmet. Dat verklaart Desmet zelf tegenover onderzoeksrechter Michel:

Je tenais à vous expliquer que j’ai appris le 5 janvier 1987, si ma mémoire me sert, du commissaire Goertz, que j’avais logé dans mon magasin les tueurs du Brabant Wallon.

Het is me niet duidelijk waarom Görtz dit tegen Lucien Desmet vertelt, maar vanaf die 5e januari 1987 begint Desmet blijkbaar te geloven dat de Bende van Nijvel in de loods achter zijn huis heeft gezeten. Op de afbeelding hieronder zie je de loods (1) en het huis van Desmet (2)

Het zou heel veel kunnen verduidelijken mochten we o.a. weten of en waarom Görtz dat meedeelde aan Lucien Desmet.

207

Re: Jezus-Eik: Loods

Ben wrote:

Je tenais à vous expliquer que j’ai appris le 5 janvier 1987, si ma mémoire me sert, du commissaire Goertz, que j’avais logé dans mon magasin les tueurs du Brabant Wallon.

Zou het kunnen dat Görtz dacht (zoals iedereen toen) Bende De Staerke = Bende van Nijvel.

208

Re: Jezus-Eik: Loods

LIO wrote:

Zou het kunnen dat Görtz dacht (zoals iedereen toen) Bende De Staerke = Bende van Nijvel.

Dat zou zeer goed kunnen, maar dat geeft Görtz nog niet het recht om zoiets te verklaren.

Om ook nog even terug te komen op zijn verhoor door onderzoeksrechter Michel. Tijdens dat verhoor verklaart hij op een bepaald moment dit:

(...) Selon moi, les auteurs auraient utilisé une Renault Turbo pour commette les fait d’Overijse. Cela ressemble à une Golf GTI mais pour moi, c’était une Renault Turbo.

Je connais un témoin qui a reconnu cette Renault Turbo et quand cette personne dont je ne connais pas le nom et qui est mort, a appris par la presse qu’on avait retrouvé une Golf GTI incendiée et des chèques d’Overijse brûlés dans le Bois de la Houssière, - et que dès lors on faisait un lien entre les deux - il s’est manifesté auprès de la Gendarmerie d’Overijse et on a refusé de prendre sa déposition.

Bron: Getuigenverhoor Lucien Desmet | 27 april 2011

Ik kan me natuurlijk vergissen maar ik heb nog nergens een verklaring gevonden van een getuige die spreekt over een Renault Turbo in Overijse. Alle getuigen spreken - voor zover ik weet - over een VW Golf.

Ik kom ook nog terug op het befaamde "dossier 595/74". In een brief geschreven in maart 2015 en geadresseerd aan toenmalig minister van Justitie Koen Geens schrijft Lucien Desmet over dit dossier:

(...) Dossier 595/74 loopt als een rode draad door de dossiers groene gordel, 1ste subst mr Claude Leroy, Gladio, aanslag justitiepaleis Luik, Bende van Nijvel, moord op Mr A. Cools en zaak Dutroux. (...) De Politie Overijse is de maker van dossier 595/74. (...)

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Jezus-Eik: Loods

Gôrtz kan vm de bende-leden en schuilplaats enz... ook redenen, aanwijzingen, bewijzen, verklaringen / bekentenissen gezien hebben of in bezit gehad hebben. Dus méér dan een of andere hypothese. Zoals ik el eerder aangaf, alleen Görtz zelf (de man leeft nog) kan hier duidelijkheid in brengen.

210

Re: Jezus-Eik: Loods

Die getuige ivm de Renault bestaat echt. Het was dacht ik een garagist die niet ver van de Delhaize woonde. Ik meen mij te herinneren dat hij maar een koplamp van een wagen moest zien om de wagen te herkennen. Het zou kunnen, maar ik ben niet zeker, dat dit in " de serrist " stond.

Je hebt blijkbaar een heel dossier over Lucien. Prachtig, komt goed uit. Pak dan je dossier en ga terug naar de man die Lucien midden de jaren 70 bedreigde . Post dan de naam van die man aub. Want als de privacy wet niet geldig is voor Lucien dan is ze ook niet geldig voor die man. Ik heb geen dossier, maar ik ken wel een man die de moeite gedaan heeft om met half Overijse te gaan praten. En ook is gaan spreken met de zeer dichte omgeving van Lucien. Ik ken denk ik de story van Lucien, dank zij deze man die er al jaren mee bezig is. De story begint op het college waar hij samen met VDB op de schoolbanken zat.

Lucien heeft het ooit aangedurfd als kleine man te vechten tegen grote  corrupte kanonnen. Het is hem niet goed bekomen. Dus ja, ik begrijp zijn uitlating waarvan sprake in je laatste paragraaf hierboven.

Bron; een man die anoniem wenst te blijven.