Het nieuwe kunstproject van Pieter Jan Martyn over de Bende van Nijvel wordt tentoongesteld van 20 januari 2019 tot 17 februari 2019 in de Bruthaus Gallery - Molenstraat 84 - 8790 Waregem.

http://www.theartcouch.be/wp-content/uploads/2018/12/050x60-F01-symbols-of-democracy.jpg

Pieter Jan Martyn 1986, Kortrijk (B) is fascinated by the dubious visual language of shared history and journalism. He is extremely fascinated by the visual language and compositions in recording the contours of a potential historical document. There is something magical about the tactility of the weathered chosen past. There is something mysterious hidden under the texture of preserved history. But Martyn was also bitten by the search for which selection of images, compositions and choices were not made in the visual reporting of a past. The themes in the oeuvre of Pieter-Jan Martyn, for example the Nuremberg process, the terrorist group RAF, the fire in the Innovation, the Surgery series or the Audience series, are inspired by a thorough, almost journalistic, historical image research of what has not been shown. Martyn is concerned with the formal translation of a "pseudo" accurate reconstruction of a specific moment. The emphasis here is on imagining the image gaps and image distortions as a trace-less referentiality of an event. On the basis of photographic material, a compelling aesthetic added value is given to the painted reconstruction of the images from the past. Pieter Jan Martyn decided for this project to focus on 'De Bende van Nijvel', a painful, unresolved and black history of Belgium. For this occasion he collaborated with journalist Jonas Bruyneel who, through a novella under the title 'Symbols of Democracy', formed this project into one whole. The novella will also be released at this opening.

Meer » www.bruthausgallery.be

Het onderzoeksdomein van een kunstenaar kan werkelijk overal liggen. Een diepe duik in de achterhoeken van het onderbewuste, of een mystiek aanvoelen van de ongerepte natuur, tot het achterhalen van een hogere maatschappelijke realiteit. Soms halen kunstenaars als basis voor hun onderzoek heel concrete feiten aan, gebeurtenissen uit de actualiteit of, iets zeldzamer, historische gebeurtenissen.

Dat is het werkveld van Pieter Jan Martyn, die doorheen zijn oeuvre reeds de brand van de Innovation of het proces van Nürnberg besloeg, versloeg moet ik wellicht zeggen, gezien Pieter Jan steeds met journalistieke accuraatheid – een beladen term dezer dagen – zijn onderwerpen behandelde. Hoewel, niets is wat het lijkt bij Pieter Jan. In zijn schilderijen over het proces van Nürnberg bevinden zich bijvoorbeeld zowel beklaagden als juryleden op dezelfde bank. Realiteit of fictie? Bestaat er ergens een grens?

Zoals dat gaat met kunstenaars gaat Pieter Jan in zijn nieuwe reeks nog een stap verder. Getriggerd door zijn onderzoek naar de Rote Armee Fraktion in zijn reeks 'Tales of Autumn' raakte Pieter Jan al snel op zijsporen die leidden tot de CCC en, onrechtstreeks, tot de Bende van Nijvel. De bende van Nijvel? Is niet alles reeds gezegd over deze terreurgroep? Zijn niet alle paden reeds bewandeld, alle onderzoeksdaden reeds gepleegd?

Niet als je met kunstenaarsogen kijkt naar het publiek toegankelijke materiaal. Lang niet alle linken zijn gelegd, lang niet alle sporen ontgonnen. Pieter Jan vond genoeg redenen voor zijn onderzoek naar de Bende van Nijvel: “Het is een beeldonderzoek geworden waarbij ik zowat alle gekende feiten aanhaal uit de invloedsfeer van de Bende, wat leidde tot een nieuwe, potentieel fictieve theorie.” Niet enkel bestaande of logische verbanden dus, die liggen bij de recherche. De kunstenaar bouwt een geheel nieuwe theorie, vindt onontgonnen, misschien onbestaande sporen om het kluwen te ontwarren, laverend tussen fictie en realiteit. Hij doet dat als een echte rechercheur, inclusief grote borden aan de muur waar alle indices en bewijzen, waar of vals, aan zijn vastgepind en neergepend. Het enige verschil ligt misschien, letterlijk, in de baby – Zappa Martyn – op de schouder.

http://www.theartcouch.be/wp-content/uploads/2018/12/IMG_3585.jpeg

Het verslag verschijnt in de catalogus in gelimiteerde oplage (100 genummerde boeken), beschikbaar op de tentoonstelling Symbols of Democracy die vanaf 19 januari 2019 bij Bruthaus Gallery te zien zal zijn.

Meer » www.theartcouch.be

2

Schilderijen rond aanslagen Bende van Nijvel

Een toch wel opmerkelijk tentoonstelling van de Kortrijkse kunstenaar Pieter Jan Matryn in Waregem. Hij keert in zijn schilderijen terug naar de aanslagen van de Bende Van Nijvel.

Hij  voert als het ware een visueel beeldonderzoek, dat naar een hypothetische waarheid moet leiden. “Symbols of Democracy” loopt nog tot 17 februari in Bruthaus Gallery in Waregem. Bekijk het videoverslag hierboven.

Bekijk hier de reportage » www.focus-wtv.be

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Kunst in onderzoek naar Bende van Nijvel

Twee kunstenaars onderzoeken in Bruthaus Gallery in de Molenstraat in Waregem het mysterie van de Bende van Nijvel.

Centrale kunstenaar is Pieter Jan Martyn. Hij exposeerde bijna zeven jaar uitsluitend in Duitsland, maar is sinds 19 januari met zijn werk te zien in Waregem. Martyn brengt kunst waarvoor hij uitgebreid deskundig en geschiedkundig onderzoek doet. Voor de reeks Symbols of Democracy liet hij zich inspireren door het verhaal achter de aanslagen van de Bende van Nijvel.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

4

Hij schreef een fictieve novelle over de Bende van Nijvel, maar het verhaal komt akelig dicht bij de realiteit

Pieter jan Martyn uit Avelgem gebruikte het dossier van de Bende Van Nijvel om kunst te maken. En hij schreef samen met Jonas Bruyneel een fictieve novelle. Hun theorie lijkt echter dichter bij de waarheid te komen dan ze ooit konden vermoeden.

Pieter jan Martyn (33) uit Avelgem maakte een reeks schilderijen over het dossier van de Bende van Nijvel. Hij schreef er samen met auteur Jonas Bruyneel ook een novelle over. Uitgangspunt was het ongeloof van de kunstenaar in de authenticiteit van het bewijsmateriaal. Over de wapenvondst in Ronquières bijvoorbeeld. Martyn had die manipulatie van het Bendedossier in zijn theorie verwerkt. In oktober 2018 kwam de bevestiging dat het inderdaad zo was. Of over de recente huiszoekingen. Die had Martyn ook al neergepend. Hij kijkt er met vreemde ogen naar, zeker nu de jongste weken het dossier weer actueel is.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube