21

Re: Franchi SPAS-12

Ben wrote:

Volgens het artikel van 13 november zouden de speurders nl. onmiddellijk na de overval van Aalst getuigen op de parking geconfronteerd hebben met een foto van een SPAS-12.

Het probleem met de SPAS 12 in Aalst is het feit dat er enkel getuigenverklaringen zijn die hiernaar verwijzen (hoeveel getuigen is mij niet bekend). Dit hebben deze getuigen gedaan op basis van het voorleggen van beeldmateriaal door de onderzoekers. De ballistische sporen ondersteunen deze getuigeverklaringen echter niet.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

22

Re: Franchi SPAS-12

Het zou kunnen dat HIPA gelijk heeft maar dat er serieus wat gesleuteld was aan dat wapen.

Re: Franchi SPAS-12

kenza wrote:

Het zou kunnen dat HIPA gelijk heeft maar dat er serieus wat gesleuteld was aan dat wapen

Als er veel aan gesleuteld zou zijn, hoe zou HIPA het nog als SPAS kunnen herkennen? De SPAS heeft net zijn speciale (geforceerde commerciële) look door zijn specifieke elementen zoals de plooikolf met haak.

Moest HIPA of een andere getuige nu ooit verklaard hebben dat ze zeer snel (semi-automatisch) vuurden, bijvoorbeeld 5 schoten in 3 seconden met hetzelfde wapen, dan zou de SPAS veel meer in aanmerking komen of een andere semi-auto. En geloof me, een snelvuur met een semi-automatische riotgun, dat valt op. Het kan natuurlijk altijd dat de SPAS in manuele modus werd gebruikt, maar waarom dan dit wapen nemen. Dit zou zijn (ik denk dat ik het al eens heb geschreven) als vluchten met een GTI, maar enkel de eerste en tweede versnelling gebruiken. In een reëel vuurgevecht zou een dader toch altijd dit wapen in zijn semi-auto stand zetten. Hij zou zot zijn als hij het niet deed.

Ik herhaal nog eens mijn vraag ook aan HIPA. Heeft er ooit één getuige een dader zijn riotgun zien schouderen om te mikken, of was het altijd vuren vanuit de losse heup?

Ter info: De populariteit van de SPAS is hoe cynisch ook in België pas gekomen na de aanslag in Aalst, net omdat in de media was verschenen dat er een SPAS werd gebruikt en er wat wapenhandelaren handig op inspeelden. Daarvoor was het een bijna niet verkocht product omwille van zijn meerprijs t.o.v. een klassieke riotgun of een klassiek semi-automatisch jachtgeweer zoals van FN of Beretta. We zien dat in de VS ook. Als er een aanslag is gepleegd met een AR15 dan zie je een enorme commerciële boost in de verkoop van dat wapen. Gebeurt een aanslag met een AK47, dan zie je daar weer een significante stijging in. Vanuit de simpele redenering dan ben ben je zeker even goed bewapend als de vijand. Voor de rest is de SPAS een lomp en veel te zwaar wapen, met weinig balans (gewicht te veel naar voor). Van de duizenden die na Aalst verkocht zijn, is er waarschijnlijk bijna geen enkele ooit echt gebruikt. Het was een macho hebbeding voor wapenfreaks. Eigenlijk een gepimpte, uitgebouwde semi-automatische riot-gun die het van zijn militaire looks moest hebben. Je wil niet weten wat Franchi betaald heeft om het wapen in de Terminator film te promoten.

24

Re: Franchi SPAS-12

Ik vermoed dat HIPA intussen wel zeker van zijn stuk is! Waarom HIPA het als SPAS zou herkennen als er veel aan gesleuteld is, zal zijn omdat hij dat wapen al meer dan 10000 keer zal gezien hebben in zijn dromen. Ik vermoed ook dat de meeste slachtoffers en getuigen vluchten voor hun leven en niet durfden te kijken.

Re: Franchi SPAS-12

Ben wrote:

In Aalst is geen SPAS gebruikt:

(...) Bovendien waren het er vier: een revolver, een machinegeweer en twee totaal verschillende riot guns. Dat betekent dat de daders meer dan waarschijnlijk met z’n vieren waren, en niet met drie zoals de getuigen dachten. Tenslotte heeft de expertise vastgesteld dat er geen sprake was van de moordende SPAS-12 noch van de Heckler-und-Koch, waarover zoveel te doen is geweest. Dat waren bakerpraatjes.

Lees hier het hele artikel » Forum

Over gebruikte of wapens die ze bij hadden, er is de tekening van één van de daders van Aalst met een HK uitziend wapen op de rug. In augustus 1985 is er de overval in Waver met een HK die door sommige aan de bende gelinkt wordt.   

Walibi: de vergeten Bende-aanslag
15 Augustus 1985
Onderzoeksrechter Doraene koppelde voor de Bendecommissie nog een andere aanslag aan Bouhouche en Beijer, namelijk de overval in het pretpark Walibi van 15 augustus 1985, waarbij een geldkoerier neergeschoten werd. Maar over die overval wilde Doraene voor de Bende-commissie slechts achter gesloten deuren praten.

Doraene verwees later in zijn getuigenis wel naar enkele wapens waaronder een uitzonderlijk Heckler und Koch, die Beijer onder een valse naam aangekocht had. Dit type wapen werd gebruikt bij de Walibi-overval. Dit werd geconstateerd aan de hand van de expertise van de kogelhulzen. Volgens voormalig procureur-generaal Demanet van Bergen, die het parket van Charerloi superviseerde, was de Walibi-overval een van de vergeten aanslagen van de Bende van Nijvel.

Er zijn getuigen in Aalst die een HK uitziend wapen gezien hebben ook een SPAS. Dat getuigen een HK gezien hebben is zeker mogelijk dus ivm de SPAS sluit ik het ook niet uit.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

26

Re: Franchi SPAS-12

De koerier in Waver werd vermoord met een Heckler und Koch P7. Het wapen op de tekening van één van de daders in Aalst is een Heckler und Koch MP5.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Franchi SPAS-12

Ben wrote:

De koerier in Waver werd vermoord met een Heckler und Koch P7. Het wapen op de tekening van één van de daders in Aalst is een Heckler und Koch MP5.

Louter ter illustratie: De P7 is een compact pistool, de MP5 een machinepistool.

P7:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7c/H%26K_P7_%286825671856%29.jpg/1920px-H%26K_P7_%286825671856%29.jpg

MP5:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4d/Heckler_%26_Koch_MP5-1.jpg/800px-Heckler_%26_Koch_MP5-1.jpg

De P7 is wel een zeldzaam ding in België omwille van zijn kostprijs t.o.v. andere 9mm pistolen.

28

Re: Franchi SPAS-12

Kees BK wrote:

De P7 is wel een zeldzaam ding in België omwille van zijn kostprijs t.o.v. andere 9mm pistolen.

Volgens mij waren zowel de MP5 als compactere P7 gestolen bij het SIE. Beijer zegt in zijn boek dat hij een H&K 7 9mm heeft en het een van zijn favoriete wapens is:

Voor dit alles moet je wapens hebben, dat is evident. Alle deelnemers beschikken over hun eigen, vaak indrukwekkende arsenaal. De leden zijn meestal echte wapenfreaks. Ook op dit vlak wordt de relatieve bescheidenheid van mijn uitrusting door de andere schutters met een scheef oog bekeken. Maar ik heb alleen de wapens bij die me het beste liggen: een AR15 kaliber 223, die lekker licht in de hand ligt, een Heckler & Koch 07 9mm-pistool dat erg functioneel is, een geweer voor het precisieschieten, in feite een eenschotskarabijn met grendel Number One, eveneens kaliber 223, en een riotgun FN omdat we er nu eenmaal een moeten hebben.

Re: Franchi SPAS-12

Dat klopt ook. Een P7 wordt enkel gekocht door een "kenner" omwille zijn specifieke werking. Het ziet er niet indrukwekkend of speciaal uit, integendeel. Heel anders dan de klassiekere uitgebouwde parcour-schutters-pistolen. Geen "Hollywood"-ding. En dan nog eens duur ook. Duurder van pistolen die er veel indrukwekkender en macho uit zien. Als combat-pistool was enkel zijn beperkte magazijninhoud t.o.v. klassiekere pistolen als een FN HP 9mm commercieel een probleem. Maar voor een goede schutter is dit niet echt een probleem. smile Maar om het simpel te zeggen het meest direct veilig schietklaar compact pistool ooit ter wereld gemaakt. En niet te zwaar om constant te dragen. Ik wist het niet maar het verbaast me dan ook helemaal niet dat Beijer dit als zijn lievelingspistool in die tijd heeft aangeduid.

30

Re: Franchi SPAS-12

We zijn hier wel offtopic aan het gaan, maar correctie op mijn vorige post:

De P7 was onder een valse naam gekocht door Beijer in Waver. En die P7 is mogelijks in Walibi gebruikt. De P7 was dus niet gestolen bij het SIE/Dyane. Daar werden 2 andere types H&K gestolen:

  • MP5

  • M8SP2

Doch, ik vind geen verdere info over die M8, behalve dat M8 een aanduiding is bij een P7 (als P7M8). Is de P7 en M8 dan toch hetzelfde wapen?

Details over wat gestolen was bij het SIE » Forum