241

Re: Jean Bultot

It Ain't Over 'Til It's Over

Dit gezegd zijnde, heeft er iemand van ons een idee wat het moet zijn 40 jaar lang te moeten leven tussen hoop en wanhoop?

Is een proces voor slachtoffers echt een manier om een hoofdstuk af te sluiten?

Tamara De Groof: “Je kan nooit veralgemenen maar ik stel vaak vast dat het proces voor veel slachtoffers wel een zeer belangrijk moment is. Een keerpunt zelfs. Slachtoffers wachten daar op om verder te gaan met hun leven. Dat is misschien nog iets anders dan echt afsluiten. Die 12 mensen van de jury die besluiten dat een dierbare onrecht is aangedaan en dat een dader daarvoor verantwoordelijk wordt gesteld, dat is heel belangrijk. Het is een moment waarop mensen zich erkend voelen en er ruimte ontstaat voor iets anders. Het valt trouwens op dat slachtoffers vaak veel serener reageren dan de buitenwereld. Mensen lezen een artikel in de krant en roepen al snel dat de dader er goedkoop van afgekomen is. Maar slachtoffers willen antwoorden op hun vragen, de dader in de ogen kijken en een manier vinden om verder te gaan. Ze willen zich niet verlagen tot het niveau van de dader. Ik heb daar het grootste respect voor”.

En dan zwijgen we nog over en sorry dat ik het zo noem "de nevenschade" die slachtoffers aangedaan werd.

"Ieder slachtofferverhaal is uniek, maar er moet toch een verschil zijn tussen iemand die erbij was en mensen die iemand verloren hebben?

De Groof: “Dat is absoluut zo. Mensen die iemand verloren hebben, maken een rouwproces door. Het is vreselijk om je kind te verliezen bij een aanslag. Maar iedereen erkent hen als slachtoffer. Niemand twijfelt aan hun verlies. Bij iemand die erbij was, is dat anders. Die worden vaak niet geloofd. En dat is zeer zwaar."

Slachtoffers die niet geloofd werden ... overleden slachtoffers die in hun leven wel iets zullen gedaan hebben waardoor ze op de dodenlijst terecht kwamen ... slachtoffers die plots Facebookberichten van hun overleden geliefden zien verschijnen ... én slachtoffers die na de feiten moeten overleven dankzij giften van medemensen.

Ik weet niet of het de Belgische staat was die aan de trekker trok maar ik weet wel dat de Belgische staat al 40 jaren aan de rekker trok om het lijden te rekken.

Dus neen, ik heb niet het lef of de wil de slactoffers nog hoop te geven. Trouwens, wie zijn wij in dit hele verhaal? Ondanks onze oprechte (of minder oprechte?) bedoelingen?

Ik heb eigenlijk maar één wens en dat is dat de slachtoffers eindelijk, eindelijk op de best mogelijke manier verder kunnen gaan met hun leven. Als er nog één euro in onze schatkist zit, krijgen ze van mij die laatste euro om zich zo goed mogelijk te laten bijstaan en omringen. Ik betwijfel zelfs of de financiele hulp die ze tot nu kregen genoeg was om hun advocaten te betalen.

Zou er eigenlijk één iemand naar die slachtoffers toe gestapt zijn met de vraag; "Wat kunnen wij nog voor jullie betekenen?" Ik denk het niet.

Wie moet dit soort beslissingen nemen in dit land? En met wat zijn die momenteel bezig? Ik durf het antwoord zelfs niet neerschrijven.

242

Re: Jean Bultot

steinerprag wrote:
Bossi wrote:

Met the end heb ik geen zaken. Binnenkort zal het Federaal Parket wel in het nieuws komen. Ik kan u het droevig nieuws al voorspellen.


Ik ben wel van oordeel dat je de hoop van de nabestaanden niet mag wegnemen, Bossi. Daar zou je je toch echt in moeten kunnen vinden, niet?

Oprecht en eerlijkheid. De waarheid niet omzeilen. Geen dode mussen in de handen leggen. Dat is niet de hoop wegnemen maar eerlijk zeggen wat er te wachten staat. Het kan ook niet de bedoeling zijn dat er door gebrek aan sterke aanwijzingen onschuldigen moeten vervolgd worden.

Gebrek aan ordentelijke vaststellingen kan men men na veertig jaar niet meer rechtzetten. Overtuigingsstukken die definitief verdwenen zijn kan men echter ook niet meer terug toveren. Hoe nonchalant men omsprong met overtuigingsstukken is ondertussen ook wel duidelijk geworden.

Met DNA onderzoek is het ook opletten. Een studie van de Australische Flinders University toonde onlangs nog aan dat iemand DNA kan achterlaten enkel en alleen door het feit dat die persoon in de directe nabijheid geweest is, zonder het aan te raken.

243

Re: Jean Bultot

Ik kan het bovenstaande alleen bijtreden. Het is mijn oprechte en eerlijke mening dat een proces gewoonweg niet realistisch meer is.

Er zijn ten eerste al geen hoofdverdachten tegen wie voldoende aanwijzingen bestaan, laat staan bewijzen, om ook maar een kans op slagen te hebben op een veroordeling. Ik zie op dit forum soms leden verwijzen naar "het proces Clottemans". Het klopt dat die veroordeling tot stand kwam zonder materiële bewijzen of getuigenissen. Dat betekent echter niet dat er gewoon "met de natte vinger" of "op goed geluk" werd gewerkt. Er werd besloten dat mevrouw Clottemans schuldig was op basis van een geheel van elementen op basis waarvan het assisenhof meende dat maar een conclusie mogelijk was. Bij wijze van spreken: op basis van wat men wist, was het onmogelijk dat zij de bewuste parachute niet had gesaboteerd.

Ten tweede is het dossier in zijn geheel zo mismeesterd dat een eerlijk proces, 40 jaar na de feiten, eenvoudigweg niet meer mogelijk is. D.w.z. dat hele delen van het dossier zijn verdwenen, alsook talrijke bewijsstukken. De autoriteiten die het onderzoek zelf doen geraken er amper uit, laat staan een rechtbank en verdediging.

Aangezien een proces onmogelijk is geworden, moet men daaruit het enige redelijke besluit trekken: het onderzoek dient te worden afgesloten.

Re: Jean Bultot

Een proces is niet meer mogelijk, een waarheidsgetrouw relaas voor de geschiedenis boeken wel. Ik hoop dat mensen van mening zijn dat ook dit heel wat waard is.

Mensen met kennis van zaken moeten nederdalen vanop hun dogmatische berg. Geens zei dat de Bende niet bestond en ze was correct in begrijpen maar fout in reconstrueren teneinde ook zij de holistische kaart trok. Stel alles maar dan ook alles in vraag en kom tot de omgekeerde conclusie van Vermassen met betrekking tot verschillende dadergroepen onder hetzelfde motief. Ga ervan uit dat iedereen liegt in dit dossier om vervolgens puzzelstukken te gaan leggen en te besluiten dat mogelijk meer mensen de waarheid spraken dan je ooit voor mogelijk hield. Het is mogelijk.

245

Re: Jean Bultot

Renne wrote:

Waarom wouden ze Bultot viseren (als het zo zou zijn)?

Werden de zaken die naar Bultot wijzen gevonden voor of na dat hij zijn uitspraken i.v.m. Bruno Vandeuren en Dekaise gedaan heeft? Misschien wouden ze hem intimideren om daar verder over te zwijgen?

Biggus Dickus wrote:

Bultot zou de avond voor de raid op Aalst een agent van de Staatsveiligheid hebben gebeld met de vraag of deze geen machinegeweer had, want hij had er dringend eentje nodig. Aangezien deze uitgekiende overval toch wat voorbereiding zal hebben gevergd lijkt het me uiterst bizar dat Bultot, als hij er iets mee te maken had, de avond ervoor nog op zoek moet gaan naar een wapen terwijl hij ze zelf maar voor het uitkiezen had.

Daarom denk ik dat hij erin geluisd wordt... Als ik weet dat er een (minstens) driedelig moordcommando op me afgestuurd wordt die militaire gevechtstaktieken hanteert zou ik ook liever een machinepistool in mijn handen hebben dan een wapen dat ik na 7 (?) schotten moet herladen....

246

Re: Jean Bultot

Ik denk dat iedereen waarvan er iets zogezegd gevonden is erin geluisd is. DS, B, GJ, enz. Ik zou als ze nog leeft de prostituee dat Bultot zijn portefeuille geript heeft nog eens op de rooster leggen. Voor te vragen wie haar opdrachtgever was want tenslotte is een deel van de inhoud van de portefeuille terug gevonden in de vuurhaard.

247

Re: Jean Bultot

Alainke wrote:

Daarom denk ik dat hij erin geluisd wordt... Als ik weet dat er een (minstens) driedelig moordcommando op me afgestuurd wordt die militaire gevechtstaktieken hanteert zou ik ook liever een machinepistool in mijn handen hebben dan een wapen dat ik na 7 (?) schotten moet herladen ...

Drie moordenaars die met zware wapens vanop korte afstand vuurden op ongewapende en ongetrainde burgers die niet terugschoten. Dat waren geen hooggetrainde commando's, anders hadden ze daar wel gestaan met MP5's (die van Diane die Bouhouche begroef onder het viaduct en die nooit in het 'bende' circuit gekomen zijn) in plaats van een Ingram die op auto zo snel vuurt dat hij niet te controleren is als secundair wapen en hadden ze anders bewogen. Die riotguns zijn moordend op korte afstand, op een meter of 30 stellen ze niet veel meer voor.

Een toendertijd algemeen verkrijgbaar standaardwapen was het pistool FN GP 9 mm. Capaciteit kamer en lader; 13 patronen. Laderwissel door een gemiddeld getraind persoon een paar seconden.

Bultot deed aan practical shooting en was er naar 't schijnt lang niet slecht in. Hij zal ongetwijfeld geoefend hebben op een klassieke drill die 'Mozambique' heet: vanaf geholsterd pistool op een meter of acht 2 schoten center mass en één in het hoofd in minder dan 3 seconden.

Als ze niet vanuit een hinderlaag lagen te wachten en hij had een simpele GP dan was het 3 tegen 1 m.i. 50-50 op zijn best.

Daarbij, als je weet dat 'ze' mogelijk achter je aan zitten en je kan niet naar de politie: doe wat hij uiteindelijk ook gedaan heeft: verhuis naar de andere kant van de wereld.

Ik had de indruk (maar ik herinner me de bron niet) dat Bultot voor iemand anders die mitraillette moest vinden.

248

Re: Jean Bultot

Ja, kan natuurlijk ook altijd... mijn wapenkennis reikt niet verder dan "ik denk dat een machinegeweer wel een volautomatisch wapen is, dus dat zal dan wel het snelst veel kunnen schieten zeker." Het zou inderdaad wel toevallig zijn moest hij net ontdekt hebben dat ze achter hem zitten de avond voor Aalst! Dan klinkt "zorg dat je dan aan een bepaald wapen geraakt of er zal je dit of dat overkomen" inderdaad aannemelijker. Tot zover de poging tot meedenken achter een verklaring.

249

Re: Jean Bultot

Heeft dit alles nog zin? Bultot is dood, van hem zullen we het dus nooit te weten komen. We kunnen zo verder blijven veronderstellen tot in het oneindige. Want wat als die twee verklaringen over de zoektocht van Bultot naar een wapen voor Aalst vals waren. We weten dat ze voor de staatsveiligheid werkten, wat als de staatsveiligheid betrokken partij was? ( Waarvoor ook een aantal bewijzen te vinden waren.) We zullen er nooit uit geraken. Misschien zie ik het te pessimistisch in maar indien ik dit hele forum moet samenvatten in 1 woord dan is dat: Beetgenomen. En zeg nu zelf, welke bende criminelen is gedurende bijna 40 jaar in staat ons beet te nemen? Welke bende criminelen gaat er een jaar voor de feiten papieren stelen bij Bultot om er dan na de feiten een dwaalspoor mee te leggen? Ik kan maar 1 bende bedenken en dat is de Bende van België.

250

Re: Jean Bultot

Nee, het heeft geen zin meer. Zelf ben ik niet overtuigd van die grote complottheorie en ook niet van het feit dat het allemaal doelbewuste dwaalsporen zijn maar weten doe ik het uiteraard ook niet. Te lang geleden, teveel zaken die 'vaststaan' maar bij nader onderzoek gebaseerd zijn op drijfzand, te veel mogelijke betrokkenen die inmiddels dood zijn, te lang geleden allemaal ... Ik denk dat het tijd wordt om ons collectief falen onder ogen te zien, de stop eruit te trekken en het dossier toegankelijk te maken voor onderzoekers zodat er hopelijk nog een paar lessen kunnen getrokken worden uit heel deze ramp.