1 (edited by Kim 20-06-2007 21:55)

Topic: Jean Bultot

De huiszoeking bij Bultot

Op 14 november werd aan het parket te Brussel gemeld dat Jean Bultot in zijn woonplaats in de gevangenis van Sint-Gillis wapens en munitie zou hebben verborgen. Bij een huiszoeking werden verschillende laders van vuurwapens, verscheidene honderden patronen en zes bussen buskruit ontdekt. Bultot gaf toe aan verschillende personen te hebben verkocht en zelf het merendeel van de bij hem gevonden patronen te hebben gefabriceerd. Er zij aangestipt dat Bultot een vurig wapenliefhebber was en in een schietclub aan 'practical shooting' deed.

Ten laste van de genaamde Bultot werd op 16 november 1985 een aanhoudingsbevel uitgevaardigd. Kort na de arrestatie van Jean Bultot werd een huiszoeking verricht in zijn ambtswoning. Op dat moment belde een man aan, die zich legitimeerde als lid van de Staatsveiligheid. Hij vroeg de spullen te mogen doorlopen die in beslag werden genomen. Toen hij de aktetas van Bultot nam, die enkele documenten bevatte en aanstalte maakte ermee te verdwijnen, zeiden de speurders dat dat niet kon. Het kwam tot een hoogoplopende discussie, die zowat een half uur duurde. Toen trok de man van de Staatsveiligheid zijn dienstwapen en verdween met de aktetas ...

Lees meer » Jean Bultot

De getuigenis van een jogger

In mei '87 meldt een getuige zich bij de onderzoeksgroep in Charleroi. De getuige wordt in het proces-verbaal van het verhoor niet bij naam genoemd. De man bestierf het immers van de angst. Hij wordt door de verbalisant omschreven als iemand die de indruk geeft geloofwaardig te zijn en als iemand die dagelijks tot tweemaal toe zijn geliefkoosde hobby beoefent, joggen. De 'jogger' verklaart dat hij een foto zag van Jean Bultot in La Dernière Heure van 1 juli 1986 en dat hij hem formeel identificeerde als de man die zich herhaaldelijk, 7 à 8 maal, aan de benzinepompen van de Colruyt ophield in de periode voor de overval in Nijvel. De dag van de feiten zag hij opnieuw dezelfde man op dezelfde plaats.

De jogger vertelt er nog bij wat hij dacht: 'Tiens, dat is zo iemand als ik, die buiten op zijn vrouw wacht op het moment dat zij in het warenhuis de inkopen doet.' Volgens de jogger gaat het om Bultot, ondanks het feit dat de man een naar beneden gekrulde snor droeg en lang gegolfd haar, wellicht een pruik. De man verplaatste zich, volgens de jogger, de dag van de feiten in een witte Mercedes. Bij andere gelegenheden zag hij een rode wagen, die telkens halt hield voor een eetgelegenheid in de onmiddellijke omgeving van de Colruyt. Men legt de man andere foto's voor. Telkens opnieuw duidt hij Bultot aan als de persoon die tijdens de nacht van 16 op 17 september 1983 aanwezig was op de Colruytparking.

Lees meer » Jean Bultot

2

Re: Jean Bultot

Ik verklaarde eerder al eens dat Bultot mensen zocht om schijnovervallen te plegen, maar wie zat er achter dat idee? Als het waar zou zijn tenminste. Ik lees in het boek De Bende en co toch dat Bultot omging met zowel politiekers als met gangsters. Bultot en zijn schietclub Phenix werden definitief uitgesloten door de Belgian Practical Shooting Association. Toch slaagde hij er in nog een open kampioenschap te organiseren op de schietstand Triton, onder het zwembad in Evere, de wedstrijd werd gepatroneerd door minister Cécile Goor en Pierre Mainil (beiden ex-leden van CEPIC). En richtte hij later zijn eigen federatie op.

In Triton gaf Bultot eerder ook al demostraties voor ambtenaren,politie en inlichtingendiensten om de kwaliteit aan te tonen van de kogelwerende kunststof KEVLAR bij gebruik in autoportieren. Bultot maakte tijdens de demonstratie gebruik van een wapen dat hem geleverd werd door Antoine Delsault, een gepensioneerde militair, militant van Forces Nouvelles en betaald informant van de Staatsveilgheid.

Op 9 november 1985 word in bossen van Houssières een uitgebrande GTI aangetroffen. In de portieren van de auto vond men sporen van Kevlar terug. Ook  verbrande documenten en papier, waarvan een stuk niet verkoold was, daar stonden een paar woorden op zoals "ventre" en "genou". En een treinticket Brussel-Oostende. En een foto van een vrouw die onherkenbaar was maar waar men wel kon zien dat het kind naast haar op de foto helblond was. Het handschrift was van de vriendin van Bultot, Claudine Falkenburg. Zij werkte in die periode op het kabinet van Cecile Goor (minister). Het zoontje van Claudine had helblonde haren. En zij reisde veel van Brussel naar Oostende.

Als we dit nu allemaal eens bekijken: De Bende die de GTI in brand stak moet toch in verband gestaan hebben met Bultot. Misschien niet rechtstreeks, want eigenlijk lijkt het erop dat ze hem er willen inluizen. Of niet? Waarom brand dat papier en die niet helemaal op en licht daar een treinticket? Ik vindt dit toch vreemd zaakje.

Hoe was de band tussen Bultot en Bouhouche? Ze kenden elkaar goed en waren vrienden, maar was dat echt vriendschap? Want als ik dan lees dat Bouhouche de moord van Mendez in Bultot zijn schoenen wil schuiven dan stel ik mij toch vragen. Ik denk dat Bouhouche zijn vrienden misbruikte, zoals Bultot, Mendez en misschien ook wel Beijer. Bouhouche was vals denk ik, vriendschap kon alleen als hij met die mensen iets kon doen en er iets van gedaan kon krijgen en er zelf beter van werd of kon worden.

3

Re: Jean Bultot

Renne wrote:

In Triton gaf Bultot eerder ook al demostraties voor ambtenaren,politie en inlichtingendiensten om de kwaliteit aan te tonen van de kogelwerende kunststof KEVLAR bij gebruik in auto portieren.

Dat wist ik niet. Dat kan zeer belangrijke informatie zijn omdat de Bende van Nijvel kevlar inbouwde in haar VW Golf GTI's, met name in de deuren. Het was waarschijnlijk ook een rijkswachter (of rijkswachters) die de tip doorspeelde aan de Bende dat er bij Wittock-Van Landeghem utlra-geheime kogelvrijvesten lagen. De rijkswacht heeft altijd ontkend dat ze voor de Bende-overval in Temse contacten had met het textielbedrijf. Verschillende bronnen binnen het bedrijf hebben dat altijd ontkend en gezegd dat de rijkswacht al sinds 1980 kogelvrijevesten ontwikkelde met Wittock-Van Landeghem. Dus waarom liegt de rijkswacht? De speurder die van  het Comité P deze verklaringen moest nagaan, was ... een rijkswachter. Het resultaat zal iedereen wel bekend zijn.

Renne wrote:

Op 9 november 1985 word in bossen van Houssières een uitgebrande GTI aangetroffen.

De Golf werd pas op 11 november gevonden. Het uitgebrand stapeltje rommel werd in de namiddag van 9 november gevonden door een wandelaar. De afstand tussen de uitgebrande Golf en de documenten is ook vrij groot. Meer » Onderzoek

Volgens mij zijn de documenten die werden teruggevonden in het bos een dwaalspoor. Ze branden een Golf uit tot er enkel nog het geraamte overblijft, maar ze slagen er niet in om een stapeltje papier te vernietigen. En toevallig wijzen die documenten naar Jean Bultot. Als je zo'n papieren wilt vernietigen dan doe je dat iets professioneler.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

4

Re: Jean Bultot

Ben wrote:

De Golf werd pas op 11 november gevonden. Het uitgebrand stapeltje rommel werd in de namiddag van 9 november gevonden door een wandelaar. De afstand tussen de uitgebrande Golf en de documenten is ook vrij groot.

Mooie details, om er een beeld van de vormen. De afstand is inderdaad wel vrij groot tussen die Golf en de rommel. Waarom wouden ze Bultot viseren (als het zo zou zijn)? Bultot liep ook met die plannen rond om warenhuizen te overvallen met schijnovervallen.

Over die getuigen die de 3 zagen in het bos en pas na 18jaar met die verklaring afkwamen: Stel dat die getuigenis klopt van "ça va, docteur", dan moet daar een dokter aan te pas gekomen zijn. En dan zou die toch niet dood aan het gaan zijn, want we waren dan al +/- 4u00 na de overval. Ze gaan hem toch geen 4u00 laten creperen, misschien is hij daar gewoon verzorgd door een dokter.

Ik heb via iemand nog informatie dat er MISSCHIEN iemand gewond zou geweest zijn, maar voorlopig is het nog onduidelijk. Als er een lijk was hadden er toch familieleden moeten reageren of zo, of kennissen? In een lijk geloof ik eigenlijk niet maar wel dat de hij gewond was eventueel.

Een vraagje: Stel, ik bloed hevig buiten,kan men na 20jaar dan nog DNA uit de plaats halen waar het bloed is opgevallen, bv op een stenen ondergrond of op gras?

5

Re: Jean Bultot

Renne wrote:

Waarom wouden ze Bultot viseren (als het zo zou zijn)?

Misschien omdat Bultot het slachtoffer was van chantage. Misschien omdat Bultot de perfecte bliksemafleider was van de Bende. Wat natuurlijk niet wegneemt dat Bultot een grote verdachte is in het onderzoek, en dat komt niet alleen door die halfverbrande rommel. Maar het probleem met die halfverbrande rommel is dat hij maar half verbrand is. Iemand moest het vinden, iemand moest zien dat er stempels van de Delhaize in Overijse op de cheques stonden, iemand moest die wapenencyclopedie vinden.

De getuigenis over 'ça va docteur' werd opgetekend in 1986. Nadat de onderzoekers de zakken in het kanaal hadden gevonden. De man werd wakker door mannen die iets in het water hadden gegooid en hoorde één van hen zeggen 'ça va docteur'. De getuigen die 18 jaar na de feiten opdoken, waren mensen die in het lichtschijnsel van hun wagen een man naast een Golf zagen liggen, daarnaast stond een 'grote man' en nog een andere persoon.

Renne wrote:

Als er een lijk was hadden er toch familieleden moeten reageren of zo, of kenissen?

Een normaal mens zou zoiets denken, maar het zouden mensen kunnen zijn zonder familie, zonder vrienden. Een persoon die enkel nog zijn twee kameraden heeft waarmee hij overvallen pleegt. Of, een huurmoordenaar, een soldaat die werkt voor de persoon die hem het meeste geld geeft.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Jean Bultot

Jean Bultot op YouTube » Confituurparty opgedoken op YouTube

Re: Jean Bultot

Bultot zou de avond voor de raid op Aalst een agent van de Staatsveiligheid hebben gebeld met de vraag of deze geen machinegeweer had, want hij had er dringend eentje nodig. Aangezien deze uitgekiende overval toch wat voorbereiding zal hebben gevergd lijkt het me uiterst bizar dat Bultot, als hij er iets mee te maken had, de avond ervoor nog op zoek moet gaan naar een wapen terwijl hij ze zelf maar voor het uitkiezen had.

8

Re: Jean Bultot

Inderdaad, Bultot had connecties genoeg om zich te voorzien van wapens maar misschien was het wel een tactische zet, om de Saatsveiligheid erbij te betrekken. Ik zou wel eens willen weten of Nederlanders echt betrokken zijn bij de Bende of was het een afleidingsmanoeuvre (de Mercedes met Nederlandse nummerplaten)? Als Bultot op de één of andere manier bij de Bende betrokken was dan zal hij ook wel geweten hebben dat die agent deze informatie zou rapporteren. Ik vindt het een raar verhaaltje.

Re: Jean Bultot

Renne wrote:

Inderdaad, Bultot had connecties genoeg om zich te voorzien van wapens maar misschien was het wel een tactische zet,om de Staatsveiligheid erbij te betrekken.

Dit lijkt me inderdaad waarschijnlijk, en kan worden vergeleken met het feit dat Philippe De Staerke enkele uren voor de overval in vol ornaat even poolshoogte zou komen nemen.

Wat de Nederlanders betreft: volgens Antoine Delsaut, goede bekende van Bultot en de informant van de Staatveiligheid aan wie Bultot het machinegeweer vroeg, heeft verklaard dat Bultot de dag na de overval bij hem thuis is komen aperitieven en hem heeft verteld dat 'de Nederlanders' achter de raid zaten.

Delsaut nam dit gesprek, waarin Bultot hem trouwens toevertrouwde dat alles draaide om afpersing en dat iedereen die zijn mond voorbij praatte zou worden koud gemaakt, op op band, maar dit bandje zou op de Staatsveiligheid 'verdwijnen'. Weet iemand soms in hoeverre het spoor naar de Nederlanders gevolgd geweest is, of er überhaupt enige aandacht is aan geschonken?

10

Re: Jean Bultot

Waarom had hij het dan dringend nodig? Vergeet niet dat Jean Bultot een hoofdverdachte is. Als die dan opeens de avond voor de overval nog dringend een mitrailette nodig heeft, dan ga je toch vragen stellen. Ging er opeens nog een vierde man mee met het overvalcommando en moesten ze nog snel een wapen zien te vinden? Oké, niet echt professioneel maar het kan een reden zijn. Als hij dan de dag erna laat uitschijnen dat hij de waarheid kent, dan kan je maar één conclusie trekken. Of wou Bultot zich enkel interessant maken tegenover die informant? Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk, hij maakt op die manier enkel zichzelf verdachter. Hij vertrouwde die persoon, hij wist echter niet dat die het gesprek had opgenomen.

Bultot zijn reactie: "Dat gesprek, daags voor Aalst, dat is verzonnen." Als dat waar is kunnen we enkel concluderen dat Bultot iemand is met een gigantisch aandachtsprobleem. Ofwel liegt Bultot en kent hij de waarheid.

En de reactie van de Cel Waals Brabant? Voorspelbaar: Een zucht weerklinkt bij Eddy Vos van de cel-Waals-Brabant, die een kwarteeuw na datum nog steeds naar de Bende van Nijvel speurt. "Het verhaal van die twee informanten is ons bekend", zegt Vos.

Dus met andere woorden, we kenden het al maar we hebben er eigenlijk niets meer gedaan. Ben ik nu de enige die denkt dat die een doorbraak zou kunnen zijn als ze eens moeite deden. Zou het niet interessant zijn om Bultot nog eens - hard - te ondervragen?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube