271

Re: Jean Bultot

Eén van de ergernispuntjes voor wie er soms beroepsmatig moet zijn of ermee te maken heeft is dat de procedures, systemen en registratie er al 100 jaar hetzelfde zijn. Ik heb het dan over Sint-Gillis en Vorst.

Genummerde bladzijden trouwens. Je kan er nu nog lang over discussiëren maar ik zeg jullie: behalve als er 4 of 5 personen mee in het complot zitten kan niemand buiten zonder dat het traceerbaar is.

Ben zegt dat hij bewijs heeft dat er toch personen officieus buitenraakten en ik twijfel niet aan zijn woord maar dan kan je dat terugvinden (in theorie, die registers van toen zijn weg of ontoegankelijk, minstens in Brussel) ofwel had Bultot 4 à 5 maten die allemaal op het juiste moment op de juiste plek zaten.

272

Re: Jean Bultot

Waar liggen al die registers trouwens waarin alles zo minutieus bijgehouden werd? In het archief van de betrokken gevangenis? Bij Justitie? Want dat zou willen zeggen dat men in de gevangenissen veel nauwkeuriger werkte dan bij Staatsveiligheid.

Ter illustratie:

Zoals afgesproken kwam Bultot op 10 november even langs bij de Delsauts om onder het genot van een alcoholische versnapering wat gezellig te roddelen. De heer des huizes had een micro verstopt achter een sanseveria en bracht het gesprek listig op de schietpartij in Aalst. Direct na het gezellig samenzijn nam Delsaut contact op met de Staatsveiligheid. Daar namen drie speurneuzen kennis van het hele verhaal, luisterden het gesprek af, dronken een glas en lieten de zaak voor wat ie was.

Een kleine anderhalf jaar later werd het intelligente supertrio verhoord door onderzoeksrechter Freddy Troch. Ja, ja, ze hadden de verklaringen van Delsauts keurig in een file gestopt. Maar de opnames waren wel verdwenen ...

Een half jaar later maakte Delsaut zelf zijn entree bij Freddy Troch en hij vertelde onder meer het volgende: De informant nam het gesprek op en alarmeerde de Staatsveiligheid. De informant zou echter zijn teruggefloten en zijn tape werd niet meer terugbezorgd.

Of zijn die archieven ook verbrand, vol water gelopen of opgegeten door de ratten? M.a.w. denkt u dat het mogelijk zou zijn deze archieven heden ten dage nog te raadplegen?

Zullen we eens proberen? » www.arch.be

273

Re: Jean Bultot

Fenix, het heeft geen zin om lastig te worden op de boodschapper.

Herlees wat ik erover geschreven heb als je wil. Neen, in St-Gillis en Vorst zijn heelder jaargangen niet meer toegankelijk. Ik zou het moeten nakijken maar volgens mij is de betrokken periode verloren gegaan na een brand van het dak, gevolgd door waterinsijpeling. Heelder kasten zijn ondertussen ontsmet (schimmel) maar moeten nog gesorteerd worden.

» search.arch.be | www.researchgate.net

274

Re: Jean Bultot

Euh ... ik ben helemaal niet lastig op de boodschapper en ik heb de foto's van de archieven van rond die periode gezien. Erg. Temeer daar de archivarissen al jaren over problemen spraken. En indien ik echt lastig word op jou zal ik het laten weten.

275

Re: Jean Bultot

Na zijn proces bleef hij uiteindelijk 5 dagen effectief in de cel en werd toen vrijgelaten. Hij verspeelde wel voor 10 jaar zijn burgerrechten. Na zijn vrijlating bood Bultot, die als licentiaat-criminologie geen job kon vinden, zich aan bij het OCMW van Schaarbeek. Daar kon hij 3 maanden aan de slag als bewaker van het gemeentelijk kerkhof.

Na deze periode vond de ex-gevangenisdirecteur werk als chauffeur bij een koerierbedrijf. “De eerste avond al belde één van de klanten van het bedrijf de directeur op”, aldus Bultot. “Hij besloeg er zich over dat de firma zulke louche kerels als ik in dienst had. Ik werd onmiddellijk ontslagen.”

Vervolgens ging hij aan de slag als taxichauffeur. “In amper enkele uren tijd werd ik, met een onschuldige klant vanachter in de auto, tweemaal door een dozijn tot de tanden gewapende politiemensen klemgereden. Diezelfde dag betekende dat ook daar mijn ontslag.” Een volgende job, weer als koerierschauffeur, liep uit op dezelfde sisser.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

276

Re: Jean Bultot

Nog eentje van november 1990:

“Fanaat van wapens maar geen doder”

(...) Zowel bij de parketten van Nijvel, Charleroi, Brussel en Dendermonde, is geweten dat twee dagen na de moordpartij van de bende in Aalst (8 doden), op 11 november 1985 in ’s Gravenbrakel (Waals-Brabant) niet alleen de Golf GTI werd gevonden die in Aalst bij Delhaize door het moordcommando werd gebruikte, doch ook een stukje verfrommeld papier van de hand van een vrouw die indertijd nog de vriendin van Jean Bultot is geweest. Die vrouw was lid van de Phenix, de schietclub van Bultot. Niets wees er echter op dat zijzelf met de bende enig uitstaans aan.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

277

Re: Jean Bultot

Bultot stond dichtbij een aantal figuren van WNP en ook van Bouhouche/Beijer en een aantal criminelen zoals de De Staerkes. Hij was ook een (goed) practical shooter en herlaadde munitie. Dat herladen zie je quasi enkel in schuttersmilieus waar zeer veel munitie verbruikt wordt want anders is het sop zeker bij courante kalibers zoals 9x19 en 7.65 mm de kool niet waard want de machines kosten toch wel wat. Bij diverse bendefeiten werd herladen munitie gebruikt hetgeen de identificatie aan de hand van markeringen op de huls niet eenvoudiger maakte. Hij kende wapens ook door en door - net zoals Bouhouche en Mendez - en een loop bijwerken of een slagpin omwisselen was voor hem technisch geen enkel probleem.

Tenslotte doken er zoals aangehaald materiële elementen op die hem linkten. Minstens moeten personen die rechtstreeks betrokken waren bij bendefeiten dicht in zijn buurt gestaan hebben. Minstens.

Ik kan niet geloven dat hij werkelijk van niets wist.

278

Re: Jean Bultot

Natuurlijk wist hij van alles maar een beetje te veel aanwijzingen in zijn richting. En te ...

279

Re: Jean Bultot

Op het Waalse forum legde Robert Beijer uit dat Bultot, Bouhouche en Mendez één en dezelfde bende waren (verenigd door het midden, schieten en wapens).

280

Re: Jean Bultot

Ik denk dat hij nog minstens een paar personen waaronder zichzelf vergeten is. Het is hij die foto's van de omgeving van de Delhaize te Aalst heeft gemaakt en daarna aankwam met een flutverhaaltje hé. Maar dat zij niet de uitvoerders waren, zeker niet van alle feiten staat ook vast.

fenix wrote:

Natuurlijk wist hij van alles maar een beetje te veel aanwijzingen in zijn richting. En te ...

Ik kan dat niet weerleggen, fenix. Maar voor bv. die halfverbrande documenten bij de cheques stel ik me dan toch de vraag: hoe hebben 'ze' het kunnen regelen dat die gevonden werden, als het opgezet spel en een dwaalspoor was? Er zijn veel puzzelstukjes die exact goed moesten vallen daarvoor.