Over het mengen van fictie en realiteit en 1985 is al veel inkt gevloeid. Een goede serie was het zeker, met veel jong acteer talent. Beste personnage was voor mij Bouhouche, leek als twee druppels water op de echte. Ook Goff was intrigerend personnage. Twee afleveringen meer had zeker gekund.
Desondanks ben ik het wel eens met wat howitzer schrijft. De serie lijdt aan sign of the times; alles wat rechts is des duivels, alle kwaad in de wereld wordt veroorzaakt door personen en instanties uit het verleden en vandaag komt dat soort toestanden niet meer voor, want we leven in het meer dan ooit verlichte Westen. Gelukkig lees je dan op deze site wel reacties van mensen wiens geopolitiek inzicht verder reikt dan de gemiddelde reactie op facebook.
VDB was wellicht dubieus, maar heb ook de indruk dat hij een soort excuus politicus is geworden voor alles wat toen mis was in ons land. Terwijl die gitzwarte of donker rode as van toen; Calmette-Smets; als je daaraan een politicus moet verbinden is VDB niet de eerste naam die bij mij opkomt. Waarmee ik deze persoon niet wil beschuldigen, misschien waren die twee op zichzelf met vanalles en nog wat bezig (zie X-nota).