181

Re: Televisie: 1985

fenix: Dankjewel. Bedankt voor de link. Zoiets dus, inderdaad.

Wanneer je bijvoorbeeld bij ons naar de podcast Waar is Zuster Gabrielle luistert - SPOILER ALERT - dan kom je op het einde toch tot de conclusie dat het had gekund, ze had gevonden kunnen worden.

Spijtig dat Peter R. Devries zich er nooit heeft in vastgebeten. En zonde ook dat we hier in Vlaanderen en bij uitbreiding België, zo iemand niet lijken te hebben. Ik neem natuurlijk aan dat niemand wil eindigen zoals Peter R. Devries, dus je zou al een virtuele presentator/onderzoeker moeten gebruiken of zo...

Re: Televisie: 1985

De serie uit 1985 was een groot publiekssucces, zowel in het noorden als in het zuiden. Heel slim wie zou kunnen zeggen of de maker zijn doelstellingen heeft bereikt. Wat zou de impact van deze reeks kunnen zijn op de publieke opinie enerzijds en op de voortzetting van het onderzoek anderzijds?

Ik geloof dat mensen nu denken dat de gendarmerie van top tot teen rot was en dat het opheffen van de verjaringstermijn hen niet interesseert omdat ze niet meer in gerechtigheid geloven. Maar misschien moet dit gemeten worden?

183

Re: Televisie: 1985

De reeks was goede fictie tv, of het een goede zaak is om een historisch correct verhaal te vertellen denk ik niet. Mijn vrouw denk nu dat de rijkswacht een bende neo nazi’s waren die aan de heroïne zaten en dat Diane leden de overvallen pleegden. Op VRR Max staat een podcast “het uur van de waarheid” met scenarist Wallyn. Daarin zegt hij dat hij geen journalist is maar een artiest die met feiten en fictie te mengen een schilderij heeft gemaakt en dat het historisch niet correct is en vraagt zich af wie hier dan schade van heeft? Gezien zijn achtergrond is het niet verwonderlijk dat hij er een extreem rechts complot achter ziet. Overigens komen bijna alle Nederlandstalige journalisten die boeken en artikels hebben geschreven over de Bende uit links/extreem linkse hoek en proberen ze er steeds VDB bij te betrekken.

Re: Televisie: 1985

Over het mengen van fictie en realiteit en 1985 is al veel inkt gevloeid. Een goede serie was het zeker, met veel jong acteer talent. Beste personnage was voor mij Bouhouche, leek als twee druppels water op de echte. Ook Goff was intrigerend personnage. Twee afleveringen meer had zeker gekund.

Desondanks ben ik het wel eens met wat howitzer schrijft. De serie lijdt aan sign of the times; alles wat rechts is des duivels, alle kwaad in de wereld wordt veroorzaakt door personen en instanties uit het verleden en vandaag komt dat soort toestanden niet meer voor, want we leven in het meer dan ooit verlichte Westen. Gelukkig lees je dan op deze site wel reacties van mensen wiens geopolitiek inzicht verder reikt dan de gemiddelde reactie op facebook.

VDB was wellicht dubieus, maar heb ook de indruk dat hij een soort excuus politicus is geworden voor alles wat toen mis was in ons land. Terwijl die gitzwarte of donker rode as van toen; Calmette-Smets; als je daaraan een politicus moet verbinden is VDB niet de eerste naam die bij mij opkomt. Waarmee ik deze persoon niet wil beschuldigen, misschien waren die twee op zichzelf met vanalles en nog wat bezig (zie X-nota).

185

Re: Televisie: 1985

Knack (Walter Pauli) over de tv-serie 1985:

  • Waarom de tv-serie '1985' zo duister is (deel 1): Paul Vanden Boeynants, de fatale figuur » www.knack.be

  • Waarom de tv-serie ‘1985’ zo duister is (deel 2): een staatsgreep zonder leider » www.knack.be

  • Waarom de tv-serie '1985' zo duister is (deel 3): de blanke terreur van Westland New Post » wwwknack.be

  • Waarom de tv-serie '1985' zo duister is (deel 4): onvatbaar, onverklaarbaar, onvindbaar: de Bende van Nijvel » www.knack.be

  • Waarom de tv-serie 1985 zo duister is (deel 5): Het onzichtbare, onverzettelijke Gladio-netwerk » www.knack.be

  • Waarom de tv-serie 1985 zo duister is (deel 6): Bommen in België: de CCC » www.knack.be

  • Waarom de tv-serie 1985 zo duister is (deel 7): Toen België een bende werd » www.knack.be]www.knack.be

186

Re: Televisie: 1985

En ik vraag mij af waar de naam Gol gebleven is. Hij had meer dan wie ook de touwtjes in handen. Geen kat die daar nog over spreekt.

Re: Televisie: 1985

De grote kunst van een democraat is te doen geloven dat hij dingen ontdekt. Een dictator moet alles aannemen. Ook waar hij niet verantwoordelijk voor is.

Re: Televisie: 1985

fenix wrote:

En ik vraag mij af waar de naam Gol gebleven is. Hij had meer dan wie ook de touwtjes in handen. Geen kat die daar nog over spreekt.

Dan wil ik vragen de laatste paragraaf van mijn bovenstaande bericht nog eens rustig te herlezen. Is ook geen simpele naam die je daar noemt, één van de grootste enigma's voor iedereen die zich serieus heeft bezig gehouden met dit dossier. Alleen leek hij eind '85 even gespannen als Mendez, ik weet niet in welke mate je dan zelf de touwtjes in handen hebt.

189

Re: Televisie: 1985

(...) Een kijker tweette dat elke aflevering [van 1985] eigenlijk twee uur duurt: één uur om te kijken, en één uur om te googelen wat waar is en wat niet.

Dat klopt. smile Het aantal bezoekers van 1 januari 2023 tot en met 25 maart 2023. Zoek de zondagavond in onderstaande grafiek:

https://i25.servimg.com/u/f25/11/22/12/24/grafie10.png

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

190

Re: Televisie: 1985

Misdaadjournalist Douglas De Coninck praat over de serie '1985' en andere werken die de 'Bende van Nijvel' voortbracht

Eind januari kwam de serie ‘1985’ uit op VRT MAX, een serie van Wouter Bouvijn en Willem Wallyn over de woelige jaren 80 waar geweld de bovenhand nam en er meer politieke verdeeldheid tussen mensen ontstond. De gebeurtenissen rond de Bende van Nijvel staan in de serie centraal.

We praatten met misdaadjournalist Douglas De Coninck over deze turbulente periode. Hij was toen zelf negentien jaar. "Wat zich bij ons afspeelde met de Bende van Nijvel, speelde zich ook af in Italië, in Luxembourg en in een aantal andere landen rondom ons. Er was een soort terreur, een soort valse-vlagoperaties die constant aan de gang waren. Je voelde de spanning in de straten en je voelde een enorme tweespalt. Dat heeft Willem Wallyn in zijn scenario heel mooi gebracht."

Beluister hier de reportage » www.radio1.be

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube