Re: Televisie: 1985

Heeft De Coninck het over Podevijn rond 7:00?

Re: Televisie: 1985

Vind ik een opvallende uitspraak van Douglas. Heeft hij zich gebaseerd op het materiaal van David en de film van Coninckx of is er een soort van universele consensus gekomen? Weinig reactie, ik heb de indruk dat er een soort Bende moeheid aan het optreden is (wat op zich wel te begrijpen is).

193

Re: Televisie: 1985

Ik zal de laatste geweest zijn op deze site, maar ik heb gisteren de laatste aflevering online bekeken. Ik vond het een goeie fictiereeks.

Meest interessante karakter was voor mij Bouhouche, die werd geniaal weergegeven vond ik. Ik vraag me af of personen die hem indertijd gekend hebben zouden gevonden hebben dat het gelijkend was. Een kennis van me die Deprêtre nog heeft meegemaakt wist te zeggen dat zijn manier van doen zoals in de serie echt kopie conform was met de man zoals hij zich in 't echt gedroeg. Wat ik wel dacht: er worden heel veel zaken ingepropt die de gemiddelde kijker m.i. weinig zullen zeggen, zoals bv de lessen close combat bij Diane die gegeven werden door 'J-F', die uiteindelijk ook Latinus te drogen hangt in de serie.

Alles vertrekt vanuit de hypothese van de strategie van de spanning, dat is nu niet de invalshoek die ik persoonlijk aanhang maar bon, wie zal het zeggen? Om die reden vind ik ook dat er bv. veel te weinig wordt gezegd over de mogelijke rol van De Staerke, toch een solide verdachte. Het einde met het droppen van de wapens en wat daarna komt vond ik wat zwakjes, maar zeker gelet op het budget dat ze hadden, een goeie serie. Mits meer budget zou men er makkelijk 30 uitzendingen mee kunnen vullen.

194

Re: Televisie: 1985

Eens met je analyse. Het was ook een goede serie ook al blijf ik vinden dat deze niet kon uitgezonden worden op dit ogenblik. (Maar die commentaar van mij staat hier al). Ik weet niet of u een lezer bent maar ik kan u het boek "Fort Chabrol" erg aanbevelen (Mark De Wit) Dit laatste heb ik ook al op het forum geplaatst maar tot mijn grote verbazing kwam daar geen reactie op. Het is net als de serie fictie maar met details die tot nog toe onbekend waren en bij navraag bleken te kloppen. Zal de vraag nog eens herhalen, heeft er echt niemand dit boek gelezen?

195

Re: Televisie: 1985

Zonet besteld! Bedankt voor de tip.

196

Re: Televisie: 1985

Graag gedaan, veel leesplezier. Ben heel benieuwd naar je mening. Ik heb soms de nacht doorgelezen omdat ik niet kon stoppen. By

Re: Televisie: 1985

Xenophon wrote:

Om die reden vind ik ook dat er bv. veel te weinig wordt gezegd over de mogelijke rol van De Staerke, toch een solide verdachte.

Hey Xenophon, Philippe De Staerke is helemaal geen solide verdachte (meer). Meer uitleg zie Topic Aalst Proloog - Post 1072 en Topic Philippe De Staerke - Post 834

Groetjes, Het kippesoepje

198

Re: Televisie: 1985

fenix wrote:

Ik weet niet of u een lezer bent maar ik kan u het boek "Fort Chabrol" erg aanbevelen (Mark De Wit) Dit laatste heb ik ook al op het forum geplaatst maar tot mijn grote verbazing kwam daar geen reactie op. Het is net als de serie fictie maar met details die tot nog toe onbekend waren en bij navraag bleken te kloppen. Zal de vraag nog eens herhalen, heeft er echt niemand dit boek gelezen?

Bedankt, ik ga kijken of ik het kan aanschaffen. Ja, ik lees veel. Maar ik tracht sedert 10 jaar zoveel mogelijk boeken digitaal te kopen. Ik had vroeger een grote bibliotheek maar ook een job waarvoor ik toen een aantal jaar op verschillende locaties in het verre buitenland woonde en je wil niet weten hoeveel stress die paar duizend boeken dan telkens veroorzaakten.

kippesoep422 wrote:

Hey Xenophon, Philippe De Staerke is helemaal geen solide verdachte (meer). Meer uitleg zie Topic Aalst Proloog - Post 1072 en Topic Philippe De Staerke - Post 834

Merci. Ik ga eens werk maken van een timeline waarop de gevalideerde data staan waarop hij zeker en vast binnen zat.

Re: Televisie: 1985

Spectator Of Life wrote:

Vind ik een opvallende uitspraak van Douglas. Heeft hij zich gebaseerd op het materiaal van David en de film van Coninckx of is er een soort van universele consensus gekomen? Weinig reactie, ik heb de indruk dat er een soort Bende moeheid aan het optreden is (wat op zich wel te begrijpen is).

Er is inderdaad een soort Bende-moeheid opgetreden.

200

Re: Televisie: 1985

"1985" en "Wil" maken favorietenrollen waar, geen actrices in de prijzen: dit zijn de winnaars van De Ensors 2024

De fictiereeks "1985" en de film "Wil" (3) zijn de grote winnaars op het Gala van De Ensors. De Vlaamse film- en televisieprijzen zijn voor de 14e keer uitgereikt als afsluiter van het Filmfestival van Oostende. Geen enkele actrice ging met een van de - genderneutrale - prijzen naar huis.

(...) Grote verrassingen waren er niet bij: "1985" en "Wil" waren de grote prijskapers van deze editie. "1985" verzilverde tien van de vijftien nominaties. De VRT-serie van Wouter Bouvijn over de Bende van Nijvel won onder andere de Ensor voor "beste fictiereeks" en haalde het zo van onder meer "Knokke off" en "De twaalf: de Assepoestermoord".

Alle winnaars op een rij: (1)

Beste fictieserie: "1985"
Beste acteerprestatie hoofdrol in een fictieserie: Aimé Claeys - "1985"
Beste acteerprestatie ondersteunende rol in een fictieserie: Tom Vermeir - "1985" (2)
Beste regie fictieserie: Wouter Bouvijn - "1985"
Beste scenario fictieserie: Willem Wallyn - "1985"
Beste montage: Pieter Smet - "1985"
Beste muziek: David Martijn, Jeroen Swinnen - "1985"
Beste kostuum: Sophie Van den Keybus - "1985"
Beste geluid: Arne Winderickx, Matthias Hillegeer - "1985"
Beste art direction: Stijn Verhoeven - "1985"

Bron: VRT Nieuws

(1) Ik heb enkel de prijzen die 1985 gewonnen heeft, hier overgenomen.
(2) En zo heeft Goffinon na bijna 40 jaar alsnog zijn prijs te pakken.
(3) Heb je "Wil" nog niet gezien? Doe dit dan onmiddellijk. Volgens mij de beste Vlaamse film ooit.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube